2020-02-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det är en positiv nyhet, helt klart att tre av de sex inte har SARS-COV2.

Men jag undrar verkligen var Region Stockholm redovisat sina uppgifter. Jag har letat som en dåre på deras hemsida. Jag hittar varken uppgifter om Coronaviruset eller om de aktuella provtagningarna. Hur Aftonbladet fått fram uppgifterna kan man undra. Det finns inget under fliken "Press" på hemsidan. Där borde Region Stockholm ha offentliggjort uppgifterna - kan man tycka. Eller har AB en egen informationskanal till Region Stockholm? Som vi sketna skattebetalare inte har.

Någon i tråden som är bättre på att luska ut var Region Stockholm kan ha "gömt" informationen?

https://www.sll.se/press/presskontakt/
Det låter som att någon på DN har pratat med pressekreterare Hanna.
https://www.dn.se/sthlm/misstankta-fall-av-coronaviruset-tre-personer-i-stockholm-testas/
Citera
2020-02-18, 18:54
Medlem
Stockholmscoronan får man inte mycket info om. Men Aftonbladet uppdaterar att 3 av de sex prover visar inte corona. Resten håller på att analyseras.

Tydligen togs de till Huddinge. Eftersom sjukhus verkar vara riktiga smittohärdar så skulle jag i alla fall undvika Huddinge ett tag.
Citera
2020-02-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Än så länge har nog svenska politiker och forskare rätt. Det är låg risk för närvarande (för de med låg IQ typ svenska politiker).
Thailand tycks klara sig väldigt bra trots mänger av kinesiska turister. Med tanke på att det även finns rätt mycket kineser & kinesiska gener i thaibefolkningen (jag litar mer på thaisiffror än kinas redovisning). Thai brukar mörka saker som kan skada turism, men gott om svenskar där +många thai i Sverige. Tror således inte att ett större utbrott går att dölja.
så..
*tydligen är temeratur/luftfuktighet en väldans stor faktor när det gäller spridning..
-Nuvarande svensk ruskväder skulle passa viruset bra.
+Få kineser i Sverige, men undrar hur det går för den rätt stora gruppen afghaner? Turk/uigur/Djingis etc. + givetvis sidenvägen gick genom Afghanistan. Viruset i nuvarande form tycks ju främst vara riktigt aggressivt mot kinesisk genuppsättning (de med hög IQ)..
+Utbrott i Sverige/Europa tycks dröja, så sannolikt hinner det bli bättre väder innan det sker=> låg R0 med lite tur.
-virustyp som gillar att mutera (är väl 0st icke-kineser som dött än så länge?). Men får den härja tillräckligt länge i Europa är det risk att den anpassar sig till europeisk genuppsättning.
+Nya kurer tycks fungera + vaccin finns nog snart + Wuhanmiljö med kopiösa luftföroreningar finns ej i Sverige.
Summarum:
+Just nu ingen större risk för Sverige, eventuell dödlighet troligen 0,1-1%
-(tyvärr kan vi inte ens bli av med lite politiker, de har som sagt alldeles för låg IQ.. )
+Med Thailand som indikator kommer även afghangruppen (och övriga med kinesgenetik) att klara sig hyfsat.
----- (en massa minus!) oroväckande om %-antalet återfall ökar.. Vad sker om man drabbas en 2:a,3:e gång osv. av viruset på kort tid? Mysko rapportering från Kina, men dödligheten blir genast mkt mkt allvarligare om detta just nu sker.
+++++(en massa plus!) Inte sett att återfall skett utanför Kina (förvisso tidigt stadium och få icke-kinesiska fall, men jag ogillar domedagsprofeter).

En + till. Kinas floder är starkt förorenade. Wuhan ligger vid en stor viktig flod. Det finns många vattendrag och träsk runt Wuhan som kan härbärgera viruset och vara anledningen till att dödligheten i just Wuhan är så hög.
Områden utan dessa osunda vatten borde enligt denna teori klara sig bättre såsom Sverige.
Citera
2020-02-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det är jag inte så säker på. Däremot vet jag att vi har sämst förhållande sängplatser per capita i norra Europa. Varför vi har många läkare på pappret men färre i patienttjänst beror på upplägget. En yrkeskår som i stort sätt är utraderad är läkarsekreterare. De finns i alla andra länder. Men i Sverige skall läkarna själva utföra detta arbete. Det tar tid från patienterna. Dessutom är den många andra saker som svenska läkare gör som andra nationer dito slipper. Så i slutändan så har vi färre. Mycket färre.
Du har en poäng i att läkarna upptas med mycket administrativt arbete men det finns c:a 15 000 medicinska sekreterare i Sverige.
Citera
2020-02-18, 18:56
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kommunistpartiet vill nog inte sänka ekonomin. Och turismen. Jag hoppas att dom styr upp skutan på köl igen. Oljepriset går ner vilket kan missgynna USA, och alla betydande oljeproducenter. Gulfstaterna tex. Men när Kina gör en recovery kommer dom att gynnas av att oljebolag i väst har problem.

Jag är inte så insatt i ekonomin av detta hela. Men man kan ju förstå att stannar Kinas produktionsmaskin av så får vi mindre billiga plastleksaker här hos oss. Men det är ju ingen större förlust. Bara idiot-företag har flyttat sin produktion till Kina.
Citera
2020-02-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Du har hakat upp dig på sängplatserna, måste vara enklare att få fram sängar än läkare eller?
Vi har numera ingen brist på läkare i landet, däremot en stor brist på ssk.
Citera
2020-02-18, 18:59
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag bor i Fukuoka i Japan. Den 27 januari kom det sista kryssningsfartyget från Kina innan all denna trafik stoppades. Det verkar som att ingen ombord var smittad, eftersom jag inte har hört talas om några fall i Fukuoka, så det är goda nyheter. Jag har för mig att Diamond Princess lade till i staden Kagoshima innan de kom till Yokohama. Både Fukuoka och Kagoshima ligger på ön Kyushu. Än så länge finns det inga kända fall på hela ön.

Dock har jag känd av något i lungorna i över en veckas tid. Jag vet inte vad det kan vara, men läkaren såg ingenting när det togs röntgenbilder. Jag tror dock inte att det är corona. Men man har ändå det i bakhuvudet, då Japan är det land efter Kina som har flest fall.
Citera
2020-02-18, 18:59
Medlem
Singapore har skickat upp helikoptrarna för att dela ut pengar för att mota corona sjuka i ekonomin.

Every adult Singaporean will get a cash payout of between $700 and $1,600 over five years, depending on their household income and dwelling type.

https://www.straitstimes.com/singapore/singapore-budget-2020-10-things-to-know-from-cash-payout-for-sporeans-to-gst-not-going-up
Citera
2020-02-18, 19:04
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Du har säkert en poäng, men jag förstod inte. Förklara gärna.

Vi (sverige) har en "ansträngd" relation till Kina sedan i höstas, senhösten. Det är politik, och bara trams för oss alla andra.media..

Kinas FM-ambassadör, Chen-Xu, skrev en kritisk debattartikel i SvD den 31/1 där rubriken var.. " Panik, är det sista Vi Behöver.." ...han vill ha "solidaritet" och visa hur "effektiva" de är att bemöta smittan...

Som av en slump, är svenska tidningar, på svenskt mesigt sätt, så smetigt otydliga som det överhuvudtaget går att vara, åtföljda av P3 och andra löjeväckande.. som vanligt, utan en käft man kan ställa till svars efteråt.. " vi har varit naiva" - det är det svenska eftermälet..
Citera
2020-02-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det är jag inte så säker på. Däremot vet jag att vi har sämst förhållande sängplatser per capita i norra Europa. Varför vi har många läkare på pappret men färre i patienttjänst beror på upplägget. En yrkeskår som i stort sätt är utraderad är läkarsekreterare. De finns i alla andra länder. Men i Sverige skall läkarna själva utföra detta arbete. Det tar tid från patienterna. Dessutom är den många andra saker som svenska läkare gör som andra nationer dito slipper. Så i slutändan så har vi färre. Mycket färre.

Ja, detta är ett problem. De läkare och sjuksköterskor som jag känner är överhopade med administrativa uppgifter som tar enormt mycket tid från patientarbetet. De administrativa uppgifterna runt patienten är viktiga och blir ofta inte skötta på rätt sätt. Remisser försvinner, provsvar tappas bort, patienter kallas inte till uppföljningar, kontakter tas inte med kommunerna vid utskrivningar etc. etc. Sådant som bl.a. läkarsekreterare och kuratorer skötte förr i tiden. Då kunde vårdpersonalen ägna sig åt just vård och behandling.

Nu tror jag dock att den akuta infektionssjukvården när det gäller SARS-COV2 kommer att fungera bra, så länge det handlar om enstaka fall och smittan inte kommer lös i samhället.
Citera
2020-02-18, 19:07
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag bor i Fukuoka i Japan. Den 27 januari kom det sista kryssningsfartyget från Kina innan all denna trafik stoppades. Det verkar som att ingen ombord var smittad, eftersom jag inte har hört talas om några fall i Fukuoka, så det är goda nyheter. Jag har för mig att Diamond Princess lade till i staden Kagoshima innan de kom till Yokohama. Både Fukuoka och Kagoshima ligger på ön Kyushu. Än så länge finns det inga kända fall på hela ön.

Dock har jag känd av något i lungorna i över en veckas tid. Jag vet inte vad det kan vara, men läkaren såg ingenting när det togs röntgenbilder. Jag tror dock inte att det är corona. Men man har ändå det i bakhuvudet, då Japan är det land efter Kina som har flest fall.

Vi håller tummar o tår för att det går bra för dig o de dina. Fortsätt uppdatera om det blir förändringar i din omvärld.
Citera
2020-02-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Du har hakat upp dig på sängplatserna, måste vara enklare att få fram sängar än läkare eller?

Det är inte sängarna i sig. För varje visst antal patienter måste du ha sjuksköterskor för att få avdelningens vård att fungera. Du vet dropp, medicinering, blodtryck, blodprov, syresättning...sådant sköts inte av läkare.
Sängar och avdelningar i sig finns det i Sverige, avdelningar står tomma eftersom det inte finns personal som kan jobba där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in