Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Såhär lät det för exakt 2 år sen i Aktuellt.

"Just nu är utredningen i en mycket aktiv period, säger Petersson vidare i ”Aktuellt”.
– Vi håller ett flertal förhör i veckan och har kontakt med flera myndigheter i andra länder. Det är olika personer som vi bedömer som intressanta att höra i utredningen, men jag tänker inte berätta i tv vilka vi vill höra och har hört. Kontakterna med andra länder handlar om flera saker. Bland annat teknisk kunskap och information om organisationer, säger Petersson. Krister Petersson är övertygad om att mördaren kommer avslöjas.
– Att vi kommer klara upp det är jag helt övertygad om, som vi jobbar. Sen är frågan vad det kommer leda till. Om vi kommer kunna ställa någon inför rätta, det kan vara så att gärningsmannen är död, det är ganska lång tid sen mordet skedde. Men vi kommer kunna lämna en förklaring om vad som hände, i alla fall. Det är jag helt övertygad om, säger Petersson i ”Aktuellt”.
Petersson säger att de arbetar med ”substantiella” uppgifter, men han vill inte säga något mer."
Precis. SAMMA GÄLLER IDAG SOM DÅ. SE var aldrig något hett utan mera en irritation som måste stängas eftersom det var en invändning som skulle kunna komma upp för att sprida rimligt tvivel i en rättslig prövning.
Citera
2020-02-21, 06:53
Medlem
Soterns avatar
Jag är inne på att det ändå är Krister Peterson har för avsikt att slutligen verifiera Christer Peterssons skuld i fallet.
Just det att Krister Peterson så ihärdigt förnekar att de absolut inte tittar på Christer Petersson får mig och ana att de just tittar på Christer Petersson.
Varför säga att vi tittar på allt men inte på Christer Petersson? Christer Petersson har ändå varit en centralgestalt i Palmemordet i decennier och kan inte bara ignoreras om man nu ska göra ett avslut.
Jag tror att Stig Engström-spåret mycket väl kan vara ett villospår som fått Palmeutredarna att kunna jobba ifred med den som ändå upptog deras mesta tid under alla dessa år.
Det är klart att de givetvis måste även kolla Engström, allt annat vore tjänstefel. Men det vore ett ännu större tjänstefel att helt avstå från att inte gå till botten med den som hitintills varit mest misstänkt för mordet.
Mitt tips är att i vår sätter Krister Peterson slutligen dit Christer Petersson.
Citera
2020-02-21, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
K. P fick uppdraget att slutföra palmemordet på ett någorlunda trovärdig sätt. S. E historien kändes perfa. 🤪

Du skall inte hoppas på det. Man har aldrig svalt det. Inte mer än man svalt t ex Svarten. Det har inte fått dem att vika.
Citera
2020-02-21, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Eftersom man talar om "den som är ansvarig för MOP" hoppas jag på att det är Sydafrikaspåret som är det som fäster. Det har legat i bakhuvudet på mig ändå sedan jag hörde det 1a gången.
Du hoppas men det finns ingen anledning till det.
Citera
2020-02-21, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Tycker inte att SE passar in på något sätt ändå. Finns det inte något ljudklipp från polisradion där man hör hans röst bara några minuter efter mordet? Tycker personligen att CA känns mer trolig som GM. Han kunde bara knata direkt hem efter skotten, bodde i närheten. Om det inte har dykt upp någon helt ny person i utredningen som inte har varit med förut.

Läs mina läppar. Det är inte en person och CA är avskriven 100% för 15år sedan trots otaliga böcker av Den som själv kallar sig den store dansken med bakgrund att för skojs skull som experiment sprida desinformation.

Finns inte med på kartan.
Citera
2020-02-21, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Igår var det ett inslag i tv om hur hjärnan kan fungera. Passar bra när man ser alla olika kommentarer här. Tydligt är att folk har stark tilltro till media + olika författare som kablar ut olika gärningsmän. 2 kan höra o läsa samma men ändå uppfatta det helt olika beroende på erfarenheter.
Sen är sommaren i Sverige juni, juli, augusti

http://www.tv4play.se/program/link?video_id=12527442
Försöker du låtsas som det regnar för att locka newbies? Vi vet ju alla att du saluförde Svarten som gärningsman och påstod att du fått bekräftat av PU att det bara var dagar kvar till att de skulle publicera det fast de inte visste mer om dig än det du skrev på fb.

Det finns bara ett intresse för dig hos PU. Di vill att du och alla andra som sprider olika lögner om sina kontakter med dem identifierar sig till dem så att de kan granska och avskriva er som inblandade i mordet.
Citera
2020-02-21, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lars Jeppsson ser aldrig mördarens ansikte, så hans vittnesmål kan inte användas varken för utesluta eller identiera någon som gärningsman. Många år efteråt när han vet att CP är misstänkt tror han att han skulle ha känt igenom honom om det var han, men det är ett amatörantagande från hans sida. Att det är han som tror det gör inte antagandet sannare. Under de omständigheter som rådde skulle Jeppsson möjligen känt igen CP på springstilen om det var han, men det är långt ifrån säkert. CP kan alltså inte uteslutas på Jeppssons vittnesmål.

Sedan finns det en tråd för att diskutera CP som eventuell mördare, och jag vill med detta inte starta en diskussion om hur rimlig han är som mördare. Men det är av allmän vikt att förstå att Jeppsson vittnesmål tyvärr inte kan användas för att säga något användbart om mördaren.

Det är inte ansiktet som gör att man känner igen Pettersson utan rörelsemönstret. Alla vi som sett honom många gånger vet att man kunde identifiera honom på långt håll och även om man bara såg honom i ögonvrån. Han hade nån form av aura av obehag kring sig. Lägg därtill de två alibivittnena från pendeltåget och att samtliga vittnesmål från mordplatsen och grand som pekar ut honom är oändligt svaga eller helt tillintetgjorda
Citera
2020-02-21, 07:27
Medlem
OPK123s avatar
Kan det vara så att någonting kommit polisutredningen till dels i samband med Säpomannens död den 17 december?
Citera
2020-02-21, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du hoppas men det finns ingen anledning till det.
Möjligen kanske inte. Vi får se, spännande när uttalande kommer.
Citera
2020-02-21, 07:43
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Kan det vara så att någonting kommit polisutredningen till dels i samband med Säpomannens död den 17 december?

Jag tänkte först att LP:s bortgång kan ha fått proppen att äntligen gå ur, men att Säpomannen även han trillat av pinn hade jag helt missat. Kan definitivt ligga något i det du säger.
Citera
2020-02-21, 07:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
It is a "crime to hide" the murder weapon.
Ok, what if you (efterlevande) don't know it is a weapon used in a murder, but rather - a weapon left from your spouse who died.
You bury your head in the sand - knowing OP is killed - but never connect the dots.
The dots being = the weapon you are sitting on was / could have been used for something terrible.

Is that a crime? Being naive / stupid / having your head in the sand / not wanting to know the "real truth"?
I would think something like that could make KP's decisions much more difficult.

Okej, ja om man inte vet att det är mordvapnet utan bara ett efterlämnat vapen så är man ju inte skyldig till nåt.

Åtminstone kan väl den storyn vara en strategi för att slippa straff.😊
Citera
2020-02-21, 07:45
Medlem
Jag vet inte vad jag ska tro om SE. Är egentligen väldigt skeptisk.

Men hur ska man tolka det yppandeförbud som hans ex-fru sägs vara belagd med? För det är väl ganska bekräftat att hon har yppandeförbud? Är det vanligt med den här typen av beslut? Finns fler med yppandeförbud som rör andra spår?

Är detta en signal om att det faktiskt är SE man kommer att presentera som mördare? Eller skulle ett yppandeförbud t o m kunna gälla informationen att man tänkt använda hennes make som dimridå för att nå framgång i ett helt annat spår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in