2020-02-18, 23:09
Medlem
K.Blomkvists avatar
Har New York drabbats??

Coronavirus call to Governor Cuomo by Dr Paul Cottrell
https://www.youtube.com/watch?v=haVaGNLjwQE
Citera
2020-02-18, 23:10
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Min fasta övertygelse är att Tegnell värnar ö.h.t. inte folkhälsoskyddet utan enbart den samhällskropp han och sina gelikar parasiterar på.

Det här är spot on, mitt gamla inlägg. 2 själar en tanke i en och samma problematisering - Marknaden kräver ju sina pengar oavsett..???
Citera
2020-02-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Då förstår jag dig bättre. ..men jag är fortfarande livrädd om mina nära och kära.
Javist. Det är klart man är! Jag menar bara att det verkar komma som en överrakning för en del att de kan drabbas av sjukdom och död, trots att de är unga. (Nu verkar iofs COVID-19främst drabba män över 60.)

Däremot kör folk som idioter på vägarna fast man vet hur farlig trafiken är, exempelvis. Det är inte att göra korrekta bedömningar av risker.

Och visst jag kanske blir en av de första som stryker med av det här viruset, jag jobbar ju i vården och kan närsomhelst bli omplacerad till infektion och bli smittad av en patient. Men inte f*n går jag och oroar mig för det nu.

Jag är mer rädd för att det ska drabba yngre generationer, precis som Spanskan gjorde.
Citera
2020-02-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Hur har man lyckats begränsa tidigare virus som sars, svininfluensan etc?
SARS var inte lika smittsmt och hade en kortare inkubationsperiod.

SARS smittade 8000 personer på 8 månader.
Detta viruset har smittat 73 439 på ca 1 månad (vad vi vet hittills, många har inte börjat få sina symptom ännu).
Dessutom så krävs det bara en enda enkel mutation för att det ska bli betydligt smittsammare, i de prover man hittills undersökt

Det här viruset är mer smittsamt, har en mycket längre inkubationsperiod, och man är dessutom smittsam innan symptom märks.

Och det kommer givetvis att komma hit också, med eller utan karantän.

Det finns nog en fördel med karantän i början, det minskar väl belastningen på sjukvården och ger oss mer tid att lära oss att ta hand om de sjuka. Men det lär knappst skydda oss från att bli smittade.

Med hjälp av ett vaccin hade man väl dock kunnat utrota det.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-02-18 kl. 23:55.
Citera
2020-02-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Jag förstår. Samtidigt utgår ju det från mer "ordinarie" scenarion med ett antal smittade som inte totalt överbelastar vården.. Vid ett massivt utbrott av COVID19 ställs vi inför en situation som ingen har upplevt tidigare och måste improvisera. Precis som Kina gör med hundratals sängar i mässhallar och liknande. Det är mer ett sådant worst case jag menar.
Ja jag tror också att man kommer att ta sådana lokaler i anspråk, om det blir sämsta möjliga utfall av det här.

Däremot blir det nog svårt att vårda dem som behöver intensivvård om de har blivit förlagda till Globen. . .
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-18 kl. 23:22.
Citera
2020-02-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Hur har man lyckats begränsa tidigare virus som sars, svininfluensan etc?
Svininfluensan vaccinerade man ju mot de andra två dog ut av sig själv så dem kunde man inte begränsa. Det var bara tur att SARS dog ut.
Citera
2020-02-18, 23:22
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Det är du som gör bort dig, din guldfisk.

Vart någonstans påstår jag att siffrorna är så höga? Förstår du innebörden av "tror" i första stycket?

Att jag sen frågar om någon sett kanalen på youtube och han har bevisligen haft mycket rätt - är de ett påstående? Jag befodrar vad spreadsheeten säger.

Du är nog lite efterbliven.. Men bra försök ocy härligt att du slösa bort tid på hunting.
Citera
2020-02-18, 23:23
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Finns ingen motsägelse i UDs reserekommendation och Tegnells bedömning av virusets påverkan i Sverige. Läs gärna själv på UDs hemsida vad som ligger bakom deras beslut. Spoiler: Det är inte för att viruset i sig är superduperlivsfarligt.

Du behöver inte göra dig märkvärdig med spoilers. Jag följer nyheterna så jag vet vilka skäl UD angav.

Men det här har pågått ett tag och nu när Kina börjat återuppta produktionen igen och läget verkar ha stabiliserat sig utanför Wuhan då avråder UD från icke nödvändiga resor till Kina.

Varför nu? Var det enklare att resa runt i Kina förra veckan och lättare att få sjukvård och hjälp från ambassaden då?

Eller tror UD att risken för smittspridning ökar när folk återgår i arbete? I så fall finns ökad risk för Sverige.
Citera
2020-02-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Svininfluensan vaccinerade man ju mot de andra två dog ut av sig själv så dem kunde man inte begränsa. Det var bara tur att SARS dog ut.
SARS dog ut, MERS lever - i dromedarer och människor.
Citera
2020-02-18, 23:33
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Tycker att läkarna i Kina ska ta av sig munskydden för dom hjälper tydligen inte enligt någon svensk Allan.

Ja, svenska experter påstår på något sätt att munskydd inte skulle hjälpa, men i så fall måste 1,3 miljarder kineser ha fel gentemot 10 svenska experter.

Just nu vill man undvika paniken som kommer att komma med Sportlovet vecka 9 och framåt. Skulle tippa på att vi vecka 12 eller 13 har en synbar start av en svensk epidemi av COVID-19.
Citera
2020-02-18, 23:38
Medlem
Sharm0tas avatar
🌏 Sådärja, då kan man somna om. Nya smittade imorgon. 🌏
Citat:
There are currently 75,129 confirmed cases worldwide, including 2,007 fatalities.

12,017 serious
13,818 recovered
6,242 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Och dödssiffran pallrade sig över 2k också.
Citera
2020-02-18, 23:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Eller tror UD att risken för smittspridning ökar när folk återgår i arbete? I så fall finns ökad risk för Sverige.

Du menar alltså att UD utåt anger ett skäl, men i själva verket bygger sitt beslut på en annan, för folket hemlig anledning? Öh, nej, jag tror inte man jobbar på det viset.

Annars tycker jag också att UD hade kunnat vara lite mer på alerten och gått ut med den här reserekommendationen för en vecka sedan. Vid det laget var det ju tydligt att Kina hade blivit ett olämpligt land att turista i. Men jag anar ingen komplott eller att fördröjningen nödvändigtvis beror på inkompetens eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in