2020-02-16, 18:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eller en liten travelbug/coin av metall som LW (den 28 februari 2018) hade placerat i cachen "My Real Six-String"?

https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=293eb924-ba26-4f88-8f1a-de102f10817c

Den ser/såg ut som en metallbit med bildmotiv, i stil med dessa bilder:

https://www.geocaching.com/track/gallery.aspx?ID=6359652

På årsdagen av hennes död (14 maj 2019) tog en annan geocachare bort metall-travelbugen från platsen "My Real Six-String" med orden "Life must go on, so will this coin":

https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=a04e2f59-0dba-47dc-b3bf-313b67b82e1e

Så man undrar ju om polisen under utredningens gång granskade/tog prover på de föremål som LW hade placerat i just den cachen? Uppenbarligen verkar den lilla metall-travelbugen "Rokiii" ha befunnit sig där både före och efter mordet.

Om cachen förstördes, kan det ju ha varit en del av något som gick sönder?

Annars kanske man skulle benämna det som något annat än metallbit?

Men vem vet. Om man inte håller på inom geocaching, förstår man inte vad en travelbug/coin är. Men vid det här laget kanske utredarna borde ha insett det , då det har framkommit att platsen för mordet tidigare varit en plats för denna cache.
Citera
2020-02-16, 18:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Kan den i stämningsansökan omtalade metallbiten vara det eventuella hänglåsöverfallet?
Var hade nämnda cache placerats; i markhöjd bland buskarna eller uppe i ett träd bakom bullerplanket?
Citera
2020-02-16, 18:56
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Metallbiten kan vara ifrån SDs beslagtagna cykeltrampa. Var han på mordplatsen med sin cykel?
Annars kan det vara jord och och annan vegetation på cykeltrampan som bara finns på mordplatsen.

Jag är nästan helt säker på att det tidigare i tråden förekommit något foto på SD med cykel (eventuellt i samband med geocaching). Troligtvis en terrängvänlig cykel. Har SD flera cyklar tro? Undrar hurdana trampor och handtag (den för utredarna intressanta) cykeln har?
Citera
2020-02-16, 18:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Inlägg av GilGrissom från den 14/7-18:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Vid detta tillfälle verkade ekorrdräparen fortfarande finnas i SD:s ägo

SD:s logg i spoilern:
Ja, den finns säkert kvar - om den inte glömts kvar i Danmark eller Tyskland... Undrar om alla geocachingverktyg stämts av mot LW:s skador -? - Av allt att döma inga stick- och/eller skärskador.
Citera
2020-02-16, 19:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Var hade nämnda cache placerats; i markhöjd bland buskarna eller uppe i ett träd bakom bullerplanket?

Enligt postaren @Trie verkar den ursprungliga cachen "inte bara ligga väldigt nära mordplatsen utan det verkar till och med vara samma plats på någon eller några meter när. Eftersom den cachen var en large så bör den legat på marken inne i ett större buskage och då kanske på samma plats som kroppen hittades."

Senast redigerad av GilGrissom82 2020-02-16 kl. 19:04.
Citera
2020-02-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, för att reda ut vad du menar, om en ogift/skild man har en affär med en gift kvinna så är felet endast hennes?

I min värld så är båda lika stora skitstövlar men min uppfattning om moral och rätt kanske skiljer sig en del från din.

Jag menade ingenting värdemässigt, jag bara gav en sakupplysning.

Rättegången handlar om Mord.
Citera
2020-02-16, 19:15
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Eller en liten travelbug/coin av metall som LW (den 28 februari 2018) hade placerat i cachen "My Real Six-String"?

https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=293eb924-ba26-4f88-8f1a-de102f10817c

Den ser/såg ut som en metallbit med bildmotiv, i stil med dessa bilder:

https://www.geocaching.com/track/gallery.aspx?ID=6359652

På årsdagen av hennes död (14 maj 2019) tog en annan geocachare bort metall-travelbugen från platsen "My Real Six-String" med orden "Life must go on, so will this coin":

https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=a04e2f59-0dba-47dc-b3bf-313b67b82e1e

Så man undrar ju om polisen under utredningens gång granskade/tog prover på de föremål som LW hade placerat i just den cachen? Uppenbarligen verkar den lilla metall-travelbugen "Rokiii" ha befunnit sig där både före och efter mordet.

Intressant så det förslår! Har utredarna ens sneglat åt geocachingvärlden, kan man undra? Hoppas det.
Citera
2020-02-16, 19:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag menade ingenting värdemässigt, jag bara gav en sakupplysning.

Rättegången handlar om Mord.

Jag undrade bara för att du alltid svarar så när ämnet dras upp, jag ser det inte som en sakupplysning utan mer som en upplysning av dina värderingar som uppenbarligen skiljer sig en hel del från mina.

Men tack då vet jag, jag anser ju att både MGM och BO var ena rejäla skitstövlar som jag absolut inte skulle vilja ha i min närhet.
Citera
2020-02-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jo precis och går man aldrig utanför sin dörr så löper man mindre risk att bli mördad. Moraliskt fel av LW att inleda ett förhållande med SD men det ger inte honom rätten att brutalt mörda henne. Så all skuld på GM och noll på brottsoffret självklart om man har alla hästarna hemma.
Tack för replik!
Och tack också till alla er som önskade mig välkommen åter i tråden, det värmde!

OnT (det fetade): Vet inte du gör dig dum medvetet, men för de allra flesta i Sverige idag står det helt klart att som kvinna är den statistiskt sett största risken att dödas om hon inte i tid lämnar sin bostad.

Ett annat sätt att öka risken för att bli dödad kan vara att t ex hota med att avslöja sexuella hemligheter. Säger inte att det är det här gällande, men hot/utpressning är generellt farligt att ägna sig åt.

Om du med din avslutning kanske syftar på mig, kan jag meddela att i vår familj har vi inte våra hästar hemma. De bor i stället i stallet..
Citera
2020-02-16, 19:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Enligt postaren @Trie verkar den ursprungliga cachen "inte bara ligga väldigt nära mordplatsen utan det verkar till och med vara samma plats på någon eller några meter när. Eftersom den cachen var en large så bör den legat på marken inne i ett större buskage och då kanske på samma plats som kroppen hittades."

Det är ju här man undrar hur slugt det är av SD (om han är den skyldige) att mörda henne på denna plats. Han borde ju förstå att han borde vara nr 1 på listan av misstänkta redan från start pga va anmälningarna.

Han borde ju också inse att det kommer att bli uppdagat att det legat en cache där tidigare som inte bara LW placerat där, men han har varit på plasten och känner till den.

Det verkar inte smart även om i hans plan ligger "random" och att hon möjligen har gått ut dit för att placera en ny cache eller liknade och att han tänker att hans DNA kan förklaras av att han tidigare varit där.

Nu kan han ju inte ha räknat med att de inte skulle hitta L*ena, där hade han ju bara tur.
Om de hade hittat henne direkt samma dag, då hade det med all sannolikhet funnits bindande bevisning. Då hade situationen blivit en helt annan.
Citera
2020-02-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att det där kan betraktas som ett myndighetsbeslut oavsett vad tingsrätten själv tycker, och i så fall kan det överklagas. Det är väl bara att skicka överklagandet direkt till kammarrätten då och se vad de svarar.

Nja, tror nog lagmannen ändå har koll på reglementet gällande detta.
Tänker att det också handlar om ett olyckligt ordval; att de skrev att de tagit ett preliminärt beslut. Det hade varit tydligare om de gått ut med att det handlar om ett val, som det står dem fritt att ta.
Sedan kan de nog ompröva detta val.
Men det kan ju bli lite konstigt om de i ett senare skede bestämmer att skicka fup per mejl: vad ska de som då betalat för papper tycka?
Citera
2020-02-16, 19:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, tror nog lagmannen ändå har koll på reglementet gällande detta.
Tänker att det också handlar om ett olyckligt ordval; att de skrev att de tagit ett preliminärt beslut. Det hade varit tydligare om de gått ut med att det handlar om ett val, som det står dem fritt att ta.
Sedan kan de nog ompröva detta val.
Men det kan ju bli lite konstigt om de i ett senare skede bestämmer att skicka fup per mejl: vad ska de som då betalat för papper tycka?
Kanske i själva verket ett mycket medvetet val av lagmannen att fatta ett "preliminärt" beslut då. Det avhåller kanske allmänheten från att betala 7000:- för den sjuka pappersfupen, i en falsk förhoppning om att den nog senare kommer att gå att få för ett par hundra digitalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in