2020-02-20, 23:24
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Tänk om det stod "fekalier". Det hade varit en riktig skräll.

Lät inget vidare.
Citera
2020-02-20, 23:30
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Lät inget vidare.

Nej exakt! Det är liknande man gärna undviker. Är det någon random vanligt förekommande kemikalie är det bara att kolla upp och känna lugnet/alternativt spazz out.
Citera
2020-02-21, 12:08
Medlem
mjukmjukares avatar
0 0 mjöl -vad är grejen?

För att t ex baka pizzadeg t Napoletansk pizzadeg så bör man absolut ha sk 0 0 mjöl.
Finns det utbrett i handeln? Har det annat namn i lbland och vad är grejen, vad gör en 0 0 deg som inte annat mjöl kan fixa?
Vad finns för exempel på olika saker där 0 0 mjölet absolut är bättre?
,
Senast redigerad av mjukmjukare 2020-02-21 kl. 12:22.
Citera
2020-02-21, 12:32
Moderator
tobess avatar
Det är ett vitt, finmalet mjöl med en annan gluten- och proteinmängd än vanligt vetemjöl.

Lämpar sig ypperligt för t.ex. pizza och pasta. Går att hitta i alla större matbutiker.

Går givetvis att göra t.ex. pizza med vanligt vetemjöl också men om du vill ha en typisk italiensk pizzabotten (krispig på utsidan, lite seg på insidan) så är det svårt att få till utan 00-mjöl.
Citera
2020-02-21, 13:06
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Napoletansk pizzadeg så bör man absolut ha sk 0 0 mjöl.

Jag skulle ta det påståendet med en nypa salt. Finns intresseorganisationer (i exempelvis Neapel) som jobbar stenhårt för att folk ska få för sig att tipo-00 är ett måste när det kommer till exempelvis napoliansk pizza och pasta. Med det sagt är det mycket möjligt att det blir en minimal skillnad i textur och färg om du använder dig av tipo-00 istället för exempelvis stenmalet mjöl med hög proteinhalt. Har testat de flesta mjölsorter när jag gör pizza och jag måste säga att jag inte märker någon större skillnad på slutresultatet.
Citera
2020-02-21, 14:20
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Jag skulle ta det påståendet med en nypa salt. Finns intresseorganisationer (i exempelvis Neapel) som jobbar stenhårt för att folk ska få för sig att tipo-00 är ett måste när det kommer till exempelvis napoliansk pizza och pasta. Med det sagt är det mycket möjligt att det blir en minimal skillnad i textur och färg om du använder dig av tipo-00 istället för exempelvis stenmalet mjöl med hög proteinhalt. Har testat de flesta mjölsorter när jag gör pizza och jag måste säga att jag inte märker någon större skillnad på slutresultatet.

Jag tycker absolut att det blir skillnad, men de är ju inte så stora att det inte går att använda i stort sett vilket mjöl som helst. Sen finns det ju också vanliga lokala finmalda mjölsorter som är i stort sett identiska (förutom namnet) som fungerar precis lika bra.

Använder man t.ex. vanligt halvgrovt vetemjöl, som är det som folk vanligtvis har i skåpet där hemma, så kommer pizzabottnen att bli hårdare. Vill man ha den där typiska sega bottnen bör man dels använda finmalet mjöl och dels göra en pizzadeg som får jäsa tillräckligt länge. Största felet folk i allmänhet gör med hemlagad pizza är absolut det senare. Man svänger ihop något som får jäsa en halvtimme och sen slänger in det i ugnen. Ätbart? Absolut, men någon kulinarisk upplevelse blir det inte.
Citera
2020-02-21, 15:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag tycker absolut att det blir skillnad, men de är ju inte så stora att det inte går att använda i stort sett vilket mjöl som helst. Sen finns det ju också vanliga lokala finmalda mjölsorter som är i stort sett identiska (förutom namnet) som fungerar precis lika bra.

Använder man t.ex. vanligt halvgrovt vetemjöl, som är det som folk vanligtvis har i skåpet där hemma, så kommer pizzabottnen att bli hårdare. Vill man ha den där typiska sega bottnen bör man dels använda finmalet mjöl och dels göra en pizzadeg som får jäsa tillräckligt länge. Största felet folk i allmänhet gör med hemlagad pizza är absolut det senare. Man svänger ihop något som får jäsa en halvtimme och sen slänger in det i ugnen. Ätbart? Absolut, men någon kulinarisk upplevelse blir det inte.

Pratar du om tillagning i vanlig "svenssonugn"? Jag menar, en riktig napolitansk pizzaugn håller väl 450+ grader och gräddar klart pizzan på 1-2 minuter ungefär. Jag har aldrig provat 0 0-mjöl hemma, men man märker skillnad även i en vanlig köksugn?
Citera
2020-02-21, 15:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Pratar du om tillagning i vanlig "svenssonugn"? Jag menar, en riktig napolitansk pizzaugn håller väl 450+ grader och gräddar klart pizzan på 1-2 minuter ungefär. Jag har aldrig provat 0 0-mjöl hemma, men man märker skillnad även i en vanlig köksugn?

Ja, har tyvärr ingen tillgång till en äkta pizzaugn så en helt vanlig köksugn på maxtemp.

Tycker absolut man märker skillnad. Även om slutresultatet förstås inte blir lika bra som i t.ex. en vedeldad pizzaugn.
Citera
2020-02-21, 15:33
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Ja, jag sitter inte på en vedeldad ugn så i mitt fall handlar det uteslutande om traditionella hushållsapparater.
Fråga till er som provat;
På platta i en klotgrill borde man ju få upp temperaturen högre än i ugn.
I alla fall i själva grillen. Plattan/stenen vet jag inte hur mycket man kan värma upp max?
Hursomhelst låter det teoretiskt som bättre förutsättningar när det gäller bakning av riktig pizzadeg kan jag tycka.
Naturligtvis efter en omsorgsfullt jäst deg.
Eller finns det nån hake här?

Citera
2020-02-21, 15:40
Medlem
TinFoilHats avatar
Ehh, om man jämför vanligt mjöl, vetemjöl special, Manitoba Cream och Tipo 00 ere gaaanska så stor skillnad.

Även om Manitoba fungerar bra att göra tunna bottnar med så är det klart mycket enklare med Tipo 00. Att påstå att vanligt mjöl (eller för den delen vetemjöl special) är i närheten av Manitoba eller Tipo 00 när det kommer till elasticitet är ett ganska märkligt påstående för skillnaderna är stooora.

Kan det vara som så att de som anser de olika mjölsorterna ganska likvärdiga har ett taskigt recept på pizzadeg?

Edit:
Har bara vanlig ugn med ett eget tillyxat granitblock i botten men skillnaden på mjöl består oavsett vilken ugnstyp man använder.
Citera
2020-02-21, 16:01
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag gör massor med pizza hemma och har nyligen börjat med tipo00 från ica, nära dubbelt så dyrt som deras eget(som också är rätt bra) men jag märker så stor skillnad att det definitivt är prisvärt. Inte bara att degen håller ihop bättre, blir lagom elastisk utan att det går hål osv, den blir dessutom snyggare och godare. Kanterna är största skillnaden, fina blåsiga kanter med färger från ljusbrunt till lätt bränt, i vanlig hemmaugn med 275 grader maxvärme, pizzasten är dock ett måste.
Citera
2020-02-21, 16:19
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag gör massor med pizza hemma och har nyligen börjat med tipo00 från ica, nära dubbelt så dyrt som deras eget(som också är rätt bra) men jag märker så stor skillnad att det definitivt är prisvärt. Inte bara att degen håller ihop bättre, blir lagom elastisk utan att det går hål osv, den blir dessutom snyggare och godare. Kanterna är största skillnaden, fina blåsiga kanter med färger från ljusbrunt till lätt bränt, i vanlig hemmaugn med 275 grader maxvärme, pizzasten är dock ett måste.

Lite off men tillhör ämnet i stort;
-Har beställt en pizzasten. Jamie Oliver. Max 600 gr.
Är detta med pizzasten lite same same eller är det en Jevla skillnad?
Googlade och hittade mest pris och formskillnader på stenen. Någon som tänker annat? (inser att när det skiljer 1.500:- så finns det naturligtvis något som skiljer avsevärt, men frågan är ändå om jag har en ugn för att kunna utnyttja det)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in