Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 04:25
Medlem
p.norths avatar
K. P fick uppdraget att slutföra palmemordet på ett någorlunda trovärdig sätt. S. E historien kändes perfa. 🤪
Citera
2020-02-21, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja spontant skulle jag säga att det givetvis är ett brott att gömma mordvapnet. Om inte annat försvårar man polisens arbete men genom att hjälpa GM på det sättet så är man väl åtminstone delvis medskyldig till mord.

Så ja, vederbörande bör åtalas. Men åklagaren kan förstås göra en deal mot att vapengömmaren berättar allt om GM, motivet etc.

It is a "crime to hide" the murder weapon.
Ok, what if you (efterlevande) don't know it is a weapon used in a murder, but rather - a weapon left from your spouse who died.
You bury your head in the sand - knowing OP is killed - but never connect the dots.
The dots being = the weapon you are sitting on was / could have been used for something terrible.

Is that a crime? Being naive / stupid / having your head in the sand / not wanting to know the "real truth"?
I would think something like that could make KP's decisions much more difficult.
Citera
2020-02-21, 04:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja spontant skulle jag säga att det givetvis är ett brott att gömma mordvapnet. Om inte annat försvårar man polisens arbete men genom att hjälpa GM på det sättet så är man väl åtminstone delvis medskyldig till mord.

Så ja, vederbörande bör åtalas. Men åklagaren kan förstås göra en deal mot att vapengömmaren berättar allt om GM, motivet etc.

Skyddande av brottsling.
Citera
2020-02-21, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Såhär lät det för exakt 2 år sen i Aktuellt.

"Just nu är utredningen i en mycket aktiv period, säger Petersson vidare i ”Aktuellt”.
– Vi håller ett flertal förhör i veckan och har kontakt med flera myndigheter i andra länder. Det är olika personer som vi bedömer som intressanta att höra i utredningen, men jag tänker inte berätta i tv vilka vi vill höra och har hört. Kontakterna med andra länder handlar om flera saker. Bland annat teknisk kunskap och information om organisationer, säger Petersson. Krister Petersson är övertygad om att mördaren kommer avslöjas.
– Att vi kommer klara upp det är jag helt övertygad om, som vi jobbar. Sen är frågan vad det kommer leda till. Om vi kommer kunna ställa någon inför rätta, det kan vara så att gärningsmannen är död, det är ganska lång tid sen mordet skedde. Men vi kommer kunna lämna en förklaring om vad som hände, i alla fall. Det är jag helt övertygad om, säger Petersson i ”Aktuellt”.
Petersson säger att de arbetar med ”substantiella” uppgifter, men han vill inte säga något mer."
Eftersom man talar om "den som är ansvarig för MOP" hoppas jag på att det är Sydafrikaspåret som är det som fäster. Det har legat i bakhuvudet på mig ändå sedan jag hörde det 1a gången.
Citera
2020-02-21, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
SE har beskrivits som en mycket bitter man som blev lätt ilsken och irriterad. Han såg ner på sig själv för att han var en simpel grafiker som hade vuxit upp i överklassen. Han hamnade i konflikt med Moderaterna i Täby som han representerade i kommunfullmäktige, där han gick ut i lokalmedia och förklarade att partiet hade helt fel varpå han blev avstängd. Han drev en felaktig elräkning till vattenöverdomstolen. Om jag inte minns fel blev han även osams med grannen med vapensamligen några år efter mordet och slutade umgås med honom. Han blev osams med sin fru och skiljde sig från henne kort innan sin död, vilket är mer ovanligt för hans generation.

Han hade definitivt någon slags social personlighetsstörning.

En indikativ lustighet är att Engström före mordt dök upp i en artikel i Svenska Dagbldet 1982 där han framträdde och fick tillfälle att beskriva sin personlighet.

Det är urtypiskt för personer med avgrundsdjupt dålig självkänsla att bygga en image.

Ska jag gissa befann han sig i en konflikt privat tex att frun eller någon odugligförklarat honom eller ställt honom mot väggen som orsaken till en konflikt.

Då passar han på i Svenska Dagpladet att framställa sig som känslig och med självinsikt.

Syftet är bara att skapa ett oklanderlig image och vinna upprättelse så han kan visa elaka frun att det är hon som är ond och han är prickfri och perfekt.

En person med haveristiska drag kan gå hur långt som helst för att vinna och är särskillt fokuserad på att putsa på skamfilade lilla jaget.

Riktigt bräckliga självförtroenden har en avgrundsdjup känsla av att inte tillhöra som döljs skickligt av präktighet och att vara kritisk och krävande drama quen som ställer höga krav.

Att bära vapen i en handledsväska kan mycket väl göra att det känns bättre.

Om en superpräktig person med noll självkänsla säger något putslustigt till paret Palme och blir avsnäst och med lite alkohol i blodet kan det smälla.

Till skillnad från trygga själar som blir glada av sprit kan de bräckliga få upp mycket starka känslor av avgrundsdjupt blixtsnabbt oförklarligt hat.

Något djupare motiv behövs inte. Allt handlar om det lilla jaget som aldrig älskats av någon och som hittar på olika cover-ups för att inte dö av existentiell ångest.

I brist på bra utveckling finns små infantila delar av hjärnan kvar och när retad och olycklig har man en arg 4-åring med en .357 Magnum revolver.
Citera
2020-02-21, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceRiley
Skandiamannen finns inte i livet sedan snart 20 år. Att man nu ändå känner att man kan stänga boken torde betyda att man har något. Vapnet? Nu? Känns lurigt.
Vad sägs om att man eventuellt råkat på något nedskrivet som Skandiamannen lämnat efter sig? Något som kan jämställas med ett erkännande. Vart det ska ha legat är ju en annan fråga, men inte omöjligt.

Precis som när det gäller all bullshit om CP så är det här lika mycket bullshit för övrigt med ursprung från samma källa. Palmes verkliga mördare.

Den här punkten PU är på nu är oundviklig om man jobbar professionellt och man borde varit där för 33år sedan.
Citera
2020-02-21, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I had another post with a question.

If PU received the S&W - and found that "efterlevande" had it for 34 years, holding it in secret.
Could they "efterlevande" be prosecuted?
Is that the "åtal" KP might be talking about?
Just curious if that is possible
Thanks for the reply

Sluta med dina debila påhitt om vapen och anklagelser mot oskyldiga du hyser agg till.

Det tog inte många sekunder innan du blev avslöjad med ditt hittepå när du skulle beskriva vapnet. Både jag och PU skrattar högt åt dig och din svengelska.
Citera
2020-02-21, 06:31
Medlem
Igår var det ett inslag i tv om hur hjärnan kan fungera. Passar bra när man ser alla olika kommentarer här. Tydligt är att folk har stark tilltro till media + olika författare som kablar ut olika gärningsmän. 2 kan höra o läsa samma men ändå uppfatta det helt olika beroende på erfarenheter.
Sen är sommaren i Sverige juni, juli, augusti

http://www.tv4play.se/program/link?video_id=12527442
Citera
2020-02-21, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Mycket muntugg på KP, ser ett mönster i hans uttalanden som inte kommer att ge något av värde tyvärr.

Fallet är löst med CP som gärningsman, allt annat är önsketänkande 🤔

Önsketänkande? Kan du utveckla vad man du menar med detta.
Är det önsketänkande om man tror VG,CA eller någon Säpogubbe osv var skyldig till mordet?
Citera
2020-02-21, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Gärningsmannaprofilen är enligt mig ett mycket tungt vägande argument för CA.

Jag tror man lätt glömmer bort att mord är en extrem handling. Mord kräver ofta en viss sammansättning av psykiatriska faktorer. Det är inte heller oväntat att det ofta görs rättspsykiatriska undersökningar i samband med mordrättegångar. Varken Lasermannen, Peter Mangs eller Arbogakvinnan var friska för att ta några exempel.

Jag tycker man ska titta på vilka gärningsmän som attackerar politiker och andra samhällstoppar. Det är ju i de flesta fall personer som CA, ensamvargar med ett hat mot samhället, inte sällan med en kombination mellan antisocial personlighetsstörning, neuropsykiatri och depression.

Människor som saknar psykiatriska problem begår mord i betydligt lägre grad. Så visst kan det finnas gärningsmän med annan bakgrund. Men det är ett tungt argument att CA – förutom alla andra indicier – stämmer så väl överens med hur gärningsmannen är i de flesta politiker- och statsministermord.
Det dyker alltid upp nya nick som ältar gamla sk argument i repris. Dessa resonemang du saluför har ingen som helst relevans. Gärningsmannaprofilen var ett beställningsjobb och ett cirkelbevis där man förutsatte en ensam störd galning utfört det och förvånande nog kom man då fram till att mördaren var en ensam störd galning. Därmed blundade man för fakta som att det är klarlagt att OP var övervakad under en längre tid och ganska intensivt inder morddagen med ett stort antal iakttagelser. Tyvärr det du anför höll inte mot CP ens med ett felaktigt utpekande så det går inte att återanvända mot en annan person där dett blir en tunn spekulationssoppa utan mista substans.
Citera
2020-02-21, 06:46
Medlem
Tycker inte att SE passar in på något sätt ändå. Finns det inte något ljudklipp från polisradion där man hör hans röst bara några minuter efter mordet? Tycker personligen att CA känns mer trolig som GM. Han kunde bara knata direkt hem efter skotten, bodde i närheten. Om det inte har dykt upp någon helt ny person i utredningen som inte har varit med förut.
Citera
2020-02-21, 06:46
Medlem
Citat:
Klockrent! I och med detta börjar jag nog svänga igen. Det kanske trots allt inte är SE som utan bevis ska kastas fram som lösning. Vilket jag befarade.
Det är bara de verkliga konspiratörerna som hoppats på det men de underskattade både PU och delar av allmänheten grovt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in