2020-02-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Jorå, nästan...bomberna var inställda på skolor, dagis och sjukhus. De heliga vita hjälmarna där och flög upp i luften ibland för och fånga tunnbomberna så att dem inte skulle explodera...
Dem jätteonda ryssarna har hjälpt den sittande jätte, jätteonda Assad och nästan helt krossa den frihetstörstande grupperingen (isisalquaidahts) till 94-96,3%. Nu hoppas du att dem goda krafterna tar tillbaka hela Syrien med hjälp av Turkiet?

Pajas. Båda sidor är skräp, det förstår alla normalt tänkande människor.
Citera
2020-02-17, 15:50
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, jag tänker inte diskutera flygplan, när du antyder att jag är nazist. Se mitt tillägg ovan istället.
Och varför svarar du inte på min fråga? Gillar du verkligen al-qaida?

Läs mitt svar igen då.

Citat:
I motsats till dig så stöttar jag inte islamister.

Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Hur vill du att krigsslutet skall se ut?

Idealet vore demokratiska val men det är mindre sannolikt nu när Iran är inblandat, dom vill givetvis fortsatt ha en marionett som president. Assad sitter kvar enbart för att Iran och Ryssarna vill det.

SAA styrs i princip av Ryssarna och Iran kontrollerar shiamiliserna, Assad är sannolikt bakbunden

Edit: Gulfstaterna vill sannolikt ha en sunni som president.
Senast redigerad av vf 2020-02-17 kl. 15:54.
Citera
2020-02-17, 16:10
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD

Sorgligt att du är så dum så att du tror att alla som inte stödjer Slaktaren i Damaskus stödjer islamistiska rebeller.

Måste vara jobbigt att inte kunna hålla två saker i huvudet samtidigt.
Väst stödjer motståndarna till Syrien som hela tiden varit religiösa galningar. Vid islamistisk seger har de tillräckligt med hållhakar på dem för att kunna få bort det värsta drägget men resultatet skulle ändå bli som i Turkiet men utan den motvikt som ändå finns där av västinfluenser. Dessutom är det väldigt många av ditt slag som förutsätter att man dyrkar Assad för att man gillar att rebellerna får stryk. Lika fel det.
Citera
2020-02-17, 16:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Ryssarna släpper väl fortfarande nästan bara ostyrda bomber?
Citera
2020-02-17, 16:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Idealet vore demokratiska val men det är mindre sannolikt nu när Iran är inblandat, dom vill givetvis fortsatt ha en marionett som president. Assad sitter kvar enbart för att Iran och Ryssarna vill det.

SAA styrs i princip av Ryssarna och Iran kontrollerar shiamiliserna, Assad är sannolikt bakbunden

Edit: Gulfstaterna vill sannolikt ha en sunni som president.
Iran bör inte ha så mycket att säga till om. Assad är skyldig Putin bigtime efter detta. Ryssland har en blank check att begära precis vad de vill från Assad. Alla önskemål som Iran kan tänkas ha behöver godkänna i Moskva först.
Citera
2020-02-17, 16:53
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ryssarna släpper väl fortfarande nästan bara ostyrda bomber?

Mycket ostyrt ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Iran bör inte ha så mycket att säga till om. Assad är skyldig Putin bigtime efter detta. Ryssland har en blank check att begära precis vad de vill från Assad. Alla önskemål som Iran kan tänkas ha behöver godkänna i Moskva först.

Iran har mer boots on the ground än vad Ryssarna har och har stort stöd i delar av Syrien.
Citera
2020-02-17, 17:49
Medlem
Tillssons avatar
Video från idag av R&U. Båda sidor kommer till tals. 13:01 min. Sevärd.

Citat:
Battles for Syria | February 16th, 2020 | Images and updates from Idlib and Aleppo Fronts

https://www.youtube.com/watch?v=_3UnyZO3Cgg
Citera
2020-02-17, 18:31
Medlem
humanlifes avatar
Det har hänt mycket på kartan idag igen!
https://syria.liveuamap.com/en/2020/17-february-proassad-forces-took-control-of-sheikh-aqil-mountain
Citera
2020-02-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Väst stödjer motståndarna till Syrien som hela tiden varit religiösa galningar. Vid islamistisk seger har de tillräckligt med hållhakar på dem för att kunna få bort det värsta drägget men resultatet skulle ändå bli som i Turkiet men utan den motvikt som ändå finns där av västinfluenser. Dessutom är det väldigt många av ditt slag som förutsätter att man dyrkar Assad för att man gillar att rebellerna får stryk. Lika fel det.

Nä, från början var det inte islamister, utan klassiskt uppror mot en diktator. Sedan islamiserades oppositionen. Redan där har du fel/ljuger.

Sedan var det såklart fel att stödja islamister, säger inte emot det. Mitt inlägg riktades inte mot dig. Än så länge. Många här som hejar på Assadd, låtsas som att han är folkvald och att skurklandet Ryssland skulle vara ett föredöme på olika vis.

Det är så patetiskt som det kan bli.
Citera
2020-02-17, 18:34
Medlem
Citat:
När Ryssarna kom till Syrien släppte dom upp till 95% ostyrda bomber som i hög grad drabbade civila för att inte tala om Syriens tunnbomber.
Visst släpptes det en del gravitationsbomber men även guidade KAB-500KR väldigt populär.
Däremot var det väldigt mycket propaganda om att Ryssland använde ostyrda bomber vilket visade sig vara väldigt överdrivet och taget ur kontext.
Tidigt under konflikten så bekämpades även mycket mål som inte kräver stor precision utan det var t.ex fristående daesh positioneringar och ingen precisionsbombning inne i befolkade byar, det fanns alltså uppdrag där gravitationsbomber var väl lämpade och andra uppdrag där precisionsstyrd ammunition användes.
Däremot används gravitationsbomber ihop med system som beräknar mål med god exakthet och kan då på många sätt jämföras med precisionsstyrd ammunition.
Citat:
I motsats till dig så stöttar jag inte islamister.

Förklara nu för mig vilka flygplan som Ryssarna hade i Syrien 2015 som kunde leverera styrda bomber.
Exempelvis SU-34 och Su-24M2.
Citat:
Ursprungligen postat av Sagro
Uppgifterna kommer från SHRO
Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med uppgifter som kommer från Osama Suleimans sovrum i Storbritannien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Observatory_for_Human_Rights
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Precis. Och de som varit "styrda" riktades mot sjukhus och andra viktiga civila mål, för att skapa panik, kaos och flyktingströmmar...
Du får det att låta som de medvetet bombade sjukhus liknande Sahlgrenska eller Karolinska vilket inte är korrekt.
Det som hände var att ett rum i något hus användes som sjuksal och oppositionen vägrade delge dess position trots uppmaning av FN och attackerande parter.
Om ingen vet att det finns en provisorisk sjukvårdsinrättning så är det svårt att undvika samt att man kan i efterhand påstå att något mål varit en sjukvårdsinrättning oavsett om det är sant eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Pajas. Båda sidor är skräp, det förstår alla normalt tänkande människor.
Exakt det finns bara förlorare i krig och alla stridande parter utför fruktansvärda handlingar då det är så krig utkämpas.
Senast redigerad av Jahvet 2020-02-17 kl. 18:38.
Citera
2020-02-17, 18:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet

Exakt det finns bara förlorare i krig och alla stridande parter utför fruktansvärda handlingar då det är så krig utkämpas.

+1 på den!

Och vi har både Mosul och Raqqa som jämförelse. Inga precisionsguidade bomber där.
Citera
2020-02-17, 18:45
Medlem
Det enda intressanta framöver är hur långt in i Idlib som Turkiet släpper SAA, och vad som händer om den gränsen inte accepteras av Ryssland? Assad har exakt noll att säga till om, det fattar väl alla i tråden?

Kurdernas öde är beseglat att tvimgas leva umder Ryskt styre med tanke på att USA så förrädiskt övergav dem när Turkiet pressade på.

Stackars jäkla befolkning, bara pissiga alternativ de har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in