2020-02-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekansson
Om man har en resa bokad till Peking i påsk - bör man tänka om?
Eh ja, detta verkar ju inte ebba ut any time soon
Citera
2020-02-19, 00:42
Medlem
solo-112s avatar
Citat:

Jo, det är nog ett klokt beslut.
Citera
2020-02-19, 00:45
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:

Ingen kan ju spå i framtiden och visst finns det en chans att detta är över till påsk. Men ja, jag hade nog tänkt om.
Citera
2020-02-19, 00:49
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Mm... och gör redan. Förmodligen är ju tiotusentals döda i viruset men Kina mörkar vittnar fler & fler medier om. Kina rättfärdigar beteendet med att de ”räknar på annat sätt”. Bullshit! De mörkar och tystar de som vittnar om annat.

Jo - Jag vet, men orkar inte skriva det som nr 10babiljoner i tråden..en gång till..

I övrigt är vi helt överens..
Citera
2020-02-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Har denna artikel varit på tal i tråden?

https://thehill.com/changing-america/well-being/prevention-cures/482794-officials-say-the-cdc-is-preparing-for

Man fruktar att de flesta av oss kommer att ha smittats innan årsskiftet.

Matematiskt ja. Men om vi tittar på kartan. Sydamerika oroligt, utbredd fattigdom. Ingen smitta. Afrika, Mena. Samma dåliga förutsättningar. En och annan kinesisk medborgare.

Skulle 2,5 stämma så borde vi ha fler fall i Afrika och Sydamerika. Men det kan dröja till sommaren innan numrens börjar ticka uppåt.
Citera
2020-02-19, 00:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag tror också att man kommer att ta sådana lokaler i anspråk, om det blir sämsta möjliga utfall av det här.

Däremot blir det nog svårt att vårda dem som behöver intensivvård om de har blivit förlagda till Globen. . .
Ja precis så.
För intensivvård krävs utrustning och intensivvårdsutbildad personal.
Då hjälper det inte med stora lokaler.
Även för vanlig sjukhusvård krävs det personal.

Snart sommarperioden i Sverige och de som jobbar inom vården, oavsett position, ska nog inte boka upp resor och boenden utan avbeställningsskydd.
Blir det kris kommer semestrar frysa inne.
Citera
2020-02-19, 00:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja men vi har en beredskap i form av MSB, annars är det ett luftslott.

Faktum är MSB inte ens har förmågan att ta hand om sig själva. Minns när ”Hesa Fredrik” råkade fisa av ett falsklarm, då blev det total järnblödning på myndigheten. Men det va dock inte deras fel eftersom kompetensen hade outsourcats till någon Öststat.

Nu kan det kanske ha blivit bättre sedan myndigheten investerat i en ny chef? Visserligen har denne man på sin golgatavandring redan ödelagt två myndigheter, men skam den som ger sig och det är givetvis viktigt att ta tillvarata värdefull kompetens.

Summa summarum. Mitt förtroende för Folkhälsomyndigheten och MSB är naggat i kanten och jag har därför sett till att på egen hand ta ansvar. Planerat för ett värsta.. men hoppas på det bästa.

F.ö. menar jag att dom två senaste dygnens offentliggjorda statistik inger hopp om att en pandemi ändå skall kunna undvikas. För Europas vidkommande ser det särskilt hoppingivande ut.
Citera
2020-02-19, 00:52
Medlem
Dude The Rudes avatar
Sally och David Abel från Diamond Princess testade positivt

https://www.youtube.com/watch?v=XikyFBYwLbA
Citera
2020-02-19, 00:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Om detta utvecklar sig till en pandemi så kommer nog bostadskraschen drabba tätbebyggelsen. Människor kommer söka sig ut till landsbygden för att undvika smitta. Eftersom dagens arbetsmarknad med enbart fokus på tjänster är etablerad så kan de flesta med arbete idag jobba på distans. Det öppnar upp möjligheter att begränsa kontakt med andra människor vilket stoppar smittospridning.

För oss som är förberedda och har möjligheterna så handlar det om att minimera förlusterna i form av ägande i tätbebyggelse och se till att flytta ut i landsbygden.
Jag tror att det här kan ha en positiv effekt för Sverige som är ett stort land där produktiva människor kan förändra sin livsstil och kunna bygga ett nytt liv utanför storstäderna.

Att bo i innerstad i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att innebära större risk för att smittas.

Edit: Själv bor jag i Uppsala men har lantställe söderut. Jag tror att jag kommer kunna klara mina lån även om vi får en krasch. Detta är kanske något ni andra bör fundera över.

Så du tycker att det är okej om cirka 100.000 till 300.000 svenskar får sätta livet till under 2020? Sedan undrar jag hur du ser på att läkarna som skall ta hand om de sjuka jobbar på distans? Det säger ju sig självt att många läkare kommer att lämna sina tjänster och söka trygghet någonstans.
Så vem tar hand om de sjuka?
Citera
2020-02-19, 00:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sportlov började redan v 7

Ja det stämmer. Tänkte på Stockholm. Men frågan är vad som händer när smittade människor samlas i Åre och på andra Skidorter?
Citera
2020-02-19, 00:54
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jamen exakt... men frågan är ju om de verkligen var det

Skulle man ifrågasätta Kinas sätt att rapportera dödsfall så teoretiskt skulle man kunna lägga på två femtedelar av dödsfallen så en ökning med 40%. Det tycker jag att man bör låta bli då det dels tar lång tid att belägga att så är verkligen fallet och dels skulle man behöva sätta sig in i hur många COVID19 fall har rapporterats döda av andra orsaker, som vi vet att man gör i Kina.

Dödssiffran är antagligen flerdubbelt högre än vad som är rapporterat. Med tanke på att dels skriver man andra orsaker som dödsorsak, dels vet man inte hur många som dött i hemmen eller som dött utan att hunnit bli diagnosticerade.

Kina kan inte längre stoppa det här själva, inte då det spritts till andra länder och till de som tycker att Kina gör ett fantastiskt jobb, ja de lyckades ju få igång smittan och inledde med att mörka, de borde egentligen hållas ansvariga för de skador viruset åsamkar i andra länder.
Citera
2020-02-19, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ingen hemlighet att USA forskar på biologisk krigsföring, ett av USA:s hemliga biokemiska labb avslöjades pga anthraxvirus stulits och använts i mjältbrandsattacker i USA 2001, något som först förnekades av Pentagon.

Jag har för mig att dom där experterna som skickade iväg mjältbrandspulvret tog sina liv.
Några bioLab som sparat lite smittkoppor också. Utifall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in