2020-02-17, 15:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Var står detta? Det är intressant, inte hört detta förr.

Hur var det udda?

Att mordet begåtts av en ensam gärningsman måste det finnas stöd för i forskningen. 14 av 16 amerikanska politiker som mördats har mördats av ensamma.

Jag inser att jag inte besvarade din fråga. Informationen om RRV-experterna finns i Granskningskommissionens rapport. Enkel att hitta på nätet. Kan allmänt rekommendera dig att läsa den. Innehåller massor av intressanta fakta.
Citera
2020-02-17, 16:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Vad skulle motivet vara till att mörda Lisbeth och i så fall varför där så dramatiskt ?

Ska bli intressant hur ett motiv mot Lisbeth Palme presenteras. Några har funderat om det skulle kunna röra sig om att hon varit inblandad i någon typ av vårdnadstvist i sitt yrke som barnpsykolog. Vad jag minns hittades inget som pekade i den riktningen.
Citera
2020-02-17, 16:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är det jag säger. BEVISAD GM är klart. Då accepterar jag vadsomhelst. Inte endast indicier. Det var ju det de försökte med mot CP. Med känt resultat.

Exemplet jag uppgav är bara indicier. Skulle du köpa SE som GM om ett av vapensamlarens vapen knyts till mordet?
Citera
2020-02-17, 16:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, då har du inte satt dig in i frågan. MM var så besviken på hur hans liv blivit och riktade sitt hat mot politiker generellt. Veckan innan kunde han ha mördat Lars Leijonborg vid ett torgmöte om han haft kniven med sig.

Snacket om att han "hörde röster" var ett rent påhitt. Det erkände han själv efter en tid i fängelset.

MM hade alltså planerat att mörda en politiker. Det är det SPONTANA som är problemet. Att utan planering spontant mörda statsministern.

MM är att betrakta som ett rovdjur som aktivt sökte ett byte. Det är enorm skillnad.

Palmes mördare är kanske precis likadan som MM. Nån som vill ta en politiker och SPONTANT tar livet av just Palme. En sån mördare skulle kallas spontan.
Citera
2020-02-17, 16:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Exemplet jag uppgav är bara indicier. Skulle du köpa SE som GM om ett av vapensamlarens vapen knyts till mordet?

Eftersom det vimlade av Palmehatare i Täby vid den tiden så är det inte alls självklart att just SE sköt Palme. Fler personer kände vapensamlaren.

Det behöver alltså BEVISAS att SE hade tillgång till ett av vapensamlarens vapen som jag antar var en Magnumrevolver och att han hade den med sig till Tunnelgatan på mordkvällen.

Man kan inte vara säker på nånting i den här utredningen.

Jag köper inte indicier. Så är det bara.
Citera
2020-02-17, 16:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Palmes mördare är kanske precis likadan som MM. Nån som vill ta en politiker och SPONTANT tar livet av just Palme. En sån mördare skulle kallas spontan.

En sådan mördare kallar inte jag spontan. Det är i så fall ett planerat mord.

Om någon/några planerat att mörda Palme och på något sätt upptäcker att han ska befinna sig på Grand den kvällen så är det ett planerat mord.

Jag tror att du förstår skillnaden.
Citera
2020-02-17, 16:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Jag är ganska övertygad om att det finns förhör som visar att NF verkligen var ett vittne. Annars hade han misstänkliggjorts på samma sätt som SE och AL i utredningens första år. En (andra generationens?) invandrare måste nån av dåtidens poliser ha kollat upp.

Att GMP använder sig av uttrycket "NF säger sig ha mött paret Palme vid La Carterie", kan tyda på att det finns sådana förhör men att han är lite off geografiskt.
Citera
2020-02-17, 16:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Eftersom det vimlade av Palmehatare i Täby vid den tiden så är det inte alls självklart att just SE sköt Palme. Fler personer kände vapensamlaren.

Det behöver alltså BEVISAS att SE hade tillgång till ett av vapensamlarens vapen som jag antar var en Magnumrevolver och att han hade den med sig till Tunnelgatan på mordkvällen.

Man kan inte vara säker på nånting i den här utredningen.

Jag köper inte indicier. Så är det bara.

Jag bara undrade. För om de släpper en lösning som innefattar SE så tror jag inte det kan finnas mer än så. Både han och vapensamlaren är död.

Dock tror jag majoriteten skulle godta lösningen.

Men som sagt, jag tror inte det var SE och jag tror inte PU är nära släppa en lösning
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-17 kl. 16:31.
Citera
2020-02-17, 16:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
En sådan mördare kallar inte jag spontan. Det är i så fall ett planerat mord.

Om någon/några planerat att mörda Palme och på något sätt upptäcker att han ska befinna sig på Grand den kvällen så är det ett planerat mord.

Jag tror att du förstår skillnaden.

Om han har bestämt sig ta hämnas på valfri politiker. Och sen ser Palme en kväll och skjuter honom, så är mordet både spontant och planerat. Man säger då att Palme mördades spontant. Eller?

Personligen håller jag med GMP. Det var relativt spontant. Jag ser ingen långsiktig planering i detta mord. Jag är övertygad att Palmes väntan på filmstart utanför Grand var startskottet på allt. GM såg, han arbetade upp en ilska, han hämtade vapen, han skuggade, han sköt
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-17 kl. 16:40.
Citera
2020-02-17, 16:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Om han har bestämt sig ta hämnas på valfri politiker. Och sen ser Palme en kväll och skjuter honom, så är mordet både spontant och planerat. Man säger då att Palme mördades spontant. Eller?

Ja, nu är vi riktigt inne på hårklyverier min vän.

Men utgångspunkten i resonemanget som förs av RRV-experterna i GRK är att just det spontana mordet är så udda att de gärna vill höra en förklaring från GMP-författarna på varför de föreslår att just det spontana mordet är det mest sannolika.

Det finns trots allt en hel del andra varianter att tänka sig som du vet.

GMP utgår ju ifrån att "ingen visste att Palme skulle gå på bio" vilket i sig är ett antagande eftersom GMP-författarna inte kunde veta det.

Det kan ingen veta mer än den/de som utförde mordet, eller hur? GMP hade ju inga bevis för att Palmes telefon inte var avlyssnad eller att det inte fanns fysisk övervakning av Palme hela tiden.

Spontaniteten är en förhastad slutsats. Även om GM agerade ensam på Sveavägen - det behövdes ju inte 3-4 gärningsmän - så kan GM fortfarande ha ingått i en grupp som planerade att mörda Palme.
Citera
2020-02-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ja eftersom utredningen aldrig bedrivits förutsättningslöst. Vissa områden tycks förbjudna att beträda.

Enligt Alf Andersson var ett område man inte fick beträda eventuella kopplingar till militär och näringsliv.
Citera
2020-02-17, 17:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Enligt Alf Andersson var ett område man inte fick beträda eventuella kopplingar till militär och näringsliv.

1986 levde sossarna i tron att det fortfarande var som 60-talet och 70-talet då de själva skapade "sanningen". Palme som kunde ljuga rakt ut om IB och geijer-PM. Holmér och Carlsson som dolde sjukhusspioner med påhittade terroristhot.

Palmeutredningen blir höjdpunkten av storhetsvansinne, att lösa ett statsminister mord och minimera kritiken mot parti och regering tror de sig klara. Plötsligt hade sossarna inte samma makt, inte samma undfallande journalister. Under det stora trycket från folket och världsmedia krackelerade hela maktbalansen. Detta var vårt berlinmursfall, vår reaganomics, vår systemomvandling.

Holmér och regeringen försökte hitta en lösning utan att röra upp smuts. Jag tror de tänkte ge oss den riktiga lösningen, men tillskruvad så partiet skadades minimalt. Allt för att behålla makten. Men de misslyckades fatalt med precis allt. Jag tror inte de var ens nära hitta GM. Och partiet tog extrem skada av Holmér, Ebbe, Leijon, Lidbom och andra verklighetsfrånvända.

Det smärtar att se storhetsvansinnet hos Holmér och Ebbe. De trodde de själva var som plockade ur en James Bond-film. Portfölj med inbyggd k-pist.... När de egentligen var lättviktare på alla sätt och vis.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-17 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in