Citat:
Ursprungligen postat av
Grisbrottaren
Behöver egentligen inte hjälp själv, mera hjälp att förstå…
Häromdagen när jag var i matbutiken hittade jag potatis i påse som såldes ut till halva kilopriset för att det var "kort datum". Det är en ganska vanlig företeelse nu att butiker säljer ut t.ex. mejerivaror och charkuteri som är på väg att passera BF-datum, men det var lite bisarrt att hitta potatis som hanterades så.
Jag gissar att det är en konsekvens av lagkrav på märkning med BF-datum och att folk idag har så dålig egen kunskap om hållbarhet, att vi hamnat här.
Nu hör jag till generationen som både satt och plockat potatis manuellt på en åker bakom huset, så jag förstår själv i vilka fall potatis är olämplig eller skadlig att äta, och jag har både plockat ålar före tillredning och kokat lätt skrumpen potatis flera gånger.
Hur kan det komma sig att potatis säljs ut på det här sättet och hur har vi hamnat där vi är när det gäller matvaror?
Du vet redan det här, men anyways;
Det handlar om att affären inte får sälja produkter efter sista förbrukningsdag. Det är förbjudet att sälja eller ge bort livsmedel när detta datum är passerat. Inte samma som bäst före dock, men många handlare ser det som samma sak.
En butik har en begränsad yta och vill bli av med det mesta så fort som möjligt, så man fort får ledig yta till nästa batch/produkt. Allt köps in storskaligt och man måste se det som ett stort maskineri istället för enstaka delar. Vinsten/marginalen ligger i kvantiteten och inte i enskilda varor, så man måste pumpa ut allt man kan för att få lönsamheten.
Få konsumenter vill betala fullt pris för något som går ut idag. Handlare försöker då att dra in lite extra pengar istället för att bara slänga produkter.
Just påspotatis kan ibland ligga i hyllan och/eller på lager i 2 veckor, till skillnad från lösvikten som kommer mellan 2-4 dagar/vecka, beroende på butikens storlek. Påspotatisen har jag ofta upplevt som lite dålig efter bara 3-7 dagar hemma. Nu skalar jag bort det gröna och putsar fint, men ändå trist extrajobb.
Rent filosofiskt så lever vi just nu i en extremt ohållbar slit-o-släng tidsålder. Problemet är att vi i väst nu vältrat oss i det i två decennier, minst, och nu ska resten av världens medelklass göra detsamma. Det kommer leda till resursbrist.