Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy2
Jag tror att det hände nåt som inte fanns med i ritningen från början. LA hade nog inte planerat att mörda Johan. Dels var han mycket fäst vid honom och dels ville han kanske bara skrämma AC genom utpressning med pojken som gisslan. Men sen hände nåt som inte var meningen. För hög dos? Kvävning? Föll han illa vid ett flyktförsök? Hur som helst slutade det illa och LA fick panik och gömde kroppen. Sen kom han på riskavfallet. Nåt annat som jag funderat över är varför han spionerade på AC och Johan? Han bodde ju tillsammans med dom under flera år och borde mer än väl känt till rutinerna i familjen? Han måste väl också känt till både AC:s och Johans tider när de lämnade bostaden?
Jag tror inte att han alls var vid sina sinnens fulla bruk under hösten 1980 (och inte heller efter försvinnandet). Kanske hängde det ihop med tablettmissbruket.
När det gäller motivet för bortförandet av Johan tror jag inte heller att det inledningsvis var tänkt som ett mord. Däremot minns jag att Björn Asplund någonstans i tingsrättsdomen beskrev hur han anklagade Andersson för att ha mördat Johan och då möttes av ett ”inåtvänt leende”.
När Björn sedan anklagade honom för att framstå som drogad reagerade Andersson däremot mycket våldsamt.
Andersson hade inte några större problem med att bli anklagad för mord, men att framstå som drogad var tydligen bland det värsta han kunde tänka sig.
Detta har jag tänkt mycket på genom åren. Hur tänker du kring detta?