2020-02-17, 13:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag lovar dig att KP kommer att (felaktigt) presentera Stig Engström som gärningsman. De försöker bara få ihop svar på alla kritiska frågor som kan komma ut av det.

Det blir på något sätt den enkla lösningen. Därav denna hype kring honom på sistone.

Och då raderas det sista bottenskrapet av förtroende som jag haft för PU. Då är det slut. Då är KP utsedd för att klämma till med ännu en lögn.
Citera
2020-02-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Lars Borgnäs har väldigt lång startsträcka. Det jag och andra insåg för länge sedan har nu blivit en nyhet. Rentav en ny teori. Det första skottet riktades mot Lisbet. Något som jag insåg långt innan jag började skriva i tråden.

Och det är ingen hemlighet att jag och andra har drivit denna kunskap i tråden under flera år. Men att återigen driva detta är meningslöst. Det är inte lönt att förklara för någon som inte begriper. Så jag avstår. Det finns bevisligen tangentbordsdetektiver som tror att de vet mer än de som bevisligen befann sig på plats.

För övrigt.

Just nu rullar alla namnen på föreslagna gärningsmän återigen i tråden. Till dags dato lär de uppgå till runt 50 stycken. Patetiskt.

För runt 6 månader sedan hade jag återigen gått igenom en mängd material för att förvissa mig om att jag inte missat något. Idag övertygad. Det går inte att lösa mordet med den kunskap vi har.
Vad skulle motivet vara till att mörda Lisbeth och i så fall varför där så dramatiskt ?
Citera
2020-02-17, 13:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Och då raderas det sista bottenskrapet av förtroende som jag haft för PU. Då är det slut. Då är KP utsedd för att klämma till med ännu en lögn.

Hur står du dig om de skulle presentera SE som gärningsman och backa upp det med tex att man provskjutit vapensamlarens sålda vapen och knutit det till mordet?

Kommer du inte tro på SE som mördare även om det skulle finnas starka indicier och koppling till vapnet?
Citera
2020-02-17, 13:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
GRK:s RRV-experter ville också ha en förklaring till varför GMP:s författare föreslog en sådan udda lösning. Den har inte stöd i forskningen av mord världen över. Men någon förklaring fick de givetvis inte.

Var står detta? Det är intressant, inte hört detta förr.

Hur var det udda?

Att mordet begåtts av en ensam gärningsman måste det finnas stöd för i forskningen. 14 av 16 amerikanska politiker som mördats har mördats av ensamma.
Citera
2020-02-17, 13:26
Medlem
Det som förvånar föv är Jan Guillos rädsla och eller tystnad egentligen lite samma med GW. Att Ingvar Karlsson fd statsminister håller tyst det kan jag förstå. Är ganska säker på att många vet hur det gick till men av någon anledning är märkbart rädda för att gräva för mycket så att säga.
Citera
2020-02-17, 13:51
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ja eftersom utredningen aldrig bedrivits förutsättningslöst. Vissa områden tycks förbjudna att beträda.
Ja, kanske när det gäller PUs utredning, men inte regeringens och säpos utredning av mordet, de har kontrollerat allt.
Citera
2020-02-17, 13:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Var står detta? Det är intressant, inte hört detta förr.

Hur var det udda?

Att mordet begåtts av en ensam gärningsman måste det finnas stöd för i forskningen. 14 av 16 amerikanska politiker som mördats har mördats av ensamma.

I know. Det är inte att det är en ensam GM som är problemet. Det är SPONTANT agerande GM som är problemet - av en slump se politikern och där och då besluta sig för att mörda.
Citera
2020-02-17, 13:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur står du dig om de skulle presentera SE som gärningsman och backa upp det med tex att man provskjutit vapensamlarens sålda vapen och knutit det till mordet?

Kommer du inte tro på SE som mördare även om det skulle finnas starka indicier och koppling till vapnet?

Det är det jag säger. BEVISAD GM är klart. Då accepterar jag vadsomhelst. Inte endast indicier. Det var ju det de försökte med mot CP. Med känt resultat.
Citera
2020-02-17, 14:01
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack för det!
Jag tror som sagt att Lena Andersson är inne på rätt spår och texten är tankeväckande. Dock tycker jag att hon i vissa fall drar för långtgående slutsatser på bräckliga grunder. Det är en hypotes hon framlägger men emellanåt uttrycker hon sina antaganden som om det vore fakta. Hennes slutledningar är inte heller alltid logiska.

Utgångspunkten för hennes resonemang är att om man antar att följande stämmer så kommer mordet aldig att lösas.
1. Lisbeth har berättat allt.
2. Hon var ett bra vittne.
3. Hon ville se mordet löst.

LA utgår då istället från att Lisbeth inte berättat allt, att hon var ett dåligt vittne och att hon inte ville se mordet löst. Om LP inte ville berätta allt och/eller inte vill se mordet löst är hon per automatik ett dåligt vittne, så egentligen hade det väl räckt med att resonera kring de första två antagandena.

Sen tar LA upp vittnesmålen från fem personer som talar för att det funnits en längre kontakt.
1. Cecilia A som ser personer vid annonspelaren som sneddar in och hon uppfattar dem som ett sällskap. Det här har varit föremål för många diskussioner och jag är inte helt insatt i det men man kan konstatera att det här inte är ett oproblematiskt vittnesmål. Var befinner hon sig när hon påstås ses det, hur bra kan hon se från bilen m m. MacMackay och Basfakta tror jag har fördjupat sig i det.
2. Inge M som förnimmer att han sett något vid annonspelaren.
3. Anders D som ser ett par med ryggen mot gatan och en person med ryggen mot fönstret.
4. Anders B som upplever att det går ett sällskap framför honom.
5. Nicola F. Här blir det riktigt problematiskt eftersom LA utgår ifrån att hans uppgift om att han befann sig vid Bonniershuset tas för sanning.

LA fastslår att alla dessa hade behövt avfärdas för att Lisbeths vittnesmål ska stämma. Här hade LA behövt vidareutveckla resonemanget för så lätt är det inte. Säg t ex att alla vittnesmål förutom Inges kunnat avfärdas, det hade inte varit mycket värt för att fastställa att Lisbeth inte är sanningsenlig.
De starkaste vittnesmålen här får väl sägas vara de som Anders B och Anders D gav.

Sen fastslår LA att Lisbeth är den som har störst orsak att dölja vad som händer. I förhållande till de andra vittnena då och det finns verkligen ingen orsak att anta att de andra har något att dölja.
Några av de skäl som LA tar upp för att förklara Lisbeths eventuella lögner är rädsla, kanske för hennes familjs säkerhet och skam t ex att något skulle kunna komma upp som solkar Palmes minne.
När beslutet är fattat tvingas hon hålla fast vid det för all framtid.

LA återkommer sen till de antaganden hon baserar på NF:s mycket bräckliga vittnesmål och hävdar att Lisbeth borde ha sett gärningsmannen och hört honom tala i minst 30-40 sekunder. Kommentarer överflödiga.

Lisbeths beteende beskrivs som märkligt, ovilligt och kompromisslöst. Hon är överspänd, kränkt och förorättad. Det får man väl säga är en rättvisande beskrivning. Utifrån det drar LA slutsatsen att den som har något att dölja är benägen att uppträda så. Lisbeth är noga med att understryka sin kompetens. Den som berättar sanningen rakt upp och ned behöver inte göra det menar LA.
För att gå i land med det hela tvingas LP hålla folk på avstånd och berätta så lite som möjligt.

Konfrontationen tas upp men den är alla så medvetna om så hoppar över det.

LA tar sen upp promenaden och korsandet av Sveavägen. Det var mörkt, kallt och fullt med helgfirare. OP hade dessutom vid två tillfällen tidigare under dagen uttryckt oro. Dels vid fotograferingen på tjänsterummet dels då ljuset slocknar i fönstret vid Grand.
Därefter tar sig LA verkligen ut på hal is.
Hon menar att det är ologiskt att korsa vägen och det korsandet beskrivs ungefär som det var fråga om att korsa Autobahn i rusningstrafik. Dessutom menar LA att det är ologiskt då LP aldrig visat något klädintresse, man aldrig sett henne i färggranna kläder och paljetter. Kommentar överflödig.
Att Lisbeth inte nämner något om promenaden mellan Sari och Dekorima beskrivs också som märkligt. Tja, hur mycket minnesvärt kan ha hänt egentligen. Om det var ett avtalat möte måste LP komma upp med en förklaring och då blir Sari en lämplig sådan.

Mordplatsen då. LA menar att Lisbeths utrop "hjälp vad gör du" eller "nej vad gör du" indikerar att hon är medveten om gärningsmannens närvaro redan tidigare. En rimlig reflektion.
Sen svajar det betänkligt igen då LA avslutar med att hävda att GM är tvungen att skjuta Lisbeth då hon just stått öga mot öga med honom. Annars hade han inte ödslat tid på att sikta och avlossa ännu ett skott.

Det som är slående är hur viktigt NFs vittnesmål är för Wall, LA, även LB och LGWP.

Frågan är är kittlade, varför misstänkliggöra LPs version, hellre än NFs? En av dom lever, och kan svara för sig. Tänk om vi skulle ta och tänka även det otänkbara, gemensamt. Var spricker Siffrornas resonemang?

Teatermaskerna ser jag dom en poetisk slump, men i övrigt?
Citera
2020-02-17, 14:03
Medlem
299792458s avatar
Citat:
I know. Det är inte att det är en ensam GM som är problemet. Det är SPONTANT agerande GM som är problemet - av en slump se politikern och där och då besluta sig för att mörda.
Men det var ju så mordet på Anna Lindh gick till ?
Citera
2020-02-17, 14:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Men det var ju så mordet på Anna Lindh gick till ?

Nej, då har du inte satt dig in i frågan. MM var så besviken på hur hans liv blivit och riktade sitt hat mot politiker generellt. Veckan innan kunde han ha mördat Lars Leijonborg vid ett torgmöte om han haft kniven med sig.

Snacket om att han "hörde röster" var ett rent påhitt. Det erkände han själv efter en tid i fängelset.

MM hade alltså planerat att mörda en politiker. Det är det SPONTANA som är problemet. Att utan planering spontant mörda statsministern.

MM är att betrakta som ett rovdjur som aktivt sökte ett byte. Det är enorm skillnad.
Senast redigerad av Basfakta 2020-02-17 kl. 14:35.
Citera
2020-02-17, 14:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det som är slående är hur viktigt NFs vittnesmål är för Wall, LA, även LB och LGWP.

Frågan är är kittlade, varför misstänkliggöra LPs version, hellre än NFs? En av dom lever, och kan svara för sig. Tänk om vi skulle ta och tänka även det otänkbara, gemensamt. Var spricker Siffrornas resonemang?

Teatermaskerna ser jag dom en poetisk slump, men i övrigt?

Resonemanget är ok. Frågan är hur ska man använda resonemanget ? i "Århundrades rättegång" ? Nej, man borde göra samma sak man hade gjort, om detta hade upptäckts veckan efter mordet. Inget cirkus då, inget cirkus nu. Med andra ord, vara lite seriös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in