2020-02-17, 16:24
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Nej det är en korrekt beskrivning. Revisionister försöker motbevisa någonting som redan är bevisat många gånger. Den bevisbörda du talar om är redan uppnådd med råge, därför går det trögt.

Nej, det är din sida som försöker påstå att ni har bevis. Men så fort man synar er närmare i sömmarna så kokar det bara ned till dubiösa vittnesmål.
Citera
2020-02-17, 16:33
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Ah. ”Titta på mitt youtubeklipp som bevisar allt jag säger och motbevisar allt ni säger”. Revisionism kallas det när man granskar och ifrågasätter historiska händelser. Och utan revisionism så saknar ämnet historia vetenskaplig legitimitet. Så ligger det till.

Haha! Jag har hört många förintelseförnekare genom åren säga att ingenting skulle få dom att ändra uppfattning. Precis som en hjärndöd kreationist.
Citera
2020-02-17, 16:38
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Haha! Jag har hört många förintelseförnekare genom åren säga att ingenting skulle få dom att ändra uppfattning. Precis som en hjärndöd kreationist.

Jag kan säga detsamma om förintelsetroende och likna dem vid Jehovas vittnen. Men det förändrar inte det jag skrev. Att revisionism är vad som skänker vetenskaplighet till ämnet historia.
Citera
2020-02-17, 17:03
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jag kan säga detsamma om förintelsetroende och likna dem vid Jehovas vittnen. Men det förändrar inte det jag skrev. Att revisionism är vad som skänker vetenskaplighet till ämnet historia.

Varför då? Historiker som publicerar vetenskapliga artiklar är vad som gör ämnet historia vetenskapligt, inte en massa nötter på nätet som fått för sig att en viss sak aldrig hänt.

Förintelseförnekare bidrar exakt lika mycket till ämnet historia som stollarna som påstår att fotbolls-VM 1958 aldrig ägde rum.
Citera
2020-02-17, 18:32
Medlem
reptilekings avatar
Liknelsen med kreationister är ganska bra. De tillför eg ingen ny kunskap om evolution. Ingen forskare lär sig någonting nytt av dem, men de lockar med sig en skara följare som köper det. På det sättet utmanar revisionister. Inte genom att tillföra sakfrågan.
Citera
2020-02-17, 21:26
Medlem
Citat:
För det första finns det utbildade historiker bland revisionister. För det andra är även andra mer tekniska utbildningar relevanta för att kunna uttala sig om förintelseberättelsen. Vilket finns bland revisionister.

OK, fram med namn, utbildning och vid vilka universitet/lärosäten/annat de är verksamma.
Jag vill ha minst tio relevanta namn. Tack.
Citera
2020-02-18, 10:23
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
OK, fram med namn, utbildning och vid vilka universitet/lärosäten/annat de är verksamma.
Jag vill ha minst tio relevanta namn. Tack.

Jag tänker inte göra några långa listor för dig. Men akademiskt skolade revisionister har jag redan nämnt i tråden. Som William Lindsey, Arthur Butz och Nicholas Kollerstrom.
Citera
2020-02-18, 10:28
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Varför då? Historiker som publicerar vetenskapliga artiklar är vad som gör ämnet historia vetenskapligt, inte en massa nötter på nätet som fått för sig att en viss sak aldrig hänt.

Förintelseförnekare bidrar exakt lika mycket till ämnet historia som stollarna som påstår att fotbolls-VM 1958 aldrig ägde rum.

Då kan du inget om historia eller vetenskap. Revisionism är en metodik som kan appliceras på all historia. Dessutom reflekterar metodiken den vetenskapliga ansatsen med hypotesfalsifiering.
Citera
2020-02-18, 11:46
Medlem
reptilekings avatar
Problemet är att de inte tillför någon ny kunskap om frågan egentligen. Det går igen i ämne efter ämne.

Al Qaida låg bakom 9/11 oavsett hur många ingenjörer som hävdar att det var ett insiderjobb.

Vi har landat på månen oavsett hur många ingenjörer som hävdar motsatsen.

Gasning i gaskammare har hänt oavsett hur många revisionister som hävdar att det inte är sant.

Samma sak i fråga efter fråga.
Citera
2020-02-18, 12:03
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Problemet är att de inte tillför någon ny kunskap om frågan egentligen. Det går igen i ämne efter ämne.

Al Qaida låg bakom 9/11 oavsett hur många ingenjörer som hävdar att det var ett insiderjobb.

Vi har landat på månen oavsett hur många ingenjörer som hävdar motsatsen.

Gasning i gaskammare har hänt oavsett hur många revisionister som hävdar att det inte är sant.

Samma sak i fråga efter fråga.

Jag vill bara påminna om att förintelsen debatteras i underforumet revisionism. Inte konspirationsteorier.
Citera
2020-02-18, 16:59
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jag vill bara påminna om att förintelsen debatteras i underforumet revisionism. Inte konspirationsteorier.

Gränsen är ju minst sagt hårfin. Det handlar nog mer om flashback än vetenskap.

Rent vetenskapligt har förintelsen ägt rum.
Citera
2020-02-18, 17:46
Medlem
reptilekings avatar
Citat:

Jo, utanför Flashback går det dock trögare för revisionism som vetenskap. Precis som med antivaccin, månlandning, 9/11 och så vidare.

Jag tycker dessutom det finns två tydliga konspirationsteorier i den här tråden.

1. Judar ligger bakom allt ont. Från världskrigen till kalla kriget.

2. En stor mörkläggningskampanj orkestrerad av Israel och PK. Alla som hittat "sanningen" tystas ned.

Det är ju revisionisterna som hävdar, så visst är det en konspirationsteori.
Senast redigerad av reptileking 2020-02-18 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in