2020-02-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det kommer lösa sig på något sätt, pensionerade som rycker in, deltidsarbetande som kanske vill jobba heltid, heltidsarbetande som kanske vill jobba övertid, försvarsmakten har vårdpersonal, man kan snabbutbilda vårdpersonal etc.

Ja, väldigt många kommer stå i kö för att jobba med hazmatutrustning och smittsamma patienter... skulle inte tro det va.
Vi får vara glada om ordinarie personal ställer upp.
Citera
2020-02-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Något som kommit fram nyligen är att dissidenter blivit drabbade hårt av smittan. Vloggers och bloggers och andra som vågar säga något om kommunistregimen i Kina försvinner och dör påpassligt nog av smittan.

Kommunistpartiet vill nog inte sänka ekonomin. Och turismen. Jag hoppas att dom styr upp skutan på köl igen. Oljepriset går ner vilket kan missgynna USA, och alla betydande oljeproducenter. Gulfstaterna tex. Men när Kina gör en recovery kommer dom att gynnas av att oljebolag i väst har problem.
Citera
2020-02-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Den brittiska familjen som blev smittade i franska alperna har alla friskförklarats och blivit utskrivna.

Hur kan UK rapportera detta! Har de ingen respekt för sekretessen!?!?

(Ironi)
Citera
2020-02-18, 18:37
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är sant men de måste tagit väldigt mycket resurser ändå men kanske var bemanningen bättre då
Jag vet ju inte med säkerhet men jag tror att bemanningen var bättre förr. Vi har alla sett hur besparingsåtgärder hackat sönder vår grundtrygghet, ”världens högsta skatter” och ändå ligger allt ansvar på oss medborgare. Jag säger som Scania-Leffe, vad fan får jag för pengarna (förutom mer sekretess)?
Citera
2020-02-18, 18:39
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, väldigt många kommer stå i kö för att jobba med hazmatutrustning och smittsamma patienter... skulle inte tro det va.
Notera: Personen menar att en dödlig sjukdom ska hanteras genom att sätta outbildat bidragsfolk och allehanda flyktingar i arbete. En ABF-studiecirkel fixar biffen.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-18 kl. 18:41.
Citera
2020-02-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina

I sista hand får man använda sig av totalförsvarslagstiftningen i så fall. Den gäller väl tills man har fyllt 70år. Då kan du även ta in svenska sjuksköterskor som arbetar utomlands. Men då talar vi om riktig kris. Först lär de försöka få in frivilliga.
Citera
2020-02-18, 18:45
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag vet ju inte med säkerhet men jag tror att bemanningen var bättre förr. Vi har alla sett hur besparingsåtgärder hackat sönder vår grundtrygghet, ”världens högsta skatter” och ändå ligger allt ansvar på oss medborgare. Jag säger som Scania-Leffe, vad fan får jag för pengarna (förutom mer sekretess)?

Lol, du får inte en spänn extra i ett samhälle som hela tiden strävar efter mer kontroll, mer genomlyst tillvaro och mer likformighet bland invånarna. Gissar Corona-smittan, upplevs som en saltpiss i ögat på diktaturen i Kina, det kan ju inte vara en slump att vanliga kvinnor misshandlas på öppen gata av militärpoliser och att ytterdörrar svetsas igen till vanliga bostadshus samtidigt som de boende vädjar om hjälp på sociala medier..?
Citera
2020-02-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Deras provsvar är ännu inte analyserade.

Det är en positiv nyhet, helt klart att tre av de sex inte har SARS-COV2.

Men jag undrar verkligen var Region Stockholm redovisat sina uppgifter. Jag har letat som en dåre på deras hemsida. Jag hittar varken uppgifter om Coronaviruset eller om de aktuella provtagningarna. Hur Aftonbladet fått fram uppgifterna kan man undra. Det finns inget under fliken "Press" på hemsidan. Där borde Region Stockholm ha offentliggjort uppgifterna - kan man tycka. Eller har AB en egen informationskanal till Region Stockholm? Som vi sketna skattebetalare inte har.

Någon i tråden som är bättre på att luska ut var Region Stockholm kan ha "gömt" informationen?

https://www.sll.se/press/presskontakt/
Citera
2020-02-18, 18:48
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det är en positiv nyhet, helt klart att tre av de sex inte har SARS-COV2.

Men jag undrar verkligen var Region Stockholm redovisat sina uppgifter. Jag har letat som en dåre på deras hemsida. Jag hittar varken uppgifter om Coronaviruset eller om de aktuella provtagningarna. Hur Aftonbladet fått fram uppgifterna kan man undra. Det finns inget under fliken "Press" på hemsidan. Där borde Region Stockholm ha offentliggjort uppgifterna - kan man tycka. Eller har AB en egen informationskanal till Region Stockholm? Som vi sketna skattebetalare inte har.

Någon i tråden som är bättre på att luska ut var Region Stockholm kan ha "gömt" informationen?

https://www.sll.se/press/presskontakt/

Den lilla och obetydliga detaljen att Sverige Vägrar kritisera Kina, kan möjligen vara tuvan som stjälper lasset när det kommer till informationsförmedling..
Citera
2020-02-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige och svensk vård klarar nog inte detta sämre än andra länder., Sverige har nästan flest läkare per capita.

Det är jag inte så säker på. Däremot vet jag att vi har sämst förhållande sängplatser per capita i norra Europa. Varför vi har många läkare på pappret men färre i patienttjänst beror på upplägget. En yrkeskår som i stort sätt är utraderad är läkarsekreterare. De finns i alla andra länder. Men i Sverige skall läkarna själva utföra detta arbete. Det tar tid från patienterna. Dessutom är den många andra saker som svenska läkare gör som andra nationer dito slipper. Så i slutändan så har vi färre. Mycket färre.
Citera
2020-02-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Den lilla och obetydliga detaljen att Sverige Vägrar kritisera Kina, kan möjligen vara tuvan som stjälper lasset när det kommer till informationsförmedling..

Du har säkert en poäng, men jag förstod inte. Förklara gärna.
Senast redigerad av Tjelovek 2020-02-18 kl. 18:53.
Citera
2020-02-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det är jag inte så säker på. Däremot vet jag att vi har sämst förhållande sängplatser per capita i norra Europa. Varför vi har många läkare på pappret men färre i patienttjänst beror på upplägget. En yrkeskår som i stort sätt är utraderad är läkarsekreterare. De finns i alla andra länder. Men i Sverige skall läkarna själva utföra detta arbete. Det tar tid från patienterna. Dessutom är den många andra saker som svenska läkare gör som andra nationer dito slipper. Så i slutändan så har vi färre. Mycket färre.

Du har hakat upp dig på sängplatserna, måste vara enklare att få fram sängar än läkare eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in