2020-02-18, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Min första tanke är också hammare

Ja jag gissar också på något åt det hållet med kortare handtag. Ser att ”Hammers” vid klättring är mer fyrkantiga.

Var själv ute med grannar i natt och jaga obehöriga på tomten med en golfklubba.

Kan utesluta järn 5:an iaf.
Citera
2020-02-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Åtal i mål angående misstanke om mord i Hjärsta, Örebro

Mål: B 2705-18
Den 14 februari 2020 kl. 11.00 ska åtal väckas vid Örebro tingsrätt i mål B 2705-18. Huvudförhandling i målet beräknas kunna påbörjas onsdag den 26 februari 2020 kl. 9.00. Rätten kommer att bestå av lagmannen Björn Lindén och tingsfiskalen Robert Ingemarsson samt nämnd.
Utlämnande av förundersökningsprotokoll

Enligt uppgift från Åklagarkammaren i Örebro kommer förundersöknings-materialet vara mycket omfattande. Den som önskar ta del av förundersök-ningsmaterialet har rätt att mot en fastställd avgift få en fysisk kopia av hand-lingarna till den del handlingarna får lämnas ut, dvs. i de delar som inte omfat-tas av sekretess.

Tingsrätten har preliminärt gjort bedömningen att förundersökningsmaterialet inte kommer lämnas ut i elektronisk form, t.ex. via e-post. Domstolar är inte skyldiga att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning. Beslutet om att förundersökningsmaterialet inte lämnas ut i elektronisk form kan inte överklagas.

Vid huvudförhandlingen

Utrymmet för massmedia, anhöriga och övriga besökare från allmänheten kommer att vara begränsat. För massmedia finns det möjlighet att förboka plats.

Kontaktpersoner för bokning av plats är tingsrättens administrativa personal. Önskemål om bokning av plats bör meddelas rätten senast den 21 februari 2020 kl. 12.00 per e-post till baof@dom.se. Representanter för massmedia ska vara beredda att uppvisa presskort eller motsvarande ID-handling för att få tillgång till reserverad plats. Varje nyhetsmedium kommer maximalt få en förbokad plats. För övriga besökare kommer dagbiljetter finnas tillgängliga vid början av varje förhandlingsdag. Dagbiljetter kan inte förbokas. Det kommer även att finnas möjlighet att ta del av huvudförhandlingen genom s.k. medseende från annan sal i tingsrättens lokaler.

Ordningsregler

Tingsrätten genomför obligatorisk säkerhetskontroll som måste passeras för att komma in i tingshuset. Åhörare och massmedia ombeds därför att komma i god tid.

Bildupptagning (fotografering) av annan än rätten är inte tillåten. Kameror och mobiltelefoner som medförs in i salen ska vara avstängda och undanstoppade. Mat och dryck får inte medföras in i salen. Undvik in- och utpassering under den tid förhandlingen pågår.

För mer information kontakta Lagman Björn Lindén, rättens ordförande eller Tingsfiskal, ledamot av rätten Robert Ingemarsson
Står ingenstans om lyckta dörrar alltså. Jag hatar när man slänger ur sig saker och bara gissar utan att verifiera.
Tack för texten!
Citera
2020-02-18, 11:33
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Åtal i mål angående misstanke om mord i Hjärsta, Örebro

Mål: B 2705-18
Den 14 februari 2020 kl. 11.00 ska åtal väckas vid Örebro tingsrätt i mål B 2705-18. Huvudförhandling i målet beräknas kunna påbörjas onsdag den 26 februari 2020 kl. 9.00. Rätten kommer att bestå av lagmannen Björn Lindén och tingsfiskalen Robert Ingemarsson samt nämnd.
Utlämnande av förundersökningsprotokoll

Enligt uppgift från Åklagarkammaren i Örebro kommer förundersöknings-materialet vara mycket omfattande. Den som önskar ta del av förundersök-ningsmaterialet har rätt att mot en fastställd avgift få en fysisk kopia av hand-lingarna till den del handlingarna får lämnas ut, dvs. i de delar som inte omfat-tas av sekretess.

Tingsrätten har preliminärt gjort bedömningen att förundersökningsmaterialet inte kommer lämnas ut i elektronisk form, t.ex. via e-post. Domstolar är inte skyldiga att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning. Beslutet om att förundersökningsmaterialet inte lämnas ut i elektronisk form kan inte överklagas.

Vid huvudförhandlingen

Utrymmet för massmedia, anhöriga och övriga besökare från allmänheten kommer att vara begränsat. För massmedia finns det möjlighet att förboka plats.

Kontaktpersoner för bokning av plats är tingsrättens administrativa personal. Önskemål om bokning av plats bör meddelas rätten senast den 21 februari 2020 kl. 12.00 per e-post till baof@dom.se. Representanter för massmedia ska vara beredda att uppvisa presskort eller motsvarande ID-handling för att få tillgång till reserverad plats. Varje nyhetsmedium kommer maximalt få en förbokad plats. För övriga besökare kommer dagbiljetter finnas tillgängliga vid början av varje förhandlingsdag. Dagbiljetter kan inte förbokas. Det kommer även att finnas möjlighet att ta del av huvudförhandlingen genom s.k. medseende från annan sal i tingsrättens lokaler.

Ordningsregler

Tingsrätten genomför obligatorisk säkerhetskontroll som måste passeras för att komma in i tingshuset. Åhörare och massmedia ombeds därför att komma i god tid.

Bildupptagning (fotografering) av annan än rätten är inte tillåten. Kameror och mobiltelefoner som medförs in i salen ska vara avstängda och undanstoppade. Mat och dryck får inte medföras in i salen. Undvik in- och utpassering under den tid förhandlingen pågår.

För mer information kontakta Lagman Björn Lindén, rättens ordförande eller Tingsfiskal, ledamot av rätten Robert Ingemarsson

Tack för klargörande.

Jag tror det var Aftonbladet det stod men artiklarna är låsta nu. Vi vet ju också sen förr att tidningarna kan ha fel.
Citera
2020-02-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Står ingenstans om lyckta dörrar alltså. Jag hatar när man slänger ur sig saker och bara gissar utan att verifiera.
Tack för texten!

Källa Örebro Tingsrätt.
Citera
2020-02-18, 11:37
Medlem
Citat:
Källa Örebro Tingsrätt.
Japp, och de har ju koll på sitt eget ärende. Allmänheten är välkommen, men först till kvarn gäller. Lär bli kö från kl 06.00 på morgonen. Fy fan. En sån liten stad där "alla känner alla". Där kan han sitta den gode SD, och bli betittad av grannar, bekanta och ev arbetskamrater. Som man bäddar osv....
Citera
2020-02-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja nu har tidningen avslöjat det för allmänheten med alla möjliga brottslingar så varför skulle inte forensikern avslöja det för en betrodd vän?

Var det slarv eller taktik som gjorde att man inte beslagtog mobil och kläder direkt. Hade man inte ens kollat på tidigare polisärenden? Spelade man bara poker på jobbet?
Citera
2020-02-18, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Tack för klargörande.

Jag tror det var Aftonbladet det stod men artiklarna är låsta nu. Vi vet ju också sen förr att tidningarna kan ha fel.
Det kan ju ha gällt häktningsförhandlingar, de brukar ske bakom lyckta dörrar.
Citera
2020-02-18, 11:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja nu har tidningen avslöjat det för allmänheten med alla möjliga brottslingar så varför skulle inte forensikern avslöja det för en betrodd vän?

Till vännens försvar får man väl tillägga att frågan ställdes väl 2017?

Eller har jag missuppfattat det?

Alltså behöver det ju inte vara kopplat till mordet på något vis utan mer av nyfikenhet från MGM, tror ju inte att han redan 2017 tänkte ta LW av daga.
Citera
2020-02-18, 11:44
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ang jävsituationen som åklagaren ville reda ut. Bilägger här den skrivelse som åklagaren tillskrivit tingsrätten för att få frågan om jäv prövad.
Tack till Krmkr som är på semester en stund till!

https://docdro.id/yyFIg3B

Hon är noggrann, det är bra.
Citera
2020-02-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Alltså behöver det ju inte vara kopplat till mordet på något vis utan mer av nyfikenhet från MGM, tror ju inte att han redan 2017 tänkte ta LW av daga.
Jag kan mycket väl tänka mig att han umgåtts med tanken redan 2017. Varför annars ställa frågor om forensiska bevis i mobiler och hur man raderar data i mobilen för all framtid? Man frågar inte sånt om man inte har något skumt för sig. Kan jag tycka.
Citera
2020-02-18, 11:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Ja i okt 2017 tror jag. Det har inget med mordet att göra just då. Åklagaren vill bara bevisa att SD visste hur man gör av med elektronisk bevisning.
Citera
2020-02-18, 11:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tvivlar också på att det finns bindande bevis för att SD är den som har varit på brottsplatsen.

Frågan är om man kan visa att SD varit ute överhuvudtaget?

Men det kan finnas andra bevis, på det sätt att indiciekedjan visar exakt när L*ena gick ner till planket, vilket ger en tydlig bild av när döden sker, och att SD under denna tid saknar alibi.

Nu har jag slarvat och inte kollat om det finns ett vittne med som kan ha set SD ute för den aktuella tidpunkten? Han verkar ha påstått att han vattnade ute på natten den 14-15 maj.

Mycket som annars är graverande för SD är det blod som finns i hans hus och som han har grumliga förklaringar till som inte håller. Kanske t om visar att han rent av ljuger?
Och att han suddar flitigt den konversation (?) som finns mellan honom och L*ena innan hon bjuder hem honom.
Revor på benen som han påstår uppstår den 10:e, vilket dom bevisligen inte gör.
DNA (blod???) på skor som han har haft på sig två h före mordet men som hittas i svärföräldranas hus.
Alarmsamtalet till polisen två dagar innan mordet om två läskig män, samtidigt som LW verkar vara ute för att träffa SD.
Och att han har pratat med minst två personer om att döda en person.

Jag förmodar att det finns mängder av DNA från SD på brottsplatsen som inte kan förklara att det kommit dit exakt då på mordnatten, liksom den sperma som man hittat på kjolen.

Men vem går till polisstationen med en kjol som har spermafläckar på sig? Ser ut att var samma.

Såg att det fanns underkläder med i bevismaterialet med sperma på. Frågan är vems det är?

Lite orolig blir jag.

Jag tvivlar inte en sekund på att han är den skyldige, men lyckas man binda honom?
Vad var det som fick åklagaren att hämta in honom med buller och bång i augusti?

Blir ju en riktigt delikat situation om det inte går att binda MGM till brottsplatsen vid den aktuella tidpunkten, visst åklagare och utredare har ju lagt ner ett hästjobb på att försöka få bort all form av rimligt tvivel men en bärande punkt är ju att få in mördaren till brottsplatsen.

Troligen fick de något svar från Holland eller från vårat eget NFC om de fynd de gjort på BO, det gjorde att de nådde upp till det hägrande "sannolika skäl" som de ville ha redan 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in