2020-02-18, 18:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Det är uppenbart att KP är försiktig att inte säga om MGM är död eller levande. Men med tanke på att ingen är gripen lutar jag åt att MGM är död. Om detta inte bara är ett trick för att få någon eller några att röja sig.
Citera
2020-02-18, 18:06
Moderator
OYs avatar
Om GM inte kan åtala på grund av att hen är avliden, och fallet anses polisiärt uppklarat så läggs förundersökningen ned, blir FUP och slasken offentlig handling då?
Citera
2020-02-18, 18:07
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, inte riktigt. Ett åtal mot en avliden person kommer att avvisas av rätten (processhinder RB 34:1) Det finns ingen person att åtala. En person som dör existerar inte längre.
Kan man i juridisk mening lägga ner en utredning och tillskriva en död person brott?
I normalfall skulle jag inte tveka på svaret. Men Palmemålet är inte ett normalfall på något sätt...
Citera
2020-02-18, 18:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är uppenbart att KP är försiktig att inte säga om MGM är död eller levande. Men med tanke på att ingen är gripen lutar jag åt att MGM är död. Om detta inte bara är ett trick för att få någon eller några att röja sig.

MGM kan kanske sitta inne för något annat. Eller att man tror sig veta vilket spår (exempelvis Syfafrika) som ligger bakom, men inte vilken person.

Men jag tror som du.
Citera
2020-02-18, 18:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Kan man i juridisk mening lägga ner en utredning och tillskriva en död person brott?
I normalfall skulle jag inte tveka på svaret. Men Palmemålet är inte ett normalfall på något sätt...

Ja det går. Vanligt vid utvidgade självmord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Som var??

Kolla på rapport 18 sändningen.
Här hittade jag inslaget https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingvar-carlsson-jag-ar-konfunderad
Senast redigerad av Cianneli 2020-02-18 kl. 18:13.
Citera
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag VET att det var Stig, eller som msm envisas med att skriva, Skandiamannen som mördade Palme. Men det var bara på uppdrag av honom. Alltså anstiftan till mord (postumt) skulle det i så fall heta. Själva skytten kommer aldrig träda fram.

Intressant att du VET. Hur VET du att det var Engström? Eller killgissar du som oss andra i tråden?

Om Engström var anstiftaren, så förklarar det ju varför han rände omkring på Sveavägen minuterna runt mordet, även hans intresse av att "hjälpa till" efter skotten, det var alltså för att försäkra sig om att Palme var död. Hans medverkan i media efteråt (och även envisa kontakt med polisen), kan alltså liknas med en jägare som vill stoltsera vid sitt byte/offer?
Citera
2020-02-18, 18:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
En tanke slog mig. Filter var så jädra kaxiga och självsäkra när de gick ut med storyn 2018.

Skulle det kunna vara så att TP och Filter faktiskt hade grävt fram något riktigt tungt mot SE? Att man kommit överens med PU att inte berätta detta innan PU är klar med hela lösningen? Förklarar tvärsäkerheten.

Vet nån vad TP jobbar på nu? Han kanske sitter och skriver på bok 2?
Citera
2020-02-18, 18:11
Medlem
Ingen kan åtalas för mordet. Preskriptionstiden han inträda innan den slopades för mord.
Citera
2020-02-18, 18:12
Medlem
Musik.mannens avatar
Men kan dom verkligen lägga ner Palme utredningen?
Den har ifs kostat väldigt mycket pengar så det vore synd om dom bara lägger ner den.
Det finn väl ingen riktig Preskriptions tid för mord längre?
Citera
2020-02-18, 18:12
Medlem
Man kan ju hoppas på någon form av teknisk bevisning. En sak jag funderat på är att gärningsmannens jacka. När kulan lämnat revolverpipan skapas ett vakuumsug tillbaka mot vapnet. Krutgas och eventuellt vävnadsfragmnent från palme borde fassnat på skyttens kläder. Man kan ju hoppas att det är något sådant som har hittats
Citera
2020-02-18, 18:13
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Intressant att du VET. Hur VET du att det var Engström? Eller killgissar du som oss andra i tråden?

Om Engström var anstiftaren, så förklarar det ju varför han rände omkring på Sveavägen minuterna runt mordet, även hans intresse av att "hjälpa till" efter skotten, det var alltså för att försäkra sig om att Palme var död. Hans medverkan i media efteråt (och även envisa kontakt med polisen), kan alltså liknas med en jägare som vill stoltsera vid sitt byte/offer?

Jag VET det pga gamla brev som jag aldrig visat för någon. Men jag låter Palmeutredarna klura ut detta själva. Om inte, nåväl...

Ja, du har i princip rätt i allt det andra du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in