2020-02-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, då kan det väl hända att mitt IQ ligger på <70 .

Jag lider inte av det.
Jag har vacklat i min tro om nicket, men jag utesluter inte att något av det vi läst stämmer.
Tyvärr verkar varken vi eller media få tillgång till FUP så många frågor blir utan svar.

Nu är kanske inte just de frågorna de mest avgörande i fallet.
Det viktiga är ju om man kan nagla fast mgm till brottsplatsen vid tiden för dådet.

Att det inte var en av de där random männen som SD påstod sig ha sett den 11 maj och som såg LW precis när hon gått ut för att ordna en ny cache bakom planket.

Vad bra att du inte lider av det, hoppas det gäller övriga i tråden också. Annars brukar de lätt utvecklingsstörda eller svagbegåvade göra det i verkligheten. De har nämligen insikt i att de är retarderade och det verkar inte peppande i deras känsla av socialt utanförskap.

Eftersom jag misstänkte att det inte fanns någon teknisk bevisning what so ever initialt är jag tacksam att det finns viss teknisk bevisning som blod exempelvis, och det är ett gott tecken. Samtidigt, om uppgifterna om en "översmart" jäkel stämmer, så har kanske S en uppsjö av alternativa förklaringar till blod och sperma etc. Han verkar ju både klurig och fyndig i sin approach.

Att S är skyldig känner jag inga tvivel kring, vill ändock höra hans bortförklaringar och vilket alibi han anser sig ha. Om de inte heller kan knyta honom till brottsplats blir det lätt obehagligt. Den killen bör inte vara på fri fot. Han behöver en kurs i anger management.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-02-16 kl. 18:12.
Citera
2020-02-16, 18:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, det står väl ingenting i stämningsansökan om att något direkt kan koppla SD till den platsen. Det skulle ju ha varit bingo i så fall, och skulle alltså knappast ha utelämnats. Eller kan man kanske hålla på sådant till rättegången?

Nu har jag läst igenom stämningsansökan för fjärde eller femte gången och ingenstans kan jag finna något som kan binda MGM till brottsplatsen, ingen hänvisning till DNA eller något annat fynd så fram tills någon lägger fram bevis på att det finns dokumenterat att MGM är knuten till brottsplatsen så hävdar jag att han inte är det.

Jag pudlar gärna och fullt ut men som sagt, hade de kunnat knyta MGM till brottsplatsen så skulle den händelsen fått en alldeles egen punkt i den digra stämningsansökan.

Åklagaren får givetvis inte tjuvhålla på något sådant, den tilltalade måste ju få en ärlig chans att kunna bemöta påståendet.
Citera
2020-02-16, 18:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Vart skall man vända sig om man vill överklaga att de ej lämnar ut fup elektroniskt??
I beslutet som Krmkr fick från tingsrätten (se länk nedan) står det att det inte kan överklagas, men det är väl egentligen överinstansens sak att avgöra om ett beslut är överklagbart eller inte. Tingsrätten kanske borde ha skrivit att beslutet kan överklagas till kammarrätten? Någon som vet?
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-02-16, 18:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Allvarligt, fattade du aldrig att det var ett troll? Hon är förresten känd i Bjärredstråden också.

Källa på det tack
För kollar du inte upp saker innan du skriver?

TinnaNinna85 har inga inlägg i Bjärredtråden. Totalt 223 inlägg och endast i denna tråd.
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1237580
Citera
2020-02-16, 18:15
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
I beslutet som Krmkr fick från tingsrätten (se länk nedan) står det att det inte kan överklagas, men det är väl egentligen överinstansens sak att avgöra om ett beslut är överklagbart eller inte. Tingsrätten kanske borde ha skrivit att beslutet kan överklagas till kammarrätten? Någon som vet?
Det stod att det var ett preliminärt beslut som inte kunde överklagas.
Frågan är när beslutet blir permanent, för då kan det antagligen överklagas.
Preliminära beslut kan väl inte gälla hur länge som helst?
Citera
2020-02-16, 18:17
Medlem
Citat:
Vart skall man vända sig om man vill överklaga att de ej lämnar ut fup elektroniskt??
Till tingsrätten. Men vi är många som överklagat och fått avslag.
Citera
2020-02-16, 18:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det stod att det var ett preliminärt beslut som inte kunde överklagas.
Frågan är när beslutet blir permanent, för då kan det antagligen överklagas.
Preliminära beslut kan väl inte gälla hur länge som helst?
Jag har ingen aning, har aldrig hört talas om några preliminära myndighetsbeslut. Ungefär som förhandsbesked på en bygglovsansökan då kanske? Jag har för mig att man alltid har rätt att få ett överklagbart beslut om man begär det.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-16 kl. 18:24.
Citera
2020-02-16, 18:28
Medlem
Citat:

Citat:

Detta torde vara den springande punkten: ”Någon lagbestämmelse som medför att Örebro tingsrätt är skyldiga att lämna ut de begärda handlingarna i digital form föreligger inte. Det står därför Örebro tingsrätt fritt att välja om aktuella handlingar skall lämnas ut i digital form eller inte.”

Eftersom det inte är lagreglerat så blir det inga formella/överklagansbara beslut. Ett beslut skall ju, givetvis, alltid motiveras utifrån det för fallet/saken aktuella lagrummet.
Speciellt gäller det negativa beslut.
Och finns inga applicerbara lagar så blir det heller inga beslut.
För myndigheten i fråga blir frågan därför mer till en ickefråga.

Det finns inget beslut att överklaga. Trots att någon i tråden påstår motsatsen.
Som jag tolkar det.
Senast redigerad av Rubar 2020-02-16 kl. 18:31.
Citera
2020-02-16, 18:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det var kanske bara ett hänglåsöverfall till hennes cache som publicerades samma kväll, GC7E4XE My Real Six-String. De är tydligen ganska dyra.

https://www.geocaching.com/geocache/GC7E4XE_my-real-six-string

En av ledtrådarna är Gömma: Kod till låset får du i checkern

Kan den i stämningsansökan omtalade metallbiten vara det eventuella hänglåsöverfallet?
Citera
2020-02-16, 18:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Vad bra att du inte lider av det, hoppas det gäller övriga i tråden också. Annars brukar de lätt utvecklingsstörda eller svagbegåvade göra det i verkligheten. De har nämligen insikt i att de är retarderade och det verkar inte peppande i deras känsla av socialt utanförskap.

Eftersom jag misstänkte att det inte fanns någon teknisk bevisning what so ever initialt är jag tacksam att det finns viss teknisk bevisning som blod exempelvis, och det är ett gott tecken. Samtidigt, om uppgifterna om en "översmart" jäkel stämmer, så har kanske S en uppsjö av alternativa förklaringar till blod och sperma etc. Han verkar ju både klurig och fyndig i sin approach.

Att S är skyldig känner jag inga tvivel kring, vill ändock höra hans bortförklaringar och vilket alibi han anser sig ha. Om de inte heller kan knyta honom till brottsplats blir det lätt obehagligt. Den killen bör inte vara på fri fot. Han behöver en kurs i anger management.

De flesta som lider av sin utvecklingsstörning gör det pga av det bemötande de får. Som t ex att andra nedvärderar dom, trycker ner och gör sig rolig över dom. Kanske något värt att tänka på?

Eftersom SD beter sig som en "översmart djävul", så kommer en del av just detta briljerande ligga honom i fatet tror jag. Han är nog inte (lika) korkad (som jag), men hans övertro på sin briljans gör att han snackar för mycket (ex JG, grannar mm) fixar för mycket (arrangerar "random" i grannskapet, skriver över texter från strax före mordet) och planerar mordet precis i sitt eget bostadsområde.

Vi får väl se hur försvaret kan visa att SD visst har alibi. De ska ju även ha både muntlig och skriftlig bevisning. Vad det nu kan vara.

Till skillnad mot tidigare är jag nu övertygad om att man har en exakt tidpunkt för mordet. Det underlättar.

Och hur försvaret ska kunna påvisa ett alibi som åklagarens IT-tekniker och utredare missat ska bli intressant.
Citera
2020-02-16, 18:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Det finns inget beslut att överklaga. Trots att någon i tråden påstår motsatsen.
Som jag tolkar det.
Jag tror att det där kan betraktas som ett myndighetsbeslut oavsett vad tingsrätten själv tycker, och i så fall kan det överklagas. Det är väl bara att skicka överklagandet direkt till kammarrätten då och se vad de svarar.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-16 kl. 19:09.
Citera
2020-02-16, 18:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
LW var skild, men SD var gift med HD (skilsmässoansökan insänd mars 2018)

Hmm, för att reda ut vad du menar, om en ogift/skild man har en affär med en gift kvinna så är felet endast hennes?

I min värld så är båda lika stora skitstövlar men min uppfattning om moral och rätt kanske skiljer sig en del från din.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in