2020-02-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Återigen om du bemödar dig med att ta en titt i vittnesmålen så hade du vetat att SE sett Lars J, vid rätt plats och vid rätt tidpunkt och beskrivit hans rörelsemönster korrekt.

Utifrån Jeppsons vittnesmål så står han i korsningen vid Luntmakargatan, söder om barrackerna på Tunnelgatan. Han ser inte Palme förrän han faller framåt ner på marken eftersom sikten först är skymd av barrackerna. Om det stämmer kan SE:s vittnesmål att han såg Jeppson nerför Tunnelgatan, i det norra hörnet, innan han kommer fram till makarna Palme omöjligen stämma. SE kan inte heller ha haft fri sikt mot Jeppson på den södra sidan eftersom barrackerna stod i vägen.
Senast redigerad av deathpunk 2020-02-20 kl. 16:56.
Citera
2020-02-20, 16:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ok, det låter som att du tror att SE är mördaren. Att han har koll på Anna H och Stefan G kan han ha läst i tidningarna. Tydligen samlade han maniskt på alla tidningsartiklar om mordet.

Har för mig att han inte kunde peka ut Anna Hage
Citera
2020-02-20, 16:54
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem som än avlossade skotten, var kom kulorna ifrån, det var väl en ovanlig typ av ammunition?

Vem har anledning att ha sådana kulor till sin revolver?
Som vapenägare har man sina fetischer... Har själv många sorter specialammo till mina vapen, fast jag bara skjuter mot papptavlor. Vet att många av klubbkompisarna har allt från skallerormsammo till dragons breath 😀.

Om ammunitionen som användes till detta mord var förbjuden tvivlar jag på, det verkar vara en helmantlad kula och så länge det inte är armour piercing så borde den inte vara förbjuden.
Citera
2020-02-20, 16:55
Medlem
Jag tror att Polisen vet sen länge vem som avlossade skotten. De vill, eller Politiker vill bara plåga oss. Det är ju vi som bekostar utredningens ekonomi som istället skulle ha gått till värdefulla saker. Det var ju många ute där på mordnatten,så
Citera
2020-02-20, 16:57
Medlem
Kopparkalles avatar
Hör på radion att Borgnäs i sin nya bok håller på sitt SÄPO-spår.
Är det nån som har hunnit läsa den och kan berätta om han specificerat det närmare?
Det är ju svårt att lägga övervaknings-PM:åt åt sidan, och det är ju inget som säger att Petersson har fastnat för Engström bara för att det nyligen kom ut en bok om honom.
Citera
2020-02-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vi har två olika frågeställningar här.
1. Är SE gärningsmannen?
2. Är det SE som KP kommer att presentera som gärningsman?
Om KP presenterar SE som gärningsman betyder det inte per automatik att han är det.

Ingen kan vara helt säker på något men efter att ha läst en stor mängd material har jag kommit fram till att det är mycket osannolikt att SE är gärningsman.
Om det är SE som kommer att presenteras har jag ingen åsikt om för tillfället. Personer här i tråden som är mer insatta och har andra kontakter menar att det inte är det. Vi får se.
Du har helt rätt i att det är två frågeställningar. Dock tror jag 2 är ett starkt indicium på 1. KP och hans utredare borde utan tvekan vara de som har bäst kunskap om vem eller vilka som ligger bakom mordet. Att få mer kunskap om vad KP och utredarna tror om mordet tycker jag är högintressant. Det enda jag sett hittills är det som står i Filter om att KP och utredarna intresserat sig mycket för SE. Det känns väldigt märkligt att de skulle fokusera på honom om han inte vore sannolik som gärningsman. Om någon här har någon form av insyn i utredningen och vet att de jobbat mycket med andra tänkbara gäringsmän vore även det superintressant.
Citera
2020-02-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem som än avlossade skotten, var kom kulorna ifrån, det var väl en ovanlig typ av ammunition?

Vem har anledning att ha sådana kulor till sin revolver?
kulorna var ovanliga, men inte extremt ovanliga, som jag förstått det. Hittades sådana från samma batch som Palmekulorna hemma hos Ö vid husrannsakan
Citera
2020-02-20, 17:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
kulorna var ovanliga, men inte extremt ovanliga, som jag förstått det. Hittades sådana från samma batch som Palmekulorna hemma hos Ö vid husrannsakan

Från samma batch? Stämmer verkligen det?
Citera
2020-02-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Du har helt rätt i att det är två frågeställningar. Dock tror jag 2 är ett starkt indicium på 1. KP och hans utredare borde utan tvekan vara de som har bäst kunskap om vem eller vilka som ligger bakom mordet. Att få mer kunskap om vad KP och utredarna tror om mordet tycker jag är högintressant. Det enda jag sett hittills är det som står i Filter om att KP och utredarna intresserat sig mycket för SE. Det känns väldigt märkligt att de skulle fokusera på honom om han inte vore sannolik som gärningsman. Om någon här har någon form av insyn i utredningen och vet att de jobbat mycket med andra tänkbara gäringsmän vore även det superintressant.

2 behöver verkligen inte indikera 1. Det beror ju helt på vilken bevisning de lägger fram. KP indikerade teknisk bevisning. Framkommer övertygade sådan (och inte bara att vapensamlaren hade rätt sorts vapen och kulor) så kan man säkert bygga ett trovärdigt case. Är det bara Filters version plus ytterligare nåt vagt så räcker det inte
Citera
2020-02-20, 17:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Could PU tie the weapon to the murder by using lead isotope? If PU received a S&W - and tested it, would today's technology be capable of analyzing the lead isotope of the bullet that was shot from that particular weapon - especially, if it had not been used again?

And therefore, tie the S&W to the bullets found at the crime scene?

Jag har inte en aning min vän. Om det är något jag inte kan så är det vapen, särskilt vapentekniska frågor.

Men det vore givetvis toppen om de hittat mordvapnet och kan knyta det till en speciell person, dvs bevisa att personen använt vapnet och då helst förstås koppla den personen till Tunnelgatan den kvällen.

Vi får se vad KP och hans utredare har att säga om den saken. Det behövs bevis för att förklaringen ska vara trovärdig. En ny CP-vända duger inte.
Citera
2020-02-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathpunk
Utifrån Jeppsons vittnesmål så står han i korsningen vid Luntmakargatan, söder om barrackerna på Tunnelgatan. Han ser inte Palme förrän han faller framåt ner på marken eftersom sikten först är skymd av barrackerna. Om det stämmer kan SE:s vittnesmål att han såg Jeppson nerför Tunnelgatan, i det norra hörnet, innan han kommer fram till makarna Palme omöjligen stämma. SE kan inte heller ha haft fri sikt mot Jeppson på den södra sidan eftersom barrackerna stod i vägen.

SE kan ha spegelvänt det hela eftersom han sannolikt såg LJ uppifrån trappans krön, när han sprang från mordplatsen, om det nu är han som är GM...
Citera
2020-02-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
2 behöver verkligen inte indikera 1. Det beror ju helt på vilken bevisning de lägger fram. KP indikerade teknisk bevisning. Framkommer övertygade sådan (och inte bara att vapensamlaren hade rätt sorts vapen och kulor) så kan man säkert bygga ett trovärdigt case. Är det bara Filters version plus ytterligare nåt vagt så räcker det inte
Utifrån KP:s höga svansföring i media häromdagen är jag övertygad om att det är något mer än bara filters case plus något litet extra. Om det bara är något litet extra hade han aldrig sagt att han kommer kunna presentera vad som hänt och vem eller vilka som är skyldiga. Då hade han istället legat lågt. GW och andra har ju sagt att de har starkt förtroende för KP. Det ger ytterligare skäl att hysa tilltro till att 2 är en stark indikator av 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in