2020-02-17, 21:56
Medlem
Ett litet problem i det hela är västvärldens bild av Kina, som på många vis överträffar vår.
Vi tycks leva i en illusion av att resten av världen lever i fattigland medan vi här i Sverige ligger på nån sorts toppen av skalan.
Faktum är att det är precis tvärtom.
Att besöka t-centralen i Stockholm idag är som att resa tillbaks i tiden till 70-talets valfri öststat.
Vi må ha duktiga utvecklare inom it och produktion som vi exporterar, men infrastrukturmässigt ligger vi 50 år efter i tiden när det gäller teknologisk utveckling rent praktiskt. Jämfört med exempelvis Kina.
En video från Linus där vardaglighandeln blir ett exempel för inläggets syfte,
https://youtu.be/sZs4NDC4yrI

Så vad ville jag få sagt med detta?
Jo, att när det gäller Coronaviruset så vet vi absolut ingenting. Inte ett skit.
Vi läser nyheter om det, vi snappar upp Twitters här och där, DOOM on och DOOM off.

Och vi ska vara försiktiga med att göra förhastade förutfattade meningar om viruset utifrån vad vi precis snappat upp här eller där.
Om, jag säger om, det verkligen är så att kina stänger ner och isolerar delar av landet så sker det kanske av en befogad anledning?
De är trots allt världens befolkning med högst rankad IQ.

Ville mest upplysa trådläsarna om att folk i Kina inte äter bajs eller hundar och har sämre hygien än övriga världen, snarare tvärtom och de är i de allra flesta fall ljusår före oss. Både vad gäller hygien och teknisk utveckling.
En del i tråden verkar tro att viruset och smittspridningen beror på okunskap och ohälsosamt beteende.
Så är det inte.
Citera
2020-02-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Whatever. Tror du att logik botar allt från skurknän till corona?

Nej, men ifall fler hade tillämpat konceptet så hade jag inte varit tvungen att lägga tid på att läsa slarvigt komponerade inlägg från mindre vetande som dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade; Snarare gymnasiematte.

Mmm, det blev ju väldigt fel det där 😁
Jag hade tänkt mig högstadiematte för att underdriva lite...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Testades de innan de började jobba eller var de bara hemma i 2 veckor och sen var allt ok liksom?

De var bara hemma i två veckor, inga tester.
Citera
2020-02-17, 21:58
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Här är en fungerande länk:

https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf
Tack!
Citera
2020-02-17, 21:59
Medlem
HGs avatar
Läste nyss att kineserna skall bygga 10 nya tillfälliga sjukhus i Wuhan med ett sammanlagt erbjudande av 11465 vårdplatser. Säga vad man vill om kineserna men vi i Sverige kommer aldrig att komma upp i deras klass. Antagligen skulle det ta 10 år för Sverige att göra samma sak och då med ett byggbolag och konsulter iblandade som tar ut extrema vinster.
Kina verkar faktiskt funka bäst i tider som dessa.
Citera
2020-02-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Mmm, det blev ju väldigt fel det där 😁
Jag hade tänkt mig högstadiematte för att underdriva lite...

OK, ja det kanske är högstadiet . . . .
Citera
2020-02-17, 22:00
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Den kinesiska statistiken, framför allt Hubei, mäter idag sjukvårdens kapacitet att hantera epidemin. I andra länder där sjukvården inte är översvämmad av sjuka kan man dra slutsatser om hur en sjukvård klarar av att hantera situationen i välfungerande sjukvårdssystem. Om man ska jämföra med vad som händer i Sverige om epidemi bryter ut så hoppas jag att vi kan jämföra oss med läget utanför Kina. Fast jag är lite skraj efter att jag läste i DN häromveckan att minst 10 dödsfall i Stockholm (tror jag att det var) berodde på att sjukvården avvisade patienter.

Jag läste också någon artikel om att patienter hade dött p.g.a. brist på resurser. Situationen är verkligen illa, bara det att enbart sjuka märker av det. Vi andra läser bara om det och höjer på ögonbrynen lite.
Citera
2020-02-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Läste nyss att kineserna skall bygga 10 nya tillfälliga sjukhus i Wuhan med ett sammanlagt erbjudande av 11465 vårdplatser. Säga vad man vill om kineserna men vi i Sverige kommer aldrig att komma upp i deras klass. Antagligen skulle det ta 10 år för Sverige att göra samma sak och då med ett byggbolag och konsulter iblandade som tar ut extrema vinster.
Kina verkar faktiskt funka bäst i tider som dessa.

Samtidigt finns det otaliga inlägg i denna tråd och resurser tillgängliga online som antyder på att Kina kände till hotet lång tid innan regimen offentliggjorde hotet. Vad som hade hänt i ett västerländskt samhälle är såldes oklart, men jag håller med om att den omfattning av karantän som införts i Kina varit omöjlig att tillämpa i Sverige.
Citera
2020-02-17, 22:05
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Hehe, den kinesiska okulärbesiktningen görs av en manick som visar om du har feber. Det går alla igenom som kommer till ett sjukhus idag. Vi pratar inte om 1800-talet här. Hostar och harklar man etc så är det corona-diagnos idag. Man sätter inte igång och kolla om man har någon annan influensa. Vilket man kan ha för det är influensasäsong nu.

Vad gäller döda så hade de dubbelbokföring då de gjorde om den statistiska mätningen. Annars så tror jag inte att de har tid att undersöka döda, då de har en helvetes massa ännu levande att rädda. Det är nog inte många sekunder de lägger ned på att diagnostisera de döda. Ändringen av diagnostiseringen var till för att medicinera de levande.

Du driver med mig eller hur?
Citera
2020-02-17, 22:08
Medlem
Ogunquits avatar
Akuellt började med 10 min med Corona viruset idag. Intervju med Björn Olsen och VD: n för Stockholms handelskammare. Båda var bekymrade.

Björn Olsen tror att viruset mattas av i slutet på året.

Också bilder från Kina där sjukvårdspersonal rakar håret för att minska smittorisken.
Citera
2020-02-17, 22:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Samtidigt finns det otaliga inlägg i denna tråd och resurser tillgängliga online som antyder på att Kina kände till hotet lång tid innan regimen offentliggjorde hotet. Vad som hade hänt i ett västerländskt samhälle är såldes oklart, men jag håller med om att den omfattning av karantän som införts i Kina varit omöjlig att tillämpa i Sverige.

Naturligtvis finns det brister i det Kinesiska samhället men dessa ligger mest på det jag skulle vilja kalla den löjliga demokrati. Men när det gäller att ta tag i ett problem som detta med Coronaviruset så levererar de verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in