2020-02-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Peeping Tom hade nog tvärkoll på de flesta av hennes enheter med osynliga spyware's som gjorde att han hade full insyn och tillgång till lösenord.

Jag tror att SD tog sig till jobbet ovanligt tidigt den 15 maj för att logga in på LW:s mail via sin bärbara jobbdator (som i sent skede blev beslagtagen) och att kanske hans chef SR har tyckt att han betedde sig underligt när han var först av alla på jobbet?

Ja bra tänkt där. Så kan det vara 😊
Citera
2020-02-17, 13:09
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Peeping Tom hade nog tvärkoll på de flesta av hennes enheter med osynliga spyware's som gjorde att han hade full insyn och tillgång till lösenord.

Jag tror att SD tog sig till jobbet ovanligt tidigt den 15 maj för att logga in på LW:s mail via sin bärbara jobbdator (som i sent skede blev beslagtagen) och att kanske hans chef SR har tyckt att han betedde sig underligt när han var först av alla på jobbet?

Vad är anledning till att vara en "peeping tom", stalker till det extrema.. samt en fudgepacker.
Med tanke på hans "karaktär"... jag tror inte han är ensam i det där.
Skulle ingen ha vetskap om hans beteende, helt plötsligt mördar han ?

JöJansson (Polisen).. gillade yngre tjejer och hade en väska precis som Kapten klänning.
Skulle inte bli förvånad om SD och JöJa känner varandra mycket väl.
Citera
2020-02-17, 13:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om nu BL/Örebro TR anser att utlämnande av FUP i elektronisk form är en "ordningsfråga" när man vägrar detta med hänvisning till "integritetsskyddaspekter" är man, enligt mig, ute på ett sluttande plan.
Steget till att börja ta politiska hänsyn när man vägrar FUP i form av .pdf är inte så avlägset. Jag skulle kunna utveckla, men det lär bli OffT

Hur ser du på att låta JO granska ärendet?
Det är alltså själva motiveringen till TR:s vägran som här är det intressanta.
Tycker jag.
Två saker är intressanta tycker jag.

Dels det du skriver.
Men om det är en integritetsfråga så borde han också motivera vems integritet han vill skydda och varför den är så viktig i just det här fallet.

Är det polisernas integritet han vill skydda?
Det är lätt att tro att det handlar om att så gott det går mörka alla fel som gjordes i början av utredningen.

Annars kan det möjligen röra sig om integriteten för offret, mördaren, vittnena, eller de anhöriga.
Har jag missat någon?

Jag skulle gärna vilja veta vems integritet som ligger honom så varmt om hjärtat att han, som det verkar godtyckligt, vill begränsa allas lika rättigheter enligt offentlighetsprincipen. Alla rättegångar och mycket man kan ta reda på genom offentlighetsprincipen kan på olika sätt vara kränkande för någons integritet. Det ligger i sakens natur och det får vi leva med för att kunna ha insyn i vad myndigheter pysslar med.

Den andra frågan är ekonomi.
Offentlighetsprincipen ska gälla lika för alla, inte bara för dem som har god ekonomi.
Citera
2020-02-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Två saker är intressanta tycker jag.

Dels det du skriver.
Men om det är en integritetsfråga så borde han också motivera vems integritet han vill skydda och varför den är så viktig i just det här fallet.

Är det polisernas integritet han vill skydda?
Det är lätt att tro att det handlar om att så gott det går mörka alla fel som gjordes i början av utredningen.

Annars kan det möjligen röra sig om integriteten för offret, mördaren, vittnena, eller de anhöriga.
Har jag missat någon?

Jag skulle gärna vilja veta vems integritet som ligger honom så varmt om hjärtat att han, som det verkar godtyckligt, vill begränsa allas lika rättigheter enligt offentlighetsprincipen. Alla rättegångar och mycket man kan ta reda på genom offentlighetsprincipen kan på olika sätt vara kränkande för någons integritet. Det ligger i sakens natur och det får vi leva med för att kunna ha insyn i vad myndigheter pysslar med.

Den andra frågan är ekonomi.
Offentlighetsprincipen ska gälla lika för alla, inte bara för dem som har god ekonomi.
Jag föreslår att du mailar lagmannen som formulerat detta.
Citera
2020-02-17, 13:22
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu har vi några stycken överklagat beslutet ändå, och fått avslag. Så det är som det är. Men jag har sett förr att vissa beslut inte "kan överklagas". Och jag är inte så juridiskt bevandrad att jag kan svara på det överhuvudtaget.
Jag är inte heller så juridiskt bevandrad.

Hela stämningsansökan består av en uppräkning av alla personer som ska höras i rätten.
Jag antar att förundersökningen består av utskrifter av de förhör som har hållits med dessa personer.
Finns det annat som också har tagits med i förundersökningen som inte nämns i stämningsansökan?

Skulle inte du som redan har haft flera kontakter med Tingsrätten kunna vara så snäll och skriva och fråga dem om hur många sidor varje punkt omfattar?
Eller alternativt begära att få ut en innehållsförteckning över förundersökningsprotokollet.
Det borde inte vara alltför många sidor.

Med utgångspunkt från den så kan en begära ut de förhör som verkar intressanta och som inte består av alltför många sidor.
Citera
2020-02-17, 13:27
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja han ser sig säkert som överlägsen och kalkylerande men iom det underskattar han också andras förmågor.

Ja länken funka bra nu!
Vet du om det finns några fler bilder, säg från 11-14 maj? Som någon nämnde behövs jämförande.

Ja det jag läst om SD skulle han lätt vara kapabel och sälja ut mamman till sina barn för och själv komma undan.

Totalt skrupelfri och driftig typ så ”Falla på eget bevåg” ligger nog väldigt nära till hands.

Förutom foton kan det finnas vittnen som kan bekräfta SD:s klädsel, men jag tror det blir värre när det gäller skador på benen. Jag tror de flesta inte tänker på hans revor och blåmärken eftersom han gärna ser till att bli blodig i skog och mark.

Jag har tidigare efterlyst information om vad LW och SD sysslade med dagarna innan mordet. Vad jag har sett har ingen av dem gjort några loggningar dagarna efter den 10 maj då båda var ute på GC-äventyr med varsin partner av motsatt kön och lade ut rejält med bilder från sina äventyr. Kanske för att provocera varandra?

I stämningsansökan nämns en bild från den 14:e två timmar innan mordet där SD:s blå skor syns. Kanske det även finns bilder där underbenen syns, men det framgår inte i stämningsansökan som är en snabbsummering av bevisningen.

Om SD haft sina blåa Foppaskor under utövande av mord, så tror jag att SD har missbedömt hur man tar bort spårmaterial från plast.
Bild på Foppaskorna (enligt bildinfo är den tagen 30 sep kl 15:01 vid Södra Åsta 392 i Lillkyrka) : https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/51f6d540-1487-48f7-9ba8-b08f7ccc3717_l.jpg

Bilden har han lagt upp till sin Multicache Årstider som publicerades 27/2 -18 https://coord.info/GC7ETF1

Dagen efter har LW (med skadade ben) publicerat sin Myst My Real Six-String 28/2 -18 som var placerad vid mordplatsen och SD var först att logga http://coord.info/GC7E4XE
(Kanske det var han som placerade ut den åt henne?)
Senast redigerad av Honan6 2020-02-17 kl. 13:31.
Citera
2020-02-17, 13:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag föreslår att du mailar lagmannen som formulerat detta.
Tyvärr, jag vill inte lämna ut min adress och de gånger jag har skapat nya mailadresser i liknande fall så har jag bara strulat till det och blandat ihop med min vanliga mail.

Jag menar inte att tala om för andra vad de ska göra men om en redan har skrivit till Tingsrätten så kanske en inte bryr sig så mycket om att dölja sin mailadress.
Det var därför jag frågade dig.
Hoppas du inte tog illa upp.
Citera
2020-02-17, 13:34
Medlem
Citat:
Vad SER kvinnorna i honom? Han ser ut som en 12-åring typ, som är ute i vitsippeskogen.

Men hur och när blev utseende av vikt när det handlar om att förstå motivet bakom ett mord? Det är en ytlig bedömning och irrelevant. De flesta människor ser väl ut som människor gör mest. Dessutom har människor olika smak. Lena var uppenbarligen attraherad av Stefan och Hanna också. Vidare rymmer människor mycket mer än ett utseende som kan göra vederbörande attraktiv i omgivningens ögon. Det kan röra personlighet, intellekt, sociala färdigheter, humor, pengar och status osv.

Är det inte relevant att snarare undra över människors motiv och inre moral bakom vad som driver någon att ta ihjäl en annan person? S och L bråkade knappast om att Stefans utseende var motbjudande. Lena låg säkert inte heller med Stefan för att han är så oattraktiv. Inte heller mördades L för att S är ful.

Om ni ogillar hur Lenas utseende diskuterats, behöver ni inte heller nedvärdera Stefan till en tolvåring.
Citera
2020-02-17, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag är inte heller så juridiskt bevandrad.

Hela stämningsansökan består av en uppräkning av alla personer som ska höras i rätten.
Jag antar att förundersökningen består av utskrifter av de förhör som har hållits med dessa personer.
Finns det annat som också har tagits med i förundersökningen som inte nämns i stämningsansökan?

Skulle inte du som redan har haft flera kontakter med Tingsrätten kunna vara så snäll och skriva och fråga dem om hur många sidor varje punkt omfattar?
Eller alternativt begära att få ut en innehållsförteckning över förundersökningsprotokollet.
Det borde inte vara alltför många sidor.

Med utgångspunkt från den så kan en begära ut de förhör som verkar intressanta och som inte består av alltför många sidor.
Jag skulle gärna gjort det. Men nu har jag stört både handläggarna på kansliet och lagmannen den senaste veckan så jag tror jag avstår faktiskt. Men jag lägger ut dagboksbladet från idag:

https://minfil.com/Ve9829aao3/AA_rebro_TR_B_2705-18_Dagboksblad_2020-02-17_1_pdf

Då kan ni själva plocka ut det som är intressant och kontakta tingsrätten.
Citera
2020-02-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns ett vittnesförhör med L*enas psykoterapeut RS (sid 6 i stämningsansökan) om att L*ena önskade avsluta förhållandet med SD under våren 18.

Hiding skriver iallafall i stämningsansökan att motivbilden till mordet är att det begåtts pga att L avslöjat den sexuella relationen med S för H.
Citera
2020-02-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hiding skriver iallafall i stämningsansökan att motivbilden till mordet är att det begåtts pga att L avslöjat den sexuella relationen med S för H.
Hmmm… vilken sida i stämningsansökan finns det uttalandet?
Citera
2020-02-17, 13:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage

Den slutsatsen drog jag också eftersom det fanns punkter där Hannas hälsotillstånd efter Lena avslöjade av affären skulle ha något med motivet att göra. Det finns även kommunikation mellan SD och HD där hon mår dåligt över situationen. SD kan inte heller mått särskilt bra av att se kvinnan han älskar och mamman till sina barn deprimerad och ångesrfylld (eller vilket hälsotillstånd nu Hiding menar att HD ska lidit av).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in