Citat:
Ursprungligen postat av
Omtanke
Jag får både hålla med och emot, vi kan göra vissa prognoser och de ser bra ut för vår del. Eller mindre oroande är kanske ett bättre uttryck.
Viruset kan mutera åt alla håll, det är väl 50/50 hur ett virus muterar. Blir det mindre dödligt så sprids det lättare och tvärtom. Det vore ju olyckligt minst sagt om det muterade på värsta tänkbara sätt. Men om den biten får vi ju vara ärliga och säga att våra spekulationer är vatten värda. Vi får helt enkelt se när vi har facit i hand.
Ja det är anmärkningsvärt hur västerlänningar reagerar på viruset enligt de få fall vi har att tillgå. Det är ju väldigt få i Västvärlden som drabbats, fortfarande är det väl mestadels asiater som antingen bor i väst eller som rest runt som turister.
Vad gäller att Kina har varit öppen med siffrorna, det kan väl ändå ingen påstå att de har varit? Människor försvinner och inga bilder eller reportage kommer från Hubei annat än statlig information. Såklart vill kanske inte så många resa dit som det ser ut, tänker då på journalister, men någon sensationslysten murvel finns det säkert men får de tillträde att resa dit? Knappast troligt. Vad vi ser på läckta bilder är spökstäder. Det är helt enkelt för mycket som visar på att Kina inte tillåter folket att själva uttala sig utan rädsla för repressalier. Kontentan av det är att alla siffror från Kina måste tas med en rejäl slev salt.
Skulle man nu tolka det som sker så verkar viruset vara mest smittsamt vid epicentrum och ge betydligt allvarligare sjukdomsförlopp. Kanske försvagas viruset när det passerat genom en del värdar genom viss mutation.
Jag har en del teorier som kanske gör sig bäst i konspirationsdelen, men ursprunget av viruset är oerhört viktigt om man vill förstå vad vi har att förvänta oss för utgång av den här historien. Att tro att Kina inte skulle mörka är som att ta Pravda som sanningsenligt i forna Sovjetunionen, det händer bara inte.
Du får gärna posta din konspirationsteori i rätt forum och jag tror det finns en tråd där redan. Men jag har läst om flera experter som säger att det inte finns någonting som tyder på att viruset är tillverkat i ett labb.
Vi har än så länge 77 fall i väst (Amerika, Europa, och Ryssland - vet att det ej tillhör väst men större delen av befolkningen bor i den europeiska delen av Ryssland) och ett endaste dödsfall (80-åringen som rest i Wuhan och som dessutom själv var kines). 2 av dessa 77 är "allvarligt" sjuka (förmodligen väntas bli friska annars hade dessa beskrivits som critical). 41 av dessa 77 har redan tillfrisknat. De resterande fallen antar jag förväntas bli helt friska eftersom deras status varken är kritiskt eller allvarligt.
Det finns nog ingen regering i hela världen som skulle göra såhär mot folket. Konsekvenserna vid upptäckt skulle bli så ofantligt stora att risken inte är värd "resultatet". Bättre att bara spränga en atombomb i så fall. Nej allt konspiratoriskt snack är bara rykten. Det finns konspirationsteorier om i stort sett varenda historisk händelse/person/plats och därför bör alla konspirationsteorier tas med en nypa salt. Bara obalanserade udda kufar som tror på sånt.