2020-02-20, 17:42
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Vad är det egentligen för skillnad på "lönebidrag" och vanligt "social-bidrag"? Jobbar man då och får "bidrag" istället för lön eller hur fungerar det för någon som inte vet?

Arbetsgivaren får bidrag som kompensation för att den anställda har en nedsatt arbetsförmåga. Det är som Samhall, fast att man jobbar för ett normalt företag.
Citera
2020-02-20, 17:43
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Lönebidrag får man som arbetsgivare om man tar emot någon som ex har ett handikapp. Upplägg brukar vara att de betalar ex 80% av lönen på heltidstjänst till arbetsgivaren osv. Sen brukar de vilja sänka % nivån från år till år, just för man som arbetsgivare borde lärt upp denna så den kan jobbet bättre dvs mer produktiv och då mindre bidrag.

Ja det är skattebetalaren som står för detta, vad trodde ni? Vilken arbetsgivare skulle annars anställa någon som kanske inte bidrar 100% till 100% lön när det finns 400 000arbetslösa och där merparten inte har något handikapp om jag uttrycker mig så.
Är det rimligt att handikappade får 100% lön för 20% insats? Bidrar man inte med mer än 20% av en heltidstjänst ska man rimligtvis inte få annat än 20% av lönen heller.
Citera
2020-02-20, 18:01
Medlem
Är väl inget fel med det, varför skulle han bry sig?

Jag har också möjlighet till lönebidrag på grund av min Asperger till exempel. Tyvärr så är ju många arbetsgivare diskriminerande mot oss som är lite udda nuförtiden och då kan man ju ställa frågan - är det bättre att jag bidrar till samhället med något, så gott jag bara kan eller bara lever på soc-bidrag?
Citera
2020-02-20, 18:17
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
man får väl runt 10tusen som mest om man är ensam i hushållet ?
om man jobbar lär man få runt 20k

Citat:
Ursprungligen postat av Sleep1234
16k nå sorts bidrag rester vetefan

Att man har en lönebidragsanställning innebär inte att man har en viss summa i lön. I teorin kan man tjäna 50 000 kr/månad när man har en lönebidragsanställning. I praktiken har man en rätt låg lön (ofta kollektivavtalets lägstanivå) eftersom man inte är så värst eftertraktad av arbetsgivare.
Citera
2020-02-20, 18:58
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Är det rimligt att handikappade får 100% lön för 20% insats? Bidrar man inte med mer än 20% av en heltidstjänst ska man rimligtvis inte få annat än 20% av lönen heller.

Lönebidragsanställning är mer produktivt för samhället än att gå på bidrag eller få sjukpension.

Artikel ursprungligen publicerad i SvD:

Citat:
Förre ordföranden Marcus Storch riktar svidande kritik mot utvecklingen.
– Utvecklingen med ett mindre Samhall är en tragedi ur två stora aspekter. Vi kom i mängder av studier fram till att Samhall var en väldigt lönsam affär. Alternativet med A-kassa och det som i allmänt tal kallas sjukpension var dyrare för samhället. Men den största tragedin är på det mänskliga planet. Många har åkt ut i sysslolöshet, ensamhet och i vissa fall högre mortalitet. Det är ovärdigt i ett modernt samhälle. Vi kan alla bli svaga, säger Marcus Storch.
https://funktionsrattstockholm.se/ti...ar-en-tragedi/

Idag är det dock ofta så som Marcus Storch säger att lönebidrag "utnyttjas" till att anställa folk som kan jobba 100% för att de har bokstäver som ursäkter eller för att de är utlänningar osv. Å andra sidan är det väl svårt för dessa att göra sig anställningsbara utan bidraget. Kortfattat så kan man väl säga att alla jobb går via kontakter, även de med lönebidrag.
Citera
2020-02-20, 19:01
Medlem
Jag har tidigare jobbat på arbetsplatser där en och annan lönebidragare har ingått i personalstyrkan på olika sätt. En stark gemensam nämnare i alla dessa fall har varit att ingen av dem hade haft en chans att få anställning utan lönebidrag, då de helt enkelt inte har klarat av jobbet på ett särskilt bra sätt.

Inte en enda gång skulle jag säga att företagen har tjänat på företeelsen, man har snarare sett det som att man har gjort en god gärning för samhället. Ungefär som att ha en heltidsanställd som presterar 50% och kostar därefter för företagen. I vissa fall har prestationen varit klart lägre ändå och har snarare varit en ren förlustaffär.

Vad är problemet med lönebidrag menar ni? Vad skulle dessa individer göra istället? Gå hemma och dra benen efter sig till samma eller högre kostnad för staten?

Alla lönebidragare omförhandlas vanligtvis varje år och företagen måste således ge en tydlig motivering till varför personen i fråga inte kan få en vanlig anställning. Det är inte helt ovanligt att omvandla välfungerande individer till anställda, men själv har jag inte stött på någon sådan hittills.
Citera
2020-02-20, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
man får väl runt 10tusen som mest om man är ensam i hushållet ?

Nej, det är mera. Nästan som i ett vanligt jobb, säg nästan nedre kanten på ett vanligt jobb. Du tänker antagligen på den sk löne- och utvecklings-garantin?

Däremot är det vanligt att man inte tvingas att gå heltid, fastän anställningsformen förutsätter heltid.
Man ÄR ju trots allt handikappad. VILL arbetsgivaren ha någon där på heltid så kan de väl anställa någon på riktigt... Men man får kunna stå på sig.
Citera
2020-02-20, 19:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Tja!

En av mina polare går på lönebidrag å har gjort det i många år. Problemet är att han bryr sig inte. -Nån betalar ut pengarna jag jobbar för, nån måste betala min lön, svarar han då jag tar upp det.
Betalar lönebidragare ens skatt? Å hur mycket av det går tillbaka till staten då?
Hur många år kan man gå på lönebidrag å varför bryr han sig inte?

Ja han är en rågblond svensk.

Finns det fler som går på lönebidrag som är svenskar som faktiskt inte bryr sig?

Sällsynt fall för mig dock men.....
På vilket sätt skulle han bry sig menar du? Blir lite jobbigt att går runt och tänka på detta hela tiden. Jag har lönebidrag, jag har lönebidrag, jag har lönebidrag...
Citera
2020-02-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
Personer med lönebidrag betalar självklart skatt med. Samma som alla andra. Enda lönebidrag gör eller ska göra är att AF betalar en del av lönen för att den som får bidrag inte ska ställas samma krav på eller stress osv.
Det är värre i så fall med företag som tar emot bidraget sen skiter helt i att uppfylla villkoren. Billigare arbetskraft. Det är ju absolut ett större problem än att en resonerar som han gör
det är vanligt som fan.
Citera
2020-02-20, 22:08
Medlem
godboys avatar
Den enda grejen med lönebidrag är att arbetsgivaren ska få billigare arbetskraft.
Citera
2020-02-20, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Den enda grejen med lönebidrag är att arbetsgivaren ska få billigare arbetskraft.
Snabb fråga ba är det 33%? eller 34%? I skatt?
Bättre än att sitta hemma o pilla sig själv i naveln liksom.
Citera
2020-02-20, 23:22
Medlem
Varför skulle man bry sig?
Du betalar skatt åt staten, är staten din kompis?
Hjälpen staten dig när du sitter i skiten?
Vakna upp för fan alla jävlar som jobbar som om där inte fanns någon morgondag.

Jag vet en som själv går på bidrag och kan spara några tusen varje månad. Han lever lika bra som en vanlig arbetare med familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in