2020-02-15, 08:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Handlar det inte om recovery av raketens hela första steg landad på SpaceX pråmplattform? Det är klart de är mer väderkänsliga när deras raket måste komma tillbaka ned i ett stycke också.

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag skulle tro att dom utgår från väderprognoser när dom bestämmer sig för att ställa in en uppskjutning en dag i förväg. Så svaret blir nog ja, dom vet redan nu att det kommer att blåsa för mycket/vara för höga vågor.

Båtarna GO MS. Chief, GO MS. Tree och GO Quest tillsammans med pråmarna Of course i still love you samt Just read the instructions skulle jag tro används under ett långtidskontrakt med ägarna. Jag tror därför det inte blir någon större skillnad i kostnad beroende på antalet inställda uppskjutningar dom har.

Finessen med att fånga noskonen i nät i stället för att fiska upp den ur havet är mindre mängd föroreningar som kan fastna i isolering och i cellerna som noskonen får sin styrka från. En vattendränkt och senare rengjord noskon duger troligen utmärkt till Starlink men för att kunna ge andra kunder garanti att ingen kvarglömd saltflaga lossnar vid en uppskjutning så är nätfångst att föredra.

Det är nog att föredra att försöka rädda förstasteget så ofta man kan. I deras produktionslinje för att producera första och andrasteget till Falcon 9 så har du ett fast antal anställda. Dom i sin tur kan bara producera ett visst antal första och andrasteg per år. Så om vi tar ett exempel att SpaceX har 30 uppskjutningar på ett år, för att kunna ta den 31 första uppskjutningen så måste dom anställa ett till produktionskift och därmed dubbla sina lönekostnader för Falcon 9

Sen är frågan vad ett nyproducerat förstasteg kostar jämfört med ett som redan använts och kostnaden för att gå igenom och återcertifiera det förstasteget. Jag länkar till en gammal artikel från 2017 men där talas det om att kostnaden för att gå igenom ett förstasteg som flugit är hälften mot att producera ett nytt förstasteg.

https://spacenews.com/spacex-gaining...used-falcon-9/

Så då blir frågan vad kostar ett förstasteg? Återigen en gammal artikel.

https://www.theverge.com/2018/5/9/17...bility-savings

Med det så kan man uppskatta vad det skulle kosta att låta förstasteget gå i plurret, dvs mellan 15-20 miljoner dollar. Eller 145-195 miljoner sek, för dom pengarna så får du många timmar du kan anställa personal och hyra båtar i väntan på bättre väder.

Då SpaceX återanvänder sina förstasteg så blir dom mer beroende av bra väder både på det ställe där dom skjuter upp raketen men även där raketen ska landa. Det är förvisso mer fördröjningar än traditionella bolag som skrotar sina förstasteg i samband med deras uppskjutning, men besparingarna som SpaceX kan göra på en uppskjutning tror jag mer än väl uppväger att dom måste ställa in en uppskjutning eller två. Särskilt med tanke på att jag tror merparten av kostnaderna är fasta kostnader i form av båthyra, lön till personal osv. Så det blir nog inte mycket dyrare om att skjuta upp en uppskjutning.
Tack för det informativa svaret. Som helhet menar jag dock att det SpaceX sysslar med och det vi läser om företaget mer fokuseras på hur deras förstasteg kommer tillbaka till jorden än på vad som skickas upp. Ungefär som när Elon bygger elbilar. - Maximal teknisk overkill som producerar en bil för miljonen. Ett stopp på bara ett dygn måste ju avspeglas i flera delar av företaget. Jag skulle gissa att pråmen kanske vaggar för mycket i vind.

När Elon skickade sin Tesla mot okänt mål skedde ju en snygg tandemlandning på fast mark. Anses det numera för riskabelt att landa närmare bebyggelse?
Citera
2020-02-15, 09:20
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När Elon skickade sin Tesla mot okänt mål skedde ju en snygg tandemlandning på fast mark. Anses det numera för riskabelt att landa närmare bebyggelse?

Huruvida dom landar på land eller ute till havs på en pråm beror på till vilken omloppsbana och hur mycket vikt Falcon 9 bär med sig. Som exempel så är SpaceX uppdrag till ISS med Cargo Dragon så pass lätta så att dom kan återvända till land för landning. Ett exempel åt andra hållet är kommunikationssatelliter som ska till geostationär bana. Där maxar dom ut, det allt för att kunna släppa av satelliten så högt som möjligt. Då geostationära satelliter oftast färdas sista biten under egen kraft så ger mer kvarvarande bränsle en längre livslängd för satelliten.

Starlink tror jag är ett bra exempel på att maxa ut Falcon 9. Både volymmässigt och viktmässigt så är det på gränsen för vad raketen klarar av. Kvar i tanken på förstasteget efter det blir en så pass liten mängd bränsle så att det liknar en ballistisk bana för förstasteget och därmed landning långt ute till havs. Till skillnad från kommunikationssatelliter som huserar i geostationär bana och som byggs med en livslängd på 15-20 år så kommer som tidigare nämnts Starlinksatelliter att bara leva i omloppsbanan i några år, då kan man gott slösa det interna bränslet för att nå slutgiltig omloppsbana från där dom släpps av. (Plus en liten bränslereserv för att sänka omloppsbanan när satelliten tjänat ut)

Bifogar en länk till en karta med landningsplatser för den som är intresserad.
https://www.google.com/maps/d/u/0/vi...5048246875&z=7

...Nu när jag sitter och tittar på kartan och dricker mitt morgonkaffe så slås jag av detta. (Från F9-015 DSCOVR ASDS position)

Citat:
@elonmusk 11 Feb 2015:
Mega storm preventing droneship from remaining on station, so rocket will try to land on water. Survival probability <1%.
Can't delay any longer. Must proceed with primary mission to launch the Deep Space Climate Observatory spacecraft.
Planning a significant upgrade of the droneship for future missions to handle literally anything. Maybe give it a Merlin for good measure

Den uppgraderingen som Musk talar om där är snart installerad på Just read the instructions. När den pråmen återvände från varvet så hade den med sig några riktigt maffiga thrusters som nu i veckorna troligen kommer att installeras. Se länkad artikel nedan för bilder. Så inom de närmsta månaderna kommer vi nog att få se att SpaceX klarar av landningar i sämre väder än vad dom kunde tidigare.
https://www.nasaspaceflight.com/2019...rida-upgrades/
Citera
2020-02-15, 23:54
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/SpaceX/status/1228811526464667648
Citat:
Standing down from tomorrow’s Starlink launch; team is taking a closer look at a second stage valve component. Now targeting Monday, February 17.
Citera
2020-02-16, 21:53
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Länk till Webcast för morgondagens uppskjutning. 16:05 Svensk tid.
https://www.youtube.com/watch?v=8xeX62mLcf8
Citera
2020-02-17, 08:52
Medlem
wwrs avatar
Den senaste gruppen satelliter kommer att släppas tidigare och till en början hamna i oval omloppsbana.
Citat:
SpaceX's Falcon 9 rocket will deliver 60 flat-panel Starlink satellites into an elliptical, or egg-shaped, orbit ranging between 131 miles (212 kilometers) and 239 miles (386 kilometers) above Earth. The satellites will use their ion thrusters to maneuver into their higher orbit for testing, before finally proceeding to an operational orbit at an altitude of approximately 341 miles (550 kilometers).

Monday's mission will introduce a change from SpaceX's previous four dedicated Falcon 9 launches for the Starlink network, which deployed their payloads into circular orbits around 61 minutes after liftoff while flying south of Australia.

On Monday, SpaceX plans separation of the 60 Starlink platforms -- held to the Falcon 9 upper stage with retentions rods during launch -- around 15 minutes into the mission while flying over the North Atlantic Ocean.

SpaceX has not identified a reason for the change in the launch profile Monday.
https://spaceflightnow.com/2020/02/1...status-center/
Citera
2020-02-17, 12:23
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://www.nasaspaceflight.com/2020...arlink-launch/
Citat:
The first stage booster for this weekend’s Starlink mission is serial number B1056. The flight will be the core’s fourth mission.

The booster’s most recent launch was JCSAT-18/Kacific1, occurring on Dec. 16 at 19:10 Eastern. Thus, less than 63 days will have elapsed between the third and fourth flights of B1056.

This will be a new first stage turnaround record for SpaceX.

[...]

A 63-day turnaround will move SpaceX closer to the current all-time record for an orbital-class launch vehicle. Space Shuttle Atlantis is the current record holder, with only 54 days between the launches of STS-51J and STS-61B.
Citera
2020-02-17, 16:16
Medlem
whoops - Boosterlandningen sket sig denna gång...

Man kunde se lite vattensprut i högerkant av bilden, följt av droppar på kamerans skyddsglas.

Jag tippar att den dök knappt hundra meter från pråmen.
Min gissning är att bränslet tog slut under "landing burn".
Senast redigerad av iconicatab 2020-02-17 kl. 16:19.
Citera
2020-02-17, 16:16
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Det blev ett dopp i plurret för förstasteget.
Citera
2020-02-17, 16:24
Medlem
Boostern "mjuklandade" på havsytan nära pråmen så den bärgas och chansen finns till renovering! (Enl. speakern.)
Citera
2020-02-17, 16:30
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Min gissning är att bränslet tog slut under "landing burn".

Presentatören avslutade med att säga att förstasteget landade mjukt bredvid pråmen, det och att entry burn var "hyfsat" Jag undrar om det inte blev någonting galet högre upp i banan.. ..I vart fall som helst så ser jag fram emot alla spekulationer som nu kommer att komma på rymdtwitter, reddit och resten av internet

Nåja, vila i frid B1056 We hardly knew ye.
Citera
2020-02-17, 16:55
Medlem
Fris avatar
Hur många Falcon 9 har SpaceX i sin flotta, och har de redan avbrutit tillverkningen av nya?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den senaste gruppen satelliter kommer att släppas tidigare och till en början hamna i oval omloppsbana.
För att vara lite petimäter så är en ellips en exakt geometrisk kurva som definieras av fem parametrar. En oval är alla andra former, även de utan någon enkel analytisk beskrivning, som också liknar ett (fågel)ägg i genomskärning. Orbital mekanik är så vacker att alla omloppsbanor är ellipser (givet små justeringar för yttre påverkan som andra himlakroppars dragningskraft, soltryck, rymdfarkosten egengenererade värmestrålningstryck, luftmotstånd i exosfären, outgasing).
Citera
2020-02-17, 17:07
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur många Falcon 9 har SpaceX i sin flotta, och har de redan avbrutit tillverkningen av nya?

Jag länkade till en video för någon vecka sedan där någon högre uppsatt person talade lite om återanvändning. (Den videon togs ner efter några timmar efter att ha gått viral på rymdtwitter) Men som jag minns det så har SpaceX 11 stycken redan flugna och genomgångna förstasteg i lager redo att användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in