2020-02-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Jesus styrdes helt av Anden, hans sjael (egot) var helt kuvad.
En maenniska maaste bli fraelst genom att Gud giver henne Tro, saa
att maenniskans ande aatskiljs fraan hennes sjael, saa att relationen
med Gud aateruppstaar. Naer hennes ande, efter syndafallet, saa aater
faar liv upstaar en strid mellan hennes ande och sjael och det gaeller nu
foer den fraelste att faa sin sjael saa kuvad som moejligt.
Att faa det onda 'koettet' Helt kuvat, bli syndfri, var/aer det bara Jesus som
kunde.

Tack...

Man skiljer i så fall på ande, själ och kött..?
På vilket sätt ska själen bli kuvad?
Själen är väl god?

mvh
2020-02-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampamongot2
Tack...

Själen är väl god?

mvh
Ni kan inte ens definiera själ, kött och ande på nutida språk.
Det kan bara filosofin och psykologin.
Vi kan inte ens deciffera Jesu ord, "Jag är vägen, sannigen och livet"!
Och vad detta innebär!

Håll tand för tunga och käft!
Sluta predika innan ni ens fått modersmjölket
2020-02-07, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampamongot2
Tack...

Själen är väl god?

mvh

'Vi vet att lagen aer andlig, men jag(min sjael) aer av koettslig(egoistisk) natur,
saald till trael under

synden.
Ty jag kan inte fatta, att jag handlar,saasom jag goer, jag goer ju inte vad jag vill,
men vad jag hatar det goer jag. Om jag nu goer, det jag inte vill, saa ger jag mitt
aat lagen och vidgaar att den aer god. Saa aer det nu icke mer jag, som goer saadant,
utan synden, som bor i mig.
Ty jag vet, att i mig, det aer i mitt koett, bor icke naagot gott ; viljan finns hos mig,
men att goera det goda kan jag inte.......Jag arma maenniska ! Vem skall fraelsa mig
fraan denna doedens kropp? Gud vare tack genom Jesus Kristus!'.
Rom. 7 ; 14-25
Genom Jesus = Guds Ord, Bibelstudier, kan Gud ge maenniskan Tro och fraelsning.
ty det aer Ordet som kan aatskilja sjael och ande, goera henne andlig till att alltmer
styras av av Guds vilja istaellet foer sin egen, egoistiska,sjaeliska vilja.
Det fiktiva maalet aer : 'Nu lever inte laengre jag(egot) utan Kristus (Anden) lever i mig'.
2020-02-07, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Ni kan inte ens definiera själ, kött och ande på nutida språk.
Det kan bara filosofin och psykologin.
Vi kan inte ens deciffera Jesu ord, "Jag är vägen, sannigen och livet"!
Och vad detta innebär!

Håll tand för tunga och käft!
Sluta predika innan ni ens fått modersmjölket

filosofin och psykologin 'have NO clue', som 'sjaeliska' instrument
aer dom helt ute och cyklar, raeknar alls inte med VERKLIGHETEN,
som aer ANDLIG och EVIG. Den materiella, jordiska verkligeten aer
endast temporaer,foergaenglig och idag ser vi tydliga tecken paa
dess snara undergaang.
'Men vi har inte faatt vaerldens ande, utan den Ande, som aer av Gud,
foer att vi skall veta,vad som har blivit oss skaenkt av Gud....
Men en 'sjaelisk' maenniska tager inte emot, vad som hoer Guds Ande till.
Det aer henne en daarskap, och hon kan inte foerstaa det, ty det maaste
utgrundas paa ett andligt saett. Den andliga maenniskan aater kan
utgrunda allt, men saelv kan hon inte utgrundas av naagon'. - 1 Kor.; 12-15.
2020-02-12, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Skökan (världshandeln) sitter på odjuret, dvs utövar makt och styr odjuret. Tänk lobbyister som får "kungarna" att göra som de vill. Marknaden styr brukar man säga, big business, too big to fail och blahablaha.

Upp 17
16Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld

Detta är precis vad som hände 2008 när regeringar (kungar) tillsammans med odjuret (myndigheter) gjorde skökan (världshandeln) utblottad genom bail outs (lån). GM i USA t ex. Krävdes nedläggningar av märken (Saab bl a), sälja av assets osv, för att få lån.
Är Babylon kommersialism eller kapitalism? Lite av varje skulle jag säga, men om vi tittar på Job så var han rik enligt dåtidens standard.

Job 42
12Herren välsignade slutet av Jobs levnad mer än dess början: han fick 14 000 får, 6 000 kameler, 1 000 par oxar och 1 000 åsneston. 13Och han fick sju söner och tre döttrar. 14Den första gav han namnet Lillduvan, den andra Kanelblomman och den tredje Sminkdosan. 15I hela landet fanns inte skönare kvinnor än Jobs döttrar. Deras far lät dem få ärva tillsammans med bröderna.

Så många djur och barn är ganska mycket i vår värld! Grejen är att han välsignades av Herren. Samma sak för de som tjänar Gud i NT.

Mark 10:29-30
Jesus svarade: ”Sannerligen, var och en som för min och evangeliets skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen. Här i världen skall han få hus och bröder och systrar och mödrar och barn och åkrar mitt under förföljelser, och sedan evigt liv i den kommande världen.

Jag vet vad Jesus sa:

Mark 10:25
Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”

Men när det sker genom Herrens välsignelse är det inte fel. Därför står det:

Upp 18:3
Ty för hennes otukts skull har alla folk fått dricka vredens vin, och jordens kungar har horat med henne, och jordens köpmän har blivit rika genom hennes makt och lyx.”

De som har blivit rika genom skökan ska drabbas av Guds vredes vin, så vad som händer med dig är beroende av HUR du blev rik. Slaveri? Modernt slaveri?

Upp 18:15
De som handlar med sådana varor, de som har blivit rika genom henne (skökan Babylon, skall stanna på avstånd, skrämda av hennes plåga, och gråta och klaga:

Slaveri är kapitalism, så kallade produktionsfaktorer som räknas som egendomar. Och både privata och staten kan göra det.

Upp 18
13eller kryddor, parfymer och salvor och olika slag av rökelse, eller vin och olja, mjöl och spannmål, eller nötkreatur och får, hästar och vagnar och slavar och människoliv.

Slaveri och människohandel bekämpas av staten (kungarna och odjuret).

Upp 17
16Och de tio hornen (kungarna) som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. 17Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade.

Bland annat så drabbas de av Guds vredes vin.

Bonus är att Gud inte gillar tankebrott heller.

Job 1
5När alla hade hållit sin fest såg Job till att hans barn blev renade. Tidigt på morgonen offrade han brännoffer för var och en av dem. Han tänkte: ”De kan ju ha syndat och i sina tankar förbannat Gud.” – Så brukade Job alltid göra.
2020-02-21, 07:47
Medlem
Idiotsveriges avatar
Apokalypsens 4 Ryttare är här?

Enligt Uppenbarelseboken så kommer världen att ta slut, eller Jesus återuppstå och uppenbara sig efter "Apokalypsen". Det finns många tolkningar av detta, här är en annan.

Citat:
Definition of apocalypse
1a: one of the Jewish and Christian writings of 200 b.c. to a.d. 150 marked by pseudonymity, symbolic imagery, and the expectation of an imminent cosmic cataclysm in which God destroys the ruling powers of evil and raises the righteous to life in a messianic kingdom

https://www.merriam-webster.com/dictionary/apocalypse

Men innan dess, så kommer de fyra ryttarna att uppenbara sig för världen, och frammana denna apokalyps.

Citat:
Four Horsemen of the Apocalypse
Four figures in the Book of Revelation who symbolize the evils to come at the end of the world. The figure representing conquest rides a white horse; war, a red horse; famine, a black horse; and plague, a pale horse. They are often called the Four Horsemen of the Apocalypse.

https://www.dictionary.com/browse/four--horsemen

Vi har den senaste månaden sett att åtminstone två av dessa redan verkar ha anlänt. Och en tredje lurar i kulisserna.

Famine som representeras av de enorma svärmarna av gräshoppor som svämmat in över afrika och nu även börjat knapra på Asien. Vad kommer detta få för konsekvenser om inte stor svält över stora delar av världen?

https://www.bloomberg.com/features/2020-africa-locusts/

Plague, som betyder pesten, eller en stor sjukdom som sprider sig över världen får såklart representeras av det nya Coronaviruset i detta fall. Här är vi bara i startskedet, men detta kommer kanske bli det största problemet på sikt.

Här kan du spåra spridningen i realtid. https://360.here.com/coronavirus-tracking-real-time

War är ju något som det industriella militära komplexet i USA pushat på länge med Iran, och detta kommer troligen leda till det 3:e världskriget där Ryssland och Kina samt stora delar av mellanöstern ansluter sig till Irans sida, mot Väst och Nato. Öst mot Väst.

Detta har motarbetats av Trump som inte vill ha krig, men de har nu troligen lyckats hittat en ny väg via Natos Artikel 5, där USA ändå måste skydda Turkiet om de blir anfallna, och de muckar hårt med Ryssland just nu. Börjar de skicka raketer ifrån Turkiet så tvingas Ryssland angripa även deras fastland för att slå ut dessa installationer och då kommer Artikel 5 att triggas. En oroande tanke.

För mer detaljer, låter jag Kim Iversen förklara för dem som inte är insatta.

https://youtu.be/viK7byhy58A

Conquest, den fjärde ryttaren, är den vi har kvar då, och signifierar den erövring av planeten som kommer göras av överlevarna är min gissning. Men det kan ju oxå vara Jesus som uppenbarar sig, som vissa förståsigpåare påstår.

Citat:
Irenaeus, an influential Christian theologian of the 2nd century, was among the first to interpret this Horseman as Christ himself, his white horse representing the successful spread of the gospel.[3] Various scholars have since supported this notion,[7] citing the later appearance, in Revelation 19, of Christ mounted on a white horse, appearing as The Word of God. Furthermore, earlier in the New Testament, the Book of Mark indicates that the advance of the gospel may indeed precede and foretell the apocalypse.[3][8] The color white also tends to represent righteousness in the Bible, and Christ is in other instances portrayed as a conqueror.[3][8]

Besides Christ, the Horseman could represent the Holy Spirit. The Holy Spirit was understood to have come upon the Apostles at Pentecost after Jesus' departure from Earth. The appearance of the Lion in Revelation 5 shows the triumphant arrival of Jesus in Heaven, and the first Horseman could represent the sending of the Holy Spirit by Jesus and the advance of the gospel of Jesus Christ.[9]

https://en.wikipedia.org/wiki/Four_Horsemen_of_the_Apocalypse

Vad tror ni om detta? Lever vi i speciella tider? Eller är allt detta bara en slump?
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-02-21 kl. 08:47.
2020-02-21, 07:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Enligt Uppenbarelseboken så kommer världen att ta slut, eller jesus uppenbara sig efter "Apokalypsen".

Men innan dess, så kommer de fyra ryttarna att uppenbara sig för världen, och frammana denna apokalyps.

Vi har den senaste månaden sett att åtminstone två av dessa redan verkar ha anlänt.

Famine som representeras av de enorma svärmarna av gräshoppor som svämmat in över afrika och nu även börjat knapra på Asien. Vad kommer detta få för konsekvenser om inte stor svält över stora delar av världen?

Plague, som betyder pesten, eller en stor sjukdom som sprider sig över världen får såklart representeras av det nya Coronaviruset i detta fall. Här är vi bara i startskedet, men detta kommer kanske bli det största problemet på sikt.

War är ju något som det industriella militära komplexet i USA pushat på länge med Iran, och detta kommer troligen leda till det 3:e världskriget där Ryssland och Kina samt stora delar av mellanöstern ansluter sig till Irans sida, mot Väst och Nato. Öst mot Väst.

Detta har motarbetats av Trump som inte vill ha krig, men de har nu troligen lyckats hittat en ny väg via Natos Artikel 5, där USA ändå måste skydda Turkiet om de blir anfallna, och de muckar hårt med Ryssland just nu. Börjar de skicka raketer ifrån Turkiet så tvingas Ryssland angripa även deras fastland för att slå ut dessa installationer och då kommer Artikel 5 att triggas. En oroande tanke.

Conquest, den fjärde ryttaren, är den vi har kvar då, och signifierar den erövring av planeten som kommer göras av överlevarna är min gissning. Men det kan ju oxå vara Jesus som uppenbarar sig, som vissa förståsigpåare påstår.

Vad tror ni om detta? Lever vi i speciella tider? Eller är allt detta bara en slump alltihop?

Det där med Ryssland och Turkiet är intressant eftersom jag har för mig det var någon grekisk prälle som en gång förutspådde ett herrejösseskrig där ryssarna återtar Konstantinopel från turkarna och ger tillbaka det till grekerna. Nåt sånt.

Blir det Ivan som räddar oss från Armageddon?
Senast redigerad av torstenferdinand 2020-02-21 kl. 08:10.
2020-02-21, 08:02
Medlem
Coolt men dagens greker är inte mycket att hänga i julgranen, tyvärr. Turkarna kan lika gärna behålla Konstantinopel.
2020-02-21, 08:03
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det där med Ryssland och Turkiet är intressant eftersom jag har för mig det var någon grekisk prälle som en gång förutspådde ett herrejösseskrig där ryssarna återtar Konstantinopel från turkarna och ger tillbaka det till grekerna. Nåt sånt.

Blir det Ivan som räddar oss från Armageddon?

Ryssland är ju kanske den mest Kristna nationen på jorden just nu, och medans många tror att USA oxå är kristna, så förespråkar de faktiskt mer Judendomen och Judiska intressen i hur de agerar nuförtiden, med Judar som rycker i alla deras trådar. Det blir Judendomen(Usa och Israel) mot Kristendomen(Ryssland) och deras allierade som kommer "clasha" helt enkelt. Ur en större, religiös synvinkel alltså.

Så ja, det kan det mycket väl bli.
2020-02-21, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Enligt Uppenbarelseboken så kommer världen att ta slut, eller jesus uppenbara sig efter "Apokalypsen".

Vi har den senaste månaden sett att åtminstone två av dessa redan verkar ha anlänt.

Vad tror ni om detta? Lever vi i speciella tider? Eller är allt detta bara en slump?

Tror du på rödluvan och vargen också? För övrigt vad är det där för djävla rappakalja till omen? Krig, svält och sjukdom går ju som en röd tråd genom mänsklighetens historia. Man skulle ju lika gärna som omen ta att solen går upp i öst på morgonen, ner i öst på kvällen och det blir mörkt på natten. Och den fjärde? Ja, vad skall man säga? Att som sista omen ha det som förebådas, hur kan man helgardera sig bättre.

Sen att man inte kan skilja på apokalyps och armagedon visar ju på att man inte ens är påläst i sagorna man tror på...
2020-02-21, 08:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Sen att man inte kan skilja på apokalyps och armagedon visar ju på att man inte ens är påläst i sagorna man tror på...

Talking to me? Tror inte själv på sagor och omen ifall du trodde det. Tycker bara det är intressant med människor som har jävligt livlig fantasi och hittar på sånt här.
2020-02-21, 08:58
Medlem
Det är absolut förtecken på sorgens tid vi ser nu. Saker intensifieras och "the hour draws nigh".

De som är värdiga att stå inför Sonen kan mycket väl hämtas hem väldigt snart. Efter det vill man inte vara kvar här.

Tycker själv att det finns betydligt starkare tecken när man ser på hur människor och framför allt kyrkan förändrats än att titta på just naturkatastrofer, sjukdom och rykten om krig. Av detta tror jag själv inte att vi har sett mycket alls ännu, vilket säger en hel del om hur hemskt jag tror det kommer att bli under de sista åren

Människans enda hopp är att tro på Jesus och att hans verk är tillräckligt för din räddning. De som tror sig kunna räddas av nationer och människor eller av egen kraft är ute på väldigt hal is.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in