• 1
  • 2
2020-02-16, 22:52
Medlem
Hej Flashbackare!

Jag gjorde i början på månaden ett inköp på en fejkad hemsida. Såg ingenting konstigt med hemsidan mer än att det var otroligt bra priser även för att vara en outlet butik. Jag tänkte att det skickas väl direkt ifrån Kina.

Betalade iaf 2 dollar för produkten. Godkände med Bank ID

Blev lite misstänksam på bekräftelsemejlet som såg jävligt märkligt ut. Jag gick in och kollade nu och de har skickat ett andra email med en beklagan över att de inte kan skicka min vara tillräckligt snabbt eftersom de är på "semester". Jag kan inte längre hitta hemsidan och mejlen kommer ifrån olika email adresser. Jag väljer nog att spärra mitt kort, även om de tydligen inte lyckats dra någonting ännu. Mer än de ursprungliga 2 dollaren då.

Jag har ju ICA kortet och spärrat alla regioner och internetköp utan verifiering.

Vad säger ni, skulle det vara säkert att bara fortsätta som vanligt? Eller hade ni också spärrat kortet?

De har ju förövrigt mitt namn, adress osv också. Har ni hört om fejkade hemsidor förut? Jag googlade hemsidan innan köp och tyckte allt verkade legit. Väldigt förvånad måste jag säga.
Citera
2020-02-16, 23:03
Medlem
Spärra för guds skull, spärra!!! Finns alla möjliga bedrägerisidor idag, så bättre att vara på den säkra sidan!
Citera
2020-02-16, 23:07
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andvare
Hej Flashbackare!

Jag gjorde i början på månaden ett inköp på en fejkad hemsida. Såg ingenting konstigt med hemsidan mer än att det var otroligt bra priser även för att vara en outlet butik. Jag tänkte att det skickas väl direkt ifrån Kina.

Blev lite misstänksam på bekräftelsemejlet som såg jävligt märkligt ut. Jag gick in och kollade nu och de har skickat ett andra email med en beklagan över att de inte kan skicka min vara tillräckligt snabbt eftersom de är på "semester". Jag kan inte längre hitta hemsidan och mejlen kommer ifrån olika email adresser. Jag väljer nog att spärra mitt kort, även om de tydligen inte lyckats dra någonting ännu. Mer än de ursprungliga 2 dollaren då.

Jag har ju ICA kortet och spärrat alla regioner och internetköp utan verifiering.

Vad säger ni, skulle det vara säkert att bara fortsätta som vanligt? Eller hade ni också spärrat kortet?

De har ju förövrigt mitt namn, adress osv också. Har ni hört om fejkade hemsidor förut? Jag googlade hemsidan innan köp och tyckte allt verkade legit. Väldigt förvånad måste jag säga.

Du är körd.

Ditt mobila bankid kommer anropas var o varannan minut tills du av misstag godkänner.
summan är såklart inte 2 usd utan snarare 2000, 20.000 dollar.
direkt den går igenom reläas den ut till andra mottagare och sidan återuppstår efter en viss tid på ny adress.
Citera
2020-02-16, 23:13
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du inte bara skriva ut vad det var för hemsida? Det kan ju vara legit bara det att Corona sätter käppar i hjulen.
Citera
2020-02-16, 23:15
Medlem
eccoshoesuoutletstore.com
Citera
2020-02-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andvare
Hej Flashbackare!

Jag hittade en produkt för långt under priset i Sverige, givetvis trodde jag inte att dom skulle leverera så jag betalade med paypal.
Givetvis gick tiden och ingen produkt kom, jag mailade paypal och det det tog 2-3 veckor så hade jag pengarna åter.
Kan rekomenderas
Citera
2020-02-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Jag hittade en produkt för långt under priset i Sverige, givetvis trodde jag inte att dom skulle leverera så jag betalade med paypal.
Givetvis gick tiden och ingen produkt kom, jag mailade paypal och det det tog 2-3 veckor så hade jag pengarna åter.
Kan rekomenderas

Jo det kanske är nåt för framtiden. Nu är mitt kort spärrat iaf.
Citera
2020-02-16, 23:41
Medlem
Scamsidan var en kopia på denna. Osäker på om den här är scam också, men jag har iaf inte något konto där om jag ber dem skicka ett nytt lösenord till mig mejl. Jag hade ett konto och kunde se min order på Scamsidan.

https://www.eccoshoesuk.com/
Citera
2020-02-17, 07:21
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Du är körd.

Ditt mobila bankid kommer anropas var o varannan minut tills du av misstag godkänner.
summan är såklart inte 2 usd utan snarare 2000, 20.000 dollar.
direkt den går igenom reläas den ut till andra mottagare och sidan återuppstår efter en viss tid på ny adress.

Man kan inte göra hur många förfrågningar om bankid inom en tidsrymd, då det finns en spärr mot det.
Citera
2020-02-17, 07:36
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Man kan inte göra hur många förfrågningar om bankid inom en tidsrymd, då det finns en spärr mot det.

3 min
Citera
2020-02-17, 11:41
Medlem
Jagozars avatar
Ladda ner nytt bankid.
Citera
2020-02-18, 18:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Ladda ner nytt bankid.

Vad skulle det tjäna till? Lösningen är att byta betalkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in