2019-10-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Mozzarella

Smakar ingenting.
Är böjd att hålla med (om båda sorterna). Riktigt kuslig konsistens har den dessutom. Har svårt att få i mig den otillagad, som i Mozzarella caprese. Å andra sidan gillar jag den verkligen på pizza eller i en Melanzane alla parmigiana.
Citera
2019-10-17, 20:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilconte
Hetsen kring tryffel(olja) är för mig helt obegriplig. Varenda restaurang kör med tryffelmajo, tryffelchips, tryffelsmör och fan och hans moster. Tycker att det är en klart överskattad smaksättare som ger en fadd och, ironiskt nog, billig smak. Jag vill till och med dra det så långt att hävda att det är alibikockens motsvarighet till aromatkryddan.
Tryffelolja är ju bara vanlig olivolja och syntetiska aromer. Har aldrig varit i närheten av en tryffel.
Citera
2019-10-17, 21:08
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Är böjd att hålla med (om båda sorterna). Riktigt kuslig konsistens har den dessutom. Har svårt att få i mig den otillagad, som i Mozzarella caprese. Å andra sidan gillar jag den verkligen på pizza eller i en Melanzane alla parmigiana.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tryffelolja är ju bara vanlig olivolja och syntetiska aromer. Har aldrig varit i närheten av en tryffel.

Kan bli så trött på alla ”matintresserade” människor som har en fördummad eller förenklad bild att många råvaror bara är att köpa, åka hem och öppna och sen mums.... svulla på.

Naturligtvis måste man med många råvaror ha kunskap om hur man bäst använder dom för att plocka fram råvarans exklusivitet. Råvarans ”komma till sin rätt”. Läs och lär.
Mozzarella, tryffelolja fyller fullt ut sina platser.
Absolut. Rätt använt, rätt tillfälle, även om just jag tycker om dessa båda rent.

F ö. Vad smakar osaltad kokt spagetti, vad smakar icke använd vit kokt fisk, potatis, vad smakar icke smaksatt tillagad griskött??

Sätt alltid in råvaror på ett rättvist sätt i sitt sammanhang. Annars finns det mycket mycket som är smaklöst eller illa smakande.

Jag tycker att, Italiensk mat, utan utan att granskas eller avsmakas ofta eller nästan alltid älskas förutsättningslöst, från syd t norr i det landet, oavsett vad, bara för att det kommer från Italien; ”för att det är det bästa som finns”.
Sak samma med det Franska köket eller Japan.
Detta stämmer naturligtvis inte.
Däremot är jag säker på att varje land i sig har något som är från himlen sänt.

I Sverige är t ex Cornflakes meningslöst (fr USA) att äta då det smakar knaprigt papper. Och skall du göra detta gott blir det direkt onyttigt.
Och då finns goda mycket bättre alternativ som går att äta direkt utan tillbehör utöver ev. mjölk.

,
Citera
2019-10-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Kan bli så trött på alla ”matintresserade” människor som har en fördummad eller förenklad bild att många råvaror bara är att köpa, åka hem och öppna och sen mums.... svulla på.

Naturligtvis måste man med många råvaror ha kunskap om hur man bäst använder dom för att plocka fram råvarans exklusivitet. Råvarans ”komma till sin rätt”. Läs och lär.
Mozzarella, tryffelolja fyller fullt ut sina platser.
Absolut. Rätt använt, rätt tillfälle, även om just jag tycker om dessa båda rent.

F ö. Vad smakar osaltad kokt spagetti, vad smakar icke använd vit kokt fisk, potatis, vad smakar icke smaksatt tillagad griskött??

Sätt alltid in råvaror på ett rättvist sätt i sitt sammanhang. Annars finns det mycket mycket som är smaklöst eller illa smakande.

Jag tycker att, Italiensk mat, utan utan att granskas eller avsmakas ofta eller nästan alltid älskas förutsättningslöst, från syd t norr i det landet, oavsett vad, bara för att det kommer från Italien; ”för att det är det bästa som finns”.
Sak samma med det Franska köket eller Japan.
Detta stämmer naturligtvis inte.
Däremot är jag säker på att varje land i sig har något som är från himlen sänt.

I Sverige är t ex Cornflakes meningslöst (fr USA) att äta då det smakar knaprigt papper. Och skall du göra detta gott blir det direkt onyttigt.
Och då finns goda mycket bättre alternativ som går att äta direkt utan tillbehör utöver ev. mjölk.

,
Men vilken otrevlig drapa. Inlägget du citerar är ju helt korrekt. Det som säljs som tryffelolja är en syntetiskt framställd produkt, ungefär som vanillinsocker. Att en del ogillar den beror nog på att den ofta överdoseras, vilket kan ge maten en ofräsch och unken smak.

Vad gäller mozzarella får du helt enkelt acceptera att inte alla tycker om den som den är. Jag uppskattar den som sagt i smält form men inte otillagad tillsammans med tomater, basilika och olivolja. Tyvärr - ur mitt perspektiv - är det ofta så den serveras. Andra gillar den inte alls. Bara för dig att tugga i dig.
Citera
2019-10-19, 11:06
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Skulle nog också vara inne på skaldjur.
Kungskrabba, vist smakar det gott men till priset är det inte värt. (tar i bland upp till 800/kg)
Dubbelt så dyr som vanlig krabba och även den är dyr.
Citera
2020-02-19, 17:19
Medlem
mjukmjukares avatar
Överskattade råvaror i maträtt

Det finns ju en hel rad maträtter som i sin tur har oändligt med olika, ofta personliga, regionala recept, som många fullständigt lackar ur om inte dom tillagas på just ”deras” sätt.
Trots vetskap om att det finns en mångfald.

Ett exempel på en populär rätt där jag inte följer lagen är Carbonara.
Jag kör 50/50 Pecorino-Parmesan. (ska ju då bara vara pecorino eg men mixen piggar upp)
Men. Jag fattar inte vitsen med det självklart underbara med Guansiale istället för panchetta eller kanske bacon.

Griskinden är där pga historisk fattigdom då den enkla styckdetaljen för 1000 år sedan användes när det var fattigt och rätten skapades. Något himmelskt gastronomiskt moment tillför den enl. mig inte.
Ändå har jag blivit uppläxad som en idiot för att inte frälsa denna kind i Carbonaran.

Citera
2020-02-19, 17:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ett exempel på en populär rätt där jag inte följer lagen är Carbonara.
Så länge du inte använder grädde och/eller färdigmalen svartpeppar så slipper du spöstraff.

Hade för övrigt aldrig hört att man ska ha griskind i rätten.

Själv fuskar jag med Wienerschnitzel genom att göra den av fläskkött (oj, oj, oj...). Dessutom vägrar jag servera den med dessa gröna ärtor. Kallar den dock då bara schnitzel.
Senast redigerad av constant 2020-02-19 kl. 17:29.
Citera
2020-02-19, 17:49
Medlem
Personligen har jag svårt att känna skillnad på färska blåmusslor och frysta blåmusslor, detsamma med räkor. Observera då att jag menar kokta och i detta fall i en bouillabaisse som är lite av en personlig favorit och att de frysta fortfarande håller en hög kvalité.

När det kommer till underskattad betydelse av råvaro -typ och inom de italienska köket så vill jag säga tomater. Att använda stora ”vanliga” tomater i en tomatsås kontra små körsbärstomater gör en otrolig skillnad. Någonting jag inte hade tänkt på från början.
Citera
2020-02-19, 18:13
Medlem
Pestoleras avatar
Salt, fruktansvärt överskattat och har förstört många rätter då man glömmer bort att många andra ingredienser innehåller salt. Men att missa salt kan oxå bli trist, dessbättre så är det en av få kryddor man kan tillföra färdiglagad mat.
Citera
2020-02-19, 18:35
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Vattenkastanjer = smaklöst tuggmotstånd
Citera
2020-02-19, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så länge du inte använder grädde och/eller färdigmalen svartpeppar så slipper du spöstraff.

Hade för övrigt aldrig hört att man ska ha griskind i rätten.

Själv fuskar jag med Wienerschnitzel genom att göra den av fläskkött (oj, oj, oj...). Dessutom vägrar jag servera den med dessa gröna ärtor. Kallar den dock då bara schnitzel.

Det blir jättebra att köra schnitzel på fläsk.
Grazerschnitzel är populärt i Österrike.

Guanciale (rätt stavning) är originalproteinet till en Carbonara.

On topic så är oxfilé vansinnigt överskattat.
Senast redigerad av cdec 2020-02-19 kl. 19:09.
Citera
2020-02-19, 19:11
Medlem
Opaques avatar
Bambuskott , grönsaksgrytor med Hollandodlade s.k. grönsaker, spiskummin ,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in