2020-02-17, 15:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
För varenda en av dina punkter måste du först göra ett antagande om att jorden är rund, innan du använder dem för att bevisa att jorden är rund. Sjukt hur du inte ser det.
Absolut inte.
Jag observerar något (oavsett förväntningar) och sedan drar jag mina slutsatser utifrån detta. (jag förstår att du inte greppar detta eftersom du själv gör precis tvärtom)

Alla dessa enkla observationer motbevisar den platta jorden.
Alla stämmer med en rund jord.
Citera
2020-02-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hur menar du med att den krökta bron inte synas på högre höjd? Det är ju bara påhitt från din sida. Du är ju fullt medveten om att bron ser lika krökt ut oavsett höjd så länge du ser den från samma vinkel.

Visa mig då ett enda exempel på när detta är synligt, ovanför den höjd som bilden jag länkat lite för många gånger, är tagen på.
Senast redigerad av Dendummasillen 2020-02-17 kl. 16:31.
Citera
2020-02-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Absolut inte.
Jag observerar något (oavsett förväntningar) och sedan drar jag mina slutsatser utifrån detta. (jag förstår att du inte greppar detta eftersom du själv gör precis tvärtom)

Alla dessa enkla observationer motbevisar den platta jorden.
Alla stämmer med en rund jord.

Att något stämmer med en teoretiskt rund jord är inte att bevisa en rund jord.

Vilken modell av himlavalvet och hur det fungerar över en platt jord använder du när du motbevisar en platt jord genom observationer i himlen?

Du gör ett antagande att en kurva döljer saker längre bort.

Man kan säga att du antar att det du lärt dig om jordens runda form, är sann. Sen använder sen dig av det antagandet för att förklara det du ser omkring dig.
Citera
2020-02-17, 16:32
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Visa mig då ett enda exempel på när detta är synligt.

Men snälla Dendummasillen, du är ju kapabel att själv se det om du tar en badboll. Du är själv kapabel att se att badbollens mönster är krökt vid kanten på samma sätt som bron oavsett om du tittar några cm från badbollen eller någon meter från badbollen.
Citera
2020-02-17, 16:36
Medlem
Citat:
Men snälla Dendummasillen, du är ju kapabel att själv se det om du tar en badboll. Du är själv kapabel att se att badbollens mönster är krökt vid kanten på samma sätt som bron oavsett om du tittar några cm från badbollen eller någon meter från badbollen.

Visa mig en enda bild på en boll där lutningen sker bort från mig, alltså över horisonten. Så som den gör i bilden med bron.
Citera
2020-02-17, 16:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Att något stämmer med en teoretiskt rund jord är inte att bevisa en rund jord.
Jo. Kombinationen av många observationer som säger samma sak samtidigt som ingen observation motsäger slutsatsen är ett bevis.

Citat:
Vilken modell av himlavalvet och hur det fungerar över en platt jord använder du när du motbevisar en platt jord genom observationer i himlen?
Ingen platt-model stämmer med observationerna.

Citat:
Du gör ett antagande att en kurva döljer saker längre bort.
Nej,
Jag observerar att saker inte syns längre bort pga av att havet "höjs" mellan mig och det jag observerar.

Citat:
Man kan säga att du antar att det du lärt dig om jordens runda form, är sann. Sen använder sen dig av det antagandet för att förklara det du ser omkring dig.
Nej det kan man inte säga.
Mina observationer gäller oavsett vilken form jorden har.
Om du öppnar ögonen och gör dessa observationer så ser du samma sak, fast du INTE förutsätter att jorden är rund.
De stämmer samtliga med hypotesen om en rund jord.
De stämmer inte på hypotesen om en platt jord.
Ingen observation motsäger en rund jord. Massor av observationer motsäger en platt jord.
Citera
2020-02-17, 16:49
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Visa mig en enda bild på en boll där lutningen sker bort från mig, alltså över horisonten. Så som den gör i bilden med bron.

Du är ju så klart själv kapabel till att söka efter bilder. Men jag gör arbetet åt dig:

https://axonstatic.se/items/420/14075_blw.jpg
Citera
2020-02-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jo. Kombinationen av många observationer som säger samma sak samtidigt som ingen observation motsäger slutsatsen är ett bevis.

Ingen platt-model stämmer med observationerna.

Nej,
Jag observerar att saker inte syns längre bort pga av att havet "höjs" mellan mig och det jag observerar.

Nej det kan man inte säga.
Mina observationer gäller oavsett vilken form jorden har.
Om du öppnar ögonen och gör dessa observationer så ser du samma sak, fast du INTE förutsätter att jorden är rund.
De stämmer samtliga med hypotesen om en rund jord.
De stämmer inte på hypotesen om en platt jord.
Ingen observation motsäger en rund jord. Massor av observationer motsäger en platt jord.
:

1. Det finns observationer som går emot en rund jord(eller talar för en platt jord), att den alltid ser platt ut, är en sådan observation. Att vatten ligger plant,, är en annan.

2. Jag använder mig inte av någon modell, när jag påstår att marken jag står på egentligen inte är rund. Jag använder mig av ovanstående punkter, endast.

3. Havet höjs? Ser du havet höjas eller ser du att saker döljs? Menar du att havet höjer sig sett från dig, fram till horisonten? Perspektiv?

4. Jo, man kan säga det, eftersom du ingenstans bevisar jordens runda form, du tar bara ditt antagande att den är rund, för att förklara dessa observationer.
Citera
2020-02-17, 17:28
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Tack för en bild som inte visar det jag efterfrågar.

Det är klart du säger detta. Men du är självklart helt kapabel att se hur dom raka spåren kröker sig på exakt samma sätt som hur bron kröker sig.
Och vi vet alla varför du påstår att bilden inte visar det du efterfrågar.

Men för skojs skull, vi kan köra denna charad att du tror jorden är platt. Berätta vad du påstår saknas i bilden på fotbollen!
Citera
2020-02-17, 17:36
Medlem
Citat:
Det är klart du säger detta. Men du är självklart helt kapabel att se hur dom raka spåren kröker sig på exakt samma sätt som hur bron kröker sig.
Och vi vet alla varför du påstår att bilden inte visar det du efterfrågar.

Men för skojs skull, vi kan köra denna charad att du tror jorden är platt. Berätta vad du påstår saknas i bilden på fotbollen!

Någonsin som är välvt förbi horisonten.

Sen undrar jag hur du tänker när du använder dig av en bild på fotboll för att motivera hur en jord kan se helt platt ut från 10.000.meters höjd, kontra väldigt kurvig vid marknivå.
Citera
2020-02-17, 17:40
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Någonsin som är välvt förbi horisonten.

Sen undrar jag hur du tänker när du använder dig av en bild på fotboll för att motivera hur en jord kan se helt platt ut från 10.000.meters höjd, kontra väldigt kurvig vid marknivå.

Varför ska vi behöva spela denna charad?

Du är så klart kapabel att förstå att du kommer kunna se samma krökta bro på 10.000 meters höjd! Varför låtsas du som att du inte förstår det? Vad är ditt syfte att spela mentalt efterbliven?
Senast redigerad av Jazzil 2020-02-17 kl. 18:05.
Citera
2020-02-17, 17:57
Medlem
Citat:
För att jämföra formen på en fotboll med hur jorden ser ut från 10 000 meters höjd behöver du betrakta fotbollen från 0,00017 meters höjd.
Kommer bollen se platt eller rund ut då tror du?

Väntar på svar:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in