Citat:
Ursprungligen postat av
Butter200
Hehe nä den konspirationsteorin är för långsökt för mig.
Sossarna, sossarna, sossarna. Det är sossarna som är de verkliga nazisterna. Och så vidare.
En bekväm teori om man hatar S. Vad är bättre än att hata både Palme och hans mördare, hatan en sosse och andra sossar?
Jag tyckte Thomas Petterssons Den osannolika mördaren var bra, och hyfsat övertygande.
Återstår nu att se om åklagaren kan lägga fram något som knyter ihop säcken på ett sätt som övertygar till 100 %.
Varför tror du jag tycker det är en bekväm teori och varför tror du jag hatar sossar? Det gör jag inte trots min hårda jargong och lingo här. Och jag hatar egentligen inte Palme heller. Kände inte karln. Var inte ens född när han dog. Men uppenbart är att han är alla godhetssignalerares gudfader och skyddshelgon i detta land.
Sanningen är den att Palme bara var en fifflande politruk i mängden som stångade sig fram till toppen med sin plakatpolitik och sitt hyckleri angående ptja det mesta. Han är överskattad utav både sina belackare och dyrkare. Tokhögern trodde ju tydligen han var rysk spion (vilket är totalt nys eftersom han egentligen hela tiden var CIA-anknuten) medans hans adepter har någon sorts skev bild utav honom som någon sorts anti-amerikansk messias och fredsduva som verkade för interantionell nedrustning. Ingalunda. Palme såg själv till att Bofors fortsatte att leverare k-pistar till jänkarna i Vietnam samtidigt som han grät krokidiltårar över Hanoi i radio. Och när han pladdrade om internationell nedrustning i FN:s generalförsamling befann han sig i pauserna bakom kulisserna med Rajiv Gandhi och snackade kanon-leveranser. Han var själv antagligen en av mutkolvarna i den härvan. Vad tror du egentligen hände Kats Falck och hennes väninna bland annat medans Palme fortfarande levde och var statsminister? Tror du det var en högerextrem konspiration inom det militära och polisiära också eller? Tro du det.
Anledningen till att Palme mördades var för att han gjorde mer nytta som martyr än vid liv vid det laget. Det är vad jag tror i alla fall, och jag känner mig då fan inte "bekväm" i den tron. Han var ju trots allt en bromskloss för EU-projektet. Så han hade ju sina bra sidor också. Och han var knappast den sämsta statsminister vi haft. Finns två borgare och en sosse som alla tar honom med hästlängder. Bildt, Reinfeldt och Löfven är alla värre än Palme någonsin var.
Om det nu var högerextrema som låg i komplott och mördade Palme så undrar jag hur fan de egentligen tänkte. De hade ingen nytta av Palme som martyr. Nada. Hade det inte varit bättre att låta han leva och åka dit för skattebrott istället? Men tokhögern är ju heller inte de vassaste knivarna i lådan precis. De har svårt med konsekvenstänket. Så för all del. Det kan ha varit allt från moderata kommunalråd till tjacknassar på Norrmalmspiketen. Skulle inte förvåna mig. Högerextremister är sina egna värsta fiender.
Sen känns som att de flesta heller inte vill titta på personliga motiv. Det måste ju bara vara politiskt, eller hur? Mördaren ska väl ha uppgets lagt sin hand på Olofs axel innan skotten smällde av? Kan tyda på affekt, men det kanske är långsökt?