Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Om nu BL/Örebro TR anser att utlämnande av FUP i elektronisk form är en "ordningsfråga" när man vägrar detta med hänvisning till "integritetsskyddaspekter" är man, enligt mig, ute på ett sluttande plan.
Steget till att börja ta politiska hänsyn när man vägrar FUP i form av .pdf är inte så avlägset. Jag skulle kunna utveckla, men det lär bli OffT
Hur ser du på att låta JO granska ärendet?
Det är alltså själva motiveringen till TR:s vägran som här är det intressanta.
Tycker jag.
Två saker är intressanta tycker jag.
Dels det du skriver.
Men om det är en integritetsfråga så borde han också motivera vems integritet han vill skydda och varför den är så viktig i just det här fallet.
Är det
polisernas integritet han vill skydda?
Det är lätt att tro att det handlar om att så gott det går mörka alla fel som gjordes i början av utredningen.
Annars kan det möjligen röra sig om integriteten för offret, mördaren, vittnena, eller de anhöriga.
Har jag missat någon?
Jag skulle gärna vilja veta vems integritet som ligger honom så varmt om hjärtat att han, som det verkar godtyckligt, vill begränsa allas lika rättigheter enligt offentlighetsprincipen. Alla rättegångar och mycket man kan ta reda på genom offentlighetsprincipen kan på olika sätt vara kränkande för någons integritet. Det ligger i sakens natur och det får vi leva med för att kunna ha insyn i vad myndigheter pysslar med.
Den andra frågan är ekonomi.
Offentlighetsprincipen ska gälla lika för alla, inte bara för dem som har god ekonomi.