2020-01-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns flera odjur enligt Uppenbarelseboken, t.ex. här:

"Och jag såg ett odjur stiga upp ur havet...
...Och jag såg ett annat odjur stiga upp ur jorden, och det hade två horn som liknade ett lamms och det talade som en drake. Det utövar det första odjurets hela makt i dess åsyn.
" (Upp 13:1,11-12 Bibel2000)

Och ytterligare ett scharlakansrött odjur som är den åttonde i världshistorien:

"de är också sju kungar. Fem har fallit, en finns nu, och en har inte kommit än, och när han kommer skall han stanna bara en kort tid. Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång. " (Upp 17:9,10-11 Bibel2000)

När Johannes skrev Uppenbarelseboken så hade "Fem kungar fallit" 1. Egypten 2. Assyrien 3. Babylon 4.Medo-Persien 5. Grekland.

Och "en finns nu" 6. Romarriket

Och "en har inte kommit än" 7. Anglo-Amerikanska riket.
Skökan (världshandeln) sitter på odjuret, dvs utövar makt och styr odjuret. Tänk lobbyister som får "kungarna" att göra som de vill. Marknaden styr brukar man säga, big business, too big to fail och blahablaha.

Upp 17
16Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld

Detta är precis vad som hände 2008 när regeringar (kungar) tillsammans med odjuret (myndigheter) gjorde skökan (världshandeln) utblottad genom bail outs (lån). GM i USA t ex. Krävdes nedläggningar av märken (Saab bl a), sälja av assets osv, för att få lån.
2020-01-23, 19:57
Medlem
Intressant tycker jag att viruset i Kina härstammar från ormen.
Den som har läst sin bibel vet nog vilken roll ormen har och nu menar jag inte i först Mosebok.
Senast redigerad av Han där borta 2020-01-23 kl. 20:01.
2020-01-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Den som har läst sin bibel vet nog vilken roll ormen har och nu menar jag inte i först Mosebok.
Va? Men 2019 var ju grisens år, och 2020 råttans år? Stämmer inte kinesisk vidskeplighet?

Jag antar att du inte tror att Gud försöker woo hankineser från Wuhan? Eller är det kanske woe? För att odjuret (staten) ger sig på religiösa minoriteter över vars Guds namn har blivit uttalat?

Upp 16
1Och jag hörde en stark röst ur templet som sade till de sju änglarna: ”Gå ut och töm de sju skålarna med Guds vrede över jorden.”

6De har utgjutit heliga mäns och profeters blod, och därför har du gett dem blod att dricka. Det har de förtjänat.”

8Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, 9och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.
2020-01-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Va? Men 2019 var ju grisens år, och 2020 råttans år? Stämmer inte kinesisk vidskeplighet?

Jag antar att du inte tror att Gud försöker woo hankineser från Wuhan? Eller är det kanske woe? För att odjuret (staten) ger sig på religiösa minoriteter över vars Guds namn har blivit uttalat?

Upp 16
1Och jag hörde en stark röst ur templet som sade till de sju änglarna: ”Gå ut och töm de sju skålarna med Guds vrede över jorden.”

6De har utgjutit heliga mäns och profeters blod, och därför har du gett dem blod att dricka. Det har de förtjänat.”

8Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, 9och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.
Läs och begrunda de delar och hänvisningar där det förekommer en orm. Gå sedan vidare till hellenisten och Egypten.
2020-01-24, 19:42
Medlem
Vi befinner oss i sista tiden nu enligt TS!
Bibeln är alltid i sista tiden!
Senast redigerad av rantaplan 2020-01-24 kl. 19:46.
2020-01-25, 10:09
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
...Har du ett svar på det som jag tar upp i mitt inlägg? Förstår inte riktigt vad du menar.

Vilken bok angående Uppenbarelseboken skulle du rekommendera som analyserar och går igenom det bibliska verket? Exempelvis från listan i nedanstående länk:
https://www.bestcommentaries.com/revelation/

Googla... Om du skriver i sökrutan: Revelation - it´s Grand Climax at Hand PDF, så kan du ladda ner boken som PDF ...
2020-02-06, 17:24
Medlem
Om "syftet" med nånting är att visa att människans ego inte kan styra världen så tycker jag redan att det framgått tydligt.

Vad är då nästa steg?
Hur hittar människan själen?

Hur hittar människan samma förhållningssätt som Jesus hade?
2020-02-06, 18:06
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampamongot2
Om "syftet" med nånting är att visa att människans ego inte kan styra världen så tycker jag redan att det framgått tydligt.

Vad är då nästa steg?

Följa hans lärdomar?
2020-02-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Se bibeln som en historiebok och en framitdsförutsägelse om vår framtid på jorden. Jesus varnar oss för det som händer nu.

Jordbävningar, vulkanutbrott, väderkatastrofer, krig, sjukdomar och rymdskrot.

Pastor Paul rapporterar om detta så vi ska förstå hur det hänger ihop med vår nutid.

Ni får helt enkelt lyssna på vem ni vill men han har senaste nytt och uppdaterar hela tiden för att vi ska vara förberedda och inte rädda. Han vill att vi ska ge vårt liv till Jesus innan det är för sent.

Problemet i ditt resonemang är att så där har det ju varit på jorden inte bara sedan jesus tid utan sedan jorden kom till!! Och människor har alltid mördat, stulit och varit egotrippade, giriga och oansvarigt kåta. Tyvärr. Men vi är ett däggdjur bland andra och Jorden är en ständigt föränderlig stenbit i en oändlig rymd utan någon skapare
2020-02-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta

Antar att man sa det om olika pestepedemier också? Fast då kanske bara "herren" körde några repetioner? Klart det är djurens fel också!
2020-02-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampamongot2

Vad är då nästa steg?

Jesus styrdes helt av Anden, hans sjael (egot) var helt kuvad.
En maenniska maaste bli fraelst genom att Gud giver henne Tro, saa
att maenniskans ande aatskiljs fraan hennes sjael, saa att relationen
med Gud aateruppstaar. Naer hennes ande, efter syndafallet, saa aater
faar liv upstaar en strid mellan hennes ande och sjael och det gaeller nu
foer den fraelste att faa sin sjael saa kuvad som moejligt.
Att faa det onda 'koettet' Helt kuvat, bli syndfri, var/aer det bara Jesus som
kunde.
2020-02-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePOP
Problemet i ditt resonemang är att så där har det ju varit på jorden inte bara sedan jesus tid utan sedan jorden kom till!! Och människor har alltid mördat, stulit och varit egotrippade, giriga och oansvarigt kåta. Tyvärr. Men vi är ett däggdjur bland andra och Jorden är en ständigt föränderlig stenbit i en oändlig rymd utan någon skapare

Dessutom drabbas individer av katastrofer dagligen världen över varje dag.
Bara en cancerdiagnos ödelägger en hel familj psykiskt.
De hade kanske inte ens brytt sig om en naturkatastrof.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in