Citat:
Ursprungligen postat av
Nebeltag
Är böjd att hålla med (om båda sorterna). Riktigt kuslig konsistens har den dessutom. Har svårt att få i mig den otillagad, som i Mozzarella caprese. Å andra sidan gillar jag den verkligen på pizza eller i en Melanzane alla parmigiana.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Tryffelolja är ju bara vanlig olivolja och syntetiska aromer. Har aldrig varit i närheten av en tryffel.
Kan bli så trött på alla ”matintresserade” människor som har en fördummad eller förenklad bild att många råvaror bara är att köpa, åka hem och öppna och sen mums.... svulla på.
Naturligtvis måste man med många råvaror ha kunskap om hur man bäst använder dom för att plocka fram råvarans exklusivitet. Råvarans ”komma till sin rätt”. Läs och lär.
Mozzarella, tryffelolja fyller fullt ut sina platser.
Absolut. Rätt använt, rätt tillfälle, även om just jag tycker om dessa båda rent.
F ö. Vad smakar osaltad kokt spagetti, vad smakar icke använd vit kokt fisk, potatis, vad smakar icke smaksatt tillagad griskött??
Sätt alltid in råvaror på ett rättvist sätt i sitt sammanhang. Annars finns det mycket mycket som är smaklöst eller illa smakande.
Jag tycker att, Italiensk mat, utan utan att granskas eller avsmakas ofta eller nästan alltid älskas förutsättningslöst, från syd t norr i det landet, oavsett vad, bara för att det kommer från Italien; ”för att det är det bästa som finns”.
Sak samma med det Franska köket eller Japan.
Detta stämmer naturligtvis inte.
Däremot är jag säker på att varje land i sig har något som är från himlen sänt.
I Sverige är t ex Cornflakes meningslöst (fr USA) att äta då det smakar knaprigt papper. Och skall du göra detta gott blir det direkt onyttigt.
Och då finns goda mycket bättre alternativ som går att äta direkt utan tillbehör utöver ev. mjölk.
,