Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-20, 09:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
- för 10-20 år sedan var det Ozon som skulle driva klotet mot undergång. När co2 tjatats ut kommer nytt alarm och domedagsprofetsia , alltmedan klotet tuffar vidare mot nya öden och äventyr
Ozonhålen var mycket allvarliga och problemet löstes internationellt med ett antal överenskommelser om bl.a. freonanvändning.

Nu är det dags att komma överens igen, den här gången om hur utsläppen av växthusgaser ska minskas.
Citera
2020-02-20, 09:08
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
.
Jag försöker förhålla mig till vetenskap. Hade du något vetenskapligt att komma med? Hittills blottar du enbart din okunskap med uttalanden som att det skulle saknas is för att höja havsnivån 6 meter, eller att Manns hockeyklubba (som publicerades först för mer än 20 år sedan) skulle vara en bluff. Varför läste du inte mitt tidigare svar?
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Det finns en lista där som går från 1 till 25. Det är alltså en lista över 25 andra studier som bekräftar hockeyklubban. Vill du ha 25 till? Säg isf bara till.

Konspirationsteorier avfärdas som konspirationsteorier.

Det är alltså inte åldern som är relevant för argumentationsfelet. Varför hänvisar du inte till forskning som stöd för dina påståenden?

Se Surtrutens svar. Vi måste normalisera både utsläpp och åtgärder efter befolkningsmängd.

Som jag ser det, så har "vi" redan uppfyllt de normaliseringskraven - tricket är väl i så fall att få Asien m.fl. med på det tåget
Citera
2020-02-20, 09:16
Medlem
Citat:
Om man nu använder hockeyklubban då, som den absoluta sanningen - så visar den att medeltempen på landytor ökat med ca 0.9 grader under de senaste 70 åren,
Fast i verkligheten var ju hockeyklubban en paleoklimatologisk studie. Den tittade på de senaste 1000 årens temperatur som rekonstruerat från trädringar och andra proxies. De senaste 70 åren mäter vi direkt med instrument och de har inget med Manns artikel att göra.
Citat:
med tanke på befolkningsökning och därtill ökad levnadsstandard så tror jag anledning finns där, snarare än i en bråkdelsökning av en minoritetsgas i atmosfären - för 10-20 år sedan var det Ozon som skulle driva klotet mot undergång.
Sen såg vi till att begränsa utsläppen av freoner, och, tänk, ozonlagret börjar långsamt återhämta sig. Vem kunde anat att det var så enkelt. Vad du "tror" om koldioxid har ingen betydelse i sammanhanget.
Citat:
När co2 tjatats ut kommer nytt alarm och domedagsprofetsia , alltmedan klotet tuffar vidare mot nya öden och äventyr
Vi har redan massor med nya larm om mikroplast som sprids runt världen, insektsdöd osv. Tyvärr verkar vi skapa nya problem snabbare än vi löser de gamla.
Citera
2020-02-20, 09:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Som jag ser det, så har "vi" redan uppfyllt de normaliseringskraven - tricket är väl i så fall att få Asien m.fl. med på det tåget
Sverige ligger inte jättebra till i världen när det gäller utsläpp per invånare, cirka 130 länder ligger bättre rill.
I den industrialiserade världen ligger vi däremot bra till, men vi släpper ut mycket mera växthusgaser än vad som är långsiktigt hållbart.

Om jag inte minns fel är alla länder med på tåget (utom USA som hoppat av i farten, men ett antal stater är kvar), dvs. med på att utsläppen av CO2 måste minska väldigt kraftigt.
Läs om parisavtalet, https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/EU-och-internationellt/Internationellt-miljoarbete/miljokonventioner/Klimatkonventionen/Parisavtalet/
Citera
2020-02-20, 11:20
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Som du beskriver ett tänkt scenario för hur undersökningen gått till så verkar du inte känna till att KPMG är ett internationellt revisions- och rådgivningsföretag med mer än 150 000 anställda över världen. Det betyder inte att fel aldrig begås så för att du ska få svar på din fråga om hur undersökningen gått till så föreslår jag än en gång att du tar kontakt med dem. Ett tips bara!
Du ska nog inte blanda in några griskultingar i din frågeställning.

Jo, jag är intresserad av svaret. Det var därför jag tidigare bad dig berätta vad de svarade.

Om man jämför svaren från våren 2018 med svaren från våren 2019 så har "Environmental/climate change risk" gått från plats fyra till att 2019 vara den allvarligaste risken.
(Ingen av griskultingarna ligger i topp något av åren.)

Edit:
Det slog mig att du kanske tror att det är ett debattknep att föreslå att du frågar KPMG hur de ställt frågan, men så är det inte alls. Det är helt naturligt att fråga när man vill veta något.

Mitt klart överdrivna frågeexempel gjordes för att enkelt åskådliggöra att om man formulerar frågor på ”fel” sätt så blir svaren rent värdelösa i ett objektivt redovisningsperspektiv.
Jag har inget intresse av att bekräfta värdet i dina källor, det får du göra själv eller finna dig i att få kritiska kommentarer om det.
Spräng inga blodkärl nu utan släpp bara bollen med att säga att du egentligen inte hade en aning vad du använde som stöd för din agenda.
Puss
Citera
2020-02-20, 12:12
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Sverige ligger inte jättebra till i världen när det gäller utsläpp per invånare, cirka 130 länder ligger bättre rill.
I den industrialiserade världen ligger vi däremot bra till, men vi släpper ut mycket mera växthusgaser än vad som är långsiktigt hållbart.

Om jag inte minns fel är alla länder med på tåget (utom USA som hoppat av i farten, men ett antal stater är kvar), dvs. med på att utsläppen av CO2 måste minska väldigt kraftigt.
Läs om parisavtalet, https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/EU-och-internationellt/Internationellt-miljoarbete/miljokonventioner/Klimatkonventionen/Parisavtalet/

En fråga som verkar enkel på ytan men som är komplicerad (fetade).
Om världen hade Sveriges befolkningstäthet så skulle de svenska utsläppen nog anses som "långsiktigt hållbara".
Om man drar det åt andra hållet, och räknar med 20 miljarder i befolkning, så blir nog ingen nivå hållbar i längden.
Dvs vad som är "hållbart i längden" avgörs främst av befolkningsmängden.
Citera
2020-02-20, 12:15
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Å andra sidan: hade justeringarnas enda syfte varit att överdriva en uppvärmning, som du verkar hävda, så gjorde dom ett klantigt jobb som bara lyckades manipulera 2019 till en 15e plats.

Som sagt, tittar du på mätstationernas egna uppgivna temperaturer för 2019, är detta det kallaste året på 120-år i USA, det är fakta om du enbart nyttjar uppgivna mättemperaturer.

Då varken du eller jag kan förklara vilka parametrar som ligger bakom deras "justeringar" för 1999 respektive 2019 så finner jag dessa data helt ointressanta.

Du har länken och kan enkelt gå in och hitta de data jag presenterar.

Världens temperaturer sjunker enligt den senaste mätningarna och den tidsperiod NOAA och NASA själva nyttjar i sin rapportering, detta är fakta.

Att diverse röda deltagare här vill dra tidpunkten till 1979 är naturligt. Startar vi tiden från 1934 har temperaturen sjunkit. Du får vad du letar efter, jag nyttjar den info som NOAA och NASA presenterar, dvs de senaste 5-åren.

All data jag nyttjar finns på deras hemsida, https://www.ncdc.noaa.gov/cag/

Fallande temperatur över i stort hela Världen 2015-2019
Planetens temperaturer faller 2015-2019 (samma mätperiod NASA nyttjar) med 0.14grad per decennium. Dvs dubbla hastigheten det som den ökat sedan 1880 (0.07 grad per decennium)

Norra hemisfären minskar just nu och 5-år bakåt med 0.20 grad per decennium
Södra hemisfären minskar just nu och 5-år bakåt med 0.07 grad per decennium

NOAAs redskap på webben ger även möjlighet att dela upp mätningarna per världsdel vilket jag också gjort.

Temperaturen minskar snabbt:
Afrika minskar med 0.07 grad per decennium (dvs samma som tidigare ökning)
Nordamerika minskar med 2.03 grad per decennium (28ggr snabbare än tidigare ökning)
Sydamerika minskar med 0.55 grad per decennium (8ggr snabbare än tidigare ökning)
Västindien minskar med 0.71 grad per decennium (10ggr snabbare än tidigare ökning)
Atlantiska MDR regionen minskar med 0.90 grad per decennium (12ggr snabbare än tidigare ökning)
Norra Indiska Oceanen minskar med 1.37 grad per decennium (20ggr snabbare än tidigare ökning)
Gulf of Mexico minskar med 1.73 grad per decennium (24ggr snabbare än tidigare ökning)
Asien (ink Kina) minskar med 0.32 grad per decennium (4ggr snabbare än tidigare ökning)

..Men Ni har några lyckopiller:

Temperaturen ökar:
Europa ökar
Australien/ Oceanien ökar
Hawaii ökar
Senast redigerad av Nixter 2020-02-20 kl. 12:17.
Citera
2020-02-20, 15:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Mitt klart överdrivna frågeexempel gjordes för att enkelt åskådliggöra att om man formulerar frågor på ”fel” sätt så blir svaren rent värdelösa i ett objektivt redovisningsperspektiv.
Jag har inget intresse av att bekräfta värdet i dina källor, det får du göra själv eller finna dig i att få kritiska kommentarer om det.
Spräng inga blodkärl nu utan släpp bara bollen med att säga att du egentligen inte hade en aning vad du använde som stöd för din agenda.
Puss
Du är ju riktig rolig och helt förutsägbar.
Citera
2020-02-20, 17:11
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Du är ju riktig rolig och helt förutsägbar.
Kul att jag kan roa dig. Att du skulle förbli svarslös var även det rätt förutsägbart.
Om du verkligen skulle vara intresserad så kan jag föreslå en bok från 50-talet skriven av en journalist som berör ämnet lättförståeligt som jag läste under min pluggtid. Inte som studiematerial men som rekommenderad läsning.

Fast både du och jag vet ju om att du egentligen inte har något intresse av det hela så vi struntar helt i det, va
Citera
2020-02-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Som sagt, tittar du på mätstationernas egna uppgivna temperaturer för 2019, är detta det kallaste året på 120-år i USA, det är fakta om du enbart nyttjar uppgivna mättemperaturer.

Då varken du eller jag kan förklara vilka parametrar som ligger bakom deras "justeringar" för 1999 respektive 2019 så finner jag dessa data helt ointressanta.

Du har länken och kan enkelt gå in och hitta de data jag presenterar.

Världens temperaturer sjunker enligt den senaste mätningarna och den tidsperiod NOAA och NASA själva nyttjar i sin rapportering, detta är fakta.

Att diverse röda deltagare här vill dra tidpunkten till 1979 är naturligt. Startar vi tiden från 1934 har temperaturen sjunkit. Du får vad du letar efter, jag nyttjar den info som NOAA och NASA presenterar, dvs de senaste 5-åren.

All data jag nyttjar finns på deras hemsida, https://www.ncdc.noaa.gov/cag/

Fallande temperatur över i stort hela Världen 2015-2019
Planetens temperaturer faller 2015-2019 (samma mätperiod NASA nyttjar) med 0.14grad per decennium. Dvs dubbla hastigheten det som den ökat sedan 1880 (0.07 grad per decennium)

Norra hemisfären minskar just nu och 5-år bakåt med 0.20 grad per decennium
Södra hemisfären minskar just nu och 5-år bakåt med 0.07 grad per decennium

NOAAs redskap på webben ger även möjlighet att dela upp mätningarna per världsdel vilket jag också gjort.

Temperaturen minskar snabbt:
Afrika minskar med 0.07 grad per decennium (dvs samma som tidigare ökning)
Nordamerika minskar med 2.03 grad per decennium (28ggr snabbare än tidigare ökning)
Sydamerika minskar med 0.55 grad per decennium (8ggr snabbare än tidigare ökning)
Västindien minskar med 0.71 grad per decennium (10ggr snabbare än tidigare ökning)
Atlantiska MDR regionen minskar med 0.90 grad per decennium (12ggr snabbare än tidigare ökning)
Norra Indiska Oceanen minskar med 1.37 grad per decennium (20ggr snabbare än tidigare ökning)
Gulf of Mexico minskar med 1.73 grad per decennium (24ggr snabbare än tidigare ökning)
Asien (ink Kina) minskar med 0.32 grad per decennium (4ggr snabbare än tidigare ökning)

..Men Ni har några lyckopiller:

Temperaturen ökar:
Europa ökar
Australien/ Oceanien ökar
Hawaii ökar

Här i tråden så koncentrerar vi oss bara på Europa, Australien och Hawaii

Det gäller att greppa efter halmstrån vettu!
Senast redigerad av DonTrump 2020-02-20 kl. 17:59.
Citera
2020-02-20, 17:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Här i tråden så koncetrerar vi oss bara på Europa, Austalien och Hawaii

Det gäller att greppa efter halmstrån vettu!

Det är tvärtom. Nixter gillar att visa filmer från områden han falskeligen flyttar till andra. Han är en simpel lögnare.

Tankarna om ett varmare klimat grundar sig på globala uppskattningar.

Och så heter det, koncentrera sig, och Australien.
Citera
2020-02-20, 17:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
En fråga som verkar enkel på ytan men som är komplicerad (fetade).
Om världen hade Sveriges befolkningstäthet så skulle de svenska utsläppen nog anses som "långsiktigt hållbara".
Om man drar det åt andra hållet, och räknar med 20 miljarder i befolkning, så blir nog ingen nivå hållbar i längden.
Dvs vad som är "hållbart i längden" avgörs främst av befolkningsmängden.
Visst är det så att antalet invånare på jorden påverkar och särskilt om alla ständigt ska ha bättre standard.

Våra (Alla på jorden) årliga utsläpp av CO2 är totalt 38 000 miljoner ton. (4,5 ton/capita)
11 256 Kina (8,0 ton/capita)
5 275 USA (16,1 ton/capita)
3 457 EU (6,7 ton/capita)
3 170 Östasien och Stilla havet
2 813 Mellanöstern och Nordafrika
2 622 Indien (1,9 ton/capita)
1 839 Latinamerika och Karibien
1 748 Ryssland (12,1 ton/capita)
1 444 Europa och Centralasien
1 262 Internationellt flyg och transport
1 199 Japan (9,1 ton/capita)
862 Afrika söder om Sahara
595 Nordamerika
336 Sydasien
9 Övriga Länder

Källa: EDGAR / https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/koldioxidutslapp-i-varlden/
Jag har själv beräknat ton per capita där detta varit någorlunda enkelt.

Sverige (4,1 ton/capita)
Nära samma som jordens befolkning.

Hållbar mängd CO2-utsläpp anses ligga mellan ett och två ton per capita.
Cirka 60 länder ligger under 2 ton per capita, företrädesvis varma och fattiga.

Runt 2 till 2,5 ton per capita är rätt lätt att klara av i Sverige idag. Skippa de årliga semesterflygningarna, kör inte så mycket bil, slit ut grejor innan de slängs och ät klimatsmart ibland.

Vi har två bilar (en biogas + en bensin), flyger långt var tredje år, men gillar kött och om jag minns rätt ligger vi på knappt 2,5 ton per person. Nu byter jag jobb så kan vi göra oss av med den ena bilen.
Så långt ingen större uppoffring, bara att skippa statustänket egentligen.
Senast redigerad av Surtruten 2020-02-20 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in