Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men så menade inte jag. Tror de siktar in sig på nån som inte har något med SE att göra alls.

För att kunna lägga fram en teori om person X räcker inte, man måste även avskriva de andra stora spåren. Tex: Vill man säga att NF är mördaren, så måste man visa att SE eller VG inte begick mordet.

Det är därför SE:s fru blir förhörd, för KP anser nån annan är mördaren, men SE måste avskrivas
Ja det låter rimligt.

Förstår inte varför folk hakar upp sig på SE så mycket. KP kommer sannerligen komma med en bomb när folk som minst anar det med efterföljande presskonferens.

SE var 52 år vid mordet, alldeles för mjuk i sin personlighet för att kunna agera bödel mot en statsminister, allmänt virrig, stämmer ej in i signalementet osv.

Sen har jag svårt att se hur en mördare själv vill söka upp sig till diverse program om mordet som SE gjorde.
Citera
2020-02-21, 00:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceRiley
Om, och det är ett om, det skulle vara Skandiamannen så är det inte osannolikt att det är något av den kalibern. Om det hela handlar om någon annan så blir det ännu mer spekulativt. Vad tror du själv?
KP och hans grupp började med att skapa sig en tydlig bild av vad som hände på mordplatsen. Han var tidigt övertygad om att de skulle få klarhet i hur det gått till. Jag tolkar det som att första delen av arbetet ledde till att fokus kunde läggas på att hitta olika sorters bevis då man var övertygad om att man hamnat rätt, och att man nu gjort det. Något plötsligt fynd av t ex mordvapnet har förmodligen inte avgjort saken. SE skulle kunna passa in i ovan nämnda sätt att arbeta, men det är så mycket som talar emot honom som GM så honom tror jag inte det handlar om. Någon form av mindre konspiration tycker jag verkar mest logiskt, mycket grundat på vad KP har sagt. Men jag kan inte påstå att jag har någon särskild tro.
Citera
2020-02-21, 00:33
Medlem
Citat:
Så att han besökte ett konditori med utsikt över mpl på årsdagarna 95 och 96 antyder inget? Att han besökte detta konditori hundratalsgånger trots att han flyttat ut från stan?

Han hade köpt fem patroner av samma sort som dödskulorna

Han påstår sig sålt vapnet på café opera 1992. Trots att det är mot hans rutiner och hans moral. För att få pengar för att inte bli vräkt. Men han bodde hos mamma...

Han sa att han låg hemma med influensa men detta är motbevisat

Han dök inte upp nån av de två gånger han blev kallad till provskjutning.

Han hade ett kulhål i vardagsrumsväggen.

Han visste väldigt mycket om utredningen.

Åsgård som gjorde GMP såg CA vid ett tillfälle och säger han passar extremt bra på signalementet. Han är Åsgårds enda misstänkte

Gärningsmannaprofilen är enligt mig ett mycket tungt vägande argument för CA.

Jag tror man lätt glömmer bort att mord är en extrem handling. Mord kräver ofta en viss sammansättning av psykiatriska faktorer. Det är inte heller oväntat att det ofta görs rättspsykiatriska undersökningar i samband med mordrättegångar. Varken Lasermannen, Peter Mangs eller Arbogakvinnan var friska för att ta några exempel.

Jag tycker man ska titta på vilka gärningsmän som attackerar politiker och andra samhällstoppar. Det är ju i de flesta fall personer som CA, ensamvargar med ett hat mot samhället, inte sällan med en kombination mellan antisocial personlighetsstörning, neuropsykiatri och depression.

Människor som saknar psykiatriska problem begår mord i betydligt lägre grad. Så visst kan det finnas gärningsmän med annan bakgrund. Men det är ett tungt argument att CA – förutom alla andra indicier – stämmer så väl överens med hur gärningsmannen är i de flesta politiker- och statsministermord.
Citera
2020-02-21, 00:51
Bannlyst
Vad hände med polisen som frågade johan om denne kunde skjuta palme? Blev en snackis 2013 minns jag. Aftonbladet ringde upp denne polis som lät rätt skräckslagen i rösten. Kan KP ha undersökt denna man?
Citera
2020-02-21, 00:58
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen

Förhört vittnen som inte har hörts förut. Det är med andra ord snubben som såg mördaren uppe på trappan.
Citera
2020-02-21, 01:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Läser i Aftonbladet om vittnet LJ som uttalat sig om hur han förhörts om SE förra året. Verkar ha varit uppföljande frågor om rörelsemönster, kläder och liknande. Om SE stämmer in på den som springer uppför trappan.

Det får mig att tro att man bara försöker avskriva SE-spåret. För diffust förhör för att vara ett nycketvittnes slutord om en statsministermördare. Att SE:s exhustru säger att hon inte får uttala sig kan man alltid tolka som att de sagt "var inte orolig, vi tror inte det var han, vi vill bara bevisa att SE och alla i hans närhet är oskyldiga". Särskilt i kombination med hennes svar på denna fråga:

"Enligt åklagaren kan förundersökningen snart komma att avslutas. Hur ser du på det?

– Det är positivt. Jag hoppas verkligen att det kommer fram vem som gjorde det här."

Det är nån annan som är ansvarig. Det handlar inte om SE eller nån runt honom.

Klockrent! I och med detta börjar jag nog svänga igen. Det kanske trots allt inte är SE som utan bevis ska kastas fram som lösning. Vilket jag befarade.
Citera
2020-02-21, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har inte en aning min vän. Om det är något jag inte kan så är det vapen, särskilt vapentekniska frågor.

Men det vore givetvis toppen om de hittat mordvapnet och kan knyta det till en speciell person, dvs bevisa att personen använt vapnet och då helst förstås koppla den personen till Tunnelgatan den kvällen.

Vi får se vad KP och hans utredare har att säga om den saken. Det behövs bevis för att förklaringen ska vara trovärdig. En ny CP-vända duger inte.

I had another post with a question.

If PU received the S&W - and found that "efterlevande" had it for 34 years, holding it in secret.
Could they "efterlevande" be prosecuted?
Is that the "åtal" KP might be talking about?
Just curious if that is possible
Thanks for the reply
Citera
2020-02-21, 01:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jämför T.U:s handstil med den handstil som fanns på vykortet som refererar till att ”Järnvägsspåret (Stegmordet) blir allt hetare”...

Ja som du vet har även jag ett öga åt det här hållet, trots att jag inte kan bevisa att dessa personer fanns på Sveavägen.

Men det är en del detaljer i Grandmannens signalement som får mig att koppla till EH. Töntig, bonnig, vildmarksjacka, asketisk, gammaldags, glasögonen ...Ja och lite till.

Sen ligger mordet på EH tidsmässigt intressant. Och så har vi Säpomannen.

Den sjukpensionerade skogshuggaren EH hade väl också ovanligt gott om pengar? Varför då?

Fråga - Hur hänger Järnvägsspåret ihop med Stegmordet? Förstår inte.
Citera
2020-02-21, 01:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I had another post with a question.

If PU received the S&W - and found that "efterlevande" had it for 34 years, holding it in secret.
Could they "efterlevande" be prosecuted?
Is that the "åtal" KP might be talking about?
Just curious if that is possible
Thanks for the reply

Ja spontant skulle jag säga att det givetvis är ett brott att gömma mordvapnet. Om inte annat försvårar man polisens arbete men genom att hjälpa GM på det sättet så är man väl åtminstone delvis medskyldig till mord.

Så ja, vederbörande bör åtalas. Men åklagaren kan förstås göra en deal mot att vapengömmaren berättar allt om GM, motivet etc.
Citera
2020-02-21, 03:56
Medlem
p.norths avatar
Såhär lät det för exakt 2 år sen i Aktuellt.

"Just nu är utredningen i en mycket aktiv period, säger Petersson vidare i ”Aktuellt”.
– Vi håller ett flertal förhör i veckan och har kontakt med flera myndigheter i andra länder. Det är olika personer som vi bedömer som intressanta att höra i utredningen, men jag tänker inte berätta i tv vilka vi vill höra och har hört. Kontakterna med andra länder handlar om flera saker. Bland annat teknisk kunskap och information om organisationer, säger Petersson. Krister Petersson är övertygad om att mördaren kommer avslöjas.
– Att vi kommer klara upp det är jag helt övertygad om, som vi jobbar. Sen är frågan vad det kommer leda till. Om vi kommer kunna ställa någon inför rätta, det kan vara så att gärningsmannen är död, det är ganska lång tid sen mordet skedde. Men vi kommer kunna lämna en förklaring om vad som hände, i alla fall. Det är jag helt övertygad om, säger Petersson i ”Aktuellt”.
Petersson säger att de arbetar med ”substantiella” uppgifter, men han vill inte säga något mer."
Citera
2020-02-21, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja spontant skulle jag säga att det givetvis är ett brott att gömma mordvapnet. Om inte annat försvårar man polisens arbete men genom att hjälpa GM på det sättet så är man väl åtminstone delvis medskyldig till mord.

Så ja, vederbörande bör åtalas. Men åklagaren kan förstås göra en deal mot att vapengömmaren berättar allt om GM, motivet etc.

Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Såhär lät det för exakt 2 år sen i Aktuellt.

"Just nu är utredningen i en mycket aktiv period, säger Petersson vidare i ”Aktuellt”.
– Vi håller ett flertal förhör i veckan och har kontakt med flera myndigheter i andra länder. Det är olika personer som vi bedömer som intressanta att höra i utredningen, men jag tänker inte berätta i tv vilka vi vill höra och har hört. Kontakterna med andra länder handlar om flera saker. Bland annat teknisk kunskap och information om organisationer, säger Petersson. Krister Petersson är övertygad om att mördaren kommer avslöjas.
– Att vi kommer klara upp det är jag helt övertygad om, som vi jobbar. Sen är frågan vad det kommer leda till. Om vi kommer kunna ställa någon inför rätta, det kan vara så att gärningsmannen är död, det är ganska lång tid sen mordet skedde. Men vi kommer kunna lämna en förklaring om vad som hände, i alla fall. Det är jag helt övertygad om, säger Petersson i ”Aktuellt”.
Petersson säger att de arbetar med ”substantiella” uppgifter, men han vill inte säga något mer."

Mycket muntugg på KP, ser ett mönster i hans uttalanden som inte kommer att ge något av värde tyvärr.

Fallet är löst med CP som gärningsman, allt annat är önsketänkande 🤔
Citera
2020-02-21, 04:19
Medlem
p.norths avatar
Är det nu S. E som avses så är det ändå lite obehaglig känsla man har. Man köper historien för den passar som in på bilden. Kör en vit lögn och hoppas att svenska folket köper det.
Som stugägaren i Idre sa om Engström
Han hade nämligen svårt att tro att SE skulle vara gärningsmannen. Enligt honom är det »befängt« att den i hans tycke »mesige« och »feminine fjanten« Engström skulle kunna vara gärningsmannen; detta talade han om för utredarna.

Nää..
Dom skyldiga kommer man inte åt, sorry!!
Bara att inse..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in