2020-02-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vad är anledningen ? Många missuppfatta vänsterfilen på leden som omkörningsfil
Vilket man märker väldigt tydligt när man placerar sig där. Jag som oftast ska ut mot E20 ligger givetvis placerad där hela vägen på leden, kör oftast 20 över laglig hastighet men får ändå idioter bakom som vill köra om och inte fattar att det är felplacering
Man måste ha en bild över skylten samt vägbanan för att förstå det. Någon som känner vägen bra här inga problem men andra har.

Går det att fixa en sattelitbild från Google för den delen?
Citera
2020-02-19, 12:06
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo, man gjorde lite justeringar på slutet av 90-talet bland annat, men det är mer kosmetiskt om det är en eller två filer. Krockskyddet är dock nyare än så. Jag tror det kom till när man gjorde om på 00-talet någon gång. Det kan ha bytts ut efter detta också. Om jag kommer ihåg rätt så har det varit en betongdelare där förr, vilket inte hade hjälpt i detta fallet i alla fall.

Oavsett när ombyggnationerna har gjorts så kan jag inte minnas någon olycka där man kört ihjäl sig mot denna trafikdelare tidigare. Denna typ av konstruktioner finns det gott om. Det var väl en dödsolycka får ett par månader sedan där en bil plockade en betongpelare på en bro på ett liknande sätt. Det enda sättet att undvika denna typ av olyckor är att undvika bropelare och brosocklar helt om de inte har en mjuk skärning.

Bropelarna på E6 strax norr om köpcentret i Kållered är ju egentligen mycket farligare, men där har väl ingen allvarlig olycka inträffat vad jag vet.

Se gärna https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/South_part_of_Olskroksmotet.jpg
Citera
2020-02-19, 12:13
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar

Fullt rimligt att dra iväg och hjälpa en kompis mitt i natten, har själv gjort det, kört hem nån ett antal mil för att sista bussen gått.

Tillsammans med en grovt kriminell somalier?
Citera
2020-02-19, 12:15
Medlem
Citat:
Se gärna https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/South_part_of_Olskroksmotet.jpg

Om jag inte missminner mig så var sträckan Ullevimotet - Olskroksmotet på E6/E20 tidigare bara tre filer med vägren.
På senare tid har man sektionerat sträckan med 4 filer för att kunna pressa in mer trafik. Sträckan är en av de mest trafikerade och högst belastade i Sverige efter Essingeleden
Citera
2020-02-19, 12:16
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Energiabsorberande vägräckesändar och krockdämpare sattes väl upp i samband med den sk. nollvisionen bra jobbat trafikverket! vad skall vi hitta på nästa gång vägsaltet är väl redan preskriberat?
Citera
2020-02-19, 12:18
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett

Det är INTE bekräftat att det är han. Men om så vore, vad har det med deras död att göra?
Citera
2020-02-19, 12:19
Medlem
Vet inte om denna sida tagits upp men här ser man hur E6/E20 i nordgående riktning delas upp och E20 tar av TILL VÄNSTER och går sedan över E6 i uppåtlutande högerböj.
OBS Bilden visar hur det såg ut innan det blev 4 filer

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olskroksmotet
Citera
2020-02-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men i Olskroken av alla ställen?
Tippar starkt att de körde för fort, och inte hade en 240...
(Möjligen att de körde 240 km/h då).

Var inte ens halka vid tillfället.
(Jag bor i Örgryte, knappt tio minuter därifrån, och det var inte alls halt vid tidpunkten. Vid glashalka, som tyvärr förekommer här i Göteborg allt för ofta, är till och med 50 en dödlig hastighet, om två bilar frontalkrockar, (100 totalt), men som sagt.. Olyckan berodde på idioti, är jag rätt övertygad om).

Vet du vilket bilmärke systrarna förolyckades i?

Det blir inte 100 totalt vid frontalkrock i 50 med två likvärdiga bilar. Det blir 50 och tvärstopp. Om en talgoxe frontalkrockar med en Scania, båda i 50, då blir det 100 för talgoxen (+50 till -50) och fortfarande 50 för Scanian.
Citera
2020-02-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CIA113
Har man en destination så vet man vilken fil man ska ta, om man är göteborgare och det är DE

Absolut! Passerar själv platsen i stort sett dagligen. Därför jag tror mer på hög hastighet och vattenplaning, alternativt att man tappar fokus en kort stund som gör att man sitter i vägräcket istället för att fortsätta färden!
Citera
2020-02-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett

Mamman säger att de dog medan de ”räddade”.
Det är något som inte stämmer. De har antingen blivit jagade eller själva begått brott.
Citera
2020-02-19, 13:10
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Det blir inte 100 totalt vid frontalkrock i 50 med två likvärdiga bilar. Det blir 50 och tvärstopp. Om en talgoxe frontalkrockar med en Scania, båda i 50, då blir det 100 för talgoxen (+50 till -50) och fortfarande 50 för Scanian.
Här var det inte någon Scania och ingen talgoxe, utan en Audi A1 och en betongstolpe.
Betongstolpen har stått där sedan 1967 och inte rört sig. Bilen har alltså levererat energin för hastigheten och krocken. Den energin har föraren beslutat om tillföra bilen med gaspedalen.
Det hela är jättetragiskt, och jag känner verkligen med de anhöriga. Döttrarna var säkert jättefina och bra på alla sätt, och om de hade överlevt så hade de säkert berättat om och vad de hade gjort för fel.
Nu kommer vi aldrig att höra den berättelsen, och deras väg har slutat här emot den pelaren.
Hur exakt det här har gått till kommer vi aldrig att få reda på.
Oavsett varför man krockar med en betongpelare, men om man vill överleva, så hjälper det betydligt att köra så långsamt som möjligt.
Inte ”20 över”. ”20 över”är skillnaden mellan liv och död.
Och de visste sannolikt inte om att de skulle krocka förrän det var för sent. De tänkte väl att det skulle gå bra, som vanligt. Som alla andra. Sen hände det någonting, vatten på vägen, regn på rutan, vem vet? Det är natt, det är dåligt väder. Och så körde hon ”20 över”. Och så händer det. Pang. Svart.
Att en bil är ”bra”, betyder för de flesta just att det är lätt att tillföra energi med gaspedalen. Tyvärr.
Citera
2020-02-19, 13:11
Medlem
Citat:

Ja just ja, det var så det såg ut. Dagens lösni g var klart mycket bättre även om det inte hjälpte i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in