2020-02-18, 20:54
Medlem
Så här skriver mamman till döttrarna som omkom i olyckan på Göteborgs posten"

"Mitt hjärta är krossat. De var sådana underbara och vackra barn, godhjärtade och alltid glada. Jag har alltid varit stolt över dem och kommer alltid att vara. De var barn som alla föräldrarna skulle vilja ha. Och de dog för att hjälpa någon annan."

Vem försökte de hjälpa, höll det på med något fuffens?! Mamman till de döda visste alltså att de försökte hjälpa någon annan, när chauffören va lillebror till en som var involverade i Vår krog och bar-mordet?!

Här kan ni läsa mer på Göteborgs posten
Citera
2020-02-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
"Dzenana Usto skriver att döttrarna lämnade sina rum springandes vid halv fyra på morgonen för att hjälpa en vän och arbetskollega, men att de aldrig kom tillbaka."

Man undrar ju lite vad det var som var så viktigt att döttrarna som dog i kraschen kände sig tvungna att springande lämna hemmet mitt i natten.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/mamman-efter-d%C3%B6ttrarnas-d%C3%B6d-mitt-hj%C3%A4rta-%C3%A4r-krossat-1.24201482

Bästa kamraten hade kanske kommit i trångmål när hon var ute på krogen...?
De två oskiljaktiga systrarna ställer upp på stört.

Alla har väl sett att det sällan är ensamma unga tjejer som går på krogen utan de är oftast i ett litet gäng som ställer upp för varandra ..

På vägen hem blir det biljakt ...
För vem skulle annars vara snabbt på platsen och filma ..

Ja, jag bara spekulerar ..
Citera
2020-02-18, 20:57
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontraktsbrottt
Ptja, i filmen här är det ingen bromsvätska i varje fall. Titta på stolpen och se hur färgen förändras och rinner. Jag vet ärligt inte om jag tittar på en taklucka eller om det är genom det som en gång var en vindruta. Jag tror det senare.

https://minfil.com/lck6I0a7o2/FullSizeRender_mov

Rör sig någon i nedre delen av filmen? Eller ser jag helt fel?
Citera
2020-02-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad ska en privatperson göra för att hjälpa till i ett fullständigt krossat bilvrak med lemlästade kroppar i?
Räddningstjänsten gör alltid säker urtagning...med kragar och japanbår för att inte förvärra skadorna.
Blir nog inte bra om vem som helst börja dra i kropparna för att få ur dom.
Bättre att låta dom vara kvar tills utbildade kommer fram.

Vad man som privatperson kan göra är att försöka stoppa blödningar, hålla fria luftvägar eller försöka ta bort blod/annat ur munnen om det har. Det fetade stämmer inte riktigt, om det handlar om liv och död (tidspress) drar man ut personen och lastar snabbt. Halskragar är påväg bort helt från ambulanserna (lite kuriosa)

Tycker det är svårt att se någonting från bilderna/filmerna som postats i tråden men oavsett vad är det förkastligt att någon verkar filmat inne från bilen.
Citera
2020-02-18, 21:11
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
"Dzenana Usto skriver att döttrarna lämnade sina rum springandes vid halv fyra på morgonen för att hjälpa en vän och arbetskollega, men att de aldrig kom tillbaka."

Man undrar ju lite vad det var som var så viktigt att döttrarna som dog i kraschen kände sig tvungna att springande lämna hemmet mitt i natten.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/mamman-efter-d%C3%B6ttrarnas-d%C3%B6d-mitt-hj%C3%A4rta-%C3%A4r-krossat-1.24201482
Man undrar ju också hur långt dom behövde köra i regn och mitt i natten för att komma fram till vännen och kollegan. Handlar det om km eller mil? Hade det inte varit bättre och säkrare att ringa efter en taxi.

Var fanns vännen?
Citera
2020-02-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad ska en privatperson göra för att hjälpa till i ett fullständigt krossat bilvrak med lemlästade kroppar i?
Räddningstjänsten gör alltid säker urtagning...med kragar och japanbår för att inte förvärra skadorna.
Blir nog inte bra om vem som helst börja dra i kropparna för att få ur dom.
Bättre att låta dom vara kvar tills utbildade kommer fram.

Som en som faktiskt jobbar i räddningstjänsten så har du helt och hållet fel.

Vi gör inte alls alltid säkra uttag. Säkra uttag görs när en patient är så pass stabil/icke kritisk att man har tid på sig att tänka på övriga skador.

Är det en person som är kritisk till sina värden, svårt skadad så åker personen rakt ur så fort det går för att möjliggöra eventuell HLR/annan livsuppehållande åtgärder.

Anser man som privatperson att en människa är så pass risig att man kan misstänka stille eller andan påverkan på dom livsuppehållande sakerna (andning/puls/kritiska blödningar) så är det bara att rycka ut personen så fort det går och sen börja behandla.

Och japanbårar använder vi inte. Utan antingen spineboard/scoopbår eller höganäsbräda
Citera
2020-02-18, 21:16
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Så här skriver mamman till döttrarna som omkom i olyckan på Göteborgs posten"

"Mitt hjärta är krossat. De var sådana underbara och vackra barn, godhjärtade och alltid glada. Jag har alltid varit stolt över dem och kommer alltid att vara. De var barn som alla föräldrarna skulle vilja ha. Och de dog för att hjälpa någon annan."

Vem försökte de hjälpa, höll det på med något fuffens?! Mamman till de döda visste alltså att de försökte hjälpa någon annan, när chauffören va lillebror till en som var involverade i Vår krog och bar-mordet?!

Här kan ni läsa mer på Göteborgs posten

Deras arbetskamrat J*mila (tror jag hon hette) ringde, kanske behövde hon skjuts hem eller nåt, kanske hon hade inga pengar kvar till taxin, och inget busskort? I den åldern är människor dramatiska "behöver hjälp" kan betyda nåt så litet som skjuts hem.
Senast redigerad av stone_sleeper 2020-02-18 kl. 21:48.
Citera
2020-02-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Man undrar ju också hur långt dom behövde köra i regn och mitt i natten för att komma fram till vännen och kollegan. Handlar det om km eller mil? Hade det inte varit bättre och säkrare att ringa efter en taxi.

Var fanns vännen?

Nu vet jag inte var vännen fanns, men det troliga är kanske att dom åkte in till centrala Göteborg och då är det ungefär 1 mil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Ser ut som ett huvud som rör sig lite faktiskt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan

Funderade också på det men jag tror det bara videokonverteringen / komprimeringen som gör att det blir grafiska defekter som förvanskar bilden. Det är väl ett huvud man ser. Kanske rör sig något lite..
Citera
2020-02-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Som en som faktiskt jobbar i räddningstjänsten så har du helt och hållet fel.

Vi gör inte alls alltid säkra uttag. Säkra uttag görs när en patient är så pass stabil/icke kritisk att man har tid på sig att tänka på övriga skador.

Är det en person som är kritisk till sina värden, svårt skadad så åker personen rakt ur så fort det går för att möjliggöra eventuell HLR/annan livsuppehållande åtgärder.

Anser man som privatperson att en människa är så pass risig att man kan misstänka stille eller andan påverkan på dom livsuppehållande sakerna (andning/puls/kritiska blödningar) så är det bara att rycka ut personen så fort det går och sen börja behandla.

Och japanbårar använder vi inte. Utan antingen spineboard/scoopbår eller höganäsbräda

En fråga! Hur är det att komma till svåra olyckor när så pass unga drabbas/mister livet? Ni gör ett bra jobb, skulle aldrig kunna få bort bilden om jag såg en avliden person.
Citera
2020-02-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
Kan man väl tycka. Men jag personligen har sett mycket värre bilder, mycket MYCKET värre och blodigare, tjejen på bilden verkar inte vara särskild lemlästad.

Som sagt, det sket sig åt helvete.

Kan man se bilden på tjejen? Fruktansvärt😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in