Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Temperaturen sjunker alltid åren efter en kraftig El Nino, allt det visar är att år med El Nino får en extra värmekick.
Kommunister som Spencer och Christy? 1979 är ett årtal som dyker upp för att man har satellitdata från då.
Xenonen, nu är du där igen.. Satellitdata fanns långt tidigare än 1979, vårt kallaste år. Vi började mäta långt tidigare. Känd data "på nätet" kan du ta från starten av 70-talet på nätet, ex 1972 finns öppet vilket ger en helt annan kurva. Startade mätningen ex 1970 skulle kurvan inte vara lika alarmistisk, tycker det är trist att man inte kan acceptera detta och det visar på en politisk Agenda (UN2030).
Med de flesta av era inlägg här visar Ni tyvärr bara Er kommunistiska agenda, ex. nu plötsligt säger Ni i kör att NOAA´s och NASA´s egna redovisade 5-års perioder inte längre gäller. För mig blir det popcorn stund att se när Ni kastar fram tidsepoker och argument kring El Nino för att slippa stångas med verkligheten,
jorden blir kallare. Jag håller dock med om att det är för tidigt att kalla det en trend.
Som sagt har nyttjat exakt samma tidsperiod som NOAA och NASA gjort samt för den senaste 5-års perioden samt data från deras hemsida.
Världens temperaturer sjunker enligt den senaste mätningarna och den tidsperiod NOAA och NASA själva nyttjar i sin rapportering, detta är fakta.
Att diverse röda deltagare här vill dra tidpunkten till 1979 är naturligt. Startar vi tiden från 1934 har temperaturen sjunkit. Du får vad du letar efter, jag nyttjar den info som NOAA och NASA presenterar, dvs de senaste 5-åren.
All data jag nyttjar finns på deras hemsida,
https://www.ncdc.noaa.gov/cag/
Fallande temperatur över i stort hela Världen 2015-2019
Planetens temperaturer faller 2015-2019 (samma mätperiod NASA nyttjar) med 0.14grad per decennium. Dvs dubbla hastigheten det som den ökat sedan 1880 (0.07 grad per decennium)
Norra hemisfären minskar just nu och 5-år bakåt med 0.20 grad per decennium
Södra hemisfären minskar just nu och 5-år bakåt med 0.07 grad per decennium
NOAAs redskap på webben ger även möjlighet att dela upp mätningarna per världsdel vilket jag också gjort.
Temperaturen minskar snabbt:
Afrika minskar med 0.07 grad per decennium (dvs samma som tidigare ökning)
Nordamerika minskar med 2.03 grad per decennium (28ggr snabbare än tidigare ökning)
Sydamerika minskar med 0.55 grad per decennium (8ggr snabbare än tidigare ökning)
Västindien minskar med 0.71 grad per decennium (10ggr snabbare än tidigare ökning)
Atlantiska MDR regionen minskar med 0.90 grad per decennium (12ggr snabbare än tidigare ökning)
Norra Indiska Oceanen minskar med 1.37 grad per decennium (20ggr snabbare än tidigare ökning)
Gulf of Mexico minskar med 1.73 grad per decennium (24ggr snabbare än tidigare ökning)
Asien (ink Kina) minskar med 0.32 grad per decennium (4ggr snabbare än tidigare ökning)
..Men Ni har några lyckopiller:
Temperaturen ökar:
Europa ökar
Australien/ Oceanien ökar
Hawaii ökar