2016-01-09, 12:36
Medlem
De orsaker som jag kan se att de inte tar det på allvar: Det kanske är samma person som är känd för att hitta på sensationella tips.

Personen kan kanske inte förklara varför polisen skulle leta just där. Personen kan inte redogöra för sin eventuella koppling till Johan eller LA eller Johans mamma.

Jag vet inte, men under åren måste det ha kommit in mängder av oseriösa tips till polisen. Senast var det ju den påhittade historien med mobilen, som givetvis gjorde Johans föräldrar väldigt ont också. Polisen blir så att säga luttrad med alla dårfinkar som påstår sig veta saker men som bara är mytomaner.

Men att säga "Glöm den där Johan" låter inte seriöst. Har de verkligen sagt så?
Citera
2016-01-13, 14:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kullenbergs blogg.

Eva Kullenberg tog upp detta fall igår på sin blogg.

http://29juli1965.blogspot.se/
Citera
2016-02-18, 12:11
Medlem
2 bilder på LA under rättegången:

https://minfil.org/V7C8lcbdba/image.jpeg

https://minfil.org/WbCbldbab6/image.jpeg

Inga ansiktsbilder men ändock.

Riskavfallscontainern där man misstänkte att Johans kropp dumpats:

https://minfil.org/X5Cbl2b1b9/image.jpeg
Citera
2016-02-19, 12:29
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
Men lyssna här nu. Ett starkt trovärdigt vittne har bekräftat vad som hänt i domen. Alltså finns ingen kropp.

Vad har hänt i domen?
Citera
2016-03-05, 02:13
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity
Att Andersson av så många inblandade betraktas som Johans baneman borde för länge sedan ha fått honom att se att han har allt att vinna på att erkänna sitt brott, och allt att förlora på den förnekelse han har levt i ända sedan han begick gärningen.

Han kanske inte står ut med tanken på att bli »mördaren» med sonen, barnbarnen och syskonen, även om resten av Sverige redan »vet» att Andersson är inblandad? Min uppfattning är att hans närmaste krets alltid har varit övertygade om hans oskuld.

Som känt är utrymmet för möjligheter är i nästan alla sammanhang stort, men om du hade läst mitt förra inlägg hade du sett att jag aldrig skrev att Johan med säkerhet skulle ha levt i dag om han hade blivit varnad i god tid, utan att så bara är vad jag tror. Denna min teori har jag baserat på min uppfattning om Johan var en försiktig och skötsam gosse, som inte gjorde sig känd för att ta några risker.

Jag har förstår mycket väl att det sannolikt skulle kännas smärtsamt för Johans anhöriga att behöva inse att han möjligen skulle ha kunnat räddas om han själv hade varit medveten om att Andersson utgjorde ett potentiellt hot, och det är möjligt att jag uttryckte mig något drastiskt och inte heller särskilt konstruktivt när jag skrev mitt förra inlägg, vilket jag i så fall beklagar. Johan är uppenbarligen inte längre i livet, och det som har gjorts kan ju inte göras ogjort.

Ändå tycker jag att du överdramatiserar när du hävdar att jag har anklagat Johans mamma för att vara ansvarig för sin sons öde. Även om Johans mamma fick utstå Anderssons hotelser flera gånger, kunde hon ju omöjligen säkert veta vad han var kapabel till. Hur som helst anser jag trots allt att Johan i tid borde ha medvetandegjorts om att Andersson utgjorde ett potentiellt hot.
Johans mamma trodde aldrig att han var kapabel till att ens skada Johan. Hon har själv berättat att Johan-mannen tyckte om Johan och att han faktiskt aldrig visat några som helst tecken på att kunna vara våldsam mot honom.

Så att hon inte varnade Johan hade nog mer att göra med att hon dels inte trodde att han skulle kunna skada Johan, och dels kanske hon inte ville oroa sin son i onödan.
Citera
2016-03-17, 18:07
Medlem
allegragellers avatar
Johans föräldrar kräver skadestånd eller ursäkt:

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/johan-asplunds-foraldrar-kraver-ursakt-eller-miljonbelopp

Fy fan vad jag förstår dem, vilken outhärdlig soppa med Quick och allting!!
Citera
2016-07-15, 12:35
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marshallstacken
2 bilder på LA under rättegången:

https://minfil.org/V7C8lcbdba/image.jpeg

https://minfil.org/WbCbldbab6/image.jpeg

Inga ansiktsbilder men ändock.

Riskavfallscontainern där man misstänkte att Johans kropp dumpats:

https://minfil.org/X5Cbl2b1b9/image.jpeg

Är det denna person som friades men som Leif G W var säker på hade dräpt Johan? Vad heter han i förnamn?
Citera
2016-07-15, 16:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Är det denna person som friades men som Leif G W var säker på hade dräpt Johan? Vad heter han i förnamn?

Vet inte om LGW sagt att han är säker, men det är denne man som LGW riktat sina misstankar mot, ja.

Lennart heter han.
Citera
2016-07-16, 09:24
Medlem
I tidningen "Mord och mysterier" i veckan sa GW att han var säker på att det var LA som låg bakom Johans försvinnande.
Citera
2016-07-16, 09:28
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
I tidningen "Mord och mysterier" i veckan sa GW att han var säker på att det var LA som låg bakom Johans försvinnande.

Det var ju skarpsynt av honom?
Citera
2016-08-05, 10:48
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Föräldrarna tror väl ("vet") att det var han, Lennart?
Galningen Quick har en enorm skuld i att Johans och andra offers mördare går fria.
Men störst skuld vilar ändå på van der Kwast som sopade undan vittnesmål (från kvinnlig polis bl a) som inte stämde med Kwastens bild. Han ville göra karriär, bli berömd på Quicks fantastiska men påhittade seriemördarhistoria.
Allra tyngst vilar skulden på Quicks "försvarare" advokat Borgström, som gjorde allt för att bekräfta att Quick var den skyldige !
Den kvinnliga psykologen ville också göra karriär samt en förmögenhet på seriemördarens samtal med henne, en hel bok om fallet ur hennes synvinkel lär ska ha varit nästan klar när hela historien vände.
Detta är ren skandal, en grupp mördare gå fria och lösa och myser. Skandal!
Stackars, stackars Johans föräldrar.
Citera
2016-08-05, 13:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Jag dramatiserar inte, däremot vinglar du mellan att "konstatera" och att "tro", det är avsevärd skillnad.

Det är inte rättvist att lägga skuld på Johans mamma.

Har följt tråden sporadiskt men jag håller med. Även om modern mottagit hot eller kränkningar så brror det väl i hög grad av hur hon uppfattar dem som allvarliga i hur de riktas till/mot Johan. Att varna för främmande är relativt naturligt men att varna för någon barnet är bekant med och kanske stöter på och talar med till och från är något mer udda. Johan var dessutom så pass stor och säkerligen hade han hyfsat god abstrakt tankeförmåga för sin ålder. Att då plötsligt varna för en person vilken Johan är ganska bekant med men som inför Johan i umgänget ditintills uppfört sig ganska normalt skulle kräva en någorlunda välgrundad förklaring. Johan verkar intellektuelt ha passerat den ålder då barn kan förväntas att mekaniskt acceptera en tillsägelse. En person som han pratar med ibland, skjutsar honom då och eller liknande och som inför Johan kanske inte betett sig fel. Om modern då på grund av sin oro ska varna Johan för denne person så hamnar hon ju i dilemmat om att hon faktiskt kommer att oroa sonen. Med facit i hand är det lätt att förnumstigt säga att Johan i så fall inte hade försvunnit vilket givetvis inte är mer sant än en gissning.
Om modern hade pekat ut en person som farlig för Johan och Johan ditintills inte upplevt något märkligt med persobnen så är det ju modern som i så fall bringar in ett element av rädsla i Johans tillvaro beträffande en specifik person som existerar i hans periferi. Och man kan inte heller förlita sig på att det hade hjälpt, även om barnet är lydigt så skulle det kanske trigga fram en icke önskvärd reaktion. Om personen får höra från barnet att denne säger att hans mamma sagt att "jag får inte prata/åka med dig för min mamma för att du är ingen bra människa".
Jag har full förståelse att man som förälder inte varnar sitt barn om personen det gäller inte direkt agerat ut något mot barnen. Nu är väl inte den missdtänkte personen Johans far men jämförelsevis kan man leka med tanken på hur det kan vara i en tvist med skilsmässa där parterna är föräldrar. Även om det är mycket konflikter och fulheter mellan de vuxna angånde deras relation sinsemellan så räknas begränsande av umgänge som bland det grövsta om det inte finns väldigt goda skäl utifrån barnets synpunkt/aspekt.
Man kan alltså förlora vårdnaden om sitt barn om man i skyddssyfte gör barnet rädd genom att vsrna för människor och peka ut dem som farliga om inte mycket goda skäl finns. Främlingar är lättare att varna för men en person barnet känner kräver en specifik förklaring för eljest kan ju "man vet inte vad människor är i stånd till" faktiskt vara giltig för precis varenda människa på hela jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in