2020-02-16, 21:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns ett vittnesförhör med L*enas psykoterapeut RS (sid 6 i stämningsansökan) om att L*ena önskade avsluta förhållandet med SD under våren 18.

Så varför gjorde hon inte det?

Psykoterapeuten är tydligen också pastor
så frågan är väl om LW sa vad han ville
höra eller om hon menade det?
Citera
2020-02-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nära tycks ha lång svans, "föremålet" hittades på en skogsplätt i början på motionsspåret mot Vivalla (mellan SDs och UWs hus ungefär).

Kan ”föremålet” ha varit ett sådant där spårbart örhänge tro? Kastat i skogen för att inte kunna leda till kroppen.
Senast redigerad av Zymbal 2020-02-16 kl. 21:46.
Citera
2020-02-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om ditt sista, det fetade, är ett citat från lagmannen/Örebro TR finns det väl alla skäl att omgånde göra en JO-anmälan?!

Om tjänstemän, med hänvisning till "integritetsskäl", på egen hand börjar obstruera och inskränka i offentlighetsprincipen, ser jag inte att JO kan låta bli att klandra ett sånt agerande.
Hur tänker du kring en JO-anmälan?

Hej å välkommen tillbaka.

Jag tänkte att någon juridiskt kunnig skulle komma med en åsikt.

Så här ser det ut.

Citat:
Citat:
Åtal i mål angående misstanke om mord i Hjärsta, Örebro

Mål: B 2705-18

Den 14 februari 2020 kl. 11.00 ska åtal väckas vid Örebro tingsrätt i mål B 2705-18. Huvudförhandling i målet beräknas kunna påbörjas onsdag den 26 februari 2020 kl. 9.00. Rätten kommer att bestå av lagmannen Björn Lindén och tingsfiskalen Robert Ingemarsson samt nämnd.

Utlämnande av förundersökningsprotokoll
Enligt uppgift från Åklagarkammaren i Örebro kommer förundersöknings-materialet vara mycket omfattande. Den som önskar ta del av förundersök-ningsmaterialet har rätt att mot en fastställd avgift få en fysisk kopia av hand-lingarna till den del handlingarna får lämnas ut, dvs. i de delar som inte omfat-tas av sekretess.

Tingsrätten har preliminärt gjort bedömningen att förundersökningsmaterialet inte kommer lämnas ut i elektronisk form, t.ex. via e-post. Domstolar är inte skyldiga att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning. Beslutet om att förundersökningsmaterialet inte lämnas ut i elektronisk form kan inte överklagas.

Vid huvudförhandlingen
Utrymmet för massmedia, anhöriga och övriga besökare från allmänheten kommer att vara begränsat. För massmedia finns det möjlighet att förboka plats.

Kontaktpersoner för bokning av plats är tingsrättens administrativa personal. Önskemål om bokning av plats bör meddelas rätten senast den 21 februari 2020 kl. 12.00 per e-post till baof@dom.se. Representanter för massmedia ska vara beredda att uppvisa presskort eller motsvarande ID-handling för att få tillgång till reserverad plats. Varje nyhetsmedium kommer maximalt få en förbokad plats. För övriga besökare kommer dagbiljetter finnas tillgängliga vid början av varje förhandlingsdag. Dagbiljetter kan inte förbokas. Det kommer även att finnas möjlighet att ta del av huvudförhandlingen genom s.k. medseende från annan sal i tingsrättens lokaler.

Ordningsregler
Tingsrätten genomför obligatorisk säkerhetskontroll som måste passeras för att komma in i tingshuset. Åhörare och massmedia ombeds därför att komma i god tid.

Bildupptagning (fotografering) av annan än rätten är inte tillåten. Kameror och mobiltelefoner som medförs in i salen ska vara avstängda och undanstoppade. Mat och dryck får inte medföras in i salen. Undvik in- och utpassering under den tid förhandlingen pågår.

För mer information kontakta Lagman Björn Lindén, rättens ordförande eller Tingsfiskal, ledamot av rätten Robert Ingemarsson
Citera
2020-02-16, 21:48
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Detta torde vara den springande punkten: ”Någon lagbestämmelse som medför att Örebro tingsrätt är skyldiga att lämna ut de begärda handlingarna i digital form föreligger inte. Det står därför Örebro tingsrätt fritt att välja om aktuella handlingar skall lämnas ut i digital form eller inte.”

Eftersom det inte är lagreglerat så blir det inga formella/överklagansbara beslut. Ett beslut skall ju, givetvis, alltid motiveras utifrån det för fallet/saken aktuella lagrummet.
Speciellt gäller det negativa beslut.
Och finns inga applicerbara lagar så blir det heller inga beslut.
För myndigheten i fråga blir frågan därför mer till en ickefråga.

Det finns inget beslut att överklaga. Trots att någon i tråden påstår motsatsen.
Som jag tolkar det.

Ok, men jag tänker att jag som bor långt ifrån Örebro och ej heller har pengar att köpa ut den blir förvägrad min demokratiska rätt att ta del av offentlighetsprincipen. På detta vis blir en del av befolkningen förvägrad en mycket viktig del i rättssamhället.
Citera
2020-02-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Kan ”föremålet” ha varit ett sådant där spårbart örhänge tro? Kastat i skogen för att inte kunna ledas till kroppen.

Visst hade det varit tänkbart, men troligare var det hennes mobil. Om än man då kallade den "föremålet".
Citera
2020-02-16, 21:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Den här tråddeltagaren Tinnaninna eller vad nicket hette snackade bara dynga om Hannas reaktion på otroheten. Nicket menade att Hanna visste om otroheten och ej brydde sig utan istället tyckte det var skönt att slippa SDs sexuella inviter. I stämningdansökan däremot framgår motsatsen. Hon visste inget och hennes mående efter avslöjandet försämrades.

Trodde aldrig på det nickets uppgifter, ännu en vilseledande aktör.

Jag lägger ingen bedömning i Tinnaninnas eventeulla trovärdighet, men nu kan ju iofs Hanna har sagt på det viset till folk.
Citera
2020-02-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hej å välkommen tillbaka.

Jag tänkte att någon juridiskt kunnig skulle komma med en åsikt.

Så här ser det ut.
Tack!
Att TR hänvisar till något så luddigt och subjektivt som "integritetsskyddsaspekter" när de vägrar lämna ut FUP i elektronisk form bör väl prövas?
Kanske är det redan prövat i annat mål?
Vad säger en sådan nestor som Nils Funcke om sånt här oskick?

Edit: Det har i tråden spekulerats kring att vittnen skulle kunna påverkas av att t ex ta del av vad andra har berättat och att det skulle kunna vara orsak till Örebro TR:s beslut om att vägra elektroniskt FUP.
Det håller ju inte. Den risken kommer att finnas så länge Sverige tillämpar principen om att offentligt delge FUP samtidigt som åtal väcks. T ex Danmark lämnar inte ut FUP före rättegång. Är det dit vi är på väg? Med en Lex Flashback..
Senast redigerad av Carinah78 2020-02-16 kl. 22:09.
Citera
2020-02-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst hade det varit tänkbart, men troligare var det hennes mobil. Om än man då kallade den "föremålet".

Har tänkt så tidigare, men lutar nu åt tanken att mobilen inte är funnen och då skulle spårbart örhänge kunna vara vad det gällde. Hoppas dock att jag har fel.
Citera
2020-02-16, 22:01
Medlem
jjagares avatar
Någon som vet om polisen får lämna ut fup?
Citera
2020-02-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Ok, men jag tänker att jag som bor långt ifrån Örebro och ej heller har pengar att köpa ut den blir förvägrad min demokratiska rätt att ta del av offentlighetsprincipen. På detta vis blir en del av befolkningen förvägrad en mycket viktig del i rättssamhället.

Vist är det så, men går det att göra något åt saken?
Citera
2020-02-16, 22:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Here's Johnny!

Jag utgår från att jag, efter min halvårslånga semester, är lika välkommen här i tråden som Jack Torrance kändes välkommen av hustrun Wendy där instängd i badrummet i Overlook Hotel.
Je suis Wendy!

Nåväl, OnT: I tråden om dubbelmordet i Vallentuna där ett par, en man och en kvinna, hittades mördade, finns det en postare som är en väninna till den mördade kvinnan. Hon skrev för ett par dagar sedan om en tanke hon går och bär på: Hade inte den mördade kvinnan för några år sedan träffat sin stora kärlek (den nu mördade mannen), så hade kvinnan ifråga sannolikt ännu varit i livet. Detta utgående från premissen att mannen ifråga, som nyligen gjort en fastighetsaffär på 14 miljoner, var det huvudsakliga målet för attacken mot paret.
Postaren ifråga blev angripen av en annan postare, som hävdade att så får man inte lov att tänka. Min uppfattning är att det får man visst.

Så i Hjärsta-fallet finns absolut möjlighet att fundera i likartade banor. Hade inte Lena W, mot bättre vetande och mot det löfte hon som pastor avgivit till Gud, valt att gå i säng med den gifte Stefan D, så hade hon sannolikt levt idag.

Dessutom anses ju Stefan D av flera postare vara en synnerligen otrevlig och obehaglig person. Kontona Lillarumy och Fröken Sverige använder uttryck som "vedervärdig" resp "den äckligaste mannen" etc när de karakteriserar honom.

Lena W var inte förblindad av kärlek till Stefan D, det tror jag vi alla kan konstatera. Gissar att hon drevs av två andra starka krafter, nämligen passion och possession.
Det är inte 'victim blaming' att hävda att till skillnad från kvinnan i Vallentuna, så valde Lena W medvetet att utsätta sig för stora risker, både fysiskt och socialt.
Hon lämnade tre barn efter sig. Och en lång tråd på Flashback.
Alldeles ionödan.

Välkommen tillbaka!
Du har varit saknad.

Vilken timing att komma tillbaka lagom
till åtalet och rättegången!

Det ska bli intressant att få läsa SDs och
LWs konversationer och se om hon enbart
var ett oskyldigt offer som inte hade några
möjligheter att undkomma SD.
Som majoriteten i tråden har hävdat hela
tiden.
Citera
2020-02-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Någon som vet om polisen får lämna ut fup?
Tingsrätten har tagit beslutet att inte lämna ut fupen på pdf. Åklagaren är förundersökningsledare. Så jag tror definitivt inte polisen lämnar ut någon fup och därigenom går emot tingsrättens beslut. Men det vore väldigt intressant att få veta om det är möjligt. Maila dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in