2020-02-18, 13:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, du menar kanske advokater?

MGM har ju två advokater till sitt förfogande just nu, om han kommer att ha det i rättegången vet jag inte men med tanke på målets storlek rent utredningsmässigt så kanske det vore rimligt.

Det jag reagerade på var att det tydligen skulle vara två åklagare i målet.

Det är ju ett stort mål och dessutom minst 20 rättegångsdagar. Väldigt många vittnesförhör.
Det kan nog bli tufft för en åklagare.

Citera
2020-02-18, 13:58
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Skrev följande till Örebro tingsrätt efter att ha blivit nekad FUP i digitalform men erbjuden att köpa den för 7000kr:

"Offentlighetsprincipen gäller alltså i Örebro i praktiken endast för välbemedlade som har utrymme i sin privatekonomiska budget att betala 7000 kronor för att ta del av allmän handling?

Detta är ett om inte rättsvidrigt så i alla fall godtyckligt förfarande - där man i praktiken ger endast välbemedlade rätten att ta del av rättsväsendets offentliga handlingar. Vidare är det ett slöseri både miljömässigt och med allmänna resurser att vägra lämna ut elektroniska kopior.

Jag har förstått att beslutet är preliminärt, när kan detta tänkas permanenteras, så att jag som medborgare kan överklaga beslutet?

Om det dröjer emotser jag hänvisning från er gällande till vilken instans jag kan anmäla detta beslut för prövning.
Är det anmälan Justitieombudsmannen som gäller i detta fall?"

Två arbetsdagar har gått utan att jag fått minsta svar på ovanstående.

Bra gjort..
Lägger ut länken om oviljan att lämna ut allmän handling digitalt.

"Utskriftsundantaget infördes för att man vill förhindra att personer fick ut stora datamängder i elektronisk form med risk för intrång i enskildas integritet."

https://www.allmanhandling.se/elektronisk-form/

Demokratiska Folkrepubliken Korea- vibbar ger förklaringen till kryphålet i vår stolta offentlighetsprincip.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-18 kl. 14:03.
Citera
2020-02-18, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ur stämningsansökan:
"Vittnesförhör med Peter Wickström (förhörsbilaga 5) angående hans
kontakter med Stefan Davidsson innan den 14-15 maj 2018 gällande
möjligheten att återskapa raderade bilder till styrkande av att Stefan Davidsson
har kunskap om hur raderade bilder i en telefon inte kan återskapas
"

Jag hade för mig att "panikraderingen" handlade om att radera bilder, inte konversationer. Kanske "snuskbilder" på LW, typ.

Jo jag har sett att det har stått bilder.
Tänkte att det ändå kunde ha varit någon textdel som han har raderat och detta har blivit överskrivet. Men du har rätt, det finns inget angivet om texter som har raderats. Jag har alltför liten kunskap om vad forensikerna kan utläsa av det som blivit överskrivet.

Jag tänker ändå att SD är den som förmodligen har planerat detta mord och jag tror ju att det på något sätt ha kommunicerats från SD om att de ska ses av någon anledning (inför resorna förmodligen)

Han kan likväl ha sagt det till henne vid något annat tillfälle. Och hon svararde med inbjudan av kladdkakan.
Citera
2020-02-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo jag har sett att det har stått bilder.
Tänkte att det ändå kunde ha varit någon textdel som han har raderat och detta har blivit överskrivet. Men du har rätt, det finns inget angivet om texter som har raderats. Jag har alltför liten kunskap om vad forensikerna kan utläsa av det som blivit överskrivet.

Jag tänker ändå att SD är den som förmodligen har planerat detta mord och jag tror ju att det på något sätt ha kommunicerats från SD om att de ska ses av någon anledning (inför resorna förmodligen)

Han kan likväl ha sagt det till henne vid något annat tillfälle. Och hon svararde med inbjudan av kladdkakan.

Man kan ta skärmdumpar på texter också. Så det behöver absolut inte utesluta detta.
Citera
2020-02-18, 14:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det är ju ett stort mål och dessutom minst 20 rättegångsdagar. Väldigt många vittnesförhör.
Det kan nog bli tufft för en åklagare.

Absolut är målet stort rent utredningsmässigt och planeringen med 20 rättegångsdagar säger väl det mesta men att det skulle vara i dignitet med Mijailovicmålet anser i alla fall inte jag, mordet på Sveriges utrikesminister krävde nog lite extra likaså ett komplicerat narkotikamål.

Likaså Möller-målet var ju betydligt mer komplicerat med tanke på att det misstänkta mordet på A*i bakades in i det, två åklagare i det här målet känns som lite "overkill".
Citera
2020-02-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Tänker du beställa FUP??

Jag har avböjt tidigare å håller fast vid det.
Lägga in 14000 sidor i datorn å sen lägga upp dom för nedladdning, jag har inte tid för det, så det får allt vara för min del.
Citera
2020-02-18, 14:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra gjort..
Lägger ut länken om oviljan att lämna ut allmän handling digitalt.

"Utskriftsundantaget infördes för att man vill förhindra att personer fick ut stora datamängder i elektronisk form med risk för intrång i enskildas integritet."

https://www.allmanhandling.se/elektronisk-form/

Demokratiska Folkrepubliken Korea- vibbar ger förklaringen till kryphålet i vår stolta offentlighetsprincip.
Möjligen kan även den enorma mängden handlingar i ärendet ha sitt ursprung i ett försök att göra mer relevant information svårtillgänglig. Ungefär som när SD tar 937 meningslösa foton i polishuset. Sådant kan ju lätt leda till misstankar om att man inte har rent mjöl i påsen, även om man inte har det.

Vi får väl hoppas att åtminstone försvaret får ut de enkelt sökbara pdf-filerna, snarare än "en jäkla massa papper" som Jerzy Sarnecki uttryckte det. Lite oroande dock det som stod i någon tidning kring årsskiftet, om att försvaret satt på polisstationen och läste slasken.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-18 kl. 14:36.
Citera
2020-02-18, 14:17
Medlem
Åklagarnas jävsinvändning har avslagits. Så lagmannen kommer sitta domare i målet.
Citera
2020-02-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ang jävsituationen som åklagaren ville reda ut. Bilägger här den skrivelse som åklagaren tillskrivit tingsrätten för att få frågan om jäv prövad.
Tack till Krmkr som är på semester en stund till!

https://docdro.id/yyFIg3B
Varför står det HÖK på målsägande (datum okt 18)?

Kom på att polisen vill se om det händer något med LW:s telefon.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-02-18 kl. 14:21.
Citera
2020-02-18, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är nyfiken på varför polisen blev så misstänksam mot SD under förhöret att det slutade med att hon gick till spaningsledningen?
Han visar självmant upp mobilen, det är väl kanske inte så konstigt om de hade haft mycket kontakt under dagen och ända till 23.01.

"“NN visade självmant upp sin mobiltelefon för mig, och visade kontakterna han hade haft med Lena den 14 maj. De hade mycket sms-kontakt på morgonen men inte så mycket under dagen, utan jag tror att sms:en började vid 20-tiden igen. Den sista SMS-kontakten mellan dem var klockan 23.01 ”, skriver polisen i ett PM."

https://www.na.se/artikel/polisen-misstanker-45-aringen-rensade-spar-efter-mordet-sekunder-innan-han-togs-in-pa-forhor

Efter förhöret lämnade 45-åringen polishuset. Polisen som höll i förhöret gick till spaningsledningen för att avrapportera. Hon hade under förhöret börjat fatta misstankar mot mannen."
Ja man kan undra, kanske gjorde en slagning på honom när han gått därifrån och såg att han hade en del i bagaget sedan tidigare.
Citera
2020-02-18, 14:24
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
FUP:en i sin helhet borde då bli cirka 7 decimeter hög om jag tänkt rätt.

1 förpackning med 500 st sammanpressade 80g A4:a är väl ungefär 5 cm hög. 14 000 sidor bör då vara minst 140cm i höjd?

https://www.staples.se/kopieringspapper-multicopy-a4-80g-oh-500/cbs/177200.html?promoCode=&Effort_Code=WW&Find_Number= 177200&m=0&isSubscription=False
Citera
2020-02-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja man kan undra, kanske gjorde en slagning på honom när han gått därifrån och såg att han hade en del i bagaget sedan tidigare.
De är bra på att läsa kroppsspråk, ögon, vad man säger och inte säger. Nej, jag tror inte man gjorde en slagning (varför vet jag inte, men jag tror inte det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in