2020-02-19, 16:08
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Produktionsstopp i den svenska fordonsindustrin pga komponentbrist närmar sig nu snabbt. Om läget inte förändras i Kina inom kort så kommer Sverige att åka på en enorm ekonomisk smäll. Många kan bli av med jobbet rätt snabbt:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/produktionsstopp-pa-volvo-bara-veckor-bort

Är det helt omöjligt för Sverige att tillverka komponenterna själv, alternativt importera från annat håll? Något måste ju gå att göra!
Citera
2020-02-19, 16:13
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Är det helt omöjligt för Sverige att tillverka komponenterna själv, alternativt importera från annat håll? Något måste ju gå att göra!

Det Tar tid... Nya maskiner och personal. Komponenterna kommer så klart bli betydligt dyrare. Jag ser ett totalhaveri komma vår väg.
Citera
2020-02-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Men!

”Börsen vet bäst”, ”Ekonomerna är läkare” och annat skit. Detta kommer påverka världsekonomin något enormt, har man inte redan sålt av rubbet så är man rikigt dum.

I bästa fall händer inget på börsen och i värsta fall kraschar den. Med tanke på att mycket handel sker automatiserat så kommer det gå riktigt snabbt utför när bollen väl rullar.
OMXS30 på rekordnivå, analytikerna verkar då inte se några mörka moln på himlen.
Märkligt, har svårt att se hur detta inte ska slå relativt hårt på världsekonomin. Åtminstone Q1 och Q2.
Citera
2020-02-19, 16:17
Medlem
Jag misstänker att kvinnan fått en knivig lunginflammation och att det är därför det tar tid. Hennes symptom när hon lades in var ju hosta. Inte helt omöjligt.
Citera
2020-02-19, 16:17
Medlem
Är det inte en aningen märkligt att börsen fortsätter upp och dagligen gör all time high, med tanke på osäkerheten kring viruset och Kinas roll i världsekonomin?
Citera
2020-02-19, 16:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Vi har ju lyckats förut! Sverige var en tillverkningsindustri-nation en gång i tiden!
Företag får kalla in alla pensionärer som får lära upp det yngre gardet.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-19 kl. 16:25.
Citera
2020-02-19, 16:24
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Produktionsstopp i den svenska fordonsindustrin pga komponentbrist närmar sig nu snabbt. Om läget inte förändras i Kina inom kort så kommer Sverige att åka på en enorm ekonomisk smäll. Många kan bli av med jobbet rätt snabbt:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/produktionsstopp-pa-volvo-bara-veckor-bort

Det är detta som känns med angeläget för Sverige. Om smittan kommer hit eller inte vet vi inte, men, detta är ett faktum
Citera
2020-02-19, 16:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Först måste komponenterna tillverkas i Kina, sedan ska dessa skeppas till Sverige. Katastrofen är redan ett faktum. Fler lär följa efter Volvo. Jag tror vi har svårt att uppskatta hur beroende vi är av produktionen i Kina. Många branscher är beroende av komponenter från Asien.

Ja, jag tror också att katastrofen redan är ett faktum, Jag skrev om detta redan för några veckor sen och sen dess har absolut ingenting förändrats. Fabrikerna som tillverkar komponenter är fortfarande stängda och komponentbristen är bara nån dryg vecka bort. Hur stor del av svensk industri som tvingas slå igen inom kort har jag ingen aning om, men det handlar såklart om fler branscher än fordonsindustrin.

Det här kan bli en smäll av episka proportioner för den svenska ekonomin. Dags för Löfven att förbereda ett tal till nationen??
Citera
2020-02-19, 16:26
Medlem
Citat:

Det (av mig) fetade: Ja men det kommer att behövas folk i vården. De kan få arbete som vårdbiträden.
Citera
2020-02-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alltså, jag är inte rätt person att uttala mig men det finns folk här i tråden som menar på att asiater skulle vara en annan mix av urmänniska. De flesta av oss är ju homo sapiens eller typ neanderthal/homo sapiens, men det sägs att asiater är denisov/homo sapiens, varav en skillnad ska vara att de ska ha fler receptorer i lungorna, vilket gör dem känsligare för lungproblem.

Sök efter denisov i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av B.B.T.L
Det kan säkerligen vara så precis som att vi i resten av världen har ungefär 3% neandeltal i vårat DNA medan ur-Afrikaner saknar dessa procenten.

Har man funnit att dessa 3 procent är länkade till vårat immunförsvar. Det här med att det bara finns ”en ras” är skitsnack. Människan är en art, inom den finns det raser oavsett vad Miljöpartiet hävdar.

En femtedel av neandertalarnas gener finns kvar hos dagens européer och asiater
Citera
2020-02-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Det är detta som känns med angeläget för Sverige. Om smittan kommer hit eller inte vet vi inte, men, detta är ett faktum

Ja även om viruset inte kommer att få allvarliga följder i Sverige, så kan de ekonomiska konsekvenserna få åtskilliga bubblor att spricka.
Citera
2020-02-19, 16:28
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Är det inte en aningen märkligt att börsen fortsätter upp och dagligen gör all time high, med tanke på osäkerheten kring viruset och Kinas roll i världsekonomin?

Beror säkert på osäkerhet kring vad som kommer att ske. Vissa branscher kan ju gynnas på kort sikt av att Kina är avskuret från omvärlden och inte levererar. Den andra sidan är att de inte köper. En tredje sida är att flera branscher snart stannar pga komponentbrist. Det är en situation som är helt ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in