2020-02-06, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur menar du hålla sig? Lägger du det utan påse på köksbordet lär det bli stenhårt tills i morgon, dvs. det "håller sig" inte. Tror du att det skulle bli giftigt på ett halvt dygn så bör du nog sätta dig ner och googla lite på vad det är som gör mat dåligt och vilka tidsperspektiv det i så fall rör sig om.

Bröd skall för övrigt aldrig förvaras i kylskåp!
tänkte för det är vitlök på..
så set är bara om det var smör och ost på man bör oroa sig för bakterietillväxt? om det nu går så snabbt som 24< timmar
Citera
2020-02-17, 10:06
Medlem
Matjessill i rumstemperatur?

Har oöppnad matjessill i såna där plastkartonger som skvätter när man drar bort locket.
Glömde lägga i kylen så de har varit i rumstemperatur 24 timmar, är det farligt att äta?
Det står kylvara på dem.
Citera
2020-02-17, 10:21
Medlem
Sooks avatar
Det kanske är surströmming nu

Men sill ska ju förvaras kallt. Jag skulle inte äta om det stått framme 24 timmar. Sen vet jag inte om den är förstörd
Citera
2020-02-17, 10:38
Medlem
448s avatar
24 timmar klarar dom väl anjovis,matjesill och så klarar inte längre tider innan det kan bli ohälsosamt om det är 25 grader - hade halvkonserv anjovis 3 dygn i rumstemp och sillarna såg väldigt uppluckarde ut en sommar när jag och en brud skulle ha dom till äggmackorna - fanns inte ens chans man vågade äta dom.

Halvkonserv är att dom inte är upphettade och då sätter tillväxten fart i dom - det är inte en konserv utan förpackningen är en förvarningsmetod.

Ansovis,sill och kaviar t.ex - kan ju inte hettas upp för då tillagas ju produkten.

Surströmming har lite större flexibilitet och klarar kanske 10-12 grader månader eller halvår men inte rumstemp mer än en månad innan burken börjar bli bucklig men den går att äta.Surströmming klarar även 10-20 år i kylskåp - åt en burk feån 2008 i sommras t.ex
Citera
2020-02-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
24 timmar klarar dom väl anjovis,matjesill och så klarar inte längre tider innan det kan bli ohälsosamt om det är 25 grader - hade halvkonserv anjovis 3 dygn i rumstemp och sillarna såg väldigt uppluckarde ut en sommar när jag och en brud skulle ha dom till äggmackorna - fanns inte ens chans man vågade äta dom.

Halvkonserv är att dom inte är upphettade och då sätter tillväxten fart i dom - det är inte en konserv utan förpackningen är en förvarningsmetod.

Ansovis,sill och kaviar t.ex - kan ju inte hettas upp för då tillagas ju produkten.

Surströmming har lite större flexibilitet och klarar kanske 10-12 grader månader eller halvår men inte rumstemp mer än en månad innan burken börjar bli bucklig men den går att äta.Surströmming klarar även 10-20 år i kylskåp - åt en burk feån 2008 i sommras t.ex

Åt 200 gram, det smakade bra. Inga symptom ännu
Citera
2020-02-17, 17:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
Åt 200 gram, det smakade bra. Inga symptom ännu
Ansjovis och sill som är ganska salt brukar hålla sig ganska bra och blir knappast dåligt på 24 timmar. Fisk som blivit dålig brukar dessutom signalera tydligt med både lukt och smak.
Citera
2020-02-17, 17:46
Medlem
Grisbrottarens avatar
Behöver egentligen inte hjälp själv, mera hjälp att förstå…

Häromdagen när jag var i matbutiken hittade jag potatis i påse som såldes ut till halva kilopriset för att det var "kort datum". Det är en ganska vanlig företeelse nu att butiker säljer ut t.ex. mejerivaror och charkuteri som är på väg att passera BF-datum, men det var lite bisarrt att hitta potatis som hanterades så.

Jag gissar att det är en konsekvens av lagkrav på märkning med BF-datum och att folk idag har så dålig egen kunskap om hållbarhet, att vi hamnat här.

Nu hör jag till generationen som både satt och plockat potatis manuellt på en åker bakom huset, så jag förstår själv i vilka fall potatis är olämplig eller skadlig att äta, och jag har både plockat ålar före tillredning och kokat lätt skrumpen potatis flera gånger.
Hur kan det komma sig att potatis säljs ut på det här sättet och hur har vi hamnat där vi är när det gäller matvaror?
Citera
2020-02-17, 19:25
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Behöver egentligen inte hjälp själv, mera hjälp att förstå…

Häromdagen när jag var i matbutiken hittade jag potatis i påse som såldes ut till halva kilopriset för att det var "kort datum". Det är en ganska vanlig företeelse nu att butiker säljer ut t.ex. mejerivaror och charkuteri som är på väg att passera BF-datum, men det var lite bisarrt att hitta potatis som hanterades så.

Jag gissar att det är en konsekvens av lagkrav på märkning med BF-datum och att folk idag har så dålig egen kunskap om hållbarhet, att vi hamnat här.

Nu hör jag till generationen som både satt och plockat potatis manuellt på en åker bakom huset, så jag förstår själv i vilka fall potatis är olämplig eller skadlig att äta, och jag har både plockat ålar före tillredning och kokat lätt skrumpen potatis flera gånger.
Hur kan det komma sig att potatis säljs ut på det här sättet och hur har vi hamnat där vi är när det gäller matvaror?

Du vet redan det här, men anyways;

Det handlar om att affären inte får sälja produkter efter sista förbrukningsdag. Det är förbjudet att sälja eller ge bort livsmedel när detta datum är passerat. Inte samma som bäst före dock, men många handlare ser det som samma sak.

En butik har en begränsad yta och vill bli av med det mesta så fort som möjligt, så man fort får ledig yta till nästa batch/produkt. Allt köps in storskaligt och man måste se det som ett stort maskineri istället för enstaka delar. Vinsten/marginalen ligger i kvantiteten och inte i enskilda varor, så man måste pumpa ut allt man kan för att få lönsamheten.

Få konsumenter vill betala fullt pris för något som går ut idag. Handlare försöker då att dra in lite extra pengar istället för att bara slänga produkter.

Just påspotatis kan ibland ligga i hyllan och/eller på lager i 2 veckor, till skillnad från lösvikten som kommer mellan 2-4 dagar/vecka, beroende på butikens storlek. Påspotatisen har jag ofta upplevt som lite dålig efter bara 3-7 dagar hemma. Nu skalar jag bort det gröna och putsar fint, men ändå trist extrajobb.

Rent filosofiskt så lever vi just nu i en extremt ohållbar slit-o-släng tidsålder. Problemet är att vi i väst nu vältrat oss i det i två decennier, minst, och nu ska resten av världens medelklass göra detsamma. Det kommer leda till resursbrist.
Citera
2020-02-18, 18:14
Medlem
Går det rädda någon mat?

Min pojkvän måste kommit emot temperaturändringen i kylskåpet. Allting i kylskåpet är totalt fryst för att det är för kallt. Jag misstänker att allting är förstört och måste slängas, medan han tror att maten kommer klara sig. Kan mat som ska stå i kylskåp klara sig när det är helt fryst och sedan tinar?
Citera
2020-02-18, 18:43
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Min pojkvän måste kommit emot temperaturändringen i kylskåpet. Allting i kylskåpet är totalt fryst för att det är för kallt. Jag misstänker att allting är förstört och måste slängas, medan han tror att maten kommer klara sig. Kan mat som ska stå i kylskåp klara sig när det är helt fryst och sedan tinar?

Det är ju inte direkt så att mat förstörs när du fryser in det. Varför skulle det göra det i kylskåpet? Grönsaker blir ledsna, men de kan man tjonga i en soppa eller gryta. Vissa färdiga såser kan separera men det är typ det. Bara att smaska på.
Citera
2020-02-18, 18:44
Medlem
Wetterbergs avatar
Det beror givetvis på vad det är för varor och hur känsliga ni är. Grönsaker och pålägg/kött kan ni säkerligen använda i en gryta eller soppa varje fall.
Citera
2020-02-18, 20:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa

Det kan räcka med att ni inte har rensat ut vatten ur kylskåpet eller att ni råkat haft det för mycket öppet för att äldre varianter ska bli lite knäppa och börja frysa in isbersgsalladen och gurkan.

Men om även saker som majonnäs och Creme Fraiche/mejeri har fryst är det absolut något riktigt fel som behöver åtgärdas.

Men mycket går att använda, även om man bör skynda sig lite mer. Sallad och grönsaker med mycket vatteninnehåll som fryst till i kylskåpet blir aldrig ätbara igen. Kanske på sin höjd broccoli och vitkål. Däremot är ketchup, senap och dressingar på flaska okej. Precis som ost som man kan riva ner och göra gratäng eller pizza på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in