2020-02-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä, tidigast den 12 maj. Kan han verifiera att han varit ute i snåren och letat catchar så är det ju bra för honom. Men så verkar inte vara fallet.

Ja såklart är det tidigast som gäller!
Citera
2020-02-17, 10:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Den formuleringen gjorde man innan åtal väckts. jag har fått följande mail på frågan:

Lindé* Björ* - TOR

08:38 (för 1 timme sedan)

till mig

Hej XX,

När den formuleringen skrevs hade åklagaren ännu inte väckt åtal och domstolen således inte tillgång till förundersökningen.

Nu när åtal väckts och vi kunnat granska materialet så har jag fattat beslut att materialet inte lämnas ut i digitalform, vilket hänger samman med innehållets känsliga natur.

Med vänlig hälsning
Björ* Lindé*
Lagman, Myndighetschef, Örebro tingsrätt

Ang antalet fupar har jag tillskrivit tingsrätten om detta, lär väl få svar idag - OM jag får svar.
När myndighetsbeslut fattas så brukar det alltid också finnas information om hur och till vilken instans man kan överklaga beslutet.
Är inte det ett krav när det gäller myndighetsbeslut?
Citera
2020-02-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När myndighetsbeslut fattas så brukar det alltid också finnas information om hur och till vilken instans man kan överklaga beslutet.
Är inte det ett krav när det gäller myndighetsbeslut?
Nu har vi några stycken överklagat beslutet ändå, och fått avslag. Så det är som det är. Men jag har sett förr att vissa beslut inte "kan överklagas". Och jag är inte så juridiskt bevandrad att jag kan svara på det överhuvudtaget.
Citera
2020-02-17, 10:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
För övrigt är jag är väldigt nyfiken på vad SD har berättat för sin chef SR under morgonen den 15 maj. Det är tydligen något som enligt stämningsansökan skulle styrka misstanken om att han är GM.
Låter som att SD kan ha halvt erkänt för sin chef då redan på morgonen, och kanske chefen sedan ringde till polisen. Kanske det var därför SD kunde anhållas som skäligen misstänkt redan dag 1. Kan man få ut enstaka förhör via mail, eller är allting här känsligt och integritetskränkande?
Citera
2020-02-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Låter som att SD kan ha halvt erkänt för sin chef då redan på morgonen, och kanske chefen sedan ringde till polisen. Kanske det var därför SD kunde anhållas som skäligen misstänkt redan dag 1. Kan man få ut enstaka förhör via mail, eller är allting här känsligt och integritetskränkande?
Var finns den uppgiften i stämningsansökan?
Citera
2020-02-17, 10:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Var finns den uppgiften i stämningsansökan?
På sidan 9:
Vittnesförhör med S**** R***** (förhörsbilaga 2B) angående vad Stefan Davidsson berättat för honom på morgonen den 15 maj 2018 till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman.
Citera
2020-02-17, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
På sidan 9:
Vittnesförhör med S**** R***** (förhörsbilaga 2B) angående vad Stefan Davidsson berättat för honom på morgonen den 15 maj 2018 till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman.
Så det är hans chef? Kan det vara så att han kom rejält för sent? Och att han var stirrig och försökte på något vis släta över sitt ev uppträdande, som kanske inte var typiskt SD?
Citera
2020-02-17, 10:41
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Så det är hans chef? Kan det vara så att han kom rejält för sent? Och att han var stirrig och försökte på något vis släta över sitt ev uppträdande, som kanske inte var typiskt SD?

Eftersom SD kan antas ha varit vaken hela natten och undanröjt spår, så kan han tillfälligt tappat kontrollen över vilka ord som slank ur hans mun när han talade med sin chef (som också heter Stef*n). Uppenbarligen har han iaf sagt något som chefen reagerat över och som åklagaren anser styrker att han är GM.
Citera
2020-02-17, 10:46
Medlem
Citat:
Eftersom SD kan antas ha varit vaken hela natten och undanröjt spår, så kan han tillfälligt tappat kontrollen över vilka ord som slank ur hans mun när han talade med sin chef (som också heter Stef*n). Uppenbarligen har han iaf sagt något som chefen reagerat över och som åklagaren anser styrker att han är GM.
Det är väldigt intressant. Sen kan det ju vara så att åklagaren övertolkar en hel del. Det blir väldigt spännande att se hur domare och nämndemän kommer ha resonerat efter förhandlingen. 20 dagars förhandling, det är en hel månad som avsätts. För domen får vi förhoppningsvis ut digitalt.
Citera
2020-02-17, 10:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
En liten intressant detalj i sammanhanget är att i den rättsmedicinska undersökningen av MGM:s skador på benen den 15 maj, konstateras att skadorna är max 72 h eller 3 dagar gamla.

Det ger att de tidigast skulle uppkommit den 12 maj.

Enligt MGM uppkom de redan den 10 maj.

Uppenbarligen finns en diff i sårläkningsprocessen som ej överensstämmer.

Vet någon i tråden om det finns några bilder och/eller rapporter på/av SD runt den 10 maj där skadorna på benen framgår eller inte?

SD har lagt ut bilder på sin GC-sida där åtminstone det vänstra benet (syns som höger på bilden) ser helt oskadat ut. Det finns en bild till där båda benen syns och den bilden är troligen tagen av den kvinnliga "mugglaren" han hade med sig. Hon kanske har tagit fler bilder som inte ligger ute på hans GC-sida.
Uppenbart är iaf att den skada han haft på ben vid besiktningen hos polisen den 15 maj inte kan ha uppkommit 10 maj.

SD:s oskadade ben 10 maj https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/aec2cde7-4107-419d-8a2f-1558755edf9e_l.jpeg
Senast redigerad av Honan6 2020-02-17 kl. 11:42.
Citera
2020-02-17, 10:55
Medlem
Citat:
SD har lagt ut bilder på sin GC-sida där åtminstone det vänstra benet (syns som höger på bilden) ser helt oskadat ut. Det finns en bild till där båda benen syns och den bilden är troligen tagen av den kvinnliga "mugglaren" han hade med sig. Hon kanske har tagit fler bilder som inte ligger ute på hans GC-sida.
Uppenbart är iaf att den skada han haft på ben vid besiktningen hos polisen den 15 maj inte kan ha uppkommit 10 maj.

SD:s oskadade ben 10 maj https://s3.amazonaws.com/gs-geo-imag...55edf9e_l.jpeg
Är det något fel på länken? Åtminstone kommer inte jag in i den. Men tror dig på ditt ord.
Citera
2020-02-17, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Så lär det vara

Det är med stor sannolikhet så, att dessa mycket hotfulla imaginärt skapade Mollgor, vilka plötsligt steg ner på jorden från planeten Yoda och intog området i Hjärsta, var ett av St*fan Davidss*n:s villospår ... för att sålunda vilseleda polisen och för att sålunda dra uppmärksamheten ifrån sig själv ... men, det är inte alltid det går som man ifrån början hade tänkt sig.

Mvh/ @JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in