2020-02-19, 11:41
Medlem
NamnlosBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Jag tror faktiskt inte att dom sa till föräldrarna att dom skulle iväg och passsa upp på somalier mitt i natten.
hade nog föräldrarna stoppat dem, helt garanterat

Dom var väl typisk halvvuxen ungdom:
"Vart ska ni såhär sent? (ifall föräldern nu ens var vaken vid 04..)
"-skit-du-i-det-morsan, jag e faktiskt vuxen",,
sen stressat iväg och hallvägs ut genom dörren sagt: "ska bara hjälpa en kompis, hejdå!"
För om dom nu hade så brottom, hade dom nog inte "tid" med några diskussioner heller

hemskt att skylla på föräldrarna
.
Fast mamman berättade till Aftonbladet att tjejerna sprang ut ut rummet med pyamas för att rädda någon
Citera
2020-02-19, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
.
Fast mamman berättade till Aftonbladet att tjejerna sprang ut ut rummet med pyamas för att rädda någon
Kan det ligga en hund begraven i storyn?
Citera
2020-02-19, 11:47
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
.
Det är mer ett talesätt, "springa ur" på bosniska kan betyda bara "åkte omgående" .
Om någon ringer halv 4 och behöver skjuts, då sitter man inte och äter frukost, duschar och byter om innan man åker, utan man skyndar sig helt enkelt.
Citera
2020-02-19, 11:51
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Jag tror faktiskt inte att dom sa till föräldrarna att dom skulle iväg och passsa upp på somalier mitt i natten.
hade nog föräldrarna stoppat dem, helt garanterat

Dom var väl typisk halvvuxen ungdom:
"Vart ska ni såhär sent? (ifall föräldern nu ens var vaken vid 04..)
"-skit-du-i-det-morsan, jag e faktiskt vuxen",,
sen stressat iväg och hallvägs ut genom dörren sagt: "ska bara hjälpa en kompis, hejdå!"
För om dom nu hade så brottom, hade dom nog inte "tid" med några diskussioner heller

hemskt att skylla på föräldrarna

Citat:
.

Ja, fast det framgår inte hur hela samtalet tedde sig:

-Kom dom in o väckte modern och berättade, sen hastigt stressade iväg?
-Satt modern i köket, och hörde dem i hallen när dom tog på skor, och undra "-Vart ska ni"??
- Frågade hon från fönstet när dom redan var påväg in i bilen, efter att hon hört dem kuta ut ur rummet?

Du har ingen aning om hur moderns "chanser" att stoppa dem var.
Vad skulle hon göra, barrikera dörren i förebyggande syfte innan hon la sig? Då blir hon ju anmäld till soc/polis ist

Vi vet ingenting, så ni behöver inte utgå från att modern på svenne-pk vis skulle ha sagt:
"Jaa! klart att man ska hjälpa en vän mitt i natten! Framförallt när det är en zoomali, då visar du att du inte är rasist, iväg med er nu! Skynda på så zoomali inte blir kränkt av att få vänta"

Nej bullshit
Självklart hade nog föräldern velat stoppa, men hann inte/lyckades inte
Sen hade döttrarna säkert sett det som "rasism" och det hade blivit sju resor värre.
Dom gjorde nog vad dom kunde.

Och ni kan inte utgå från hur en reporter på Aftonbladet framställer ordutväxlingen heller!
Senast redigerad av StigHelmutt 2020-02-19 kl. 11:57.
Citera
2020-02-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Haha sluta skylla på platsen...den har sett ut så i åratal och mig veterligen är detta första dödsolyckan just på den platsen

Denna lösning är faktiskt byggd före högertrafikomläggningen 1967 (Tingstadstunneln började byggas 1961), men invigdes efter högertrafikomläggningen. Bygget planerades alltså initialt för vänstertrafik (som man gjorde innan 1963) och en del saker har justerats under bygget och genom åren, men i praktiken så är vägen byggd för vänstertrafik. Detta är orsaken till att man bland annat upplever det som att doseringarna är fel i vissa kurvor vid avfarterna, att avfarterna är längre än påfarterna mm.

Man kan bland annat läsa om detta här:
- https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gertrafikoml%C3%A4ggningen
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Tingstadstunneln

Citat:
Trots ombyggnader på vägnätet märks det fortfarande på speciellt äldre motorvägssträckor byggda före beslutet om Dagen H 1963 att dessa är byggda för vänstertrafik, detta genom att accelerationsfälten är kortare än brukligt och att avfartsfilerna på vägen är långa. E6 genom Skåne och E4 vid Nyköping har exempel på sådana trafikplatser som numera anses vara trafiksäkerhetsmässigt undermåliga då trafik från påfarterna hastigt måste komma ut i högerfilen. En osedvanligt kort påfart med mycket trafik fanns vid Brunnsbo i Göteborg, som ombyggdes först 2008 vid införande av en busslinje där.
Citera
2020-02-19, 11:53
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag har flertalet gånger knött mig in i sista sekund. Men då har jag kört i 80.

Man måste betänka också att tjejen förmodligen var ung och inte hade kört så länge. Dessutom mitt i natten i hög fart.

Vad är anledningen ? Många missuppfatta vänsterfilen på leden som omkörningsfil
Vilket man märker väldigt tydligt när man placerar sig där. Jag som oftast ska ut mot E20 ligger givetvis placerad där hela vägen på leden, kör oftast 20 över laglig hastighet men får ändå idioter bakom som vill köra om och inte fattar att det är felplacering
Citera
2020-02-19, 11:55
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Denna lösning är faktiskt byggd före högertrafikomläggningen 1967 (Tingstadstunneln började byggas 1961), men invigdes efter högertrafikomläggningen. Bygget planerades alltså initialt för vänstertrafik (som man gjorde innan 1963) och en del saker har justerats under bygget och genom åren, men i praktiken så är vägen byggd för vänstertrafik. Detta är orsaken till att man bland annat upplever det som att doseringarna är fel i vissa kurvor vid avfarterna, att avfarterna är längre än påfarterna mm.

Man kan bland annat läsa om detta här:
- https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gertrafikoml%C3%A4ggningen
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Tingstadstunneln

Den har ändrats en gång vad jag vet , tidigare gick två filer mot E20 för att på slutet avslutas i en, det gick således att köra om någon precis när man hade tagit av ! Dvs själva luckan var bredare förr... ska försöka se om jag kan hitta bild
Citera
2020-02-19, 11:58
Medlem
mjohan84s avatar
Så här såg platsen innan... luckan mot E20 var bredare på den tiden

Jag skulle
Vilka säga att jag föredrog hur det såg ut på platsen tidigare , just att denna högra fil fanns med i 130 meter gav mer utrymme

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/South_part_of_Olskroksmotet.jpg
Citera
2020-02-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ov1no8
Men enligt GIF filen ser det ut som att
Dom legat i filen näst längst till vänster, vilket i så fall inte är fel fil då båda mittfiler på platsen går mot E6. Därför blir det lite missvisande info om att dom gör ett sent filbyte.

Allt är förvisso bara spekulation från min sida, så om någon faktiskt sett kamerabilder på den faktiska olyckan så får vi ju tolka det som att det är så det gått till. Men för att gena över heldragna linjer för att byta från E20 till E6 filerna där så hade dom förmodligen suttit i betongen dit polisen nu har flyttat minnesplatsen.

Har man en destination så vet man vilken fil man ska ta, om man är göteborgare och det är DE
Citera
2020-02-19, 12:02
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CIA113
Har man en destination så vet man vilken fil man ska ta, om man är göteborgare och det är DE

Detta får mig att tro att killen har legat i vänsterfilen för att köra om någon som samtidigt gasade på och medvetet minskade på luckan... denna situation uppstår ofta i trafiken och antagligen ville inte audins förare ta nederlaget och bromsa in o lägga sig bakom
Citera
2020-02-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Den har ändrats en gång vad jag vet , tidigare gick två filer mot E20 för att på slutet avslutas i en, det gick således att köra om någon precis när man hade tagit av ! Dvs själva luckan var bredare förr... ska försöka se om jag kan hitta bild

Jo, man gjorde lite justeringar på slutet av 90-talet bland annat, men det är mer kosmetiskt om det är en eller två filer. Krockskyddet är dock nyare än så. Jag tror det kom till när man gjorde om på 00-talet någon gång. Det kan ha bytts ut efter detta också. Om jag kommer ihåg rätt så har det varit en betongdelare där förr, vilket inte hade hjälpt i detta fallet i alla fall.

Oavsett när ombyggnationerna har gjorts så kan jag inte minnas någon olycka där man kört ihjäl sig mot denna trafikdelare tidigare. Denna typ av konstruktioner finns det gott om. Det var väl en dödsolycka får ett par månader sedan där en bil plockade en betongpelare på en bro på ett liknande sätt. Det enda sättet att undvika denna typ av olyckor är att undvika bropelare och brosocklar helt om de inte har en mjuk skärning.

Bropelarna på E6 strax norr om köpcentret i Kållered är ju egentligen mycket farligare, men där har väl ingen allvarlig olycka inträffat vad jag vet.
Citera
2020-02-19, 12:04
Medlem
rejdars avatar
Om man ska tillföra något till ämnet så kännetecknades den natten i Göteborg av extrema störtskurar, en vid 03 minns jag specifikt, jag var inte så långt därifrån, den skuren kan ha kommit till den platsen när det hände. Fullt möjligt att man inte såg nåt i vindrutan plötsligt, innan man hann ändra torkhastigheten, (eller att automatiken segat sig) samt att det var vatten på vägen trots bra lutning på vägbanan.

För det andra var de tre tjejerna arbetskompisar (det har redan framommit i tråden), hårt arbetande skattebetalare, hur skulle en 20åring få leasa en Audi annars? Och den var säkert till mamma då döttrarna jobbade mer än de hann köra bil.

Fullt rimligt att dra iväg och hjälpa en kompis mitt i natten, har själv gjort det, kört hem nån ett antal mil för att sista bussen gått.

Och ja, att bo i Bräcke är att komma ifrån buset, föräldrar som tänkt och gett familjen ett bättre liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in