Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Sid 19. Dessa uppspelningar av samtalen (kanske dryftats tidigare i tråden iofs). Är det Lena som spelat in dom i något syfte? Det är ju 1,5 år innan morden. Om han nu varit så våldsam så tidigt, varför i all världen gjorde hon inte slut för? Jag vet att det är en komplex fråga, och jag vet hur svårt det kan vara att bryta upp från en kontrollerande ilsken jävel. Dom låter en inte vara i fred. Men att spela in samtal känns skrämmande - hon måste vetat vad som var på gång? Eller tänker jag fel?
---------------------------------------------------
Uppspelning av Lena Wesströms samtal till polis (ca 56 minuter) den 8 november 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 37-52) främst till styrkande av Stefan Davidssons hotfulla och kontrollerande beteende.
Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och väninna (ca 39 minuter) den 19 december 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 59-73) till styrkande av hur Lena Wesström uppfattat sin relation med Stefan Davidsson.
Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson (ca 10 min) den 19 december 2016 (protokollbilaga Samtalsutskrifter sid 7477) till styrkande av att Stefan Davidsson hotat Lena Wesström med att verkställa sina tidigare uttalade hot.
Uppspelning av samtal mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson (ca 5 min) den 10 januari 2017 (tilläggsprotokoll 2 sid 160-163) till styrkande av att Stefan Davidsson tidigare agerat våldsamt mot Lena Wesström.
Edit: Kan det ha varit polisen som bett henne spela in samtalen? Visst gick hon till polisen vid nåt tillfälle?
Jag tror hon fått råden från "någon" att noga dokumentera (sms, mms, foton på desamma, foton på ev skador, skriva ner händelser, berätta för ngn vän, mm) för att ha inför ev anmälan). Det fyller även syftet att bli medveten om vad som händer och fråga sig är detta acceptabelt?
Ja, Någon kan ha varit polisen, en vän, en broschyr eller en enkel googling som gett råden. Hon verkar ha följt dom, men grovt underskattat faran i sin närhet. Men vem förväntar sig att bli mördad av en nära vän/bekant???
(tror inte hon tänkte på statistiken)