2020-02-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Har hon något vett i skallen så håller hon sig undan. Ingen kan väl tro på hennes saga att hon inte har misstänkt SD.
Hon hade kunnat kontakta polis tidigt i utredningen i stället för att fara land och rike runt och smila på foton tillsammans med SD. Hon är inte ett dugg trovärdig.
Nej fy fasiken. Jag tycker inte man ska tycka synd om henne.
Hon hade kunnat få honom inlåst tidigare men hon valde att stoppa huvudet i sanden.

För mig var alltid och är fortfarande Hanna ett oskrivet blad. Hur får jag ihop följande:

1...ensam eller gemensamt eller i samförstånd med annan person begått brottet?
2. skiljer sig... flyttar in som granne till ärkerivalen?
3. Tillbringar ännu mer tid en någonsin med sin ex-make? Under familicide- hot, eller delaktig i brottet?

Sanningen förblir dold. Sekretess och kanske lögner.
Citera
2020-02-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju även en svaghet att ha en familj.
Det ser vi ju här.

Om det uppdagas är det inte säkert att du har kvar din familj, ditt hus.

Och det är väl det som stressar SD och hans mående försämras. Mer kontroll, tankar på att döda en person...

När börjar sådana tankar komma?

Minns @Modesty Blaisers inlägg om hur vanligt det var vid mord i nära relationer (minns jag fel, nära 85%?) har det finns tidiga tankar/planer på att döda offret innan mordet.

Ett av de mest förutsägbara mord kan man väl säga.

Och det finns skattningsskalor för att bedöma risken!
Varför används inte dessa????

I SD:s fall blev familjen uppenbarligen till slut en akilleshäl, han trodde väl att han skulle undgå upptäckt. Han trodde kanske dödshoten skulle få LW att backa? Men han felbedömde situationen. Det är livsfarligt att tvinga av människor kontroll och makt som inte är beredda att släppa den ifrån sig den frivilligt. Jag tror självbilden får sig en törn. Att man inte ser på sig själv som någon som tar massa skit, jag tror SD och LW var lika på det området. En omöjlig fajt, som aldrig går att vinna. Om nu inte SD frias i hovrätten.
Citera
2020-02-17, 16:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjunefjun
Jag blir inte riktigt klok på det hela.

Läser man stämningsansökan får jag fram att händelseförloppet är följande:

L*ena bjuder över sd på kladdkaka. De äter den som picnic på filten vid fyndplatsen. Därefter har de sex på filten och sd kommer på l*na. Därefter slår han ihjäl henne med 17 slag.

Någon mer som har tolkat fram detta scenario som jag tycker har ett väldigt udda beteende?

Haha, lätt bissart mord.

Kanske man kan tänka sig ett mer realistiskt scenario från ÅK sida.

- LW och SD har kontakt och LW bjuder över på en kladdkaka. Nu är ju detta mord förmodligen mer eller mindre planerat så SD har nog på ett eller annat sätt ett finger med i denna inbjudan.

Nu påstår sig SD ha sex med LW ute bakom planket på filten (I så fall tidigare, te x söndagen) eller möjligen i hennes säng (då kanske samma kväll, men troligen tidigare enligt honom.) Detta för att han måste förklara spermaförekomsten. Därav beslagtagna sängkläder från LWs säng och beslag av filten.

Filten har nog SD menat att de brukade ha sex på när de var ute och kanske har han sagt nu att de hade sex där ute på söndagen. Min tro är att SD menat att blodet i hans hus kommer från mens ( på filten har det inte hittats blod, inte heller på trosor). Därav ÅK anledning att ta upp filten i bevismaterialet. Inte för att åk tror på picnic i det gröna.

Av någon anledning beger de sig i samförstånd ner till planket.

Om det ska ha varit en träffpunkt för sex (vilket låter lite osannolikt med tanke på dörren som står på glänt) eller om det handlar om att det kan ha något med en fixad cache eller liknade att göra vet jag inte, men platsen är inte okänd för dom.

Eftersom mordet är planlagt har han med sig eller lagt ett tillhygge på platsen i förväg och slår ihjäl henne.

Det är vad jag tror åklagaren har för teori.

----------------------------------------------------------
Frågan är hur och när sperman kom på hennes kjol? Om åklagaren menar att det kom i samband med att de hade sex (frivilligt?) bakom planket?

Filten var ju i L*enas lägenhet när den beslagtogs, så om det var en sexträff kanske SD lämnade tillbaka den? Glömde då stänga dörren? Låter lite osannolikt med tanke på risken för att bli sedd oh att lämna blodig spår på golven. Tror inte på sexteorin.

Kvar blir då en obehaglig tanke på när sperman hamnade på LW.

Har utredningen kunnat få klarhet i vad han har lockat ut henne med?
Citera
2020-02-17, 16:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
HD mår dåligt när hon får veta om relationen mellan SD och LW.
SD blir förbannad på LW för att HD mår dåligt.
Det som kanske skulle kunna få henne att må bättre skulle väl vara om SD slutar att träffa LW.
Men så mycket bryr sig inte SD om HD så att han inser att det är han som kan kan ändra sitt beteende för att HD ska må bättre.
Det tror jag också.

Exakt.
Han skyller ifrån sig på LW.
Citera
2020-02-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
I SD:s fall blev familjen uppenbarligen till slut en akilleshäl, han trodde väl att han skulle undgå upptäckt. Han trodde kanske dödshoten skulle få LW att backa? Men han felbedömde situationen. Det är livsfarligt att tvinga av människor kontroll och makt som inte är beredda att släppa den ifrån sig frivilligt. Jag tror självbilden får sig en törn. Att man inte ser på sig själv som någon som tar massa skit, jag tror SD och LW var lika på det området. En omöjlig fajt, som aldrig går att vinna. Om nu inte SD frias i hovrätten.
Vinnare saknas för närvarande.
Citera
2020-02-17, 16:58
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad SER kvinnorna i honom? Han ser ut som en 12-åring typ, som är ute i vitsippeskogen.

Tror han blivit nobbad av de flesta kvinnor han lagt an på i hela sitt liv, men tyvärr inte av LW (och HD). Vi har sett hur han raggade i Dykarbloggen och tycktes ha svårt att ta ett ointresse för han som person: "Svara! Svara!"

Han är samma typ av man (i mina ögon) som Hagamannen, Mats Alm, Madsen, Nerijus Bilevicius, Helge Fossmo med fler.

Blek och nästan genomskinlig i hyn. Intetsägande utseende. Skrytsamt yttre. Sprättiga och fjantiga. Kan allt, vet allt.

Många av oss här kan säkert säga att vi sagt nej till att dansa eller ta emot en drink, av just den typen av man hundra gånger i livet, när vi varit ute med våra vänner. Och fått en taskig kommentar typ "jävla flata/jävla hora" kastad i ansiktet. Alla dessa män tycks vara stöpta i samma form, i alla fall mer eller mindre.

Tror eventuellt det finns ett par sådana i tråden med. Får de inte rätt uppmärksamhet, så kränker de istället...
Citera
2020-02-17, 17:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Han är samma typ av man (i mina ögon) som Hagamannen, Mats Alm, Madsen, Nerijus Bilevicius, Helge Fossmo med fler.

Blek och nästan genomskinlig i hyn. Intetsägande utseende. Skrytsamt yttre. Sprättiga och fjantiga. Kan allt, vet allt.
Stämmer bra med Solanas beskrivning - "en maskin, en vandrande dildo, en emotionell parasit, en biologisk olycka".
Citera
2020-02-17, 17:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men i stämningsansökan står det att under Lenas sista dag i livet går hon ut från hemmet och ringer till Stefan. Sedan går hon hem igen och förbereder en träff med honom som kladdkaka och kanske cider? Därefter tolkar jag det som att hon springer ut igen för att möta upp Stefan. Enligt något vittne brukade de också "träffas" ute, då barnen var hemma.

Tolkar du det som att visa ointresse för sin dejt?

Nu hänger jag inte med?
Går hon ut när hon ringer till SD?
Och sedan hem?

Vet vi exakt hur deras kontakt har sett ut? När och var?

På SDs mobil har man lyckats återskapa ett meddelande och bild på Telegram.
Han har ju medvetet enligt åklagaren skrivit över text (minns inte nu om man har lyckats återskapa detta?) och L*enas mobil är dessvärre borta.

Ja, hur ska han förklara detta?

Jag tänker att om mordet är planlagt, kanske SD har sagt till L*ena att han vill träffas (kanske när hon joggade?) och att hon sedan kontaktar honom för kladdkaka?

Burkarna som är där behöver väl inte vara L*enas?
Citera
2020-02-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fyndigt. Skratt
Du får tänka på att det nog är Åkl förvirrande och lösryckta påståenden till vad som hänt.
Vad jag förstår lyckas hon inte koppla varken skorna, filten eller sperman på kjolen till BP.

Detta förstås nog bäst som länkar som inte få in i indiciekedjan.
Man ska kanske tänka på att detta är stämningsansökan. Allt hänvisas till olika bilagor och sidor i dessa. Så varje påstående åklagare Hiding gör, kommer gås igenom ordentligt av dessa hänvisningar under förhandlingen. Man kan nosa sig fram vad hon vill, absolut, men nån bevisföring är det inte och inte heller är det meningen.
Citera
2020-02-17, 17:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Bevisinsamling i nära relationer brukar inte hjälpa nämnvärt vad angår följande brott: kvinnodridskränkning ofredande, misshandel och olaga hot. De är så korta staffsatser, speciellt om du tidigare är ostraffad. När förövarna väl kommer ut är de ofta ännu mer hatiska och hämndlysten än tidigare.

Om någon vill döda en annan människa kommer föga några månader i fängelse avhjälpa ursprungsproblemet. Kvinnojour på hemlig ort och ny identitet är en bättre utväg om du vill behålla livet.

Saknar insikt i vad Lenas vänner och eventuellt polisen uppmanat eller underlåtit att informera om. Jag får intrycket att Lena ville stanna och ta fighten och ansåg sig ha ett överläge mot Stefan.

Det finns flera som vittnar om att l*ena ville lämna relationen på våren. Bl a psykoterapeuten och några vänner om jag minns rätt.
Citera
2020-02-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Den slutsatsen drog jag också eftersom det fanns punkter där Hannas hälsotillstånd efter Lena avslöjade av affären skulle ha något med motivet att göra. Det finns även kommunikation mellan SD och HD där hon mår dåligt över situationen. SD kan inte heller mått särskilt bra av att se kvinnan han älskar och mamman till sina barn deprimerad och ångesrfylld (eller vilket hälsotillstånd nu Hiding menar att HD ska lidit av).

Mm...kan förslagsvis överensstämma med nicket Glorious teori om att S är påverkad av madonna- samt horakomplexet, gällande Hanna och Lena. Den ena hyser han "beskyddarinstinkt" inför, den andra skuldbelägger, avskyr och föraktar han?
Citera
2020-02-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ni andra får tro vad ni vill om TinnaNinna, men jag har haft mailkontakt och fått information som stämmer exakt med det jag hört av folk IRL i Örebro. Detsamma gäller Jokermannen.

Det finns ett par till som jag har haft både PM och mailkontakt med, de finns i tråden, men jag kommer inte lämna ut deras nick. Den informationen har stämt med både det jag själv hört av folk i Örebro och med det som kommit fram och kommer fram nu.

Det är väldigt intressant om hon/de (TinnaNinna) är tillräknerliga, eftersom de sagt en del verkliga ledtrådar om HD, som annars är väldigt blank.
Det blev också många dementier som säger en del om de inblandade.

Nu när vi fått läsa om mordhoten mot döttrarna, undrar jag om HDs skrik när hon häktades, berodde på att hon fruktade ett hemskt besked när polisen dök upp i hennes trädgård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in