2020-02-16, 15:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hm...helyllekillen S hade således fler strängar på sin lyra än att han var vänlig, ordningsam och hjälpsam. Svärmorsdrömmen med en spricka i fasaden. Var familicide på tapeten, eller exkluderade han sig sig
själv?

Ömsesidiga krav och hot mellan de två huvudrollsinnehavarna . Skulle inte själv benämna detta som kärleksförhållande direkt. Verkar snarare handlat om maktambitioner och hur makten dem emellan ska fördelas. Vem får övertaget när och vem får sista ordet? Två tävlingsmänniskor kanske?

Hidings motivbild verkar inte alls beröra vem av dem som ville mest eller minst i slutet av LW:s liv, utan uteslutande beröra att LW avslöjade SD:s otrohet inför HD om jag uppfattar saken rätt?

När man börjar ana bakom draperiet vad S verkar kapabel till angående att han hotar sina egna och LW:s anhöriga blir det för övrigt ett mysterium att förstå hur Lena vågade outa Stefan? Jag hade hellre flytt till månen. Helt seriöst kan hon haft en adhd- diagnos, så det inte sjönk in vad som höll på att hända? Att hon blev ouppmärksam och sänkte garden? Wild and reckless? Fortsätta den sexuella relationen, i tron att hon fått övertaget, bjuda på kladdkaka? En sådan chock. Vad hjälper det att ha samlat ihop bevis mot S om du likaledes är död? Noll och intet, anser jag. Även om han lagförs, hon är borta och kommer inte mer igen. Ett sådant bortslösat liv.
Dom som fanns i BO närhet syns misslyckats med att få henne avsluta kriget och istället hjälpt henne med ammunition med råden om att samla på sig (spara) hoten och trakasserierna.

Som vore dom sekonder i en boxningsring.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-16 kl. 15:31.
Citera
2020-02-16, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MGM kan ha bett AM om hjälp med städningen - i tron att en 30-årig vänskap borgade för tystnad.

Ja, de verkar ha känt varandra länge.
Kanske handlar det om att SD berättat för honom om städfirman eller att han inte kunnat komma på något för städfirman var hos honom.
Citera
2020-02-16, 15:34
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Man kan väl tycka om det är så viktigt att framhålla i stämningsansökan att det faktiskt finns något känt DNA på BP.
Vi får se hur det är med det. Jag tvivlar (bortsett från att det inte näms)av den enkla anledningen att då hade Åkl kunnat skalat bort 7000 sidor från FUP.

Detta är väl det närmaste vi vet till dags dato:

"Fotografi från den 14 maj 2018 (protokollbilaga Tekniska undersökningar,
del 2, sid 362) utvisande de skor Stefan Davidsson bar två timmar före mordet
och på vilka Lena Wesströms DNA har anträffats till styrkande av att Stefan
Davidsson är gärningsman."

Undrar vilken form av DNA (blod?) samt om det tidsbestämts för att utesluta det uppstått vid tidigare tillfälle .

Jag har inte läst ifatt så det kanske redan
har diskuterats.

LW var ju ute och sprang några timmar
innan hon mördades. Träffade hon SD då?
Kan han fått hennes DNA på skorna då?
Citera
2020-02-16, 15:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hade de funnit hans DNA på brottsplatsen hade det varit sannolika skäl" från start eller fan så mycket tidigare än 15 månader efter första häktningen.

Så nej, det tror jag inte.

Efter stämningsansökan så är jag än mer övertygad att anledningen till att häktningen på sannolika skäl dröjde, var pga. att analyssvar dröjde. Annars hade spåren från SD:s skor och spåren på Lenas kropp också gett skäl för häktning på sannolika skäl.
Citera
2020-02-16, 15:38
Medlem
Sid 19. Dessa uppspelningar av samtalen (kanske dryftats tidigare i tråden iofs). Är det Lena som spelat in dom i något syfte? Det är ju 1,5 år innan morden. Om han nu varit så våldsam så tidigt, varför i all världen gjorde hon inte slut för? Jag vet att det är en komplex fråga, och jag vet hur svårt det kan vara att bryta upp från en kontrollerande ilsken jävel. Dom låter en inte vara i fred. Men att spela in samtal känns skrämmande - hon måste vetat vad som var på gång? Eller tänker jag fel?

---------------------------------------------------

Uppspelning av Lena Wesströms samtal till polis (ca 56 minuter) den 8 november 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 37-52) främst till styrkande av Stefan Davidssons hotfulla och kontrollerande beteende.

Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och väninna (ca 39 minuter) den 19 december 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 59-73) till styrkande av hur Lena Wesström uppfattat sin relation med Stefan Davidsson.

Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson (ca 10 min) den 19 december 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 7477) till styrkande av att Stefan Davidsson hotat Lena Wesström med att verkställa sina tidigare uttalade hot.

Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson (ca 5 min) den 10 januari 2017 (tilläggsprotokoll 2 sid 160-163) till styrkande av att Stefan Davidsson tidigare agerat våldsamt mot Lena Wesström.

Edit: Kan det ha varit polisen som bett henne spela in samtalen? Visst gick hon till polisen vid nåt tillfälle?
Senast redigerad av Picasso2 2020-02-16 kl. 15:57. Anledning: Edit
Citera
2020-02-16, 15:40
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Efter stämningsansökan så är jag än mer övertygad att anledningen till att häktningen på sannolika skäl dröjde, var pga. att analyssvar dröjde. Annars hade spåren från SD:s skor och spåren på Lenas kropp också gett skäl för häktning på sannolika skäl.

Precis min tanke
Citera
2020-02-16, 15:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Hmm, inte helt omöjligt att det är som du skriver, jag är öppen för allt just nu eftersom FUP inte verkar bli tillgänglig men om de funnit DNA från MGM på brottsplatsen så är jag helt säker på att det fått en egen liten punkt i stämningsansökan.

7000 kronor för att kunna läsa utredningen svider rejält och dessutom så avskräcker storleken också, blir så förbannat mycket att skumma igenom för att kunna hitta några guldkorn, jag är inte direkt avundsjuk på Backman och hans kollega, djävligt drygt att hantera ett så digert material + en "slask" som är lika stor, djävla sisofysarbete liksom.
Citera
2020-02-16, 15:45
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag har inte läst ifatt så det kanske redan
har diskuterats.

LW var ju ute och sprang några timmar
innan hon mördades. Träffade hon SD då?
Kan han fått hennes DNA på skorna då?

Det var väl blod om jag inte missminner mig. Menar du att han skulle ha sparkat henne?
Citera
2020-02-16, 15:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hm...helyllekillen S hade således fler strängar på sin lyra än att han var vänlig, ordningsam och hjälpsam. Svärmorsdrömmen med en spricka i fasaden. Var familicide på tapeten, eller exkluderade han sig sig
själv?

Ömsesidiga krav och hot mellan de två huvudrollsinnehavarna . Skulle inte själv benämna detta som kärleksförhållande direkt. Verkar snarare handlat om maktambitioner och hur makten dem emellan ska fördelas. Vem får övertaget när och vem får sista ordet? Två tävlingsmänniskor kanske?

Hidings motivbild verkar inte alls beröra vem av dem som ville mest eller minst i slutet av LW:s liv, utan uteslutande beröra att LW avslöjade SD:s otrohet inför HD om jag uppfattar saken rätt?

När man börjar ana bakom draperiet vad S verkar kapabel till angående att han hotar sina egna och LW:s anhöriga blir det för övrigt ett mysterium att förstå hur Lena vågade outa Stefan? Jag hade hellre flytt till månen. Helt seriöst kan hon haft en adhd- diagnos, så det inte sjönk in vad som höll på att hända? Att hon blev ouppmärksam och sänkte garden? Wild and reckless? Fortsätta den sexuella relationen, i tron att hon fått övertaget, bjuda på kladdkaka? En sådan chock. Vad hjälper det att ha samlat ihop bevis mot S om du likaledes är död? Noll och intet, anser jag. Även om han lagförs, hon är borta och kommer inte mer igen. Ett sådant bortslösat liv.

Det finns ett vittnesförhör med L*enas psykoterapeut RS (sid 6 i stämningsansökan) om att L*ena önskade avsluta förhållandet med SD under våren 18.
Citera
2020-02-16, 15:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det fetade. Det är ju det jag har sagt hela tiden.

Jag minns det och jag minns också hur osannolikt jag tyckte att det var.
Nu känns det helt annorlunda.

Jag får pudla om det och ett och annat annat också.
Citera
2020-02-16, 16:00
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns ett vittnesförhör med L*enas psykoterapeut RS (sid 6 i stämningsansökan) om att L*ena önskade avsluta förhållandet med SD under våren 18.

Kan det vara så att SD hatade att LW satte honom i rejält klister i och med det ?

Hon ville avsluta relationen med honom och hon ville att HD skulle få reda på hur han behandlat HD ,med otrohet ....

...det blev liksom status Quo ...inget positivt åt något håll utan nollställt alltihop.... ingen trevlig känsla alls för honom ...hämdbegär blir nog kontentan då ....????!!
Senast redigerad av landbandy 2020-02-16 kl. 16:06.
Citera
2020-02-16, 16:03
Medlem
Den här tråddeltagaren Tinnaninna eller vad nicket hette snackade bara dynga om Hannas reaktion på otroheten. Nicket menade att Hanna visste om otroheten och ej brydde sig utan istället tyckte det var skönt att slippa SDs sexuella inviter. I stämningdansökan däremot framgår motsatsen. Hon visste inget och hennes mående efter avslöjandet försämrades.

Trodde aldrig på det nickets uppgifter, ännu en vilseledande aktör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in