2020-02-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Den enda grejen med lönebidrag är att arbetsgivaren ska få billigare arbetskraft.

Nej, du hittar i regel inte en lönebidragare som presterar som en anställd. Man blir inte lönebidragare om man är fullt fungerande.
Citera
2020-02-21, 00:19
Medlem
Lönebidrag ligger inte på 10K som en skriver i tråden utan mer runt 20K. De betalar skatt. Arbetsgivaren får en del av lönen betald av AMS.

Har genom mina år haft kollegor med lönebidrag och kvalitén variera. Vissa kan vara jättebra, andra förstår man varför de går på det.

Skillnaden mellan lönebidrag och att vara anställd normalt för den anställda är lönen i de stora hela. Medan ens kollegor kanske tjänar 25K tjänar man själv 20K.
Citera
2020-02-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Nej, du hittar i regel inte en lönebidragare som presterar som en anställd. Man blir inte lönebidragare om man är fullt fungerande.

Bara min erfarenhet som jag har från ca 10 st kollegor så snackar du skit. Sett flera stycken både inom restaurangbranschen, handel och inom skolan som varit hur bra som helst. Dessa har sedan gått från lönebidrag till vanlig anställning.
Citera
2020-02-21, 05:44
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleep1234
Snabb fråga ba är det 33%? eller 34%? I skatt?
Bättre än att sitta hemma o pilla sig själv i naveln liksom.

Eftersom lönebidragsjobb oftast innebär en låg bruttolön (ca 20 - 24 000 kr är nog vanligast) ligger skatten omkring 20-22%. Exakt skatt beror på din kommunalskatt. Här kan du räkna själv: https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
Citera
2020-02-21, 06:02
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Tja!

En av mina polare går på lönebidrag å har gjort det i många år. Problemet är att han bryr sig inte. -Nån betalar ut pengarna jag jobbar för, nån måste betala min lön, svarar han då jag tar upp det.
Betalar lönebidragare ens skatt? Å hur mycket av det går tillbaka till staten då?
Hur många år kan man gå på lönebidrag å varför bryr han sig inte?

Ja han är en rågblond svensk.

Finns det fler som går på lönebidrag som är svenskar som faktiskt inte bryr sig?

Sällsynt fall för mig dock men.....

Lönebidrag är för arbetsgivare för att hjälpa de som har en nedsatt arbetsförmåga att ta sig tillbaka till arbete.

https://arbetsformedlingen.se/for-ar...tod/lonebidrag

Vad vill du att han skall ”bry” sig om? Det är inte den anställde som tjänar på detta, det är arbetsgivaren.

Låter på din ts som att du har missuppfattat vad lönebidrag är och att du är avundsjuk på hans rågblonda hår.

Alla betalar skatt för inkomst som inte är bidrag. Han får lön av arbetsgivaren och betalar samma skatt som du.

Citat:
Klart du gör. Har en bekant som blev sjuk och var sjuk i flera år. Blev dessutom uppsagd under sin svåra sjukdomstid. När denne så var frisk och skulle ut på arbetsmarknaden igen så ville ingen anställa hen. Det blev en lika lång arbetslöshet som sjuktiden och knäckte nästan personen. Men när väl jobbet kom (med hjälp av olika typer av insatser från staten) så gick det fort att avancera uppåt, förbi slashasarna som gled runt med sin trygga tillsvidareanställningar.
Senast redigerad av BullensPilsner 2020-02-21 kl. 06:11.
Citera
2020-02-21, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Bara min erfarenhet som jag har från ca 10 st kollegor så snackar du skit. Sett flera stycken både inom restaurangbranschen, handel och inom skolan som varit hur bra som helst. Dessa har sedan gått från lönebidrag till vanlig anställning.
Ja, om man fungerar "hur bra som helst" får man i regel en riktig anställning. Dock måste du komma ihåg att ingen blir lönebidragare utan anledning. Om dessa människor hade haft lätt att få jobb från början så hade inget lönebidrag behövts.
Citera
2020-02-21, 08:43
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ja, om man fungerar "hur bra som helst" får man i regel en riktig anställning. Dock måste du komma ihåg att ingen blir lönebidragare utan anledning. Om dessa människor hade haft lätt att få jobb från början så hade inget lönebidrag behövts.

Så kanske det var förr, men som jag sade så är det mest typ människor med ADHD eller autism och invandrare som blir anställda med lönebidrag idag. Företaget Samhall har fått kritik för att inte längre anställa människor med nedsatt arbetsförmåga:

AB: Funktionshindrade får inte plats på Samhall
Citera
2020-02-21, 09:05
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Är det rimligt att handikappade får 100% lön för 20% insats? Bidrar man inte med mer än 20% av en heltidstjänst ska man rimligtvis inte få annat än 20% av lönen heller.
De arbetar inte på ackord!
Sen om de inte arbetar, vad får de då? 100% bidrag från skattepengarna. Om de arbetar så får de lön, bidrar lite och företaget ett bidrag för de tagit emot dessa och skattebetalarna en lägre kostnad.

Är sällan man går 100%, tror max vi fått för det samhällsansvar vi tagit har vart 85% på en heltidstjänst, men oftast ligger bidraget 60-70% för dessa.
Vi har flera på företaget, de klipper gräs, skottar snö, tömmer sopor, internposten mm. Men det viktigaste är nog att vi som företag faktiskt ger dem en meningsfull sysselsättning istället för sitta på ett boende på dagen med personal givetvis som bara skulle kosta pengar.

Det vi betalar 20-40% anser jag motsvarar det värde de tillför genom sin arbetsinsats. Så lite rätt har du i ditt resonemang att bidrar man med 20% så får man det i lön från företaget, den övriga biten 80% som man inte bidrar med något får samhället stå för, något de ändå skulle fått gjort om den inte arbetat alls.
Citera
2020-02-21, 10:19
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Lönebidrag ligger inte på 10K som en skriver i tråden utan mer runt 20K. De betalar skatt. Arbetsgivaren får en del av lönen betald av AMS.

Har genom mina år haft kollegor med lönebidrag och kvalitén variera. Vissa kan vara jättebra, andra förstår man varför de går på det.

Skillnaden mellan lönebidrag och att vara anställd normalt för den anställda är lönen i de stora hela. Medan ens kollegor kanske tjänar 25K tjänar man själv 20K.
Vad menar du? Jag har lönebidrag (pga. Aspergers), och har följt precis samma löneutveckling som alla andra i mitt företag
Råkade av misstag se min likasinnade kollegas lön en gång, som har samma tjänst som jag och har jobbat lika länge och INTE har lönebidrag. Vi tjänar nästintill samma (jag några hundringar mer typ). Finns ingen klausul som säger att den med lönebidrag ska ha sämre lön än någon annan. Sen spelar det säkert roll på vilken arbetsplats man är på, men vi är prestationsinriktade när det kommer till årets lönesamtal. Gör vi bra ifrån oss får vi högre löneförhöjning, det gäller även mig som har lönebidrag.
Just nu tjänar jag runt 30 000 före skatt, ska bli spännande att få se vad nästa revision ger.

Folk pratar för övrigt om att man aldrig blir fast anställd med lönebidrag. Det är inte heller sant. Jag har varit tillsvidareanställd i snart 7 år här.
Senast redigerad av Nihenna 2020-02-21 kl. 10:24.
Citera
2020-02-21, 12:38
Medlem
Det faktum att du bryr dig och till och med tar dig tid att starta en tråd tycker jag är mer oroväckande.
Citera
2020-02-21, 18:15
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vad menar du? Jag har lönebidrag (pga. Aspergers), och har följt precis samma löneutveckling som alla andra i mitt företag
Råkade av misstag se min likasinnade kollegas lön en gång, som har samma tjänst som jag och har jobbat lika länge och INTE har lönebidrag. Vi tjänar nästintill samma (jag några hundringar mer typ). Finns ingen klausul som säger att den med lönebidrag ska ha sämre lön än någon annan. Sen spelar det säkert roll på vilken arbetsplats man är på, men vi är prestationsinriktade när det kommer till årets lönesamtal. Gör vi bra ifrån oss får vi högre löneförhöjning, det gäller även mig som har lönebidrag.
Just nu tjänar jag runt 30 000 före skatt, ska bli spännande att få se vad nästa revision ger.

Folk pratar för övrigt om att man aldrig blir fast anställd med lönebidrag. Det är inte heller sant. Jag har varit tillsvidareanställd i snart 7 år här.
Hur fan kan du ha lönebidrag för lite sketen asperger och varit anställd i sju(!) år? Det är ju helt sinnessjukt.
Citera
2020-02-21, 18:22
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Hur fan kan du ha lönebidrag för lite sketen asperger och varit anställd i sju(!) år? Det är ju helt sinnessjukt.
Din ilska ska riktas mot biidragstagaren, dvs arbetsgivaren.

Du anar inte hur många som arbetsgivare får lönebidrag för. Kollegor som du inte har en aning om har ett "funktionshinder", även personer med kvalificerade arbetsuppgifter.

Har man väl hamnat utanför arbetsmarknaden i ett år så hittar AF något fel som motiverar lönebidrag, sedan kommer man aldrig ifrån den stämpeln. Söker man nytt jobb och lämnar referens så kommer de tipsa varandra om bidragssnyltmöjligheter.
Senast redigerad av StureSventon 2020-02-21 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in