2020-02-18, 23:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja, svenska experter påstår på något sätt att munskydd inte skulle hjälpa, men i så fall måste 1,3 miljarder kineser ha fel gentemot 10 svenska experter.

Just nu vill man undvika paniken som kommer att komma med Sportlovet vecka 9 och framåt. Skulle tippa på att vi vecka 12 eller 13 har en synbar start av en svensk epidemi av COVID-19.

Sportlov började redan v 7
Citera
2020-02-18, 23:42
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Vad tror du själv det beror på varför Ryssland borde vara en aning oroligare än Sverige. Ryssland/Kina har världen sjätte längsta landgräns. Putin gör väl säkert lite som han vill. Anser han att gränsen ska stängas. Då stängs gränsen.

Ryssland är väl lika mycket att lita på som Kina. Att de bara har rapporterat ett par fall, säger nog ingenting.

I dagsläget är faran inte stor i Sverige. Man kan tro att Stockholm har hamnat i samma läge som Singapore, när man läst tråden sen i eftermiddags och larmen om misstänkta.

Jag antar att de sitter på helspänn hos FHM och följer utvecklingen regelbundet.

Skulle de börja ropa ut larm hela tiden, kommer folk inte orka lyssna längre.
Bättre då, tycker jag, att informera i proportion till hur läget är i Sverige för närvarande.

Gränsen har de stängt tidigare. Nu drar de åt ytterligare genom att inte släppa in några kineser alls.

Att Putin gör som han vill visst. Men karln är smart och det måste finnas någon anledning till att han höjer säkerheten ytterligare. Det bekymrar mig.
Citera
2020-02-18, 23:43
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Lol eller hur? Med medföljande bostadskrasch när alla lägenheter som Boomers bott i blir lediga....

Nej tack. Vi vill INTE ha någon bostadskrasch, det lovar jag er.

Om detta utvecklar sig till en pandemi så kommer nog bostadskraschen drabba tätbebyggelsen. Människor kommer söka sig ut till landsbygden för att undvika smitta. Eftersom dagens arbetsmarknad med enbart fokus på tjänster är etablerad så kan de flesta med arbete idag jobba på distans. Det öppnar upp möjligheter att begränsa kontakt med andra människor vilket stoppar smittospridning.

För oss som är förberedda och har möjligheterna så handlar det om att minimera förlusterna i form av ägande i tätbebyggelse och se till att flytta ut i landsbygden.
Jag tror att det här kan ha en positiv effekt för Sverige som är ett stort land där produktiva människor kan förändra sin livsstil och kunna bygga ett nytt liv utanför storstäderna.

Att bo i innerstad i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att innebära större risk för att smittas.

Edit: Själv bor jag i Uppsala men har lantställe söderut. Jag tror att jag kommer kunna klara mina lån även om vi får en krasch. Detta är kanske något ni andra bör fundera över.
Senast redigerad av calmsolution 2020-02-18 kl. 23:49.
Citera
2020-02-18, 23:44
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Du menar alltså att UD utåt anger ett skäl, men i själva verket bygger sitt beslut på en annan, för folket hemlig anledning? Öh, nej, jag tror inte man jobbar på det viset.

Annars tycker jag också att UD hade kunnat vara lite mer på alerten och gått ut med den här reserekommendationen för en vecka sedan. Vid det laget var det ju tydligt att Kina hade blivit ett olämpligt land att turista i. Men jag anar ingen komplott eller att fördröjningen nödvändigtvis beror på inkompetens eller så.
Jag tror att det är precis så man jobbar. Myndighetspersoner i Sverige har en förmåga att agera på ett sätt som omyndigförklarar befolkningen, ungefär som att vi är för dumma för vårt eget bästa. Den svenska modellen är (och har varit så länge jag existerat) att sitta still i båten för annars kanske den korkade befolkningen får för sig att försöka se över sitt eget hus och vad är en auktoritet som inte har folkets blinda lydnad? Ingenting.
Citera
2020-02-18, 23:45
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Det här är spot on, mitt gamla inlägg. 2 själar en tanke i en och samma problematisering - Marknaden kräver ju sina pengar oavsett..???

Är Tegnell och FHM betald av någon menar du? Av vem och varför? "Marknaden"?
Citera
2020-02-18, 23:50
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Om detta utvecklar sig till en pandemi så kommer nog bostadskraschen drabba tätbebyggelsen. Människor kommer söka sig ut till landsbygden för att undvika smitta. Eftersom dagens arbetsmarknad med enbart fokus på tjänster är etablerad så kan de flesta med arbete idag jobba på distans. Det öppnar upp möjligheter att begränsa kontakt med andra människor vilket stoppar smittospridning.

För oss som är förberedda och har möjligheterna så handlar det om att minimera förlusterna i form av ägande i tätbebyggelse och se till att flytta ut i landsbygden.
Jag tror att det här kan ha en positiv effekt för Sverige som är ett stort land där produktiva människor kan förändra sin livsstil och kunna bygga ett nytt liv utanför storstäderna.

Att bo i innerstad i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att innebära större risk för att smittas.

I en helt annan tidsålder skulle du kallas Deterministisk.
Citera
2020-02-18, 23:50
Medlem
Tegnell har i stort sett gjort alla rätt hittills, nästan 200 testade och endast en rapporterad smittad, många är nog provocerade för att han är lugn och saklig.
Citera
2020-02-18, 23:51
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
Studien jag läser är på 99 patienter, det var samtliga patienter som var bekräftade att ha viruset på Wuhan Jinyintan sjukhuset från första Januari till 20e Januari.
Dom flesta hade symptom såsom feber och hosta.
Endast ett fåtal var "väldigt sjuka" när studien påbörjades.

När studien avslutades så hade:
31% fått lämna sjukhuset.
11% hade dött.
42% var fortfarande inlagda på sjukhuset.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext
Genom att de befinner sig på sjukhuset har redan ett första urval gjorts, för du tror väl inte att samtliga som får sjukdomen går till sjukhuset? Hur många tillfällen har någon i din närhet fått influensa och åkt till sjukhuset? Säger inte att de två sjukdomarna är samma sak, försöker bara förklara att bara för man blir väldigt sjuk så söker man inte vård, endast de som är extra sjuka söker vård.
Citera
2020-02-18, 23:57
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kineserna, kinasvenskarna har skickat hem till Kina i sånt omfång att Postnord vägrar dela ut dem. Lol. Står i tråden sen gammalt.

Dert var väl bara dina spekulationer? Har det blivit en sanning nu? Har du en källa på att det är just skyddsmasker som skickats till Kina och inte .tex. returnerade paket?

Svara.
Citera
2020-02-18, 23:58
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tegnell har i stort sett gjort alla rätt hittills, nästan 200 testade och endast en rapporterad smittad, många är nog provocerade för att han är lugn och saklig.

Ja, jag uppfattar också det så.

FHM hånas i tråden och framställs som en gäng byfånar från landet. Diverse utländska myndigheter har å andra tydligen stenkoll däremot, även om man inte kan precisera riktigt hur. Faktum är att FHM var ett internationellt föredöme på det kyliga sättet man hanterade spekulationerna kring asymptomatisk smitta* från kvinnan från Shanghai som besökt Tyskland - allt baserat på en pajasstudie som hör hemma i sopkorgen.

*sedan dess har det så klart framkommit ny information kring ämnet, men baserat på vad man visste, eller snarare INTE visste, då.
Citera
2020-02-18, 23:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Genom att de befinner sig på sjukhuset har redan ett första urval gjorts, för du tror väl inte att samtliga som får sjukdomen går till sjukhuset? Hur många tillfällen har någon i din närhet fått influensa och åkt till sjukhuset? Säger inte att de två sjukdomarna är samma sak, försöker bara förklara att bara för man blir väldigt sjuk så söker man inte vård, endast de som är extra sjuka söker vård.
Gäller det även när ett coronavirus är på fri fot? Det är inte pollenallergi vi pratar om.
Citera
2020-02-18, 23:59
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
I en helt annan tidsålder skulle du kallas Deterministisk.

Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Jag resonerar enbart utifrån möjliga händelser, det handlar inte om vilken tidsålder vi lever i.
Jag skulle klassa mig som pragmatisk och verklighetsupplyst. Det som händer nu måste vi ta på allvar, människor som förnekar och inte agerar utifrån verkligheten är alltid de som drabbas hårdast.

Däremot är jag inte fatalist eller generellt orolig över denna smitta utan jag försöker bara samla in fakta och agera så rationellt jag kan. Men det är bara dumt att tro att Corona-viruset är något som bara drabbar andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in