2020-02-17, 21:16
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Idag återkom en kinesisk kollega till kontoret efter att han fått jobba hemma i två veckor pga att han besökte Kina i slutet på januari. Han hade tagit det på så stort allvar att varken han eller hans fru (som är läkare) hade lämnat bostaden en enda gång under dessa två veckor. Respekt!

Han var mäkta upprörd över de kinesiska myndigheternas hantering av smittan då den först blev känd. Han var också märkbart känslosam när han kom att parata om all vårdpersonal i Kina som avlidit, tydligen var det förhållandevis många. Men han menade också att han inte var rädd för fortsatt spridning tack vare de extrema åtgärder som vidtagits. Hans hemstad med 10 miljoner innevånare och som hade 160 konstaterade fall var helt öde, alla stannade inne.

Inget av detta var kanske några nyheter men det blir ändå väldigt annorlunda att höra det från någon som varit mitt i det.

Måste varit speciellt att höra det direkt av någon som varit på plats. Lite surrealistiskt på något sätt, kan jag tycka.
Citera
2020-02-17, 21:16
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Såsom jag läser kinesernas nya diagnoskriterier så är det okulärbesiktning. Test kits har visat sig vara opålitliga. De klarar inte heller av att röntga alla som strömmar in. Det har visat sig att en massa folk har corona. De vet inte om de haft corona då de kommit in eller om de fått corona på sjukhuset som verkar ha varit smitthärdar (kanske värre än djurmarknaden) den senaste månaden. Något måste göras.

Och då är det en mindre skada om någon med vanlig influensa diagnostiseras som corona och får medicin än att man är vetenskaplig och väntar på diagnos. Det är nog ett krav från vårdpersonalen som sett patienter lida samtidigt som man sett positiva resultat av olika virusmediciner. Vetenskapen släpar efter nu, de är fortfarande i ett okänt territorium och utvecklingen går i rasande fart. Läkare och sjuksköterskor har inte tid att vänta på vetenskapen utan de måste skapa vetenskapen i denna nya situation.

Medicin är inte exakt vetenskap. Man har ett nytt virus, test kits som är golden standard funkar inte tillfredsställande, patienter väller in, personalen måste göra någonting. Precis som med WHO-vaccinering mot svinisen bestämmer man sig att medicinera patienter som man med okulärbesiktning tycker motsvarar corona diagnosen. För att man sett att vissa mediciner hjälper. I många gamla sjukdomar ger man medicin mot misstänkt sjukdom och biter medicinen då har man diagnosen klar. Biter den inte då blir det vidare utredning.

Nä, nu gissar du bara, okulärbesiktning är när man inte ens vet om patienten har feber och gallrar därefter. Det förstår du och jag att doktorerna i Kina gör sitt bästa med att hjälpa patienter och inte att diagnostisera deras dödsorsak, men åter till ämnet så är det att jag har lärt mig att i Kina om du dör och röntgenplåten visar lunginflammation så klassas det som en Ncov-19 och WHO får en rapport.

Sen att det finns ett stort mörkertal vet vi sedan länge, hur stort är frågan och den är faktiskt avgörande på hur det kommer att gå i framtiden.
Citera
2020-02-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Här står en hel del om biverkningar man kan få av hiv-läkemedel. Leverpåverkan är en vanlig biverkning. Nu kanske man ska sätta det i perspektiv, hiv-behandling är livslång medan coronapatienter behandlas några veckor.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=161
Nja det är väldigt ovanligt med biverkan från dessa lkm:

Från din länk (min fetning):

Citat:
Genom att kombinera flera olika läkemedel med aktivitet mot HIV hämmas virusreplikationen och immunförsvaret får därmed möjlighet att återhämta sig.
Med dagens läkemedel är det dock inte möjligt att eradikera viruset och ibland utvecklas resistens mot givna läkemedel. Allvarliga läkemedelsbiverkningar är ovanliga.
Citera
2020-02-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det är ändå underligt att dödligheten och andelen "critical" är så mycket högre i Kina. Jag trodde att vi skulle få en klarare överblick när vi hade ett tiotal fall i Europa, vilket vi har. Dessa siffror ser bra ut.

Tänk också på att "nya fall" (fall som testats och registrerats nyligen) kan ju vara på folk som är i slutskedet av sjukdomen också. Alltså det är så svårt att veta. Om en månad drygt lär vi ha flera tusen fall i väst (säkert i Europa) och då kan vi säkert få fram bättre statistik.

Även om dödligheten är under 1% i Europa så är ju 10-15% smittade som får lunginflammation synnerligen allvarligt. Smittas 60-80% av befolkningen så sätter det alltför stor press på sjukvården.

Den kinesiska statistiken, framför allt Hubei, mäter idag sjukvårdens kapacitet att hantera epidemin. I andra länder där sjukvården inte är översvämmad av sjuka kan man dra slutsatser om hur en sjukvård klarar av att hantera situationen i välfungerande sjukvårdssystem. Om man ska jämföra med vad som händer i Sverige om epidemi bryter ut så hoppas jag att vi kan jämföra oss med läget utanför Kina. Fast jag är lite skraj efter att jag läste i DN häromveckan att minst 10 dödsfall i Stockholm (tror jag att det var) berodde på att sjukvården avvisade patienter.
Citera
2020-02-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo, sista raden i tabell #1. Men jag kanske tolkar den fel, den kanske skall tolkas som att de flesta inte hunnit dö än utav de som är smittade från den 11 januari och senare? Konstigt sätt att ställa upp det i så fall.

Om det är på det sättet så skulle det ta väldigt lång tid att dö för de som dör...
Det sista raden säger är att 0,8% av de som visade symptom efter 1a februari hade dött vid 11e februari. Står ingenting om hur många som fortfarande är sjuka. Tyvärr tolkar jag det som att dessa "inte hunnit dö ännu", då det finns mycket som pekar på att de som dör gör det efter 15-20 dagar.
Citera
2020-02-17, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Idag återkom en kinesisk kollega till kontoret efter att han fått jobba hemma i två veckor pga att han besökte Kina i slutet på januari. Han hade tagit det på så stort allvar att varken han eller hans fru (som är läkare) hade lämnat bostaden en enda gång under dessa två veckor. Respekt!

Han var mäkta upprörd över de kinesiska myndigheternas hantering av smittan då den först blev känd. Han var också märkbart känslosam när han kom att parata om all vårdpersonal i Kina som avlidit, tydligen var det förhållandevis många. Men han menade också att han inte var rädd för fortsatt spridning tack vare de extrema åtgärder som vidtagits. Hans hemstad med 10 miljoner innevånare och som hade 160 konstaterade fall var helt öde, alla stannade inne.

Inget av detta var kanske några nyheter men det blir ändå väldigt annorlunda att höra det från någon som varit mitt i det.

Fint höra din kollegas berättelse. Precis som du säger det blir mer nära och levande när någon berättar sina erfarenheter.
Bilden som du återger passar in i bilden som jag har av läget.
Tyvärr tror jag det är värre än som sägs. Siffror är siffror..
Att vårdpersonalen dör i stor skala har jag också förstått. Så det är inte alls bara gamla och redan svaga som dör.
Mina sympatier går till dom som drabbas.
Citera
2020-02-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Varför 14 dagar till dödsfall? Är det något "hjärnkontoret" tycker verkar "logiskt" eller har du något att backa upp det med?

Här finns det nämnt. Det finns många fall där patienten efter 10 dagar plötsligt blivit sämre och därefter avlidit.
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/#days
Senast redigerad av SpiralenSpiralen 2020-02-17 kl. 21:29.
Citera
2020-02-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
CFR är redovisat utifrån när de har smittats. Givetvis har färre hunnit dö av de som smittats senare.
CFR minskar inte, den ökar.

Ja, då tar det längre tid att dö i Kina än utanför Kina. De fall jag har tittat på i Kina och utanför sedan tidigare hade en medeltid att dö på ca 14 dagar där kvinnan i Frankrike stack ut med sina 4,5 veckors vård innan döden.

49% av de svåra fallen avlider, det är ju inte så bra. Detta antyder att smittan antingen är mycket värre än andra virala lunginflammationer, eller att man helt enkelt inte får den vård man behöver för att överleva i Kina. I Europa så brukar de svåra fallen vid viral lunginflammation ha en överlevnadsgrad på runt 84% nuförtiden. Detta gör att sannolikheten för att dö i detta fallet är 3ggr så hög.
Citera
2020-02-17, 21:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I övrigt undrar jag lite kring det här klippet.

https://youtu.be/ZC0gww2yznI

Det påstås att kinesiska forskare säger att viruset kan komma ifrån ett biolaboratorium, någon som vet var man kan läsa mer om vad de här forskarna säger?

Det påstås också att det finns ett biolaboratorium 280 meter ifrån en wetmarket, där man har bland annat fladdermöss. Forskarna spekulerar också om att viruset kan komma ifrån biovapenforskning, om jag har uppfattat saken rätt.

Sanningshalt kan jag inte bedöma, klippet tycks vara Sydkoreansk ickekommersiell tv.
Faktiskt! Jag tar som vanligt inte ansvar för sanningshalten i länkarna..

Artikel:

”Chinese scientists reveal true cause of coronavirus outbreak in Wuhan”

https://londonlovesbusiness.com/chinese-scientists-reveal-true-cause-of-coronavirus-outbreak-in-wuhan/

Rapporten:

”The possible origins of 2019-nCoV coronavirus”

https://web.archive.org/web/20200214144447/https://www.researchgate.net/publication/339070128_The_possible_origins_of_2019-nCoV_coronavirus
Citera
2020-02-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nä, nu gissar du bara, okulärbesiktning är när man inte ens vet om patienten har feber och gallrar därefter. Det förstår du och jag att doktorerna i Kina gör sitt bästa med att hjälpa patienter och inte att diagnostisera deras dödsorsak, men åter till ämnet så är det att jag har lärt mig att i Kina om du dör och röntgenplåten visar lunginflammation så klassas det som en Ncov-19 och WHO får en rapport.

Sen att det finns ett stort mörkertal vet vi sedan länge, hur stort är frågan och den är faktiskt avgörande på hur det kommer att gå i framtiden.

Hehe, den kinesiska okulärbesiktningen görs av en manick som visar om du har feber. Det går alla igenom som kommer till ett sjukhus idag. Vi pratar inte om 1800-talet här. Hostar och harklar man etc så är det corona-diagnos idag. Man sätter inte igång och kolla om man har någon annan influensa. Vilket man kan ha för det är influensasäsong nu.

Vad gäller döda så hade de dubbelbokföring då de gjorde om den statistiska mätningen. Annars så tror jag inte att de har tid att undersöka döda, då de har en helvetes massa ännu levande att rädda. Det är nog inte många sekunder de lägger ned på att diagnostisera de döda. Ändringen av diagnostiseringen var till för att medicinera de levande.
Citera
2020-02-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det sista raden säger är att 0,8% av de som visade symptom efter 1a februari hade dött vid 11e februari. Står ingenting om hur många som fortfarande är sjuka. Tyvärr tolkar jag det som att dessa "inte hunnit dö ännu", då det finns mycket som pekar på att de som dör gör det efter 15-20 dagar.

Men även 11-20 januari ligger på "bara" 5,7%, det innebär i så fall att 2/3 (av de som skall dö senare) inte ens har hunnit dö efter fyra veckor. Detta är rätt extremt jämfört med de som vårdas utanför Kina. Eller kommer vi att se detta även med de utanför Kina, de kritiska fallen har helt enkelt inte hunnit dö än?
Citera
2020-02-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Varför 14 dagar till dödsfall? Är det något "hjärnkontoret" tycker verkar "logiskt" eller har du något att backa upp det med?

Här finns det nämnt. Det finns många fall där patienten efter 10 dagar plötsligt blivit sämre och därefter avlidit.
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/#days
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in