2020-02-17, 19:41
Medlem
frank-costellos avatar
Här är en artikel från Reuters från igår.

Den syriska statstelevisionen ska ha rapporterat att regeringsstyrkor under söndagen ska ha genomfört ett betydande avancemang i landets nordvästra provins Aleppo, och tagit över det mesta av den rebellkontrollerade regionen. Det hela inträffar en dag innan det ska starta nya samtal mellan Turkiet och Ryssland gällande eskaleringen i området.

Under söndagen så ska det ha börjat med att ryska stridsflygplan ska ha genomfört stora mängder luftangrepp i provinsen Aleppo, där man ska ha bombat städer. Man ska t.e.x. ha bombat Anadan. Aktivister på plats ska ha sagt att efter bombningarna så ska syriska styrkor, med hjälp av Iranunderstödda milismän, ha gått in och tagit över.

"Under en dag, så tog de ett område, där de de senaste åtta åren inte ens har lyckats att erövra en by," ska Rami Abdulrahman, ordförande för Syrian Observatory for Human Right, vilka övervakar kriget från Storbritanninen, ha sagt. "Det sker ett väldigt snabbt avancemang av den (syriska) regimen i området."

Han ska ha tillagt att: "Grupperna har dragit sig tillbaka från mestadels av området." Observatory ska ha sagt att de syriska styrkorna hade tagit över 13 stöder och byar i området. Militärkällor inom rebellerna ska ha sagt att dess krigare hade dragit sig tillbaka från området, inklusive från Anadan samt staden Haritan.

Söndagens avancemang kommer strax efter det att Assads styrkor hade drivit iväg rebeller från den viktiga motorvägen M5, vilken länkar Aleppo till huvudstaden Damaskus, och därefter öppnat upp vägen, som är den snabbaste vägen mellan de två städerna, för första gången sedan flera år tillbaka, vilket man skriver är en strategisk viktig vinst för den syriska presidenten Bashar al-Assad.

Syriska statsmedian ska ha rapporterat att Assad under ett möte med den iranska parlamentsledamoten Ali Larijani ska ha sagt att "den syriska nationen var beslutsam vad gäller att befria hela Syrien från terrorism."

Man skriver att Turkiet, vilka stödjer rebellerna i Syrien som försöker att få bort Assad från makten, har varit upprörda över de syriska regeringsattacker i regionen Idlib, som under de senaste två veckorna ska ha dödat 13 turkiska soldater, och man har uppmanat Ryssland att upphöra med sådana attacker.

Turkiets president Tayyip Erdogan har sagt att hans militär kommer att driva tillbaka de syriska styrkorna ifall det inte inom månadens slut har dragit sig ur Idlib. Under lördagen så ska det verkat som han hade flyttat fram datumet, och sagt att Turkiet skulle "hantera saken" innan månadens slut ifall ett tillbakadragande inte hade skett.

Samtidigt ska turkiskt understödda rebeller ha satt igång en operation i Idlib för att återta områden som man tappat till syriska regeringsstyrkor. Den turkiska statskontrollerade nyhetsbyrån Anadolu ska under söndagen ha sagt att en konvoj bestående av 100 fordon, inklusive trupper, stridsvagnar och militärfordon hade skickats till Idlib för att förstärka de redan befintliga trupperna.

Man skriver vidare att Turkiet hittills har skickat tusentals trupper och hundratals konvojer av militär utrustning för att förstärka sina posteringar i Idlib, efter det att de ursprungliga positioneringarna etablerades 2018, under ett deeskaleringsavtal som man upprättat med Ryssland.

Under söndagen så ska bilder från regionen ha visat många hus med turkiska flaggor hängandes på utsidan, samt hur boenden ska ha ropat slogans allt medan konvojen passerade.

Efter det så skriver man att den syriska regeringen senaste avancemang i regionen har splittrat ett skört samarbete mellan Ankara och Moskva, vilka stödjer motsatta sidor i konflikten, men som har försökt att nå fram till en politisk lösning för att få slut på det nästan nio år långa inbördeskriget.

Allt medan syriska styrkor fortsätter dess försök att ta över Idlib, det sista stora rebellfästet i Syrien, så ska Turkiets utrikesminister Mevlut Cavusoglu under söndagen ha meddelat att han sagt till Rysslands utrikesminister att attackerna i Idlib måste omedelbart upphöra, och att en bestående vapenvila måste uppnås.

"Vi sade (till Ryssland under lördagen) ... att aggressionerna måste upphöra och att en bestående vapenvila måste uppnås," ska Cavusoglu ha sagt till reportrar under en konferens i Munchen, Tyskland. (Munich Security Conference)

Han ska även ha sagt att han träffade några amerikanska kongressledamöter under konferensen, och ska ha tillagt att Washington borde arbeta för att förbättra sina relationer med Turkiet, oavsett, och inte bara p.g.a. den rådande spänningen mellan Turkiet och Ryssland.

"Vi sade till dem att vi förväntade oss ett uppriktigt närmande från USA, i linje med den anda som råder i våran allians," ska han ha sagt, bara dagar efter det att USAs toppsändebud vad gäller Syrien ska ha besökt Ankara för att hålla samtal om situationen i Idlib och även samarbete vad gäller Syrien.

Man nämner att en självmordsbombare tillhörande den främsta rebellgruppen i området, jihadistgruppen Hayat tahrir al-Sham, ska ha spängt sig själv i luften i en attack mot en rysk postering i staden Kafu Aleppo. Detta ska nyhetsbyrån Ibaa news, vilka har kopplingar till jihadistgruppen, ha rapporterat.
https://www.reuters.com/article/us-syria-security-turkey-russia/syrian-forces-seize-most-of-aleppo-province-ahead-of-turkey-russia-talks-idUSKBN20A0EZ
Citera
2020-02-17, 19:45
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Läs mitt svar igen då.

Idealet vore demokratiska val men det är mindre sannolikt nu när Iran är inblandat, dom vill givetvis fortsatt ha en marionett som president. Assad sitter kvar enbart för att Iran och Ryssarna vill det.

SAA styrs i princip av Ryssarna och Iran kontrollerar shiamiliserna, Assad är sannolikt bakbunden

Edit: Gulfstaterna vill sannolikt ha en sunni som president.

Ja, demokratiska val i dessa länder har ju provats ut med blandade resultat som vi alla vet. Min tanke är egentligen att om du skulle kunna bestämma över Syrien. Skulle du sparka Assad och och ryssarna ut ur landet? Vem skulle styra Syrien efter detta då?
Citera
2020-02-17, 19:48
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Att officiellt heja på Assad när han kontrollerar ett område har väl varit enda sättet att överleva ända sedan innan kriget.

Alla dessa "hejade" säkert på islamisterna när de hade makten där.

Stackars satar.

Asså...om jag ”hejjar” på Mr. president of Syria Dr. Bashar Al Assad, vem hejjar du på då?

Pssst..fult o kalla folk saker...
Citera
2020-02-17, 20:06
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Visst släpptes det en del gravitationsbomber men även guidade KAB-500KR väldigt populär.
Däremot var det väldigt mycket propaganda om att Ryssland använde ostyrda bomber vilket visade sig vara väldigt överdrivet och taget ur kontext.
Tidigt under konflikten så bekämpades även mycket mål som inte kräver stor precision utan det var t.ex fristående daesh positioneringar och ingen precisionsbombning inne i befolkade byar, det fanns alltså uppdrag där gravitationsbomber var väl lämpade och andra uppdrag där precisionsstyrd ammunition användes.
Däremot används gravitationsbomber ihop med system som beräknar mål med god exakthet och kan då på många sätt jämföras med precisionsstyrd ammunition.

Exempelvis SU-34 och Su-24M2.

Det var mest ostyrt som användes, exempelvis Su24M2 använde ofta OFAB 250/270 splitterbomber, fanns massor med bilder på den typen av beväpning när det begav sig. Dessutom hade dom svårt att göra snabba insatser pga målsökningsutrustningen i Su24 och *Su 34 kan ta upp till en timme att ladda /programmera. Därför körde Ryssarna med dubbla besättningar och dubbla marktjänstgrupper (smart) för att få tätare starter

* en halvtimme i Su34.

Citat:
Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med uppgifter som kommer från Osama Suleimans sovrum i Storbritannien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Observatory_for_Human_Rights

Man ska vara extremt källkritisk till allt som rapporteras från Syrien, propagandan är massiv från alla parter.

Citat:
Exakt det finns bara förlorare i krig och alla stridande parter utför fruktansvärda handlingar då det är så krig utkämpas.

Precis så.

Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Ja, demokratiska val i dessa länder har ju provats ut med blandade resultat som vi alla vet. Min tanke är egentligen att om du skulle kunna bestämma över Syrien. Skulle du sparka Assad och och ryssarna ut ur landet? Vem skulle styra Syrien efter detta då?

Om jag skulle bestämma skulle jag ordna fria val, men som du skriver skulle det sannolikt skita sig ändå.
Citera
2020-02-17, 20:11
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Nä, från början var det inte islamister, utan klassiskt uppror mot en diktator. Sedan islamiserades oppositionen. Redan där har du fel/ljuger.

Sedan var det såklart fel att stödja islamister, säger inte emot det. Mitt inlägg riktades inte mot dig. Än så länge. Många här som hejar på Assadd, låtsas som att han är folkvald och att skurklandet Ryssland skulle vara ett föredöme på olika vis.

Det är så patetiskt som det kan bli.
Våra nyhetsmedia lät emellertid länge bli att rapportera att islamisterna tagit över upproret, vilket skedde tidigt. Därför fick folk en missvisande bild av att de som alla vapenleveranser gick till var liberala demokratikämpar, när så inte var fallet.
Citera
2020-02-17, 20:26
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Idealet vore demokratiska val men det är mindre sannolikt nu när Iran är inblandat, dom vill givetvis fortsatt ha en marionett som president. Assad sitter kvar enbart för att Iran och Ryssarna vill det.

SAA styrs i princip av Ryssarna och Iran kontrollerar shiamiliserna, Assad är sannolikt bakbunden

Edit: Gulfstaterna vill sannolikt ha en sunni som president.
Så du menar att det är på grund utav att Iran är inblandade som vi kan glömma demokrati. För vore det inte för Iran, så hade Assad fallit och demokrati hade införts i Syrien? Har jag förstått dig rätt?
Citera
2020-02-17, 20:32
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
+1 på den!

Och vi har både Mosul och Raqqa som jämförelse. Inga precisionsguidade bomber där.
Nog använde NATO mest styrda vapen, men dels så var inte underrättelserna om målets relevans alltid så bra vilket ledde till onödiga bombningar. Dels så träffade bomberna verkligen målet och förstörde dem, så i jämförelse mellan lika många ryska och amerikanska attacker så läggs städerna mer i grus med amerikanska metoden.
Citera
2020-02-17, 20:33
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Så du menar att det är på grund utav att Iran är inblandade som vi kan glömma demokrati. För vore det inte för Iran, så hade Assad fallit och demokrati hade införts i Syrien? Har jag förstått dig rätt?

Nej, du har inte förstått mig alls, jag finner det förvisso osannolikt att Iran skulle tillåta en ren demokrati, men om Assad hade fallit hade det inte blivit demokrati ändå.

Samtliga inblandade parter vill ha sina "egna" att styra Syrien. Tror du verkligen att Iran hade accepterat en sunnitisk president?
Citera
2020-02-17, 20:35
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:

Om jag skulle bestämma skulle jag ordna fria val, men som du skriver skulle det sannolikt skita sig ändå.

Tack för ditt ärliga svar! Som jag ser det så finns det inget bättre alternativ än att Assad sitter kvar för freden som det ser ut nu. Allt annat innebär ännu mer våld vilket de flesta Syrier är heligt trötta på. Vem som stöttar Assad har egentligen ingen betydelse för folkets bästa i Syrien...som jag ser det.

Hur ser du på den saken?
Citera
2020-02-17, 20:37
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nog använde NATO mest styrda vapen, men dels så var inte underrättelserna om målets relevans alltid så bra vilket ledde till onödiga bombningar. Dels så träffade bomberna verkligen målet och förstörde dem, så i jämförelse mellan lika många ryska och amerikanska attacker så läggs städerna mer i grus med amerikanska metoden.

Hehe, just detta är ju poängen. Vad faaan spelar det för roll om det sitter ett styrchip på bombjäveln när den ändå träffar fel saker...
Citera
2020-02-17, 20:39
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Nej, du har inte förstått mig alls, jag finner det förvisso osannolikt att Iran skulle tillåta en ren demokrati, men om Assad hade fallit hade det inte blivit demokrati ändå.

Samtliga inblandade parter vill ha sina "egna" att styra Syrien. Tror du verkligen att Iran hade accepterat en sunnitisk president?

Hade Usa accepterat en rysk president? Hehe...dåligt exempel men ändå
Citera
2020-02-17, 20:42
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Tack för ditt ärliga svar! Som jag ser det så finns det inget bättre alternativ än att Assad sitter kvar för freden som det ser ut nu. Allt annat innebär ännu mer våld vilket de flesta Syrier är heligt trötta på. Vem som stöttar Assad har egentligen ingen betydelse för folkets bästa i Syrien...som jag ser det.

Hur ser du på den saken?

Just nu är det bäst om Assad sitter kvar, skulle han falla skulle situationen sannolikt bli än värre.
På lång sikt måste han nog bort, men i det korta perspektivet finns det inget alternativ

Tyvärr lär konflikten fortsätta länge, Turkarna har ju lagt sig mer och mer exempelvis och stöttar sunni-islamister helt öppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in