2020-02-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men jissses, dom blev ju testade idag. Undrar hur många Mellanöstern har som inte är testade.
De kan ha blivit testade efter döden inträffade.

Det känns som många av dödsfallen utanför Kina gått till ungefär såhär; kort tid mellan upptäckt och dödsfall. Filippinerna & Taiwan (om jag minns rätt) diagnosticerades i samband med dödsfallet, i Japan skiljde det bara någon dag, nu i Iran 2 stycken, tror även någon i Hong Kong var kort tid emellan.

Om jag inte tänker fel borde det vara både dåliga och bra besked. Dåligt för att det indikerar att det finns ett stort mörkertal av smittade även internationellt och att spridningen därmed är mycket större än vad vi idag tror. Bra för att med ett stort mörkertal så är dödligheten lägre än vad statistiken indikerar.
Citera
2020-02-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
De kan ha blivit testade efter döden inträffade.

Det känns som många av dödsfallen utanför Kina gått till ungefär såhär; kort tid mellan upptäckt och dödsfall. Filippinerna & Taiwan (om jag minns rätt) diagnosticerades i samband med dödsfallet, i Japan skiljde det bara någon dag, nu i Iran 2 stycken, tror även någon i Hong Kong var kort tid emellan.

Om jag inte tänker fel borde det vara både dåliga och bra besked. Dåligt för att det indikerar att det finns ett stort mörkertal av smittade även internationellt och att spridningen därmed är mycket större än vad vi idag tror. Bra för att med ett stort mörkertal så är dödligheten lägre än vad statistiken indikerar.
Inte säkert det är positiv nyhet. Mörkertalen kan inkludera både smittade döda och tillfrisknade..
Citera
2020-02-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Två äldre iranier i staden Qom, enligt The Guardians live-rapportering.

Undrar när och var de smittats?
Ja, men tänkte bara ifall dessa iranier egentligen hade kinesiskt ursprung - drabbar ju bara kineser enligt många i tråden här
Citera
2020-02-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Inte säkert det är positiv nyhet. Mörkertalen kan inkludera både smittade döda och tillfrisknade..
Visst kan det finnas mörkertal för både sjuka och döda. Men mörkertalet är garanterat lägre för döda. Om någon dör utan någon förklaring så är det mer troligt att man till slut identifierar COVID än att någon har milda symptom och sen tillfrisknar utan vidare komplikationer.
Citera
2020-02-19, 19:02
Medlem
MRanderzoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja det stämmer. Tänkte på Stockholm. Men frågan är vad som händer när smittade människor samlas i Åre och på andra Skidorter?
Var till Åre ganska nyligen, såg inte en enda kines som tur var, men äta ute undvek jag helt
Citera
2020-02-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Visst kan det finnas mörkertal för både sjuka och döda. Men mörkertalet är garanterat lägre för döda. Om någon dör utan någon förklaring så är det mer troligt att man till slut identifierar COVID än att någon har milda symptom och sen tillfrisknar utan vidare komplikationer.
Ja i stort sett är det nog så. Men inte inne i de värst drabbade områdena. Där verkar det vara fler dödsfall utan diagnos. (att döma av telefonsamtalet med krematoriet)
Citera
2020-02-19, 19:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Vad händer i Wuhan? Är de fortfarande i karantän?

Svar ja, ingen karantän har lättats i Kina. Tvärt om, nya karantäner och restriktioner kommer till hela tiden, ändå ökar smittan. Senast i söndags införde Beijing 14 dagars karantän.

Idag har Japan haft en extrem ökning av antalet rapporterade fall och skuttat upp till 84. Paniken är nära i landet, och myndigheter har gått ut och försökt förhindra att folk med symtom rapporterar sig till sjukhus för att inte kollapsa sjukvården. Värdet på den japanska yenen har sjunkit mer än 1% mot dollarn vilket är en mycket stor valutarörelse.
Citera
2020-02-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Svar ja, ingen karantän har lättats i Kina. Tvärt om, nya karantäner och restriktioner kommer till hela tiden, ändå ökar smittan. Senast i söndags införde Beijing 14 dagars karantän.

Idag har Japan haft en extrem ökning av antalet rapporterade fall och skuttat upp till 84. Paniken är nära i landet, och myndigheter har gått ut och försökt förhindra att folk med symtom rapporterar sig till sjukhus för att inte kollapsa sjukvården. Värdet på den japanska yenen har sjunkit mer än 1% mot dollarn vilket är en mycket stor valutarörelse.

Med tanke på alla dessa karantärer måste det nästan vara något Kina döljer.
Citera
2020-02-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Intressant rapport angående hur smittskyddet fungerar på diamond princess av en smittskydds expert som fick vara där under en dag (innan han blev utslängd...)

https://m.youtube.com/watch?v=w3NyYpPcmrc

Denna video är ju intressant.
Kan rekommendera att se denna, men det är svårt förstå uttalet. Det blir bättre om man klickar igång textningen. (dock inte perfekt tolkning)
Han har varit med om flera andra virusutbrott.
Men han säger att det inte finns någon ansvarig smittskyddsexpert ombord. Att säkerheten sköts av den vanliga administrativa personalen.
Att skeppets olika zoner inte respekteras, att personal rör sig över olika zoner.
Man kan undra hur det kan bli så här dåligt. Jag misstänker ägarna och befäl ombord anser att dom bestämmer över skeppet.
Skulle inte förvåna mig om dom sätter ekonomin framför säkerheten(?)
Citera
2020-02-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Har försökt läsa tråden. Kan inte alla livrädda kärringar gå och läsa sitt horoskop eller nåt? Sjukt svårt att läsa när ni skräpar ner.

Hur många tester har utförts i Sverige hittills?
Nånstans mellan 140-200 vill jag minnas att jag hört någonstans. Ett av dem har varit positivt.
Citera
2020-02-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nånstans mellan 140-200 vill jag minnas att jag hört någonstans. Ett av dem har varit positivt.
Tack. Ingen källa på det?
Citera
2020-02-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Tack. Ingen källa på det?
Jag ska kolla om jag hittar igen den. Återkommer med en edit isf.

RDIT: Här är en uppgift om 54 testade i Sthlm i alla fall: https://www.dn.se/sthlm/misstankta-fall-av-coronaviruset-tre-personer-i-stockholm-testas/
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-19 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in