2020-02-16, 20:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte hon flinat. Sånt här skäms man för om man är normal. Även om man inte kan stå emot. Det handlar inte om vad jag VILL och dessutom hör det inte hit.

19 Augusti 2017. Efter misshandelsanmälan
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fgs-geo-images%2F7be71c67-01f9-4373-9fa3-d97486abd0be_l. jpg

LW var inte normal. Så var inte heller SD.
Att två så galna individer råkas måste vara bra osannolikt..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-16 kl. 21:01.
Citera
2020-02-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu har jag kollat Tingsrättens meddelande igen:
"Tingsrätten har preliminärt gjort bedömningen att förundersökningsmaterialet inte kommer lämnas ut i elektronisk form, t.ex. via e-post. Domstolar är inte skyldiga att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning. Beslutet om att förundersökningsmaterialet inte lämnas ut i elektronisk form kan inte överklagas."

Först anser de att de har gjort en bedömning och sedan har bedömningen tydligen förvandlat sig till ett beslut som inte kan överklagas.
De verkar ägna sig åt en lek med ord för att begränsa offentlighetsprincipen.

Har någon frågat dem hur många förundersökningsprotokoll i pappersformat som har beställts?
Det är väl en offentlig uppgift?
Det skulle vara intressant att få veta hur många kilo papper som i onödan har gått åt till dessa utskrifter.

Att dom sekretessar delar av FUP:et är väl okej, inga problem där.
Dom vägrar inte å lämna ut FUP:et, det är också klart, precis lika klart är det att
dom gör vad dom kan för att jävlas å försvåra för allmänheten att komma över den.

Nu är jag inte jurist men frågan är om dom inte sätter sig över offentlighetsprincipen
med den här motiveringen.

I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning.
Citera
2020-02-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Sid 19. Dessa uppspelningar av samtalen (kanske dryftats tidigare i tråden iofs). Är det Lena som spelat in dom i något syfte? Det är ju 1,5 år innan morden. Om han nu varit så våldsam så tidigt, varför i all världen gjorde hon inte slut för? Jag vet att det är en komplex fråga, och jag vet hur svårt det kan vara att bryta upp från en kontrollerande ilsken jävel. Dom låter en inte vara i fred. Men att spela in samtal känns skrämmande - hon måste vetat vad som var på gång? Eller tänker jag fel?

---------------------------------------------------

Uppspelning av Lena Wesströms samtal till polis (ca 56 minuter) den 8 november 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 37-52) främst till styrkande av Stefan Davidssons hotfulla och kontrollerande beteende.

Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och väninna (ca 39 minuter) den 19 december 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 59-73) till styrkande av hur Lena Wesström uppfattat sin relation med Stefan Davidsson.

Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson (ca 10 min) den 19 december 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 7477) till styrkande av att Stefan Davidsson hotat Lena Wesström med att verkställa sina tidigare uttalade hot.

Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson (ca 5 min) den 10 januari 2017 (tilläggsprotokoll 2 sid 160-163) till styrkande av att Stefan Davidsson tidigare agerat våldsamt mot Lena Wesström.

Edit: Kan det ha varit polisen som bett henne spela in samtalen? Visst gick hon till polisen vid nåt tillfälle?

Jag tror hon fått råden från "någon" att noga dokumentera (sms, mms, foton på desamma, foton på ev skador, skriva ner händelser, berätta för ngn vän, mm) för att ha inför ev anmälan). Det fyller även syftet att bli medveten om vad som händer och fråga sig är detta acceptabelt?

Ja, Någon kan ha varit polisen, en vän, en broschyr eller en enkel googling som gett råden. Hon verkar ha följt dom, men grovt underskattat faran i sin närhet. Men vem förväntar sig att bli mördad av en nära vän/bekant???

(tror inte hon tänkte på statistiken)
Citera
2020-02-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Det finns inget försvar till att samla in kläder hos folk när polisen inte vet vad som hänt 1:a dagen. De trodde ju att hon var bortförd.

Eftersom man anhöll SD, gjorde en kroppsbesiktning på honom, man gjorde även
en husis, då vore det väldigt märkligt om man inte tog hand om hans kläder också.

Nu vet vi inte om dom missade det, vet inte var EGT har fått det ifrån att dom
möjligen skulle ha missat det.
Citera
2020-02-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Fast är det så konstigt att både mordvapen samt offrets mobil är borta? De är kanske de två mest viktiga objekten vid ett mord. Inga problem att låta mobil plus exempelvis en hammare slinka ner i en gatubrunn t.ex. Eller under valfri sten i skogen. MGM har haft gott om tid på sig att göra sig av med bevis!

Kjolen tänkte han inte på och skorna trodde han nog att han hade gjort rena ordentligt. Han förstod att det skulle se märkligt ut om hans skor plötsligt skulle vara försvunna, därför gjorde han sig inte av med dem.

Du missar poängen, grejen är inte att mobilen saknas.
Poängen är att den avstängda mobilen vaknar till liv och pingar i skogen några
dagar efter det att den har stängts av, cirka två timmar efter mordet.
Citera
2020-02-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
19 Augusti 2017. Efter misshandelsanmälan
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fgs-geo-images%2F7be71c67-01f9-4373-9fa3-d97486abd0be_l. jpg

LW var inte normal. Så var inte heller SD.
Att två så galna individer råkas måste vara bra osannolikt..

Du har ju vid många tidigare tillfällen framfört att K*rl St*fan Davidss*n är en fullständigt "NORMAL" familjefar, nu framför du plötsligt att vederbörande inte var "NORMAL"

L*na Wesstr*m var en normal kvinna som råkade hamna i en galnings klor, vilken sedan vägrade att släppa taget om sitt byte.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-02-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du missar poängen, grejen är inte att mobilen saknas.
Poängen är att den avstängda mobilen vaknar till liv och pingar i skogen några
dagar efter det att den har stängts av, cirka två timmar efter mordet.

Var har du hittat den informationen?

Det stod i artiklar att polisen pingat mobilen nära hennes hem, men inte vilken dag eller tidpunkt.
Citera
2020-02-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att dom sekretessar delar av FUP:et är väl okej, inga problem där.
Dom vägrar inte å lämna ut FUP:et, det är också klart, precis lika klart är det att
dom gör vad dom kan för att jävlas å försvåra för allmänheten att komma över den.

Nu är jag inte jurist men frågan är om dom inte sätter sig över offentlighetsprincipen
med den här motiveringen.

I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning.
Om ditt sista, det fetade, är ett citat från lagmannen/Örebro TR finns det väl alla skäl att omgånde göra en JO-anmälan?!

Om tjänstemän, med hänvisning till "integritetsskäl", på egen hand börjar obstruera och inskränka i offentlighetsprincipen, ser jag inte att JO kan låta bli att klandra ett sånt agerande.
Hur tänker du kring en JO-anmälan?
Citera
2020-02-16, 21:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det var väl hennes "vänner" som istället för att få henne sluta kriga hjälpte henne att ladda med ny ammunition?

Att hon inte slutade djävlas med SD om hon tyckte han var farlig kan förklaras med att hon upplevde hoten triumfatoriskt "nu var hon som hade övertaget över Stefan Davidsson"

Vittnesförhör med Stefan Albinsson (förhörsbilaga 4A) angående vad Lena
Wesström berättat för honom om hennes och Stefan Davidssons relation, om
hot från Stefan Davidsson som Lena Wesström visat på sin telefon samt
angående hur
Lena Wesström i maj 2018 berättat för Stefan Albinsson att det
nu var hon som hade övertaget över Stefan Davidsson
bl a till styrkande av att
Stefan Davidsson uttalat hot mot Lena Wesström samt att Stefan Davidsson
haft motiv till gärningen.

2 st galningar som är så styrda av sitt primitiva inre att inte ens förståndet bemästrar det .

Ett sådant "övertag" handlar med all säkerhet om hon börjat ta tillbaka kontroll över sitt liv som SD tidigare kontrollerat genom hot. Hon började ju träffa Beholder och var ju både i Stockholm och på väg till Norge med honom.

Det är just detta "övertag", hennes försök att ta över sitt liv igen som gör att det slutar som det gör.

Hennes vänner var många och de har ingen skuld i det hemska beslut som denne vidriga människa beslutade att göra. Att du lägger skulden på andra, inklusive L*ena för det hemska mordet men inte SD visar hur skev bild du har av saker och ting.
Citera
2020-02-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna

Det stod i artiklar att polisen pingat mobilen nära hennes hem, men inte vilken dag eller tidpunkt.

Mina länkar har tyvärr säckat ihop.
Det finns uppgifter om Torsdag Fredag, själv tror jag på Torsdag efter som
polisen åkte ut med pressen i hälarna på Torsdagskvällen vid 20tiden.

Det finns i tråden om du vill leta.
Citera
2020-02-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ett sådant "övertag" handlar med all säkerhet om hon börjat ta tillbaka kontroll över sitt liv som SD tidigare kontrollerat genom hot. Hon började ju träffa Beholder och var ju både i Stockholm och på väg till Norge med honom.

Det är just detta "övertag", hennes försök att ta över sitt liv igen som gör att det slutar som det gör.

Hennes vänner var många och de har ingen skuld i det hemska beslut som denne vidriga människa beslutade att göra. Att du lägger skulden på andra, inklusive L*ena för det hemska mordet men inte SD visar hur skev bild du har av saker och ting.

(det jag fetat)
Det kan du väl ändå inte veta?

Om du trots allt vet att det är på det vis du hävdar, vore angivandet av en källa på sin plats.
Tycker jag.
Citera
2020-02-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna

Nära tycks ha lång svans, "föremålet" hittades på en skogsplätt i början på motionsspåret mot Vivalla (mellan SDs och UWs hus ungefär).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in