Citat:
Ursprungligen postat av
ekonomi3
Idag återkom en kinesisk kollega till kontoret efter att han fått jobba hemma i två veckor pga att han besökte Kina i slutet på januari. Han hade tagit det på så stort allvar att varken han eller hans fru (som är läkare) hade lämnat bostaden en enda gång under dessa två veckor. Respekt!
Han var mäkta upprörd över de kinesiska myndigheternas hantering av smittan då den först blev känd. Han var också märkbart känslosam när han kom att parata om all vårdpersonal i Kina som avlidit, tydligen var det förhållandevis många. Men han menade också att han inte var rädd för fortsatt spridning tack vare de extrema åtgärder som vidtagits. Hans hemstad med 10 miljoner innevånare och som hade 160 konstaterade fall var helt öde, alla stannade inne.
Inget av detta var kanske några nyheter men det blir ändå väldigt annorlunda att höra det från någon som varit mitt i det.
Fint höra din kollegas berättelse. Precis som du säger det blir mer nära och levande när någon berättar sina erfarenheter.
Bilden som du återger passar in i bilden som jag har av läget.
Tyvärr tror jag det är värre än som sägs. Siffror är siffror..
Att vårdpersonalen dör i stor skala har jag också förstått. Så det är inte alls bara gamla och redan svaga som dör.
Mina sympatier går till dom som drabbas.