2020-02-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Att det var ett visst inslag av jojo som alltid i destruktiva förhållanden är vi nog ense om.
Vad som återberättas i stycket du citerade är att LW gav ett sken utåt att hon ville lämna SD för att hon hade anledning att skämmas för att hon inte kunde.
Kärlek handlar det sen länge inte om utan LW var fånge i sin förträfflighet och beskrev SDs hot upprymt med "nu har jag övertaget".

Det är kanske att gå väl långt att beskriva kvinnors oförmåga att ta sig ur destruktiva förhållanden som utökat självmord?

Ja du är ju såklart berättigad till en egen åsikt här i tråden. Hur det har gått historiskt vet vi också. Jag TROR detta och tycker att det pekar åt det håller. Ser heller ingen anledning till varför man skall ljuga för en terapeut. Och som sagt är det inte enbart grundat på den punkten.
Citera
2020-02-17, 20:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ja du är ju såklart berättigad till en egen åsikt här i tråden. Hur det har gått historiskt vet vi också. Jag TROR detta och tycker att det pekar åt det håller. Ser heller ingen anledning till varför man skall ljuga för en terapeut. Och som sagt är det inte
enbart grundat på den punkten.

Lena berättade väl inte att hon lämnat SD utan att hon hade för avsikt att lämna? Om hon hunnit lämna honom när mordet inträffade vet ingen av oss. Det framkommer ingenstans i stämningsansökan att hon sagt att hon de facto lämnat SD, samtliga personer verkar vittna om att hon berättat om att hon ska lämna honom.
Citera
2020-02-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Frågan är ju varför hon gick hos terapeuten?
Var det på eget initiativ?

Var det ett önskemål från hennes församling, för att hon skulle få var kvar i
församlingen?

Ville hon tillbaka och jobba inom kyrkan?
Var terapin ett villkor för att det skulle
vara möjligt?
Ytterligare en fråga: Var det terapeuten som uppmanade henne att berätta för Hanna? Den frågan bränner, tycker jag. Vad finns det för motiv till denna plötsligt påkomna sanningsvurm? Jag kan se två huvudsakliga:
1) Uppmaning från omgivningen (t. ex terapeuten) alternativt egen insikt om att ställa till rätta och i så fall en naiv tro att hon gjorde gott.
2) Hämnd på Stefan för att han inte ville det hon ville och en önskan att skada (antingen honom direkt eller indirekt, via hans familj).
Citera
2020-02-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ja det tror jag.
Ok, så att bjuda hem en dödshotande kompis på fika känns rimligt och naturligt. Du tycker det låter troligt och något man kan förvänta sig i rådande kaos som beskrivs i stämningsansökan? Förresten, har du läst stämningsansökan överhuvudtaget, kanske jag först borde fråga?
Citera
2020-02-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lena berättade väl inte att hon lämnat SD utan att hon hade för avsikt att lämna? Om hon hunnit lämna honom när mordet inträffade vet ingen av oss. Det framkommer ingenstans i stämningsansökan att hon sagt att hon de facto lämnat SD.
Nej, jag har heller inte sett något sådant. Men just det kan ligga inbakat i en annan åtalspunkt, i ett förhör? Fan vet - jag har aldrig sett en så noggrann uppställd stämningsansökan - ett strålande arbete av åklagaren. Man får en ganska stor inblick i vad som hänt i relationen och hur planeringen av mordet kan ha sett ut. Med tanke på att SD satt med polisen några dagar före mordet och berättade om hotfulla människor i området så visste han vad han skulle göra några dagar senare.
Citera
2020-02-17, 20:40
Medlem
Citat:
Lena berättade väl inte att hon lämnat SD utan att hon hade för avsikt att lämna? Om hon hunnit lämna honom när mordet inträffade vet ingen av oss. Det framkommer ingenstans i stämningsansökan att hon sagt att hon de facto lämnat SD, samtliga personer verkar vittna om att hon berättat om att hon ska lämna honom.

Det är korrekt att det kan vara svårt att avgöra hur långt hon kommit i processen ja. Jag tror hon hade klargjort för SD att det var slut med annat än vänskap och att hon ville vidare.
Citera
2020-02-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ok, så att bjuda hem en dödshotande kompis på fika känns rimligt och naturligt. Du tycker det låter troligt och något man kan förvänta sig i rådande kaos som beskrivs i stämningsansökan? Förresten, har du läst stämningsansökan överhuvudtaget, kanske jag först borde fråga?

Det är kanske inte vad de flesta skulle ha gjort men inte så olikt LW. Hon ville säkert avsluta det hela snyggt och de var ju grannar, gemensam hobby där de skulle råka på varandra ofta och hade barn i samma ålder.

Jag har läst den ja. Tackar som frågar.
Citera
2020-02-17, 20:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Ytterligare en fråga: Var det terapeuten som uppmanade henne att berätta för Hanna? Den frågan bränner, tycker jag. Vad finns det för motiv till denna plötsligt påkomna sanningsvurm? Jag kan se två huvudsakliga:
1) Uppmaning från omgivningen (t. ex terapeuten) alternativt egen insikt om att ställa till rätta och i så fall en naiv tro att hon gjorde gott.
2) Hämnd på Stefan för att han inte ville det hon ville och en önskan att skada (antingen honom direkt eller indirekt, via hans familj).

Som terapeut får man inte uppmana till direkta handlingar. Lena kom säkert själv på hur hon skulle agera när hon tack vare terapisessionerna kom till insikt och började återfå förnuftet.

Men särskilt förnuftigt agerade hon inte ändå genom att hota och provocera en farlig man så jag tvivlar på att hon träffade psykoterapeuten mer än ett fåtal gånger tyvärr. Han hade fått henne att inse att hon bör vara mer försiktig och säkerhetsmedveten än så.
Citera
2020-02-17, 20:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Mm...kan förslagsvis överensstämma med nicket Glorious teori om att S är påverkad av madonna- samt horakomplexet, gällande Hanna och Lena. Den ena hyser han "beskyddarinstinkt" inför, den andra skuldbelägger, avskyr och föraktar han?
Nej, han föraktar båda och älskar bara sig själv: Smilar upp sig när han är ute efter fördelar; använder sig av hot, utpressning och hämnd om han inte får som han vill. Som alla psykopater är han mytoman och helt i avsaknad av skrupler. Som tid. visats: "En sabbare in i själen".

LW var en av de få (om några?) som gett honom svar på tal, välbehövligt motstånd samt även förbehålit sig rätten att fatta egna beslut. I avsaknad av argument har MGM baktalat henne, ljugit och manipulerat på flera plan, sökt underminera och förminska henne, och till slut mördat sin "svarthåriga bekant": Något mer var inte LW för honom, medan LW trott att han varit hennes allra bästa vän - men gång på gång ställts inför MGM:s utstuderade elakheter och känslokyla:
160928 https://coord.info/GLQM6BKT, https://coord.info/GLRC1W4N
170601 https://coord.info/GLR7BXK7

MGM kan t.o.m. genom sina välriktade känslomässiga hugg och sparkar indirekt ha förorsakat LW:s skidolycka 180113: Sakta men säkert hade elakheter och missunnsamhet frätt sönder hennes beredskap, koncentration och självkänsla. - Men det räckte inte: Hon skulle fullständigt krossas och massakreras.

LW gav inte upp sina vänskapsförsök: Hon strök ett streck över både ofredande och misshandel, men visade korten för HD (antar även inkl. sina anmälningar), och in i det sista (inför sina resp. resor åt olika håll) visade hon sin generositet genom att bjuda MGM på kladdkaka; kanske t.o.m. på sig själv, om hon hade tid och var på det humöret. - Den snåle MGM, däremot, hade - utan att det kostat honom något - velat fortsätta med sina lögner och manipulationer; såväl de lögner han tid. serverat LW, som lögnerna HD fått höra.
Senast redigerad av letsdoit 2020-02-17 kl. 21:11.
Citera
2020-02-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ja det tror jag.
Ok, tack för svar. Ser dock inget som stöder din tro i stämningsansökan. Även om jag resonerar också utan stämningsansökan som referens verkar det mindre troligt.

När du haft en destruktiv relation, och frigjort dig, brukar det inte finnas förutsättningar för en vänskap. Men det är min uppfattning och erfarenhet. Du brukar känna rädsla efter dödshot och inte vilja umgås.
Citera
2020-02-17, 20:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, jag har heller inte sett något sådant. Men just det kan ligga inbakat i en annan åtalspunkt, i ett förhör? Fan vet - jag har aldrig sett en så noggrann uppställd stämningsansökan - ett strålande arbete av åklagaren. Man får en ganska stor inblick i vad som hänt i relationen och hur planeringen av mordet kan ha sett ut. Med tanke på att SD satt med polisen några dagar före mordet och berättade om hotfulla människor i området så visste han vad han skulle göra några dagar senare.

Det är en noggran stämningsansökan och därför tror jag att det hade funnits med om hon berättat för någon att hon lämnat SD. Istället för bara flera punkter med vittnen där hon ska ha berättat att hon hade en avsikt att lämna honom.

Det väger tyngre för åklagarens case med ett vittne som kan hävda att Lena berättat att hon nu lämnat SD! Uppenbarligen finns inget sådant vittne, oturligt nog för åklagaren.
Citera
2020-02-17, 20:58
Medlem
Citat:
Som terapeut får man inte uppmana till direkta handlingar. Lena kom säkert själv på hur hon skulle agera när hon tack vare terapisessionerna kom till insikt och började återfå förnuftet.

Men särskilt förnuftigt agerade hon inte ändå genom att hota och provocera en farlig man så jag tvivlar på att hon träffade psykoterapeuten mer än ett fåtal gånger tyvärr. Han hade fått henne att inse att hon bör vara mer försiktig och säkerhetsmedveten än så.

Exakt min första tanke, en psykoterapeut får väl inte uppmana till direkta handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in