2020-02-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
+1 på det
Om motivet är att Lena avslöjade för Hanna vad som försiggått och att Hannas mående efter det drev Stefan till att begå mord så blir det som hänt något mer begripligt och monsterteorin faller. Hans egen skuld för sveket kombinerat med att se Hanna lida gjorde honom beredd att träda över gränser, lägg till en personlighet (eller vana) som innebar att vilja kontrollera och utöva makt över andra, och voilá...

Vill för säkerhets skull tillägga att inget rättfärdigar att mörda en annan människa, men demonisering leder sällan till att bilden klarnar.

Vettiga tankar, bra med ny frisk och fräsch fläkt in i tråden. Absolut klarast lysande motivet. L och S har haft en on och off- affär i ca 6 år utan att S mördat L tidigare pga svartsjuka. Vad är annorlunda och avvikande våren-18?

Våren -18 avgör sig L, inte bara hotar med att avslöja affären för H, utan genomför aktionen i praktiken. S å sin sida, vill inte vara sämre han. Inte bara dödshotar han L, denna gång slår han ihjäl henne, som tidigare utlovat. Något ditåt tror jag det lutar.

Ingen tycker det är rättfärdigat att döda för att två träter.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-02-17 kl. 19:41.
Citera
2020-02-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Men jag tror aldrig Stefan förstår att Lena vill lämna honom. Vilka skäl finns att tro det, då hon fortsätter affären med honom? De fortsätter sin sexuella relation, Stefan är upprörd över skilsmässan med Hanna och att hans familj splittras. Går inte utläsa någonstans att S nu plötsligt vill ha ett seriöst förhållande med L.

Hur menar du att de fortsätter affären? Jag är ytterst tveksam till att de hade en (sexuell)affär hela vägen ut.
Citera
2020-02-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det blir lite av en teknikalitet för åklagaren och det är förmodligen som du säger. För att kunna åtala SD även om det skulle kunna finnas en medhjälpare.

Från NA:
[...]
"Ni skriver i stämningsansökan att 45-åringen genomfört mordet ensam eller tillsammans med någon. Kan du utveckla det?

– Ja, åtalet är utformat på det sättet eftersom det dels inte finns några ögonvittnen till händelsen, till mordet. Dels eftersom den tekniska bevisningen, på fråga från oss, inte kunnat utesluta eller kunnat säga om det är en eller flera personer, säger Hiding och fortsätter:

– Men jag vill vara tydlig med att det inte finns någon misstanke mot någon annan person och det finns inget i sig som tyder på att någon mer varit inblandad. På grund av att det inte gått att utesluta så har åtalet utformats på det här sättet.

Tyder det på något sätt att bevisningen är svagare än annars?

– Nej, det skulle jag inte säga. Utan det här är rent juridiskt, att kan man inte utesluta en sak så måste det framgå av gärningsbeskrivningen för att möjliggöra för domstolen att döma om de anser att det är en sån dom som ska komma.
"
[...]

https://www.na.se/artikel/fragetecknet-tillhygget-ar-inte-hittat-mordvapnet-ar-sparlost-borta

Tack för att du rotade upp det och kopplade ihop! Låter logiskt.
Citera
2020-02-17, 19:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad SER kvinnorna i honom? Han ser ut som en 12-åring typ, som är ute i vitsippeskogen.

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ja du, det har jag undrat och förundrat mig över i snart två års tid.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja samma här. Uppskruvad, tramsig och en pipig tjejröst. Jag tyckte det var svårt att ens höra vad han sa, och inte bara pga ”gnällbältskan”:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Tror han blivit nobbad av de flesta kvinnor han lagt an på i hela sitt liv, men tyvärr inte av LW (och HD). Vi har sett hur han raggade i Dykarbloggen och tycktes ha svårt att ta ett ointresse för han som person: "Svara! Svara!"

Han är samma typ av man (i mina ögon) som Hagamannen, Mats Alm, Madsen, Nerijus Bilevicius, Helge Fossmo med fler.

Blek och nästan genomskinlig i hyn. Intetsägande utseende. Skrytsamt yttre. Sprättiga och fjantiga. Kan allt, vet allt.

Många av oss här kan säkert säga att vi sagt nej till att dansa eller ta emot en drink, av just den typen av man hundra gånger i livet, när vi varit ute med våra vänner. Och fått en taskig kommentar typ "jävla flata/jävla hora" kastad i ansiktet. Alla dessa män tycks vara stöpta i samma form, i alla fall mer eller mindre.

Tror eventuellt det finns ett par sådana i tråden med. Får de inte rätt uppmärksamhet, så kränker de istället...

Vämjeligt sånt hat.
Är det verkligen så oemotståndligt för några kvinnor (med utpräglad mobbningmetalitet) att ägna åt sånt som trasiga ungdomar gör på skolgårdar? Skillnaden är att ni hittar mobboffren bland dom som ni tror är legitima misstänka brottslingar som inte kan försvara sig

Fallet är tillräckligt tragiskt än trams och illvilligt förlöjligade?

Dessutom är det så att vi nu har tillräckligt med att diskutera då vi fått oss tillgodo stämningsansökan om det mot förmodan skulle vara så att ni är intresserade av själva brottet.

Vi väntar på FUP och rättegången startar den 26 februari 2020 dvs, om 9 dgr så det finns hur mycket som helst att diskutera.

Exempelvis kan vi diskutera varför LW insisterade på att bjuda SD på nybakt om det var så att SD var den som inte kunde släppa taget om henne ?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-17 kl. 19:59.
Citera
2020-02-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kan du verifiera att hon "börjat vilja lämna SD" ?
Det går nämligen att verifiera motsatsen.
Hela vägen från bilincidenten till att LW tog initiativet och bjöd hem MGM mordkvällen.

Om du inte vill att det ska misstänkas att det var ni närståendes, önskan att LW ville lämna SD.
Kanske var det även det hon förmedlade för att slippa tjatet?

"• Annan teknisk utredning samt annan skriftlig bevisning
Tidslinje avseende Lena Wesströms aktivitet den 14-15 maj 2018 samt PM
med sammanställning över konversationer aktuell natt (huvudprotokoll sid 87-
108 och sid 154-157) bl a utvisande den kontakt hon har med Stefan Davidsson
den 14 maj 2018 och när hon lämnar hemmet bl a till styrkande av att hon
bjudit hem Stefan Davidsson den aktuella kvällen
samt tidpunkten för mordet."

Till hundra procent kan väl ingen? Skulle LW skriva det själv här i tråden skulle ingen tro henne. Jag baserar detta på egna iakttagelser som att LW börjat umgås i andra kretsar i stället för att åka med SD, information ifrån kretsen runt LW samt att åklagaren verkar vara inne på samma spår.

” Vittnesförhör med psykoterapeut Roger Samuelsson (protokollbilaga RMV) angående hans kontakter med Lena Wesström och vad hon berättat om sina relationer med män i allmänhet och Stefan Davidsson i synnerhet till styrkande av att Lena Wesströms mående förändrades under våren 2018 och att hon hade för avsikt att bryta sin relation med Stefan Davidsson samt till styrkande av att det inte bland Lena Wesströms andra relationer finns någon alternativ gärningsman.”
Citera
2020-02-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Hur menar du att de fortsätter affären? Jag är ytterst tveksam till att de hade en (sexuell)affär hela vägen ut.

Så när S och L planerar att sammanstråla Lenas sista dag i livet och Lena bakat kladdkaka tror du att den sexuella relationen redan avslutats och övergått i en vänskapsrelation? Är det vad du kommer fram till efter att ha läst igenom stämningsansökan? Lena ville alltså inte bara avsluta relationen med Stefan, hon hade alltredan gjort just så?
Citera
2020-02-17, 19:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Sant. Halva byn inkl. polisen verkar ju ha känt till innan att det snart skulle ske, och kanske t.o.m. var.

Skrev lite fel, menade inte just specifikt detta mord.

Skulle stå:

Ett av de mest förutsägbara typen av mord kan man väl säga.
Citera
2020-02-17, 20:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilken mening är det för L*ena att betala dyra pengar för att sitta och ljuga hos psykologen? Det är ju dessutom under sekretess. Finns ju ingen mening i det.

Och jag har aldrig sagt att HD ljög. Det har jag redan förklarat för dig. Vi vet ju inte ens om TiNi är tillförlitlig, men oavsett så vet jag med mig själv att jag inte berättar om allt för alla och inte samma sak till alla heller. Min bästa vän kan få detaljer, men i matvarubutiken berättar jag inte sådant. Arbetskamrater är alla inte lika betrodda. En del är goda vänner som man umgås med privat, medan andra pratar man enbart jobb med.

När man är arg och sårad på någon kan man säga saker om den personen som man inte menar. Det vet väl alla. Och vem vet, hon kanske faktiskt kände att hon blivit så sårad att hon just då hade nått en gräns? Vad vet du? Hon skiljde ju sig?

SD ville bryta under vissa perioder men han fortsatte att ha en relation med bägge han också. Även efter skilsmässan.

Frågan är ju varför hon gick hos terapeuten?
Var det på eget initiativ?

Var det ett önskemål från hennes församling, för att hon skulle få var kvar i
församlingen?

Ville hon tillbaka och jobba inom kyrkan?
Var terapin ett villkor för att det skulle
vara möjligt?
Citera
2020-02-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Så när S och L planerar att sammanstråla Lenas sista dag i livet och Lena bakat kladdkaka tror du att den sexuella relationen redan avslutats och övergått i en vänskapsrelation? Är det vad du kommer fram till efter att ha läst igenom stämningsansökan? Lena ville alltså inte bara avsluta relationen med Stefan, hon hade alltredan gjort just så?

Ja det tror jag.
Citera
2020-02-17, 20:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vämjeligt sånt hat.
Är det verkligen så oemotståndligt för några kvinnor (med utpräglad mobbningmetalitet) att ägna åt sånt som trasiga ungdomar gör på skolgårdar? Skillnaden är att ni hittar mobboffren bland dom som ni tror är legitima misstänka brottslingar som inte kan försvara sig

Dessutom är det så att vi nu har tillräckligt med att diskutera då vi fått oss tillgodo stämningsansökan om det mot förmodan skulle vara så att ni är intresserade av själva brottet.

Vi väntar på FUP och rättegången startar den 26 februari 2020 dvs, om 9 dgr så det finns hur mycket som helst att diskutera.

Exempelvis kan vi diskutera varför LW insisterade på att bjuda SD på nybakt om det var så att SD var den som inte kunde släppa taget om henne ?
De exempel på kritik mot SD som du tar upp här är ingenting i jämförelse med vad du och några till har skrivit om LW flera gånger om dagen i många månader.
Citera
2020-02-17, 20:23
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Till hundra procent kan väl ingen? Skulle LW skriva det själv här i tråden skulle ingen tro henne. Jag baserar detta på egna iakttagelser som att LW börjat umgås i andra kretsar i stället för att åka med SD, information ifrån kretsen runt LW samt att åklagaren verkar vara inne på samma spår.

” Vittnesförhör med psykoterapeut Roger Samuelsson (protokollbilaga RMV) angående hans kontakter med Lena Wesström och vad hon berättat om sina relationer med män i allmänhet och Stefan Davidsson i synnerhet till styrkande av att Lena Wesströms mående förändrades under våren 2018 och att hon hade för avsikt att bryta sin relation med Stefan Davidsson samt till styrkande av att det inte bland Lena Wesströms andra relationer finns någon alternativ gärningsman.”
Att det var ett visst inslag av jojo som alltid i destruktiva förhållanden är vi nog ense om.
Vad som återberättas i stycket du citerade är att LW gav ett sken utåt att hon ville lämna SD för att hon hade anledning att skämmas för att hon inte kunde.
Kärlek handlar det sen länge inte om utan LW var fånge i sin förträfflighet och beskrev SDs hot upprymt med "nu har jag övertaget".

Det är kanske att gå väl långt att beskriva kvinnors oförmåga att ta sig ur destruktiva förhållanden som utökat självmord?
Citera
2020-02-17, 20:24
Medlem
Citat:
Vämjeligt sånt hat.

Oui, småaktigt och vämjeligt folk. När argumenten tryter blir det personangrepp. Tidigare ville de belysa grisögon och micropenisar. Snart är han säkert en halt man med gomspalt. Angrepp, är bästa försvar. Sekter och flockamentaliet fungerar så.

Jo du förstår Johan, LW gjorde sig antagligen fin och klädde sig i kjol dagen till ära med kladdkaka och kaffetår i högsta hugg, just bara för att få visa upp sitt nya liv och hur oberoende av Stefan hon hunnit bli de tre senaste dagarna, sedan de sist träffades.

L ville helt säkert inte att han skulle missuppfatta inbjudan och tro att det betydde något helt annat, än det numera betydde. Alltså, vad det brukade betyda, några dagar tillbaka i tiden.

Nyligen inrstiftad integritet får man vara noga med att inte feltolka, och det ansvaret behövde S axla genom att bete sig som en gentleman. Men, men...kladdkakan var säkert god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in